قدس آنلاین- آمنه مستقیمی: اشتباهی بزرگ است که بگوییم ما در دوران غیبت رسالتی نداریم و ظهور و قیام باید توسط خود امام عصر (عج) رخ دهد، بلکه مردم باید همچون ایام حج خود در مسیر دیدار یار گام بردارند.<BR>

منتظر باید همچون حاجی برای دیدار یار تکاپو کند

به گزارش قدس آنلاین، فرا رسیدن موسم حج و توجه به روایاتی که بیان می کند امام عصر (عج) در سرزمین وحی در ایام حج حضور دارند باعث شد تا در گفتگویی با حجت الاسلام والمسلمین جواد جعفری، کارشناس مهدویت و معاون پژوهشی مرکز تخصصی مهدویت درباره نحوه ارتباط حجاج با آن حضرت (عج) به گفتگو بپردازیم که مشروح آن در ذیل می آید:
 

چه ارتباطی میان حج و امام عصر (عج) وجود دارد و چرا بر توجه به رابطه با آن حضرت (عج) در این موسم تاکید می شود؟
ما در فرهنگ روایات و بیان اهل بیت (ع) چند نکته را درباره حج و امام عصر (عج) داریم، یکی از این نکات این است که حج کامل برای حاجی زمانی رخ می دهد که به دیدار امام نائل شود، این روایت ناظر به دوران حضور ائمه (ع) است، یعنی وقتی شیعه به زیارت بیت الله الحرام می آمد توصیه بود که در کنار زیارت خانه خدا و انجام حج، به دیدار امام زمان (عج) خود بروند و این تاکید می کند به نقش حج در اعمال عبادی ما به ویژه در مسئله حج که کسانی که از اقصی نقاط عالم به حج می روند باید توجه کنند یکی از اصلی ترین ارکان حج زیارت و زیارت امام عصر (ع) است.
 

با توجه به آنکه اکنون حضرت حجت (عج) قرار داریم، حجاج چطور می توانند با ایشان ارتباط برقرار کنند؟
اما چون ما در دوران غیبت بسر می بریم چنین وظیفه این نداریم که دنبال امام غیاب باشیم، اما این مسئله وجود دارد که حجاج در کنار اعمال حج، باید توجهشان را کاملا به امام عصر (عج) معطوف کرده و درپی ارتباط روحی و فکری با آن حضرت (عج) باشند.
اگرچه طبق روایات ما در عصر غیبت کسی نمی تواند به محضر امام (عج) برسد اما توصیه شده که ما با زیارت خالص و حضور قلب، متوجه ایشان شویم یعنی اینطور نیست که بگوییم چون امام غیاب است ما دیگر وظیفه ای نداریم. از این رو تمامی حجاج باید در تمامی اعمال توجه به آن حضرت (ع) داشته باشند به ویژه از طریق زیارت آل یس و انجام اعمال عبادی و طواف به نیابت از آن حضرت (عج) که می تواند زمینه ساز ارتباط با آن حضرت (ع) باشد.
علاوه بر این، در روایات آمده مثل امام مثل کعبه است، یعنی همانطور که مردم باید سراغ کعبه بروند نه اینکه کعبه به سراغ آنها بیاید و اینکه با هزینه و تحمل سختی به کعبه می رسند و خانه خدا را طواف می کنند به ما گفته اند امت باید خود را به امام (ع) برساند.

 

آیا ارتباط با امام عصر (عج) برای همه حجاج ممکن است، چطور می توان بستر این ارتباط را فراهم و تسهیل کرد؟
در ایام حج که تکاپوی جالبی در جوامع اسلامی رخ می دهد و حتی اقوام و بستگان حجاج را نیز دربر می گیرد. برای این است که عده ای می خواهند خود را به کعبه برسانند و این درسی اساسی است که اگر می خواهیم امام زمان (عج) را درک کرده و دوران غیبت تمام شود و ظهور امام زمان (عج) را درک کنیم باید مردم فعال شده و برای درک محضر امام (ع) تلاش کنند.
بنابراین، حج این درس را به ما می دهد. این اشتباهی بزرگ است که بگوییم ما در دوران غیبت رسالتی نداریم و ظهور و قیام باید توسط خود امام عصر (عج) رخ دهد بلکه مردم باید همچون ایام حج خود در مسیر دیدار یار گام بردارند. از این رو، پس تکاپوی حج ما را به یاد تکاپوی لازم برای ظهور حضرت (عج) می اندازد.
ما روایاتی داریم به ویژه از محمد ابن عثمای امری، نواب دوم امام عصر (عج) که می گوید ایشان هر سال در حج شرکت می کنند، مردم ایشان را می بییند اما نمی شناسند. این نکته ای است که حجاج به این مسئله باید توجه کنند در تمامی حالات زیارتی، امام حضور دارند، در مشعر، منا و عرفات ایشان حضور دارند از این رو حجاج باید از این نکته غفلت نکنند که از نزدیک در محضر صاحب الزمان (عج) قرار دارند اگرچه همه عالم محضر ایشان است.
بنابراین، باید در قرب امام (ع) همه خواسته ها بیان شود هم ادب داشته باشیم چراکه خداوند نظر خاصی به جمع حجاج دارند و وقتی حاجی در هر منطقه ای زبان به دعا و استغاثه می گشاید امام عصر (عج) نیز حضور دارند.
باید در کنار توجه تام به خدای سبحان به حضور امام عصر (عج) هم توجه داشته باشند، توجه به خواسته های امام و حوائج ایشان و فرجشان و گشایش کارشان و حوائج آن حضرت (عج) باید مدنظر باشد تا انسان حج مورد نظر را انجام دهد.
لازم است که با توجه به اینکه در مسائل عبادی، ما عبادت را عین سیاست می دانیم نسبت به برائت از مشرکین که در صحرای عرفات صورت می گیرد یعنی جایی که حضور امام عصر (عج) از همه جا بیشتر است و اعمال سیاسی ما در آن صحرا باید به گونه ای باشد که مقبول ایشان باشد تا عملا نشان دهد که جامعه آماده ظلم برچینی از زمین با یاری حضرت حجت (عج) را دارد.
انتهای خبر/
 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.