قدس آنلاین: مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه جمعیت باسوادی استان بر اساس سرشماری سال1390، 82.1 درصد بود، گفت: این رقم به نُرم کشوری نزدیک‌تر است، البته در جمعیت زیر 49 سال 92.1 درصد با سواد وجود دارد.<BR>

82 درصد جمعیت آذربایجان شرقی باسواد هستند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین از تبریز، فیروز رضایی داشتن سواد و علم و دانش را از افتخارات بشر برشمرد که دین اسلام و فرهنگ غنی اسلام توجه ویژه‌ای به آن دارد.

وی با اشاره به ریشه علم و دانش و وجود مردم با سواد در ایران اظهار کرد: در دوره قاجار و قبل از آن تا دوره رضاخان با سوادی ایران در مقایسه با دنیا بیشتر و قابل توجه بود و غالب افراد به ویژه مردان به وسیله مکتب خانه‌ها و قرائت قرآن خواندن بلد بودند.

وی ادامه داد در دوره پهلوی با تغییراتی که در تبدیل کردن نظام تعلیم و تربیت ریشه‌دار سنتی عمیق به نظام مدرن آموزشی اتفاق افتاد و درختان تنومند تعلیم و تربیت ریشه‌دار را به بهانه غرس نهال نظام آموزشی جدید از بین بردند نتیجه آن دوری مردم از سواد و علم و دانش شد به طوری که در سرشماری سال 1355، 47 درصد مردم ایران باسواد بودند که مردم استان آذربایجان شرقی هم با 10 واحد پایین‌تر 37 درصد شان با سواد بودند.

مدیر کل آموزش و پرورش با بیان اینکه جمعیت باسوادی استان بر اساس سرشماری سال1390، 82.1 درصد بود، افزود: این رقم به نُرم کشوری نزدیک‌تر است، البته در جمعیت زیر 49 سال 92.1 درصد با سواد وجود دارد که 10 درصد از باسوادی کل جمعیت بیشتر است و باید توجه داشت که هر چه قدر آمار باسوادی در سنین جوانی بیشتر باشد پایدارتر است و تلاش آموزش و پرورش استان هم برای با سواد کردن سنین پایین تر متمرکز است.

وی در ادامه یادآور شد: در سنین لازم التعلیم 99درصد با سواد داریم که این رقم از نُرم جهانی هم بالاتر است و این در سایه تلاش همکاران فرهنگی در آموزش و پرورش استان در سال‌های اخیر انسداد کامل بی سوادی است و این مشی ادامه داشته که هر سال و هر سر شماری دوره‌ای که اتفاق می‌افتد با سوادی مطلق قابل توجه بوده و با رشد جهشی روبه‌رو خواهد شد.

رضایی ابراز امیدواری کرد: نرخ رشدی که در با سواد کرن سنین پایین تر استان وجود دارد در اثر این فعل و انفعالات و تلاش ها نقص بی سوادی از ساحت نورانی مردم فهیم و باشعور و متدین حذف شود.

انتهای پیام/
 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حانیه IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    ممنونم