یک کارشناس حقوق بشر سازمان ملل هشدار داد: نحوه عملکرد دولت کانادا با مردم بومی این کشور بحرانی است. وی از مقامات کانادایی خواست تا برای ایجاد اعتماد با مردم بومی اقدامات لازم را بکار گیرد.

زنان بومی کانادا بیش از زنان غیربومی قربانی قتل و آدم‌ربایی می‌شوند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، جیمز آنایا پژوهشگر ویژه سازمان ملل در خصوص حقوق مردم بومی پس از یک سفر 8 روزه به کانادا طی بیانیه‌ای شدیدالحن از مقامات این کشور خواست تا کمیسیونی را برای وضعیت تحصیلی مردم بومی تشکیل دهد و تحقیقات گسترده‌ای را در مورد پرونده‌های متعدد قتل و آدم‌ربایی بومیان این کشور انجام دهد.

وی در ادامه تاکید کرد: کانادا کشوری است که همواره بر حقوق بشر توجه داشته است، اما علی‌رغم ایجاد برخی اصلاحات در زمینه حقوق بومیان هنوز مشکلات فراوانی وجود دارد که مردم بومی را هدف قرار می‌هد.

وی در این باره گفت: آنچه در کانادا مشاهده کردم نشان دهنده این است که وضعیت مردم بومی این کشور بحرانی است و در طول سال‌های اخیر فاصله میان بومیان و مردم غیربومی حتی ذره‌ای کم نشده است.

آنایا در ادامه متذکر شد که مردم بومی کانادا به شدت نسبت به دولت فدرال و مسئولان ایالتی این کشور بی‌اعتماد هستند و آنها تقریبا به هیچ یک از وعده‌های خود در زمینه بهبود وضعیت بومیان جامه عمل نپوشانده‌اند.

این کارشناس ادامه داد: کانادا همواره به عنوان کشوری که به حقوق بشر احترام می‌گذارد شناخته شده است، اما وضعیت بومیان آن به گونه‌ای است که در مقایسه با دیگر کشورهای جهان در سطح بسیار پایینی قرار دارد، طوری که فقر در میان این افراد به طور فراوان دیده می‌شود.

وی در بیانیه خود اعلام کرده که از هر 5 بومی در کانادا یک نفر در خانه‌ای زندگی می‌کند که نیازمند فوری تعمیرات است و اغلب خانه‌های آنها از ازدحام جمعیت و آلودگی و نبود بهداشت رنج می‌برد.

وی با ابراز تاسف از این که از ابتدای سال جاری تاکنون هر 6 هفته یک بار یک تن در کانادا خودکشی کرده است و گفت: زنان بومی کانادا بیش از زنان غیربومی هدف قتل، تجاوز و آدم ربایی قرار می‌گیرند و مردم بومی بیش از دیگران به حبس محکوم می‌شوند. بر اساس آمارهای دولتی از دهه 1960 تاکنون حدود 600 پرونده در مورد آدم ربایی و قتل زنان بومی کانادا به ثبت رسیده که به عقیده آنایا آمارهای تکان‌دهنده‌ای است.

به نوشته روزنامه نشنال پست کانادا، دولت این کشور علیرغم وعده‌هایش برای اصلاح این شرایط تاکنون در این زمینه گام موثری برنداشته است.

گزارش اخیر جیمز آنایا نشان می‌دهد که در طول سال‌های گذشته بیش از 150 هزار کودک بومی کانادایی به مدارسی فرستاده می‌شوند که تحت کنترل کلیساها بودند. آنها در این مدارس اغلب مورد آزار و اذیت‌ها غرامت پرداخت کند، اما دولت تاکنون تلاشی برای بهبود این مدارس نکرده است.

همچنین یکی دیگر از مواردی که همواره موجب نگرانی مردم بومی کانادا شده این است که آنها در بسیاری موارد حتی اجازه استفاده از زمین‌های اجدادی و مقدس‌شان را ندارند که این امر موجب فراموشی فرهنگ آنها و تضعیف زبانشان می‌شود.

پژوهشگران ویژه سازمان ملل در پایان یادآور شد که وضعیت مردم بومی در کانادا قابل قبول نیست و دولت فدرال موظف است هرچه فوری برای بهبود شرایط آنها اقدامات موثر و لازم را بکار گیرد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.