پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: برای یکبار هم که شده این بانک مرکزی پیش بینی از کاهش قیمت ها نداد که مردم به ان دلخوش کنند , یا اگر خبری از کاهش قیمتها رسید , در نهایت معلوم شد که شایعه ای بیش نیست , اما امان از پیش بینی هایی که از گرانی حکایت دارند

گرانی 100درصدی حبوبات/ نخود و لوبیا هم از سفره مردم پرید/ دلالان حبوبات را انبار میکنند تاگرانترهم بشود

پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: برای یکبار هم که شده این بانک مرکزی پیش بینی از کاهش قیمت ها نداد که مردم به ان دلخوش کنند , یا اگر خبری از کاهش قیمتها رسید , در نهایت معلوم شد که شایعه ای بیش نیست , اما امان از پیش بینی هایی که از گرانی حکایت دارند, انگار اینها باید وباید تعبیر شوند ,انهم از نوع قطعی , نمونه اش همین حبوبات که پیش بینی افزایش صددرصدی قیمت ان تا 94 درصد درست از اب درامد تا مردم برای خرید نخود و لوبیا وعدس ولپه هم دچار مشکل شوندو اش انها فقط رنگ سبزی و رشته وابگوشت انها فقط اب باشد وسیب زمینی , اگر سیب زمینی هم گیرشان بیاید , دیگر خبری از دمپختک وعدس پلو ,یا عدسی برای صبحانه نیست و باید برای فیبرهای طبیعی با انهمه خاصیت وپروتین و ویتامینشان جایگزینی پیدا کرد.
درهمین راستا , بانک مرکزی متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران را در هفته منتهی به 28 تیر ماه اعلام کرد.
بر اساس گزارش بانک مرکزی قیمت حبوب نسبت به هفته مشابه سال قبل 103.4 درصد، چای 101 درصد، روغن نباتی 58.1 درصد، تخم مرغ 48.8 درصد و گوشت قرمز 44.1 درصد افزایش یافته‌اند و تنها نرخ گوشت مرغ نسبت به هفته مشابه سال قبل 9.4 درصد کاهش یافته است.
***جولان دلالان در بازار
درهمین حال , مدیرکل دفتر نباتات و علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که تولید حبوبات امسال مطلوب است، گفت: هیچ دلیلی برای افزایش قیمت وجود ندارد اما دلالان همچنان نرخ ها را برای مصرف کنندگان بالا می برند.
دلاور حیدر‌پور با اشاره به اینکه تولید امسال حدود 850 هزار تن انواع حبوبات برآورد می شود، گفت: اما فاصله نرخ ها از مزرعه تا مصرف نهایی گاهی بیش از 100 درصد افزایش نشان می دهد.
وی برداشت نخود را هم امسال حدود 400 هزار تن پیش بینی کرد و گفت: کرمانشاه، لرستان، خراسان شمالی، کردستان، آذربایجان غربی و شرقی استان‌های عمده تولید‌ نخود است.
مدیر کل دفتر نباتات و علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی گفت: قیمت هر کیلوگرم نخود در محل های تولید کاهش یافته و 1800 تا2000 تومان است در حالی که قیمت آن در بازار تا 5 هزار تومان هم می رسد و این سود نصیب واسطه ها می شود در حالی که کشاورز ضرر هم می دهد. این مشکل در بقیه اقلام حبوبات نیز مطرح است.
حیدرپور خواهان نظارت نهادهای مسئول و کنترل این روند شد و گفت: کشاورزان خواهان صدور این محصول هستند و می خواهند تعرفه 50 درصدی صدور ان حذف شود.
درعین حال چندی بعد همین مقام مسوول حرف خود را عوض کرد , و گفت که افزایش قیمت حبوبات و غلات طبیعی است و تحت تاثیر افزایش کلی قیمت‌ها صورت گرفته است.
دلاور حیدرپور ، اظهار داشت: تولید حبوبات در کشور کاهش نیافته و پیش‌بینی‌ها می‌شود نسبت به سال گذشته تولید غلات افزایش یابد.
وی با بیان اینکه قمیت خرید محصول از کشاورز بسیار پایین است و توسط دلالان قیمت خرده فروشی افزایش می‌یابد، افزود: لوبیا در زمان برداشت از کشاورز به قیمت 4 هزار تومان خریداری شد در حالیکه در بازار به قیمت 9 هزار تومان به فروش می‌رسد.
مدیر کل دفتر حبوبات و غلات معاونت تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: گرانی پروتیئن حیوانی در افزایش مصرف حبوبات و بالا رفتن قیمت آن نیز تاثیر گذار است.
وی ازافزایش 15 درصدی تولید لوبیا در کشور خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری بیش از 330 هزار تن انواع لوبیا در استان مرکزی، لرستان، چهار محال بختیاری و... برداشت شود.
*** روی نوار گرانی
این ماجرا تا ججایی ادامه پیدا کرد که نمایندگان مجلس نیز وارد معرکه شدند , یک عضوکمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس،درواکنش به افزایش 94.3 درصدی قیمت حبوبات دربازار، گفت: تاکنون قیمت خرید تضمینی و اصلاح الگوی کشتی ازسوی دولت های گذشته صورت نگرفته و به همین جهت کشاورزان به علت جبران هزینه های تولید و نیز پرداخت بدهی خود مجبور به فروش سریع و قیمت پائین حبوبات به محتکران شده اند.
رحت الله نوروزی درواکنش به این سؤال مبنی براینکه با توجه به افزایش 1.3 درصدی قیمت حبوبات در ماه گذشته امروز شاهد افزایش 94.3 درصدی قیمت آن در بازار هستیم گفت: با توجه به اینکه تولید حبوبات درسال جاری 850 هزارتن برآورد شده و این میزان تولید نسبت به مدت مشابه درسال قبل حدود 50 هزار تن افزایش یافته است اما متأسفانه به علت عملکرد ضعیف مسئولان دولت دهم درخصوص تنظیم بازار و قیمت گذاری ها امروز شاهد افزایش قیمت این محصول از 1.3 درصد به 94.3 درصد در بازارهای مصرف هستیم.
نماینده مردم علی آباد کتول درمجلس شورای اسلامی،با انتقاد ازعملکرد ضعیف مسئولان دولت دهم، تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت مواد پروتئینی از جمله گوشت و مرغ در کشور، قشرکم درآمد جامعه درصد زیادی از پروتئین مورد نیاز خود را از حبوبات نیز تأمین می کردند که متأسفانه به علت عملکرد ضعیف مسئولان دولت دهم درمصرف این ماده غذایی هم با مشکل مواجه شده اند به طوری که دیگر توانایی خرید ومصرف این محصول از سوی قشر کم درآمد جامعه امکان پذیر نیست.
این نماینده مردم درمجلس نهم، با انتقاد ازاینکه درصدی هم ازسود این افزایش قیمت درجیب کشاورزان نمی رود،اظهار داشت: عدم تعیین قیمت خرید تضمینی حبوبات ازسوی دولت دهم موجب شد که هزینه های تولید حبوبات برای کشاورزان بسیاربیشترازدرآمدهای حاصل از فروش آن باشد که این امر برای کشاورزان نه تنها سودآوری نداشت بلکه با ضررهم مواجه شدند.
نوروزی، ادامه داد: کشاورزان به علت جبران هزینه های تولید و نیز پرداخت بدهی خود مجبور به فروش فله ای سریع و قیمت پائین حبوبات به واسطه گران و دلالان شده و این افراد نیز با احتکار حبوبات در انبارها موجب این نوسانات و رشد 94.3 درصدی قیمت در بازار شده اند.
وی، با تأکید براینکه باید یک اصلاح الگوی کشتی درخصوص محصولات کشاورزی صورت گیرد، افزود: متأسفانه ازسوی دولت های گذشته تا به امروز اصلاح الگوی کشتی صورت نگرفته که این امرمنجر به عدم تنظیم بازار و قیمت گذاری مناسب برای محصولات کشاورزی از جمله حبوبات شده است.
عضوکمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس،با اشاره به قول صد در صدی دولت یازدهم درخصوص اصلاح الگوی کشت، گفت: کشت حبوبات باید نسبت به عرضه و تقاضا و نیز نیاز داخل و صادرات این محصول در زمین های کشاورزی با توجه به سطح زیر کشت آن در استان های کشور صورت گیرد.
*** *در پیچ و خم های گرانی
درهمین حال دیگر عضوکمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس، در واکنش به افزایش قیمت 94.3 درصدی حبوبات در بازار،گفت: متأسفانه دولت دهم همان قیمت خرید ناچیزحبوبات از کشاورزان رانسبت به ماه گذشته کاهش داده به همین جهت اتحادیه ها خود مستقیم باید بازارمحصولات کشاورزی از جمله حبوبات را دردست گیرند.
سکینه عمرانی در گفت و گو با خانه ملت، در پاسخ به این مطلب که با توجه به تولید 850 هزار تنی حبوبات در سال جاری متأسفانه به علت عملکرد ضعیف مسئولان دولت دهم قیمت حبوبات از 1.3 در صد به 94.3 در صد اکنون افزایش یافته است، گفت: با توجه به شعار دولت گذشته در خصوص حمایت از تولیدات کشاورزان متأسفانه علاوه بر اینکه از سوی دولت دهم قیمت خرید تضمینی برای حبوبات در نظر گرفته نشده بلکه همان قیمت خرید ناچیز حبوبات از کشاورزان در مزرعه راهم نسبت به ماه گذشته کاهش داده است.
نماینده مردم سمیرم درمجلس شورای اسلامی، با انتقاد ازاینکه متأسفانه عملکرد ضعیف مسئولان دولت دهم منجر به راهیابی دلالان به این حوزه شده است، تصریح کرد:عدم تعیین قیمت خرید تضمینی حبوبات از سوی دولت موجب شد که هزینه های تولید حبوبات برای کشاورزان نسبت به درآمدهای حاصل از فروش آن ها بسیاربیشترباشد به طوری که این اقدام اخیردولت دهم درخصوص خرید قیمت پایین حبوبات نسبت به ماه گذشته منجر به رکود شدیدی دراین بخش شده است.
این نماینده مردم درمجلس نهم، با انتقاد از عملکرد غیرکارشناسانه و ضعیف دولت دهم، اظهارداشت: کشاورزان به علت پرداخت بدهی و هزینه های چند برابری تولید خود مجبوربه فروش سریع و قیمت پایین حبوبات به واسطه گران و دلالان شده و این افراد با دردست گرفتن بازار حبوبات ونیزبا احتکار آن در انبارها در حال حاضر منجر به افزایش قیمت 94.3 درصدی حبوبات شده اند.
عمرانی، درتشریح راهکاری مبنی برجلوگیری از روند صعودی قیمت حبوبات دربازار، افزود: دولت و تعاونی ها باید تسهیلاتی برای کشاورزان درنظر بگیرند به طوری که تولید کنندگان با عرضه مستقیم تولید خود علاوه براینکه این محصول با قیمت پایین به دست مصرف کننده برسد سود حاصل از آن هم نصیب خود کشاورز شود.
عضوکمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس،با تأکید براینکه اتحادیه ها خود مستقیم باید بازارمحصولات کشاورزی از جمله حبوبات را دردست گیرند، گفت: اتحادیه ها با تقویت بازارچه ها و مراکز فروش درمیادین تره بار با عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در فصل برداشت به مصرف کننده ازاین افزایش قیمت که هم به نفع مصرف کننده و هم به سود کشاورز نیست جلو گیری کنند.
 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    0 1
    صادرات نخود بايدبازشودبدون عوارض ووارادات ممنوع شود
  • ناشناس IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    0 0
    بيش از80?واردات حبوبات داريم .بجاي اينکه واردات کنيم توليدکنيم کشاورزان به دليل واردات حبوبات رمقي براي کشاورزي ندارند
  • ناشناس IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    2 0
    لطفا"يک تجديد نظر درواردات نخود بگيريد چونکه نخودراباارز 2500توماني واردات مي کنند وبه صورت قاچاق ازمرزهاي کردستان به کشور عراق مي فرستند وتوليد داخل فروشنمي رود لطفا" اين نظر رابه هر کجا مربوط ميشود ارسال فرماييد
  • مراد IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    1 0
    لاقل براي مدتي صادرات اقلامي که باعث زحمت مردم ميشود را متوقف کنند
  • داود IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    خوابدیدی خیر باشه الان فیمت نخود در بازار مبدع از 4000 تا 5000 تومانه هر روز هم بالامیره یک سر به بازار تهران برنید
  • ناشناس IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    سه سال صادرات نخود قطع بود نخود در دست مردم و کشاورزها باد کرد و کرم افتاد حالا کشاورز نکاشته اند نخود کرم زده 3550 تومان معامله میشود این از بیکفایتی دولته
  • ناشناس IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    سه سال صادرات نخود قطع بود نخود در دست مردم و کشاورزها باد کرد و کرم افتاد حالا کشاورز نکاشته اند نخود کرم زده 3550 تومان معامله میشود این از بیکفایتی دولته