پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: این روزها تمام کسانی که یارانه بگیر هستند منتظرند تا با یک پیامک از خروج خود از فهرست دریافت یارانه نقدی مطلع شوند ؛ بویژه کسانی که تمکن مالی دارند اما حاضر نشدند به درخواست دولت قبلی مبنی بر انصراف دواطلبانه پاسخ دهند.<BR>

طرحهای جدید برای حذف یارانه نقدی/ خط سیاه روی نام خانوارهای دهک چهارم/ اختصاص سهام بجای پرداخت یارانه به پولدارها

درعین حال برغم اینکه دولت ومجلس بر سر حذف اجباری سه دهک یارانه بگیر به توافق رسیدند، اما هنوز بر سر شیوه حذف و روش شناسایی این افراد توافقی حاصل نشده وشاید این شیوه خود زمینه اختلافی دیگر باشد بویژه که هنوز مخالفینی هم دارد.
درعین حال باید منتظر ماند ودید تا بازگشایی مجلس چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.
درهمین خصوص سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه گفت: پیشنهاد حذف 3 دهک در دریافت یارانه هفته بعد از تعطیلات در کمیسیون مطرح می‌شود.
غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیشنهاد تعدادی از نمایندگان مبنی بر حذف 3 دهک از جامعه از دریافت یارانه هنوز در کمیسیون مطرح نشده است، اظهار داشت: این پیشنهاد هفته بعد از تعطیلات مجلس در صحن کمیسیون برنامه و بودجه مطرح و بررسی خواهد شد.
وی با بیان اینکه بعید می‌دانم این پیشنهاد حتی در کمیسیون برنامه تصویب شود، گفت: این پیشنهاد از طرف برخی از نمایندگان مطرح شده و تعدادی از اعضای کمیسیون با این پیشنهاد موافق و تعدادی دیگر مخالف آن هستند، ولی در کل به نظر بنده این پیشنهاد رای نمی‌آورد.
***یارانه نقدی بیش از توان دولت
آنچه مشخص است اینکه دولت دیگر با شرایط فعلی توان پرداخت رقم یارانه نقدی به همه را ندارد وهر ماهه مقدار زیادی کسری دارد که راهی هم برای جبران ان درنظر نگرفته است ، مگر اینکه افزایش قیمت حاملهای انرژی را اجرایی کند ، همه اینها درحالی است که هم اکنون هم برخی ازاین اقلام گران شده و البته فقط جوابگوی هزینه های خود بوده است .
حال با توجه به راه افتادن موج گرانی در دولت یازدهم اگر دولت بخواهد این گرانی را هم لحاظ کند عملا در صد روز اول بجای بهبود اوضاع یک گرانی شدید را هم رقم زده است که دولت هرگز چنین چیزی را نمیخواهد ،پس میخواهد به هر گونه که شده با همکاری مجلس اوضاع را به سامان کندو با کاستن از تعداد یارانه بگیران همان پول موجود را بین باقیمانده یارانه بگیران توزیع کند.
دراین خصوص نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: یارانه پرداختی ر حال حاضر واقعی نیست و دولت باید فکری به حال این موضوع کند.
علی نعمت چهاردولی اظهار کرد: در حال حاضر بیش از توان دولت، به مردم یارانه پرداخت می‌شود و این امر باید اصلاح شود.
وی تصریح کرد: یارانه یعنی میزان فروش نفت به علاوه مبلغی که از آزادسازی حامل‌های انرژی بدست می‌آید. طبق بررسی‌های اولیه، این مبلغ برای هر ایرانی 15 هزار تومان بوده است و تفاوت 30 هزار تومانی موجود در یارانه پرداختی از بهداشت، آموزش و پرورش و خدمات رفاهی گرفته می‌شود.
چهاردولی با بیان اینکه "نباید به دهک‌هایی که نیازی ندارند، یارانه پرداخت شود"، افزود: به اعتقاد من به جای پرداخت یارانه و واریز نقدی وجه به حساب مردم، باید در اشتغال و بهداشت و درمان سرمایه‌گذاری کنیم، چراکه این امر از هدر رفتن نیروی کار جوان و تحصیلکرده جلوگیری می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: دولت یازدهم باید توانمندی‌های دولت دهم را حفظ کند و با ادامه روند توانایی‌ها، اجازه توقف در حرکت انجام شده و جلوگیری از پیشرفت را ندهد و همچنین با بررسی نقاط ضعف دولت گذشته، نسبت به رفع آن اقدام کند.
نماینده مردم ملایر در مجلس، به ضرورت اشتغال برای بهتر شدن معیشت مردم به عنوان یکی از اولویت‌های دولت اشاره کرد و گفت: مهمترین عامل رأی مردم به روحانی، اقتصاد کشور و معیشت مردم بود، با این امید که برون‌رفتی از این وضعیت ایجاد خواهد شد.
*** یارانه چهار دهک حذف شود
درهمین حال یک نماینده دیگر پار رافراتر نهاده وبر این باور است که باید تعدا بیشتری یارانه بگیر حذف شوند .
یک نماینده مجلس شورای اسلامی معتقد است که برای عادلانه شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها، باید پرداخت یارانه نقدی به چهار دهک متمکن جامعه حذف شود.
سیدسعید حیدری طیب گفت: هدف اصلی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها برقراری عدالت اجتماعی در کشور بود و اینکه همه دهک‌های جامعه به یک اندازه یارانه دریافت کنند، عادلانه نیست.
وی اضافه کرد: دهک‌ها هفتم تا دهم جامعه نیازمند دریافت یارانه نیستند و میزان یارانه فعلی برای آنها مبلغی بسیار ناچیز است و اصلاً به حساب نمی‌آید.
به گفته این نماینده مجلس، افراد متمکن جامعه که ماهانه چند میلیون تومان درآمد دارند، از یارانه بنزین و دیگر یارانه‌ها هم استفاده می‌کنند و اینکه یک فرد که حتی خودرو ندارد نیز مثل دهک‌ها بالا یارانه بگیرد، عادلانه نیست.
نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: شیوه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها باید اصلاح شود تا وضعیت زندگی اقشار ضعیف جامعه بهتر شود. اگر با حذف دهک‌های متمکن از دریافت یارانه، درآمدی برای دولت حاصل شد، باید از آن برای رونق تولید، کشاورزی، بخش‌های صنعتی و عمران استفاده شود.
حیدری طیب با اشاره به اینکه "اطلاعات همه دهک‌ها و خانوارها در سامانه مربوطه مشخص است"، ادامه داد: دولت می‌تواند به راحتی اقشار متمکن را که نیاز به دریافت یارانه ندارند، شناسایی کند.
***پرداخت مساوی عادلانه نیست
درعین حال یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی معتقد است که پرداخت مساوی یارانه به همه اقشار جامعه عادلانه نیست.
حجت الاسلام وحید احمدی گفت: عدالت ایجاب می‌کند پرداخت یارانه به طبقات ضعیف‌تر جامعه که تمکن مالی کمتری دارند، بیشتر باشد.
وی ادامه داد: مبلغ فعلی یارانه برای برخی افراد جامعه اصلا به حساب نمی‌آید و این در حالیست که برخی دیگر با این پول ارتزاق می‌کنند و از این رو توزیع یکسان یارانه بین همه طبقات عادلانه نیست.
وی با اشاره به هدف و فلسفه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها که حمایت از اقشار ضعیف و کم‌درآمد بود، خاطرنشان کرد: معتقدم اگر مفهوم اصلی طرح هدفمندی یارانه ها را در نظر بگیریم حذف اقشار متمکن که نیاز مالی به یارانه ندارند اشکالی نخواهد داشت.
این نماینده مجلس با بیان این‌که «دولت موظف است همه طبقات جامعه را مورد حمایت قرار دهد» در عین حال تاکید کرد: حذف دهک‌های ثروتمند و متمکن یه این معنا نیست که آن‌ها از حمایت و امکانات دولت بی‌بهره خواهند بود و حمایت از اقشار مختلف می‌تواند در قالبهای مختلفی از جمله حمایت و ایجاد امنیت برای سرمایه عده‌ای از مردم باشد و برای عده‌ای دیگر به صورت کمک مالی مستقیم صورت گیرد.
وی ادامه داد: اگر به فسلفه قانون هدفمندی یارانه‌ها توجه شود، دست دولت نیز هم از نظر منطقی و هم از نظر قانونی برای حذف اقشار متمکن از دریافت یارانه‌ها باز است.

***2دهک یارانه بگیرند، 8 دهک سهام
درهمین راستا همچنین ، رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، از پیشنهادات جدید در خصوص تأمین درآمد هدفمندی یارانه‌ها خبر داد و گفت: پیشنهاد ما پرداخت نقدی یارانه به دو دهک پایین جامعه و ارائه سهام به 8 دهک جامعه از طریق سرمایه گذاری در طرح‌های صنعتی است.

جعفر قادری با بیان اینکه منابع هدفمندی یارانه‌ها با کسری 14 هزار میلیارد تومان در حال حاضر مواجه است، گفت: دولت نمی‌تواند این 14 هزار میلیارد تومان را تأمین کند. لذا باید از منابع دیگر استفاده نماید اما به دلیل آنکه منابع بخش‌های دیگر نیز با مضیقه مالی مواجه هستند نمی‌توان درآمد هدفمندی را از محل منابع تأمین کرد.

نماینده مردم شیراز در مجلس نهم تأکید کرد: در صورتی که حذف سه دهک برای تأمین یارانه نقدی به تصویب نرسد سناریوی دیگری وجود دارد که در آن دو دهک پایین جامعه یارانه نقدی دریافت کرده و 8 دهک دیگر نیز با سرمایه گذاری در طرح‌های صنعتی پتروشیمی و کشاورزی سهام به آن‌ها واگذار شده و بدین گونه منابع هدفمندی یارانه تأمین می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: براساس این طرح نه تنها تورم سیر نزولی پیدا خواهد کرد بلکه ضمن افزایش اشتغال رکود نیز در واحدهای تولیدی از بین می‌رود.

وی در ادامه بیان داشت: راه‌های مختلفی نیز برای دولت وجود دارند از جمله قیمت بنزین را افزایش داده و از آن سو جایگاه‌های سوخت برای تأمین سوخت حمل و نقل عمومی در راستای جلوگیری از افزایش قیمت کرایه‌ها، افزایش داده شود.

قادری در ادامه از کسری بی‌سابقه در طرح‌های عمرانی خبر داد و گفت: سال گذشته برای طرح‌های عمرانی تنها 14 هزار میلیارد تومان تأمین شد به عبارت دیگر تنها 30 درصد به طرح‌های عمرانی اختصاص داده شد و این در تاریخ اقتصادی کشور بسیار بی‌سابقه است.
 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امير IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    6 1
    افايون يه عمر دور هم پول نفت و ميل ميکردن اين احمدي نزاد پيداش شد گفت اين مقدار کم هم بديم مردم برا همين شدن دشمنش الانم که رفت دنبال يه راهي هستن همينم قطع کنن و دوباره از نو سفره رو پربار تر جلو خودشون پهن کنن نوش جان تون
  • مايحه قاسمي IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    3 1
    حذف يارانه عده اي غير عادلانه است.
  • فيگو IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    4 1
    اينا همه اش حرفه آقايان از اول اين برنامه داشتن ومردم هم خط اونا رو خواندن.دولت فقط برا اينکه برگرده مردم سوار بشه اين مدت هم يارانه داد حالا هم که خودشو به گدايي زده تقصير اينم بذارن رو دوش غربيا وتحريم ديگه از بي مديريتي حرفي نزنن
  • شهياد IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    1 0
    اميد واريم که خوشه بندي قبلي ملاک عمل قرار نگيرد زيرا بنده جزوه خوشه 3 مي باشم ولي خدا شاهده در يک ماه حتي نمي توانيم يک بار هم گوشت قرمز مصرف کنيم . فکر کنم يکي از علت ها اين باشد که افراد متمکن وضعيت واقعي خود را اعلام نکرده اند و دولت قبلي هم دسترسي به اطلاعات کافي در اين خصوص نداشت
  • قاسم IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
    5 1
    اگه يارانه ندهند توان دادن اجاره خونه راندارم
  • شکيبا IR ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    10 0
    شناسايي کساني که فاقد شغل هستند بسيار اسان است ايثارگران مستضعف هم به راحتي قابل شناسايي هستند بيماران و کساني که نياز مند يارانه هستند هم مي شود شناسايي کرد همچنين افراد سالخورده و زنان بي سرپرست که فاقد درآمد هستند پس لطفا سعي نکنيد در مورد يارانه سياسي عمل کنيد مثلا آيا به نظر شما کارمنداني که چندين برابر حقوقشان مزايا و درآمدهاي غير متعارف دارند مستحق دريافت کمک دولت هستند؟
  • صابر IR ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    4 0
    آقايان نمايندگان باحذف 3يا8دهک ازيارانه بازهم عدالت ايجادنميشودچراکه آن 3يا8دهک هم ازلحاظ مادي هم سطح نيستند.درآمدشرعي يک تاجر-نماينده مجلس-پيمانکار-کارمندشرکت نفت ومعلم به هيچ عنوان برابرنيست وعادلانه نيست که همه درقالب3يا8دهک ازدريافت يارانه حذف شوند.تبعيض به نوبه خودموجب نارضايتي وکينه وبدبيني گشته و ميگرددواثرات سوئي درجامعه داردواصولا همين فقراوضعفازاييده تبعيض وبي عدالتي هستندکه بدليل عدم نظارت واجراي دلسوزانه قوانين درزمينه هاي اقثصادي-اجتماعي-فرهنگي-سياسي وغيره حاصل گشته.حال ميخواهيم اين ناملايمات بظاهر سخت ولاينحل راباتزريق يک آرامبخش ومسکن مقطعي بنام يارانه رفع کنيم ودرمان نکنيم.آقايان بخدا تاقيامت بر گردن شماست دين اين خلق الله!مسئوليت دشواري داريدآسانش مپنداريدکه خداوندسخت گيردبرشما.به قانون اساسي که برگرفته از قرآن است رجوع کنيدودراين وادي ازمسامحه وملاحظه دست بشوييد.
  • علي IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    3 0
    ندادن يارانه باعث فقر بيشتر مردم ميشود . لطفا بيشتر از اين مردم غيرتمند که هميشه حامي بوده را اذيت نکنيد .لطفا به فکر اين گرانيها باشيد که کمر مردم را شکسته .
  • علي IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    3 0
    واگه يارانه ندهند توان پرداخت پول آب و برق و گاز و غيره که کمر شکن نيز است را ندارم .
  • علي IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    1 0
    بنظر من اول يارانه کارمنداي بانک هاي دولتي و خصوصي حذف بشه بعدم يارانه حاجي ها که خودشون به دينشون گفتن وضعمون توپه
  • کارگر IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    1 0
    نماينده محترم مجلس شما با حقوق چند ميليوني و با شکم پر نشستي جاي گرم و نرم و کارت جز تصميم گيري بر زندگي مردم نيست و نمي داني که ماچه ميکشيم . با حقوق 700 هزار توماني ميتواني زندگي کني ؟ اگر نمي توانستيد چرا مردم را گرفتار کرديد . روز به روز گراني و فقر بيشتر ميشود . از خدا بترسيد و دست از اين کارها برداريد با اين حرفها جز ضرر زدن به مردم و پيکره انقلاب هيچ کاري نمي کنيد . خدا به داد ما برسد
  • سعيد IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    1 0
    يادتان نرود تورم 42/5 درصد است.نمک روي زخم پاشيده نشود.هم يارانه قطع بشود هم قيمت ها چارنعل افزايش يابند منطقي نيست.کاري صورت بگيرد که اعتماد لطمه نبيند.حتما کارشناسي شود.والا بديم نديم چقدر بديم به نتيجه درستي نميرسد.
  • علي IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    0 0
    کدام يارانه؟ همان يارانه 45هزار که قدرت خريديش شده 5هزار سه سال قبل.لطفا اين همه عدالت عدالت نکنيدچشم عدالت کور ميشه.45هزاررابه همه تحميل کرديد بنزين برق آب گاز را افزايش داديدبجاي 45 تومان.اين فکر دلسوزي وترحم از سرتان بيرون کنيد.يک بار هم واقعيت را نگاه کنيد همه مردم متضرر شده اند.حرف آخر مثل ساسانيها مردم را طبقه بندي نکنيد.همه را حذف کنيد بيمه بيکاري پرداخت کنيدتا همه وهمه شاکر باشيم وخود رايک کشور متمدن اروپايي ببينيم.وسلام
  • حميد IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    1 0
    در هر صورت گراني گردن دهك هاي ضعيف اقتصادي است براي سرمايه دار يارانه ندهند قيمت جنسشو مي بره بالا و ماشاالله با نظارت دقيقي كه تو ايران هست باز هم آخر سر ملت بيچاره بايد تاوان بدهند. ميگين نه اين خط و اين نشون
  • محمد IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    0 0
    به کساني که واقعا نيازمند هستند بايد يارانه تعلق گيرد
  • امير عباس IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    2 0
    از آنجاي که همه مثلا" بک استاد دانشگاه براي پول دار شدن زحمت کشيدن و آن يکي ديگر راحت درس را ول کرده است پس حذف يارانه اولي عادلانه نيست و اين نفت سهم همه ملت است پس همه به يک نسبت شريک هستند. ضمنا" من جزء افراد کم درآمد هستم
  • اميري IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    1 0
    بااين حساب اول يارانه کارمندان دولت قطع ميشه چون اطلاعاتش در دسترسه!
  • علي IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    1 0
    آقاي چهار دولي چون تعداد دولهاي خودرا پر مي بينند از ديگر مردم فراموش دارن که هي مي گويند يارانه حذف بايد گردد دست احمدي نژاد درد نکنه که مي گفت عدالت يعني براي همه چون سرمايه ملي ميباشد و فرد نمي شناسد
  • مجتبي IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    4 0
    پدر من يک کارمند بازنشسته ساده است با کلي قسط و بدهي و داراي دو تا دانشجوي دانشگاه ازاد. ولي در دولت قبلي يک پيام حاوي اينکه شما تمکن مالي داريد و بايد از دريافت يارانه ها انصراف دهيد دريافت کرده بود!!! خب ميخواستيد جلو اين اختلاس ها و دزدي هاي بانکي رو بگيريد تا مردم رو اينجوري توي منگنه نگذاريد. يارانه و پول نفت مال همه مردم است
  • سوخته IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    2 0
    هي پول چاپ کرد داد به مردم ارزش هزار توماني کمتر از دستمال توالت شده يارانه ها قطع بشه ولي مملکت درست بشه
  • نااميد IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    3 0
    بطور قطع آينده آينده اي سخت و پر ملال است. مردم بايد خود را براي رياضت و سختي آماده کنند
  • صالح IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۰
    3 0
    دولتها بايد به نفع مردم کارکنند چرا که ملت ها صاحبان اصلي منابع کشور هستند و عده اي را انتخاب و به اجراي امور کشور بر مي گزينند ولي متاسفانه در کشور ما مردم را فريب مي دهند از منابع به نفع خود سود مي برند و گراني را به دوش مردم تحميل مي نمايند در آمد کشور متعلق به منافع مردم است بايد در جهت رفاه و سلامت مردم هزينه شود اين ها چه بازي است که بر سر مردم در مي آوريد؟مجموعه دولت و نيروهاي انتظامي و اين همه گستردگي دولتي چقدر هزينه براي اين مردم در بر دارد؟ مردم روز به روز فقير تر مي شوند در عوض تعدادي خاص از اين وضعيت نا بسامان و قوانين ساعت به ساعت منافع سرشار به جيب مي زنند وظيفه دولت ايجاد رانت و غيره نيست فقط و فقط خدمت به مردم و امانتداري است
  • اسماعيل IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    0 0
    آقايان نمايندگان محترم مردم شما که راي از مردم گرفتي رفتي پشت سرتو نگاه نکردي شما که نمي دونيد مردم چي مي کشند چه جوري در پيش زن و بچه هاش شرمنده شدند حالا اومديد سر يارانه تصميم بگيريد اول يکم در مورد معيشت مردم تحقيق کنيد بعد . در ثاني تنها خورد و خوراک که نيست ما عادت کرديم کم خوردن و گشنه خوابيدن را حداقل فکري در مورد دارو و درمان هم فکري بکنيد بعد اين 45 تومان از دست مردم بدبخت بگيريد تورا خدا انصاف داشته باشيد فردا قيامتي هم هست
  • مظفري IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    0 0
    اين عدالت نيست که هم سرمايه داروهم فقيريارانه بگيردوبايديارانه سرمايه داران حذف شود
  • اسماعيل IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    0 0
    يارانه 45 توماني مردم را قطع نکنيد دست اين دزدان را قطع کنيد به همه مردم بيش از يک ميليون هم پرداخت کنيد باز يه چيزي برا دولت هم ميمونه