قدس آنلاین– حمید رضا بی‏تقصیر:ضمن گرامیداشت ایام میلاد با برکت امام رضا علیه السلام در بسته ای که پیش روی شماست می توانید مطالب در خصوص محبوترین پنجره دنیا،گفتگوی امام رضا با گنجشگ ،دلیل زیاد بودن سادات موسوی در ایران،پسری که همه چیز می خورد،کاهش جذابیت چهره در اثر خروپف و... را مطالعه فرمایید

محبوب ترین پنجره دنیا /چرا در ایران امامزادگان موسوی زیاد است؟

محبوب ترین پنجره دنیا
«پنجره فولاد» حرم امام رضا(ع) محبوب ترین پنجره دنیا است. وقتی صحن عتیق(انقلاب) در دوره صفوی و با طرح «شیخ بهایی» ساخته شد، «ملا محسن فیض کاشانی» که حکیم، فیلسوف ، عارف و شاعر ان دوره بود، پیشنهاد داد برای کسانی که به هردلیل نمی توانند وارد حرم مطهر شوند و کنار ضریح بایستند، فضایی طراحی شود که بتوانند در نزدیک ترین فاصله از ضریح مطهر، بایستند وبتوانند ضریح امام رضا (ع)را ببینند و زیارتنامه بخوانند. بنابراین پنجره ای فولادی در محلی که مشرف به ضریح مطهر بود نصب شد و از آن به بعد به «پنجره فولاد» معروف شد. اولین پنجره فولاد در قرن نهم هجری قمری در دوره صفویه و در زمان شاهرخ میرزا تیموری، همسر گوهرشاد خانم در سال 2701 قمری ساخته شد. این پنجره نسبتاً کوچک از جنس فولاد بود و در نزدیک‌ترین مکان ممکن به ضریح مطهر رضوی، در صحن انقلاب اسلامی (عتیق) قرار گرفته تا اشخاصی که به خاطر عذر شرعی و یا موارد مشابه، از رفتن به کنار ضریح معذورند، بتوانند از پشت این پنجره که ضریح مطهر از داخل شبکه‌های آن پیداست، زیارت‌نامه بخوانند و با امام رضا(ع) درددل کنند. غیر از این ها، پنجره فولاد، مورد توجه یک گروه دیگر هم قرار گرفته بود. گروهی که فرصت زیادی برای زیارت نداشتند و یا مجبور به ترک سریع حرم بودند، پشت این پنجره می ایستادند، رو به ضریح مطهر سلامی می دادند و سپس به سراغ کار خود می رفتند. شفایافتن بیماران صعب العلاج، معلول و حاجت گرفتن حاجتمندان پشت پنجره فولاد و با کرامت های ویژه امام رضا(ع)، سبب شد تا نگاه ها به این پنجره کوچک، نگاه ویژه ای باشد و به سرعت، این محل را به یکی از شلوغ ترین و محبوب ترین مکان های حرم مطهر امام رضا(ع) تبدیل کرد. تا جایی که بستن پارچه و ثفل و زنجیر به شبکه های پنجره فولاد، به تدریج تبدیل به یک سنت برای حاجتمندان و مراجعان به این محل شد. سنتی که البته ریشه دینی نداشته و تنها از یک باور عامیانه سرچشمه گرفته است. اما پنجره فولاد نصب شده از دوره صفویه، پنجره فولاد فعلی حرم مطهر نیست و پنجره فولاد فعلی، سومین پنجره فولاد نصب شده در حرم مطهر است. پنجره فولاد اول، تا زمان حکومت ناصرالدین شاه قاجار در صحن انقلاب وجود داشت. اما در عهد ناصری، پنجره دیگری این بار از جنس برنز ساخته شد که جایگزین پنجره اول شد. دومین پنجره هم تا اوایل انقلاب اسلامی در حرم مطهر وجود داشت. اما با توجه به فرسودگی و ساییده شدن برخی از قسمت‌های پنجره قدیمی و مشکلاتی که برای زائران به وجود آمده بود، مسئولان آستان قدس رضوی تصمیم گرفتند این پنجره را به موزه آستان قدس منتقل کرده و پنجره جدیدی را جایگزین آن کنند. بنابراین سومین پنجره از جنس برنز در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی ایران ساخته شده و جایگزین پنجره دوم شد که در پشت رواق توحیدخانه داخل صحن انقلاب اسلامی قرار دارد. اما غیر از پنجره فولاد اصلی که در صحن انقلاب قرار دارد، 5 پنجره فولاد دیگر هم در حرم مطهر وجود دارد که معروف ترین آن، پنجره فولاد صحن جمهوری اسلامی و البته جدیدترین این پنجره ها هم پنجره فولاد رواق دارالجنه است.
گفتگوی گنجشک با امام رضا(ع)
سلیمان یکی از یاران امام رضا می‏گوید: حضرت رضا(ع) گاه‏گاهى براى استراحت به باغی در خارج شهر مى‏رفتند. یک روز من نیز به همراه آقا رفته بودم. نزدیک ظهر، گنجشک کوچکى هراسان از شاخه درخت پرکشید و کنار امام نشست. نوک گنجشک، باز و بسته مى‏شد و صداهایى گنگ و نا مفهوم از گنجشک به گوش مى‏رسید. انگار با جیک جیک خود، چیزى مى‏گفت.
امام علیه السلام حرکت کردند و رو به من فرمودند: «ـ سلیمان!... این گنجشک در زیر سقف ایوان لانه دارد. یک مار سمى به جوجه‏هایش حمله کرده است. زودباش به آن‏ها کمک کن!. ..
با شنیدن حرف امام ـ در حالى که تعجب کرده بودم ـ بلند شدم و چوب بلندى را بر داشتم . آن قدر با عجله به طرف ایوان دویدم که پایم به پله‏هاى لب ایوان برخورد کرد و چیزى نمانده بود که پرت شوم...با تعجب پرسیدم: «شما چطور فهمیدید که آن گنجشک چه مى‏گوید؟» امام فرمودند: «من حجت خدا هستم... آیا این کافى نیست؟!»
چرا در ایران امامزادگان موسوی زیاد است؟
محمد حسین رجبی دوانی، کارشناس تاریخ اسلام در باره علت زیاد بودن امامزادگان موسوی در ایران گفت: امام کاظم(ع) از سال 179 تا 183 هـ.ق در زندان هارون الرشید بودند، عمر مبارک ایشان هم بیش از 55 سال نبود که در زندان به شهادت رسیدند، اما بیش از هر امام دیگری از خود فرزند به یادگار گذاشتند علت هم این است که در آغاز امامت ایشات و امامت پدر بزرگوارشان، امام صادق(ع) منصور عباسی خلیفه جبار و خونریز زمان به شدت با اولاد پیغمبر در افتاده بود و گروه کثیر نوادگان آن حضرت از اولاد امام حسن (ع) و امام حسین (ع) را به شهادت رسانده یا به زندان انداخته بود و بر آنها بسیار سخت گرفته بود بنابراین نسل پیغمبر(ص) با خطر نابودی مواجه بود لذا جا داشت که نسل پیغمبر(ص) ازدیاد پیدا کند و امام کاظم(ع) از این رو فرزندان قابل توجهی داشت و ایشان به منظور مقابله با توطئه نابودی نسل پیغمبر(ص) فرزندان زیادی داشتند .امام رضا (ع) را مأمون عباسی دعوتی اجباری به مرکز حکومت خود در ایران و شهر مرو یا خراسان کرد، با ورود ایشان گروه زیادی از علویان یا برادران حضرت هم برای اینکه در جوار برجسته‌ترین فرزند پیامبر(ص) و امام خود باشند به طرف ایران آمدند. بعد از شهادت امام رضا(ع) سیر حضور علویان در ایران ادامه پیدا می‌کند و این هم به سبب عشق و محبتی است که ایرانیان نسبت به فرزندان پیغمبر داشتند. در ایران شهرهای شیعه نشینی مثل قم، کاشان، سبزوار، توس و ری شاخص بود اما مناطق دیگر ایران هم که سنی مذهب بودند برخلاف عرب‌های سنی که نسبت به ائمه بی معرفت بودند، به آنها ظلم می‌کردند و برای آنها حرمت قایل نبودند در ایران اولاد پیغمبر حتی مورد محبت ایرانیان اهل تسنن هم بودند فلذا جایی که این بزرگواران می‌توانستند احساس امنیت کنند و از معرض خلفای جور مصون باشند عمدتاً ایران بود و به همین دلیل مهم بود که به سمت ایران روانه ‌شدند.
حکایت شیر آب!
سال های دور ایران؛ تنها دو شهر بیرجند و تبریز آب لوله کشی داشتند که آن صنعت را از روسیه به امانت برده بودند. و در کلان شهری مثل تهران مردم از آب چاه که تمیز و سالم نبود استفاده می کردند. در شهر تهران تنها سه قنات وجود داشت که آن هم متعلق به سه سرمایه دار تهرانی بود. یکی از این قنات ها که به سرچشمه معروف بود (و هست )متعلق به سرمایه داری بود که بچه دار نمی‏شد. او نذر کرد اگر بچه دار شود؛ برای تهرانیان آب لوله کشی فراهم کند. پس از مدتی بچه دار شد و برای ادای نذرش به اتریش رفت تا مهندسانی را از آنجا برای لوله کشی آب بیاورد. در هر کشوری حیوانی که برای آنها مقدس است را بر سر خروجی آب می‏گذاشتند. مثلا در فرانسه سر خروس استفاده می‏کنند. او دید در اتریش، هر جا خروجی آب است؛ سردیسی از شیر هست. پس بر سرچشمه آب که برای مردم فراهم کرد، سر شیری گذاشت. و مردم هروقت برای برداشتن آب به آنجا می‏رفتند و می‏گفتند: رفتیم از سر شیر آب آوردیم!
لقمه گلو گیر یعنی چه؟
در عصر حاضر از این عبارت که به صورت ضرب المثل درآمده است غالباً معانی مجازی و مفاهیم ملی و سیاسی آن مورد نظر و استشهاد است. در باره ریشه و علت تسمیه عبارت مثلی لقمه گلوگیر اینگونه نقل شده است که: در شرح حال حارث محاسبی (وفات 243 هجری در بغداد) یکی از اهل تصوف نوشته اند؛ روزی حارث نزد جنید بغدادی رفت. جنید در ناصیه حارث آثار گرسنگی دید و تقاضا کرد طعامی برایش حاضر کنند. حارث پذیرفت و جنید به خانه رفت و غذای مأکولی که شبانه از مجلس عروسی یکی از بستگان و نزدیکان آورده بودند مختصری پیش حارث نهاد. چون حارث دست به طعام برد انگشت دست راستش کشیده شد و به زحمت لقمه ای در دهان نهاد ولی هر چه تلاش کرد لقمه در گلوگیر کرد و فرو نمی رفت. ناگزیر لقمه را از دهان بیرون افکند و خواست از خانه بیرون رود که جنید بغدادی جلویش را گرفت و علت را جویا شد. حارث گفت:"آن طعام از کجا بود؟" جنید گفت:"از خانه خویشاوندی."حارث گفت:"مرا با خدای عزوجل نشانی است که لقمه مشکوک و شبهه آمیز در گلویم گیر می کند و پایین نمی رود."جنید گوید خواهش کردم روز بعد به خانه ام آمد پاره ای نان خشک آوردم، بخورد و لذت فراوان برد. آن گاه گفت:"چیزی که پیش درویشان آری، چنین آر."
اعداد نحس و بدیمن در جهان
13 سپتامبر مصادف با جمعه بود؛ این روز درفرهنگ غرب نهایت بدیمنی به حساب می‌آیددلیل نحس بودن جمعه سیزدهم این عقیده است که 12 «عدد کامل» است. دلایل بسیاری برای این عقیده آورده شده است: از تعداد یاران حضرت عیسی (ع) گرفته، تا تعداد ماه‌های سال و یا تعداد صور دایره البروج. و به همین دلیل، 13 عدد عجیب و ... نحسی است. به گزارش نشنال جئوگرافیک، در کشورهای گوناگون اعداد مختلفی به عنوان عدد بدشانسی شناخته می‌شوند. در زبان چینی، تلفظ عدد چهار بسیار شبیه به تلفظ واژه «مرگ» در این زبان است. بسیاری از ساختمان‌ها در چین طبقه 4 ندارند؛ همان‌طور که در آمریکا برخی از ساختمان‌سازان طبقه 13 را حذف می‌کنند. همان‌طور که عدد چهار برای چینی‌ها معنای بدشانسی می‌دهد، عدد 9 نیز برای ژاپنی‌ها ترسناک است. دلیل این موضوع هم مساله مشابهی است: تلفظ عدد 9 در زبان ژاپنی شبیه به تلفظ لغت «شکنجه یا عذاب» در این زبان است. برخی ایتالیایی‌ها خرافاتی درباره جمعه هفدهم دارند، چرا که بازآرایی اعداد رومی 17 (XVII) باعث ایجاد لغت VIXI می‌شود؛ لغتی که ترجمه آن از زبان لاتین به این معنا است: «زندگی من به پایان رسید.» در کشور همسایه ما، افغانستان، عدد 39 به هیچ عنوان خوشایند نیست. ترجمه عدد 39 به زبان افغانی مرده-گاو می‌شود، اما حقیقت این است که این لغت در افغانستان عملا دشنامی ناموسی است که محترمانه‌ترین واژه آن «دلال محبت» است! تنفر از این عدد در افغانستان به حدی است که نمره‌گذاری خودروها با عدد 39 در هرات به معضلی ملی تبدیل شد. در فرهنگ مسیحیت، این عدد به عنوان «عدد شیطان» یا «نشان شیطان» شناخته می‌شود. در کتاب مکاشفات یوحنا در انجیل آمده است: «در اینجا خرد هست. بگذار که به او فهمانده شود عدد شیطان را؛ زیرا آن عدد مردی است و عدد او 666 است». ترس از این عدد به اندازه‌ای است که حتی بیماری خاصی به نام آن ثبت شده است: Hexakosioihexekontahexaphodia یعنی ترس از عدد 666.
پسری که همه چیز را میخورد!
بیماری های نادر یکی از بزرگترین مشکلاتی هستند که انسان ها می توانند به آن دچار شوند. این بیماری ها از آنجایی که خیلی کم دیده میشوند پس راه درمان درستی نیز برای آن ها پیدا نشده است. "زاک نهیر" پسر بچه ای است که این روزها درگیر یک بیماری نادر است و این بیماری در حال نابود کردن زندگی اوست. این پسر بچه بیماری خاصی دارد که باعث می شودف مغزش توانایی تشخیص میان مواد خوارکی و غیر خوراکی را نداشته باشد. این بیماری که "پیکا" نام دارد باعث می شود مغز هر ماده ای را خوردنی تلقی کند. این پسر بچه میتواند سنگ، کاغذ و حتی آهن را نیز بخورد، البته نکته مهم در این میان معده این پسر بجه است که شاید نتواند برخی از این مواد را هضم کند. این پسر 6 ساله به سبب همین بیماری زمین بازی خود را به طور کامل خورده است. این حرکت او البته یک سال طول کشید ولی به مرور یک بخش از زمین بازی کم یا گاز زده می شد اما مادر او نمیتوانست جلوی خوردن او را بگیرد. پس از زمین بازی قبلی مادر این پسر بیمار با هزینه بالا زمین بازی دیگری ساخته است که فرزندش قدرت خوردن آن را ندارد. این زمین بازی از جنس پلاستیک محکم و سفت است همچنین لبه های آن گرد شده اند تا زاک نتواند دندان خود را وارد آن کند.
چوبکاری کردن به چه معناست؟
لابد عبارات ؛ چوبکاری نفرمایید ، فلانی مرا چوبکاری می کند ، خودم شرمنده هستم دیگر چوبکاری نفرمایید ، و قس علی هذا راه شنیده‏اید؟ این عبارات به لحاظ معنی و مفهوم واقعی یعنی کسی را با چوب زدن و به وسیله چوب تنبیه و سیاست کردن است ولی مجازاً کسی را خجل و شرمسار کردن از بسیاری احسان و نیکی ، بیش ازحد معمول و انتظار از کسی پذیرایی و به کسی محبت کردن ، نیکی کردن به آن که نسبت به تو نیکی نکرده است ، وبالاخره با انعام و اکرام کسی را که انعام و اکرام وظیفه او بوده خجل کردن است . چوبکاری همان طوری که در بالا ذکر شده حاکی از سیاست و تنبیه طرف مقابل به وسیله چوب زدن است. مردان متاهل همسرانشان را - البته در دوره مردسالاری با چوبهای ضخیم مخصوصاً چوب انار که ضربه هایش دردناک بوده و بدن را متورم و خون آلود می کرده است مجازات می کرده اند .چوبکاری براثر زمان پیشرفت کرد! و از درون خانه داخل سیاست شده گوشه ای از گوشمالی و مجازات سیاست پیشه گان گناهکار را بر عهده گرفته است . در این مورد اگرگناهکار محکوم به مرگ می شد او را به پشت می خوابانیدند و با چوبهای ضخیم آن قدر به شکمش می نواختند که روده هایش پاره می شد و محکوم بیچاره بر اثر خونریزی داخلی به فجیعترین وضعی جان می داد .چنانچه محکومیت گناهکار در حد مرگ و اعدام نبود این گونه محکومان را که اکثراً شاهزادگان و امرای ارتش وحکام ولایت بوده اند به طریق چوب زدن و نقره داغ ! کردن ، یعنی جریمه نقدی ، و نفی بلد و تبعید محکوم می کردند تا سایر ماموران دولت تکلیف خود را بدانند و سرجایشان بنشینند . چوبکاری رجال و زعمای قوم فتحعلی شاه قاجار اتفاق افتاد و بخصوص در اوایل سلطنت ناصرالدین شاه بنابرنقشه و تصمیم میرزا تقی خان امیرکبیر شاهزادگان و حکام ولایات و فرماندهان قشون را که در انجام وظایف محوله تهاون و قصور می ورزیدند بدین وسیله چوبکاری و مجازات می کردند تا درس عبرتی برای سایرخدمتگزاران و عمال دولت باشد .
قدیمی ترین نامه دنیا
"ساتیو توربر" به تازگی کشف بزرگی انجام داده است زیرا او توانست قدیمی ترین نامه دنیا دقیقا در حاشیه ساحل شهر "توفینو" در کانادا پیدا کند. او در هنگام قدم زدن در ساحل چشمش به یک بطری قدیمی می خورد و پس از بازرسی متوجه می شود نامه ای درون آن وجود دارد. نکته جالب این است که او قصد بازکردن نامه را ندارد زیرا قدمت این نامه بسیار عجیب است. این نامه 107 سال در دریا سرگردان بوده و این زمان کمی نیست. این نامه این روزها به عنوان قدیمی ترین نامه دنیا شناخته می شود. برخی از نوشته های این نامه از پشت شیشه قابل مشاهده است که به نظر می رسد در ماه سپتامبر سال 1906 نوشته شده و امضای فردی به نام "ارل ویلارد" روی آن آمده است. آدرسی که روی این نامه قرار دارد برای محلی است که این روزها موزه شده است. پیدا شدن نامه 107 ساله در حالی است که سال گذشته یک ماهیگیر اسکاتلندی توانسته بود نامه ای 98 ساله را پیدا کند. این رکورد سال گذشته در کتاب رکوردهای گینس بود که با نامه"توربر" رکورد او جابه جا شد.
خروپف جذابیت چهره را کاهش می‌دهد
نتایج پژوهش محققان آمریکایی نشان می‌دهد افرادی که مشکل خر و پف دارند، کمتر جذاب و جوان به نظر می‌رسند. محققان 20 سالمند مبتلا به آپنه حالتی که طی آن فرد دچار اختلالات تنفسی شده و خرو پف می‌کند را با استفاده از تکنیک نقشه برداری صورت مورد بررسی قرار دادند . پژوهشگران دریافتند افراد دچار آپنه که با استفاه از این تکنیک به عنوان افراد "زشت" امتیاز بندی شده بودند، پس از انجام درمانی موسوم به (CPAP) جزء افراد زیبا دسته بندی شده و حتی چروک‌های کمتری نیز از خود بروز دادند. دکتر چروین سرپرست این پژوهش از دانشگاه میشیگان در این باره می‌گوید: مردم با دیدن چشمان پف کرده و حلقه‌های زیر چشم، به درمان‌های خانگی روی می‌آورند. آنچه ما در این پژوهش برای نخستین بار نشان داده‌ایم، بهبود ریخت چهره با درمان آپنه خواب است.
اول و آخر دنیا کجاست؟
گرینویچ جایی است که نصف النهار مبدا از آن می گذرد و تمام ساعت‏ها بر اساس ساعت این ده قدیمی کوک می شود . این ده راکه می توان ا بتدا و انتهای دنیای قرار دادها نامید هم اکنون علیرغم حفظ جایگاه سابق از اماکن گردشگری مورد توجه در جنوب لندن است.منطقه سلطنتی گرینویچ منطقه ای در جنوب شرق لندن، انگلستان، واقع در قصبه سلطنتی گرینویچ واقع شده است.بازدید ازاتاق های تاریخی که در این ساختمان باقی مانده برای عموم آزاد است، ساختمان های دیگر توسط دانشگاه گرینویچ و کنسرواتوار موسیقی استفاده می شود. رصدخانه سلطنتی گرینویچ در سال 1672 توسط پادشاه چارلز دوم ساخته شد، ودر 10 اوت افتتاح شد. اینجا محل زندگی اخترشناس سلطنتی جان فلاستمید بود.خطی که از وسط سه‌پایه تلسکوپ سلطنتی می‌گذرد به عنوان نصف‌النهار مبدأ شناخته می‌شود.این در بخش تپه مانندی از گرینویچ پارک در شهر لندن قرار دارد و مبدا زمان گرینویچ بر پایهٔ این مکان پایه ریزی شده است.
قدیمی‌ترین صلح نامه جهان
قدیمی‌ترین تفاهم‌نامه مدون صلح جهان با قدمتی بیش از 40 قرن در منطقه تاریخی «تل مردیخ» در شمال غرب سوریه کشف شد.به گزارش مرکز رادیو و تلویزیون سوریه، این صلح‌نامه که با خط میخی بر روی یک کتیبه سفالی نوشته شده در قصر سلطنتی «ابلا» کشف شده و متعلق به قرن بیست‌وچهار قبل از میلاد است.این کتیبه هم‌اکنون در موزه شهر «ادلب» نگه‌داری می‌شود.تفاهم‌نامه صلح بین دو سلطنت ابلا و «ابرسال» به امضاء رسیده است و در آن هر دو کشور متعهد شده‌اند به اراضی یکدیگر تجاوز نکرده و هیچ یک از دو کشور وارد جنگ علیه دیگری نشوند.این تفاهم‌نامه از تفاهم‌نامه صلح رامسس دوم، فرعون مصر و هاتوسیلی سوم پادشاه هیتی‌ها نیز قدیمی‌تر است.
 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.