قدس آنلاین– حمید رضا بی‏تقصیر:ضمن پاسداشت ایام پر برکت دهه اول ذی الحجه در بسته پیش رو با مطالبی چون :چرا لباس احرام باید سفید باشد؟،تذکر آیت‌الله بهاءالدینی درباره حفظ آبروی مردم،معروفترین و بلندترین آبشار ایران،عجیب‏ترین مزه‎های که دانشمندان چشیده‏اندو.. در خدمت شماییم

از چرایی سفید بودن لباس احرام و تذکر آیت الله بهاءالدینی تاعجیب‏ترین مزه‎هایی که دانشمندان چشیده‏اند

چرا لباس احرام باید سفید باشد؟
چرا باید مسلمانان برای احرام لباس سفید بر تن کنند و دور خانه خدا با لباسی سفید و متحد الشکل طواف کنند؟ شاید یکی از دلایل مهم این حکم، حفظ یکپارچگی و یکرنگی حج گزاران باشد به طوری‌ که افراد به واسطه رنگ لباس و ظاهر خود، انگشت نما نشوند. بنا نیست در حج افراد نسبت به لباس خود رقابت و فخر فروشی کنند بلکه همه لباسی شبیه لباس آخرت و کفن برتن کرده و در برابر پروردگار خود شبیه به هم ظاهر می‌شوند. این می‌تواند نمادی از یکسانی همه حج ‌گزاران در نزد خداوند باشد. مستحب است حج‌ گزار هنگام احرام، لباس سفید بپوشد و جامه و لباس دنیایی، لباس گناه و لباس شهوت را از تن برکند و با لباسی شبیه کفن و لباس آخرت، وارد حریم یار شود. این تغییر لباس نمادی از توجه مطلق به خدا و آخرت و بی‌توجهی به مسائل مادی و دنیوی است. از سوی دیگر نباید فراموش کنیم که سفید بودن لباس احرام در حج و عمره افضل و بهتر است، ولی در واجب بودن حتمیت ندارد. در روایتی نیز آمده که یکی از اصحاب امام صادق (ع) عازم حج بود، خدمت امام صادق (ع) رسید و پرسید: عازم حج هستم، می‌خواهم بدانم که آیا می‌توانم لباس احرام سیاه بپوشم؟ و حضرت پاسخ داد: احرام در لباس سیاه حرام نیست، ولی سعی کنید لباس احرام و کفن میت پارچه سیاه نباشد.

تذکر آیت‌الله بهاءالدینی درباره حفظ آبروی مردم:
خدمت آیت الله بهاالدینی رسیدم. گفتم آقا راز مقام و رتبه سید سکوت چه بود؟ آقا دست بالا آورد و اشاره به دهان کرد. خدا شاهدست الان مردم خیلی دست کم گرفته اند آبرو بردن را.ببینید خدا چند گناه را نمی بخشد: 1- عمدا نماز نخواندن.2- به ناحق آدم کشتن.3- عقوق والدین.4- آبرو بردن. این گناهان این قدر نحس هستند که صاحبانشان گاهی موفق به توبه نمی شوند. پسر یکی از بزرگان علما که در زمان خودش استادالعلماء بود، برای من تعریف می کرد: "به پدرم گفتم پدر تو دریای علم هستی. اگر بنا باشد یک نصیحت به من بکنی چه می گویی؟ می گفت پدرم سرش را انداخت پایین. بعد سرش را بالا آورد و گفت آبروی کسی را نبر!" الان در زمان ما هیئتی ها، مسجدی ها و مقدس ها آبرو می برند. عزیز من اسلام می خواهد آبروی فرد حفظ شود. شما با این مشکل داری؟ دقت کنید که بعضی ها با زبانشان می روند جهنم. روایت داریم که می فرماید اغلب جهنمی ها، جهنمی زبان هستند. فکر نکنید همه شراب می خورند و از دیوار مردم بالا می روند. یک مشت مومن مقدس را می آورند جهنم. ای آقا تو که همیشه هیئت بودی! مسجد بودی! بله. توی صفوف جماعت می نشینند آبرو می برند. امیرالمومنین به حارث همدانی می فرماید: اگر هر چه را که می شنوی بگویی؛ دروغ گو هستی.

قوی‌ترین اشعه ایکس جهان کجا می‌درخشد؟
قوی‌ترین پرتو اشعه ایکس جهان در سینکروترون الکترون آلمان (DESY) می‌درخشد. در منبع نور اشعه ایکس به نام PETRA III، دانشمندانی از دانشگاه گوتینگن پرتویی را با قطر تقریبا پنج نانومتر تولید کردند. این میزان 10 هزار برابر نازک‌تر از تار موی انسان است. این پرتو اشعه ایکس امکان تمرکز بر کوچک‌ترین جزئیات را می‌دهد. گروه‌های تحقیقاتی پروفسور تیم سالدیت از موسسه فیزیک اشعه ایکس و تیم پروفسور هانس-اولریچ کربت از موسسه فیزیک مواد دانشگاه گوتینگن این موفقیت را صورت دادند. اشعه ایکس سخت با انرژی بالا را نمی‌توان با استفاده از یک شیشه سوزان و به آسانی نور مرئی متمرکز کرد. به جای استفاده از عدسی‌های معمول، تیم علمی از عدسی Fresnel استفاده کرد که شامل چندین لایه است. پشتیبان اصلی در این سامانه سیم تنگستن کوچک با ضخامت فقط یک هزارم میلی‌متر است. در اطراف سیم، لایه‌های تنگستن و سیلیکون به باریکی نانومتری به شیوه‌ای متناوب اعمال می‌شوند. فیزیکدانان سپس اسلایس باریکی از این سیم اندودشده را بریدند. این اسلایس دارای 50 تا 60 لایه تنسگتن و سیلیکون است و ضخامت این لایه باید بی‌نهایت دقیق باشد. اسلایس این سیم به اندازه فقط دو هزارم یک میلی‌متر به عنوان یک عدسی‌ به کار می‌رود. با این حال، این سیستم مانند یک عدسی شیشه، نور را منکسر نمی‌کند، بلکه مانند شبکه نوری تولیدکننده الگویی از پچ‌های شفاف و تاریک نور را منتشر می‌کند. در این حالت، ضخامت لایه‌ها طوری انتخاب می‌شود که نواحی شفاف الگوی انکسار در یک نقطه همسان به هم می‌رسند. هر چه عدسی دقیق‌تر ساخته شود، کانون اشعه ایکس قوی‌تر می‌شود. با این روش، فیزیکدانان پرتو اشعه ایکس با قطر 4.3 نانومتر (میلیونم میلی‌متر) را در جهت افقی و قطر 4.7 نانومتر در جهت عمودی به دست آورند. شفافیت عالی منبع نور اشعه ایکس DESY امکان ایجاد کانون نانوی قابل‌استفاده را فراهم کرد. پرتو اشعه ایکس امکانات جدیدی را برای علم مواد به طور مثال، بررسی سیم‌های نانو برای کاربرد در سلول‌های خورشیدی فراهم می‌کند.

امن‌ترین مقصد گردشگری جهان:
یک سازمان معتبر فعال در حوزه صنعت گردشگری، آلمان را به عنوان امن‌ترین مقصد گردشگری جهان معرفی کرد.سازمان «رقابت‌پذیری سفر و گردشگری» در آخرین گزارش خود درباره وضعیت صنعت گردشگری در سراسر جهان، آلمان را به عنوان امن‌ترین مقصد گردشگری جهان انتخاب کرد. به گزارش توربو نیوز، آلمان که در سال‌های اخیر در جمع پنج مقصد برتر گردشگری جهان قرار گرفته است، از جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی فراوانی بهره می‌برد و درآمدش از محل صنعت گردشگری نیز در در دهه گذشته رشد چشمگیری یافته است.علت اصلی این امر رشد چشمگیر گردشگران ثروتمند عرب این کشور در سال‌های اخیر است که پس از وقوع حوادث تروریستی 11 سپتامبر در آمریکا، که ایجاد یک جو منفی در این کشور نسبت به عرب‌ها را در پیش داشت، رشد چشمگیری یافت؛ هرچند همچنان بیشتر گردشگران آلمان از هلند، سوئیس، آمریکا و ترکیه هستند.سازمان رقابت‌پذیری سفر و گردشگری با در نظر گرفتن 24 عامل آلمان، را به عنوان امن‌ترین مقصد گردشگری جهان انتخاب کرده است که حاصل نظرسنجی از شاغلان در صنعت گردشگری 84 کشور است.

گران ترین خودروی دنیا معرفی شد:
اخیراً یک فراری 250 gto با قیمت 52 میلیون دلار به فروش رسیده و باعث شده است که این مدل تبدیل به گران ترین خودروی جهان شود. فراری 250 gto مدل 1963 که زمانی پائول پاپالاردو کلکسیونر مالک آن بود، در سال 2012 نیز عنوان دیگری را در فروش 250 gto ثبت کرده بود.قیمت 52 میلیون دلاری این خودرو نسبت به سال 2012 که gtoبا قیمت 35 میلیون دلار به فروش رسید 49 درصد افزایش داشته است.این فروش رکورد شکن طی یک معامله خصوصی انجام گرفته و خریدار این خودرو ناشناس باقی مانده است. این250 gto با شماره شاسی 5111 دارای پیشینه پیروزی در مسابقه جاده ای تور دی فرانس سال 1963 توسط راننده مسابقات فرانسوی، جین گیوچت است.قیمت فروش این خودرو متخصصان را در مورد تاثیری که روی فروش خودروهای کلاسیک در آینده خواهد داشت، نگران کرده است. شاخص قیمت امسال برای فروش فراری کلاسیک در مقایسه با افزایش سالانه 15 درصدی معمول، 54.5 درصد رشد داشته است


معروفترین و بلندترین آبشار ایران
بلندترین آبشار کشور که شهره ملی و جهانی یافته است، «لاتون» نام دارد و در شمال کشور و ارتفاعات شهرستان مرزی بندر آستارا در غرب استان گیلان واقع شده است. این آبشار چهار فصل، جزء 30 آبشار بلند و خوش منظره جهان است که ارتفاع آبریز اصلی و فوقانی آن 105 متر با پهنای 5 متر و آبریز تحتانی آن 65 متر با پهنای 10 متر است و در مجموع، می‏‌توان شاهد آبشاری با ارتفاع 170 متر بود .همه ساله کوهنوردان و طبیعت دوستان بسیاری از سراسر کشور از این منطقه بازدید می‏‌کنند.

سوت زدن راهی برای حرف زدن!
سوت تنها هوایی است که بر اثر خاص خارج کردن باد از دهان ایجاد می شود و معنای خاصی نمی تواند داشته باشد ولی همین سوت برای یکی از روستاهای ترکیه حکم زبان و وسیله ارتباط را دارد. مردم روستای "کوسکوی" که منطقه ای بسیار کوچک در میان ترکیه است از زبانی خاص برای ارتباط با یکدیگر استفاده می کنند که تنها سوت و صدای های خاص آن را تشکیل می دهد. این زبان به نام "زبان پرندگان" شناخته می شود. این روستا که به نام "روستای پرندگان" نیز شناخته می شود نزدیک به 400 سال است از این زبان عجیب استفاده می کند. این زبان عجیب بیشتر به درد مسافت های کوتاه می خورد زیراصدای سوت نمی تواند به مسافت های دور برسد. آنها نزدیک به 100 سال پیش متوجه شدند بهتر است از زبانی جایگزین استفاده کنند زیرا سوت نمی تواند برای همیشه زبانی مناسب باشد. نحوه استفاده از این زبان نیز بسیار جالب است زیرا هر صدا یک نوع سوت دارد. در این زبان هر کدام از حروف زبان و الفبا یک نوع سوت دارد پس باید هر کدام از این صداها را با نوع سوت مخصوصشان ایجاد کند. مردم این شهر همه به سوت زدن در شرایط مختلف مسلط هستند. برخی از افراد این شهر نیز می توانند سوت هایی بزنند که تا فاصله یک کیلومتری برود.

عجایب دنیای جراحی!
امروزه عمل های جراحی بسیاری در دنیا انجام می شود که برخی از آن ها بسیار عجیب هستند و گاهی خطرناک نیز می شوند. این عمل های خطرناک برای زیبایی یا مواردی هستند که شاید واقعا هیچ سودی برای زندگی انسان نداشته باشند. یکی از مواردی که جز زیبایی شناخته می شود چاله های روی گونه است. این چاله ها زمانی که لبخند میزنید روی صورت ایجاد می شود. این چاله ها که به نوعی نقص در یکی از عضلات صورت به حساب می آید این روزها به یک تابوی زیبایی تبدیل شده است. تعدادی از پزشکان به تازگی امپول هایی را طراحی کرده اند که با تزریق روی گونه عضله مخصوص این چاله را از بین برده و چاله ها به وجود می آورد. بزرگ کردن چشم یکی از جالب ترین عمل های جراحی است که در کشورهای شرق آسیا انجام می شود. این عمل جراحی مخصوص کشورهای چشم بادامی است و در کره جنوبی طرفداران بسیاری دارد. این عمل جراحی به حدی محبوب شده است که کره جنوبی را به یکی از بزرگترین کشورهای عمل جراحی تبدیل کرده است. در این عمل جراحی دکترها انتهای چشم را می برند تا چشم ها بزرگتر شده و صورت آنها نیز بهتر خواهد شد. این عمل جراحی به عنوان یکی از عجیبترین عمل های دنیا شناخته می شود. کاشت یکی از عمل هایی است که این روزها در بسیاری از کشورهای دنیا انجام می شود اما ترکیه کشوری است که به تازگی یک عمل جراحی جدید را به دنیا معرفی کرده است. مردان ترکیه علاقه خاصی به سبیل دارند از این رو برخی از پزشکان پوست و مو در این کشور جراحی خاصی را آغاز کرده اند که به کاشت سبیل معروف شده است. این عمل جراحی 5 هزار دلار قیمت دارد و نزدیک به 6 ساعت نیز به طول می انجامد. افرادی که می خواهند این عمل را انجام دهند باید سری به استانبول بزنند. یکی از عمل های جراحی که بسیاری را در دنیا تحت تاثیر خود قرار داده است عمل جراحی تغییر رنگ چشم است. در این عمل جراحی مایعی خاص که از جنس مواد تشکیل دهنده لنزهای خارجی هستند در چشم تزریق می شود و خیلی راحت رنگ آن را تغییر می دهد. این عمل جراحی حتی باعث می شود تا شما بتوانید رنگ قهوه ای چشمتان را به آبی تبدیل کنید. البته این نوع عمل جراحی گاهی بسیار خطرناک شده و امکان نابینا کردن فرد را دارد. این عمل تحت نظر دکتر خاصی به نام "کنث روسنتال" در تمام دنیا انجام می شود. یکی از عمل های جراحی که به تازگی در ژاپن انجام میشود عمل کف دست است. در این جراحی فرد دست خود را در اختیار پزشک قرار میدهد تا خطوط کف دستش را عوض کند. ژاپنی ها اعتقاد دارند اگر خطوط کف دست حالت خاصی داشته باشد سرنوشت آن ها نیز تغییر خواهد کرد از این رو دست خود را عمل می کنند تا سرنوشتشان نیز تغییر کند. این عمل جراحی 15 دقیقه بیشتر طول نمی کشد.

مغز آزمایشگاهی
محققان موفق شدند بافت‌های مغز انسان را در ابعاد کوچک‌تر در آزمایشگاه پرورش بدهند؛ موضوعی که می‌تواند به درک بهتر از روند بیماری‌هایی همچون اسکیزوفرنی، آلزایمر و سایر بیماری‌های مغز و اعصاب می‌انجامد. محققان اتریشی در این تحقیق با فراهم کردن محیط مساعد سلول‌های بنیادین را کشت داده و تبدیل به بافت مغز انسان که دارای بخش‌های جداگانه مغز است تبدیل کردند. این اولین شبیه‌سازی بافت‌های مشابه مغز انسان به شکل سه‌بعدی است. در اولین مطالعه محققان روی این مغز، نحوه ایجاد بیماری کوچک سری یا میکروسفالی را بررسی کردند. شکل‌گیری بافت‌های مغز انسان از سلول‌های بسیار ساده شروع شده و سپس به تدریج پیچیده‌ترین بافت‌های سلولی که در طبیعت شناخته شده را پدید می‌آورد. سلول‌های مورد استفاده در این مطالعه بعد از دو ماه پرورش به ابعاد چهار میلی‌متر رسیدند که هر چند بسیار کوچک است؛ اما بخش‌های مجزا و بافت‌های عصبی بسیار پیچیده‌ای دارد. محققان امیدوارند این موفقیت را توسعه دهند تا سرانجام بتوانند بافت کامل مغز را تولید کنند. هنوز تا پرورش بافت کامل در ابعاد مغز انسان فاصله زیادی باقی مانده است.

 

سریع‌ترین قطار مغناطیسی جهان
مسؤولان شرکت راه آهن ژاپن می‌خواهند سریع‌ترین قطار مغناطیسی جهان را بین دو شهر ناگویا و توکیو راه‌اندازی کنند. این خط جدید که ساخت آن در سال 2014 آغاز خواهد شد پروژه L0 نام دارد که سرعت آن به 498 کیلومتر بر ساعت خواهد رسید. در سیستم مغناطیسی قطار با نیروی مغناطیسی روی ریل‌ها شناور شده و در حقیقت روی هوا حرکت خواهد کرد. این موضوع باعث می‌شود به‌صورت بالقوه بتوان سرعت آن را بسیار بالا برد. اما مسأله مهم حفظ تعادل و ماندن قطار شناور روی ریل در سرعت‌های بالاست. درحال‌حاضر سریع‌ترین قطار موجود فاصله 188 کیلومتری بین شهر را در 95 دقیقه طی می‌کند که با راه افتادن خط جدید این زمان به 40 دقیقه می‌رسد. پیش‌بینی می‌شود این قطار در سال 2027 به بهره‌برداری برسد. امکان آزمایش‌های عملی برای این سرعت با ساخت یک مسیر تست در یک پروژه پنج ساله امکان‌پذیر شده است. البته این سرعت بیشترین سرعت یک قطار نیست و پیش از این خود ژاپنی‌ها در سال 2003 با قطار JR-Maglev MLX01 به سرعت 581 کیلومتر بر ساعت رسیده‌اند.اما این سرعت‌ها فقط در آزمایش به‌دست‌آمده و سرعت رسمی قطار در حین بهره‌برداری بسیار پایین‌تر است زیرا قطار مورد نظر فقط آزمایشی بود. در مورد قطار‌های رسمی هم قطار چینی CRH380A با سرعت
آزمایشی 480 کیلومتر بر ساعت در عمل فقط سقف سرعت 380 کیلومتر را لمس کرده است؛ اما قطار ژاپنی قرار است واقعا مسافران را با سرعت 498 کیلومتر بر ساعت جابه‌جا کند. سریع‌ترین قطار غیرمغناطیسی جهان هم یک قطار فرانسوی است به نام TGV که در سال 2007 به رکورد سرعت 575 کیلومتر بر ساعت رسیده است. اما این مدل هم فقط برای رکوردشکنی تنظیم شده بود و عملکرد رسمی آن بسیار پایین‌تر از این رکورد است. در حال حاضر در دانشگاه علم‌وصنعت فاز مطالعاتی ساخت قطار با سرعت 350 کیلومتر بر ساعت در حال پیگیری است.

از آب گل آلود ماهی می گیرد!
یک روز ماهیگیری در رودخانه ای ماهی می گرفت.او تورهای خود را درست در میان جریان آب از یک ساحل به ساحل دیگر نهاد . سنگی راهم به ریسمانی بست و آب را با ان به هم می زد تا ماهیان در حال شنا سوراخ های تور را نبینند و بر اثر آلودگی آب ، راه خود را پیدا نکنند و در تور گرفتار شوند.یکی از ساکنان آن محل او را دید و گفت: ای مرد ماهیگیر، چرا آب را گل می کنی؟ این آب اشامیدنی ماست و با این کار تو، آلوده می شود. ولی ماهیگیر جواب داد: من چه کار کنم؟ من هم می خواهم ماهی بگیرم تا از گرسنگی نمیرم؛ پس باید آب گل آلود شود تا ماهیان به دام من بیفتند...

عمر متوسط بعضی از حیوانات و حشرات:
مگس 4 ماه - پشه6 ماه - ملخ 12 ماه - مورچه 12 ماه - پروانه 2ماه - زنبور طلایی 6 هفته - سوسک 3سال - صدف 60 سال - مرغ 15سال - قو 50سال - عقاب 30 سال - میمو ن 40 سال -فیل 100 سال -قورباغه 25 سال - افعی 10سال -اسب 50سال -سوسمار 40سال - شتر 50سال - موش 5سال - جغد 35سال گربه 15 سال - سگ 20سال - گاو 25سال - قناری 15سال - روباه 50سال - طوطی 100 سال - غاز 40سال - شتر مرغ 30سال - خرس 50سال - ماهی 100سال- سهره 180سال - بلبل 12سال - زنبور عسل 12 ماه - خرگوش وحشی 10سال - خرگوش اهلی 20سال - گوزن 30سال- اسب آبی 40سال - از همه بیشتر لاک پشت عمر می کند گاهی عمرش به 400 سال هم می رسد.

عنکبوت ها با برق پرواز می‌کنند
پژوهشگران عنکبوت‏هایی را در حال پرواز در ارتفاع 4000 متری مشاهده کرده اند و اکنون فهمیده اند که آنها از بار الکتریکی استفاده می‌کنند تا چندین کیلومتر پرواز کنند. در مقاله‌ای که پیتر گورهام از دانشگاه هاوایی منتشر کرده، گفته شده که پرواز عنکبوت‌ها حتی حس کنجکاوی چارلز داروین را هم برانگیخته بود. او در توصیف این پدیده گفته بود که قایقش در یک روز آرام و آفتابی، لبریز از عنکبوت‌های در حال پرواز شده بود. به گزارش نشنال جئوگرافیک، داروین دو نوع عنکبوت را مشاهده کرده بود که یکی کوچکتر از دیگری بود. عنکبوت کوچکتر با شکمی برآمده، تاری را رها کرده و خود را با سرعت غیر قابل محاسبه‌ای به طور افقی پرتاب می‌کرد. گونه بزرگ‌تر چندین تار را که هر یک طولانی تر از یک متر بودند، آزاد می‌کرد؛ که دارین آنها را چنین توصیف کرده است: «نوارهایی از ابریشم که به دست باد سپرده شده بودند». سپس این عنکبوت می‌توانست به کمک این بادبان خودساخته، از جایی که نشسته پرواز کند؛ و تبدیل به یک عنکبوت پاراگلایدر سوار شود. داروین تصور می‌کرد که احتمالا جریان‌ هوای گرم رمز توانایی پرتاب عنکبوت به هوا باشد، اما این فرضیه نمی‌توانست توجیه کننده چیزهایی همانند این باشد که چرا تارها در هوا پخش می‌شوند و چطورحتی عنکبوت‌های نسبتا سنگین می‌توانند، حتی وقتی هوا راکد است، بسیار سریع پرواز کنند. امروز می‌دانیم که این عنکبوت‌ها حتی در ارتفاع 4 کیلومتری هم یافت شده‌اند، ارتفاعی که در آن، احتمالا هوای گرم تنها برای پرواز عنکبوت کافی نخواهد بود. داروین و دیگران همچنین نظریه دیگری را نیز مد نظر داشتند که به موجب آن، دافعه الکتریسیته ساکن در پخش شدن تارها نقش ایفا می‌کند. حال سال‌ها پس از آن، گورهام می‌گوید که در واقع، نیروهای الکتریسیته ساکن می‌توانند در پرواز عنکبوت‌ها نقش بسیار تعیین کننده‌ای داشته باشند. گورهام می‌گوید: « بنابراین تعداد زیادی فرایند احتمالی وجود دارند که به وسیله آن، این تارها می‌توانند بار اولیه را به وجود آورند». یک از اینها باردار کردن این تارها توسط اتمسفر و در طول چرخش زمین طی فرایندی است که «برق دار کردن شارشی» نامیده می‌شود. البته باید منبعی برای این بار وجود داشته باشد. گرهام فکر می‌کند که خاستگاه محتمل آن، خود زمین است که به طور متوسط چگالی بار منفی در حدود 6 نانو کولن بر متر مربع دارد. این مقدار بیش از اندازه مورد نیاز برای بلند کردن ابریشم است و شاید عنکبوت‌ها هم بتوانند بخش‌هایی را انتخا کنند که چگالی بارخیلی بالاتر است. به این ترتیب می‌توان توضیح داد که عنکبوت‌ها در حالی که هوا آرام است نیروی پرتابشان را از کجا می‌آورند، چگونه عنکبوت‌های بزرگ می‌توانند چنین نیروی بالا برنده‌ای را تولید کنند و چرا تارهایشان تا این حد کشیده می‌شوند: «چون بارهای منفی آنها همدیگر را دفع می‌کنند». البته نظریه گورهام هنوز باید توسط یک «زیست شناس پیشرو» آزمایش شود.

اولین ها با ایرانیان

پژوهشگران معتقدند که مخترعان سفال، ساکنان فلات ایران بوده‌اند و زنان، سازنده‌ی اولین ظرف‌های سفالی. در زمان آریایی‌ها ایرانیان توانستند ابزارهای کشاورزی، ظروف سنگی، بافت حصیر و سبد، ظروف سفالی، ساخت زیورآلات از رگه‌های مس طبیعی، خانه‌های گلی را ابداع کنند. که باقیمانده این آثار در جنوب دریاچه‌ی ارومیه و شرق نقده به وضوح دیده می‌شود. همچنین آریایی‌ها در شهر سوخته (هفتاد کیلومتری زابل) توانستند اولین پارچه‌ها را ببافند و بعد از گذشت چند سال در دوران هخامنش به دستور داریوش کبیر به ضرب سکه طلا و نقره پرداختند. بسیاری ازابزارهای دریانوردی و نجوم توسط ایرانیان اختراع شده است. کهن‌ترین سند دریانوردی ایرانیان، مهری است که در [چغامیش] خوزستان بدست آمده است که تاریخ تمدن این ناحیه چغامیش به شش‌هزارسال پیش از میلاد می‌رسد. این مهر گلین، یک کشتی را با سرنشینانش نشان می‌دهد. در این کشتی یک سردار پیروز ایرانی، بازگشته از جنگ، نشسته، و اسیران زانو زده، جلوی او دیده می‌شوند. در این مهر یک گاو نر و یک پرچم هلالی شکل هم دیده می‌شوند و نقش‌های برجسته پاسارگاد نمایانگر توانمندی دریایی ایرانیان و فرمانروایی ایشان بر هفت‌ دریاست. بیشتر دانشمندانمتفق‌القولند که قطب‌نما به وسیله ایرانیان ساخته شده است. قطب‌نمای ایرانی برخلاف قطب‌نمای چینی که 24 جهت داشت، دارای 32 جهت بوده ‌است. عدد 32 علاوه بر نشان‌دادن دقت بیش‌تر قطب‌نمای ایرانی، نمایانگر آشنایی ایرانیان با اعداد در مبنای 2 و دانش ریاضی پیشرفته آنان است،‌ که خود بحث جداگانه‌ و بسیار مفصلی را می‌طلبد.در سال 1330 خورشیدی، باستان‌شناس آلمانی ویلهلم کونیک و همکارانش در نزدیکی تیسفون ابزارهایی از دوران اشکانیان یافتند. پس از بررسی معلوم شد که این ابزارها پیل‌های الکتریکی هستند که به دست ایرانیان در دوران اشکانیان ساخته شده و به کار برده می‌شدند. اکتشاف این اختراع ایرانیان به اندازه‌ای تعجب و شگفتی جهانیان را برانگیخت که حتی برخی از دانشمندان اروپایی و امریکایی این اختراع ایرانیان را به موجودات فضایی و ساکنان فرا هوشمند سیارات دیگر که با بشقاب‌های پرنده و کشتی‌های فضایی به زمین آمده‌ بودند، نسبت دادند، و آن را فراتر از دانش اندیشمندان و پژوهشگران ایرانی دانستند!ایران از نظر علم نجوم دارای دانشمندانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، غیاث‌الدین جمشید کاشانی و ابو‌ریحان بیرونی و عمر خیام بوده که کتاب‌های ایشان منبعی ارزشمند برای بسیاری از دانشمندان در شرق و غرب بوده است. اگر با خودتان می گوئید؛ این که چیزی نیست... باید عرض کنیم که تقویم‌های امروزی ما ایرانی‌ها برگرفته از تقویمی‌ست که عمرخیام با نام تقویم جلالی استخراج کرده بود.ایرانیان اولین کسانی بودند که از مواد نفتی استفاده می‌کردند که گذشته از استفاده‌های سوختی و گرمائی ، در دانش و فناوری استفاده می‌شده. ایرانیان قدیم از نفت و قیر به عنوان عامل چسباننده، عایق‌بندی کننده و ملات بوده. از جمله رشته‌های مورد توجه ایرانیان، پزشکی بود. در این زمینه نام بزرگانی چون محمد‌بن‌زکریای‌رازی و ابن‌سینا در جهان بر سر زبان‌ها بود و محمد‌بن‌زکریای‌رازی توانست در آن زمان الکل را کشف کند. که امروزه در طب پزشکی کاربرد به‌سزایی دارد. اولین مردمانی که سیستم اگو یا فاضلاب را جهت تخلیه آب شهری به بیرون از شهراختراع کرد ایرانیان بودند.اولین مردمانی که مس را کشف کردند ایرانیان بودند.اولین مردمانی که آتش را در جهان کشف کردند ایرانیان بودند.اولین مردمانی که ذوب فلزات را آغاز کردند ایرانیان بودند.

عجیب‏ترین مزه‎های که دانشمندان چشیده‏اند:
کنجکاوی درباره جهان بسیاری از دانشمندان و پژوهشگران که تشنه افزایش دانسته‌های خود هستند را به اقدام‌های عجیبی وا داشته است. یکی از این موارد چشیدن مزه‌های مختلف بوده و از دانشمندان اولیه شامل پزشکانی که برای شناسایی دیابت به نوشیدن ادرار اقدام کرده تا کاوشگران امروزی که گونه‌های جدید جانوری مزه را کرده‌اند در بر می گیرد. پیشرفت فناوری چشیدن مزه‌های جدیدی را امکان پذیر ساخته است.چشیدن مزه گونه‌های مورد مطالعه یکی از بخش‌های فعالیت زیست شناسان دریایی را تشکیل می دهد. سوپ پلانکتون، اسکویید خون آشام و یا کرم‌های لوله‌ای اعماق اقیانوس برخی از عجیب‌ترین نمونه‌هایی هستند که خورده شده‌اند. دانشمندانی که در مناطق کم عمق و ساحلی فعالیت کرده‌اند نیز انتخاب‌هایی مانند غده جنسی خارپشت دریایی داشته‌اند.دانشمندان در دهه 1800 تنها بر اساس علاقمندی‌هایشان به خوردن گونه‌های مورد مطالعه نمی پرداخته و مزه تمامی گونه‌ها را می چشیدند. "چارلز داروین" مشهورترین فرد در میان این همه چیزخواران کنجکاو بوده است. از جغد قهوه‌ای تا لاک پشت و آرمادیلو، داروین مزه هر حیوانی که با وی مواجه می شد را می چشید. "ویلیام باکلند"، زمین شناس و دیرین شناس، یکی دیگر از این افراد مشهور است که گفته می شود مزه موش، موش کور و حتی بقایای قلب شاه لویی چهاردهم را چشیده است.خوردن حشرات مساله عجیبی محسوب نمی شود. آنها منبع بسیار خوبی از پروتئین بوده و در بسیاری از فرهنگ‌های جهان غذاهای مختلفی از حشرات درست می شود. اما برخی حشره شناسان پا را فراتر نهاده و به نام علم اقدام‌های عجیبی انجام داده‌اند. به عنوان مثال، بسیاری از دانشمندان اغلب از میان وعده‌ گونه‌های غیر غذایی مانند سنبله‌های ذرت مصرف کرده تا دانشجویان و یا روزنامه نگاران را به خوردن حشرات متقاعد کنند.نمونه‌ای تایید شده از دانشگاه آلاسکا وجود دارد که طی آن "دیل گوتری"، دیرین شناس، و همکارانش از بافت اضافی گردن لاشه 36 هزار ساله یک گاومیش کوهان دار آمریکایی که به نام "بلو بیب" شناخته می شد، خورشت درست کرده و خورده‌اند. به گفته گوتری، گوشت بسیار سفت بوده و بوی قوی "پلیستوسن" داشته است.ذوب کردن یخ طی نسل‌های متمادی منبع خوبی برای تامین آب شرب و شست و شو در قطب برای کاوشگران بوده است. در این میان، نمونه برداری از یخ‌های قدیمی برای بررسی شرایط آب و هوایی در گذشته به این معنی بوده است که دانشمندان می توانند به واقع مزه گذشته را بچشند.قدیمی‌ترین یخ‌های جهان به واسطه فشار، ناخالصی‌های خود را از دست داده و مزه خوبی داشته‌اند، اما به گفته "باربارا شروود لولار"، قدیمی‌ترین آب زمین مزه بسیار بدی دارد. لولار و همکارانش آبی به قدمت 2.6 میلیارد سال را در معدنی زیر سطح زمین در اونتاریو کانادا کشف کرده‌اند. این آب غنی از مواد معدنی مانند آهن و نمک بوده و نسبت به آب لوله کشی چسبناک‌تر بوده است.بری مارشال، دانشمند استرالیایی، محتویات ظرف کشت میکروب حاوی "اچ. پیلوری" را برای اثبات این که باکتری موجب زخم معده می شود، نوشیده است. این اقدام در ابتدا مورد توجه قرار نگرفت، اما پیشرفت زخم معده مارشال نخستین سنگ بنای اثبات ارتباط میان این دو موضوع بود. بری مارشال در سال 2005 به واسطه همکاری بلند مدت با "رابین وارن" برای کشف رابطه بین اچ. پیلوری و بیماری زخم گوارشی برنده جایزه نوبل پزشکی شد.

احساساتی‌تـــرین مردمان دنیــا کدامند؟

موسسه گالوپ، مطرح‌ترین موسسه نظرسنجی جهان، از سال 2009، از مردم 150 کشور جهان خواست تجربه احساسی روزانه‌شان را بیان کنند تا احساسات مثبت و منفی‌ای را که آدم‌های کشورهای مختلف جهان، هر روز با آن روبه‌رو می‌شوند، بررسی کند. برای مثال از مردم کشورهای مختلف پرسیده می‌شد که « آیا دیروز حسابی لبخند زده و یا خندیده‌اید؟ » و پاسخ «بله» به چنین سوالی، خبر از عاطفی‌تر بودن آنها می‌داد. تقریباً تمام کشورهای جهان در این بررسی شرکت کردند و سرانجام نتیجه نهایی این نظرسنجی جهانی منتشر شد. ما ایرانی‌ها همیشه خودمان را یکی ازاحساساتی‌ترین و شادترین ملت‌های جهان می‌دانیم و خیلی هم روی این مساله اصرار داریم. اما عجیب است که بررسی‌های موسسه گالوپ این نظر را کاملا تایید نمی‌کند و می‌گوید ما ایرانی‌ها آن قدر هم که فکر می‌کنیم احساساتی یا خوشحال نیستیم. نتیجه‌های نظرسنجی چند ساله این موسسه حاکی از آن است که ما هم مثل بسیاری دیگر از کشورهای شرق، در میانه راه احساساتی بودن و شادی قرار داریم و گاهی یادمان می‌رود تا پایان روز، حتی یک بار لبخند بزنیم. اگرچه یک نظرسنجی نمی‌تواند صددرصد ویژگی‌های یک جامعه را نشان دهد اما می‌تواند هشداری باشد مبنی بر اینکه شاید تمام حقیقت آن چیزی نیست که ما فکر می‌کنیم.فیلیپین و السالوادور چه ربطی به هم دارند؟ هر یک از این دو کشور در یک گوشه از جهان واقع شده‌اند و مذهب، ‌نژاد و سنت‌هایی به شدت متفاوت دارند اما با وجود یک دنیا تفاوت میان این دو کشور، نظر سنجی نشان می‌دهد که فیلیپینی‌ها رکورددار عاطفی بودن هستند و السالوادوری‌ها در رتبه دوم قرار دارند.حتما از مسافران سنگاپور شنیده‌اید که این کشور ماشینی‌ترین نقطه جهان است. این موضوع در پژوهش‌های گالوپ هم اثبات شد و نظرسنجی نشان داد که عاطفی بودن، موضوعی است که کمتر سنگاپوری‌ای برای آن ارزش قائل می‌شود. برای مردمی که مدام به فکر توسعه و رشد اقتصادی هستند، خنثی ماندن بهترین راه فرار از استرس‌های هر روزه است و به همین دلیل از کودکی به آنها آموزش داده می‌شود که کمتر به خودشان به عنوان یک فرد و احساساتشان توجه کنند.ما روس‌ها را آدم‌های حساب‌گر و اهل معامله‌ای می‌دانیم و اگر کمی سرما و همیشه سفید بودن سرزمین‌های آن منطقه از برف را هم به یاد بیا‌وریم، نمی‌توانیم انتظار گرمایی در وجود این مردم داشته باشیم. پژوهش‌های گالوپ هم بر این تصور قدیمی ما مهر تایید می‌زند و می‌گوید کشورهای شوروی سابق، بعد از سنگاپور در رتبه دوم بی‌احساسی قرار دارند. بد نیست بدانید که آنها از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان سیگار جهان هم هستند.مردمی که روزی ادعا می‌کردند شاد‌ترین کشورهای جهانند، به سوال‌های گالوپ پاسخی که حاکی از چنین آرامشی باشد ندادند. نظرسنجی، موج احساسات منفی را در عراق، بحرین، و فلسطین نشان می‌دهد و شاید هم طبیعی باشد که جنگ‌های نابرابر در این مناطق و تلاش برای دفاع از خود و هویت خود، فرصت شاد بودن را از این مردم گرفته است. البته در این بررسی توضیحی درباره شاد‌تر بودن مردم عربستان سعودی نسبت به اهالی لیبی، الجزایر و مراکش داده نشده و منتشرکنندگان این نتایج، تنها به ارائه تصویری آماری اکتفا کرده‌اند.با وجود فقر و گرسنگی‌ای که در بسیاری از کشورهای آفریقایی وجود دارد، مگر دیگر مجالی هم برای شادی و احساسات مثبت باقی می‌ماند؟ شاید به همین دلیل است که آفریقایی‌ها کمتر از دیگر مردم جهان شادی و لبخند را تجربه می‌کنند. اگر هم در کشورهای شمال آفریقا نوری از احساسات مثبت دیده می‌شود، احتمالا به دلیل وابستگی فرهنگی آنها با کشورهای شاد اروپایی است.وضعیت احساسات در کشورهای آمریکای شمالی و جنوبی، آمریکای لاتین و کانادا، از بسیاری از کشورهای جهان بهتر است. برخلاف تصوری که غربی‌ها را ماشینی و بی‌روح می‌داند، این کشور‌ها جزو 15 کشور احساساتی جهان هستند و از طرف دیگر، کشورهای عربی مانند عمان و بحرین هم، رتبه بالایی در این زمینه دارند.بررسی‌ها نشان می‌دهد کشورهایی که به زبان‌های انگلیسی و اسپانیایی صحبت می‌کنند، بسیار عاطفی و شاد هستند. براساس نتیجه‌هایی که گالوپ به دست آورده، هرجا صحبت از شادی به میان می‌آید، آمریکایی‌های لاتین پیش‌قدم می‌شوند. پاناما، پاراگوئه و ونزوئلا از شاد‌ترین کشورهای جهان هستند
 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
    0 0
    شايد يکي از دلايل ديگر سفيد بودن لباس احرام هم حالت روحاني بودن ان و هم حفظ حاجيان ازحملات مضر امواج خورشيدي و پيامدهاي ان باشد که لباس سفيد خيلي از اشعه هاي مضرخورشيد را دفع ميکند وهم دلايلي که در خود متن خبر اعلام شده است باشد وشايد دلايل بسيار که هنوز مانميدانيم.