پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین - سعید کوشافر:با آغاز نیمه دوم سال جنب و جوش کارگران برای ورود به موضوع تعیین حداقل دستمزد سال آینده که تا اسفندماه امسال از سوی شورای عالی کار تعیین خواهد شد، آغاز می شود. کارگران تلاش می کنند با انجام محاسباتی در وضعیت معیشت خانوار کارگری، پیشنهادهایی را برای طرح در شورای عالی کار مطرح کنند.

بدهی ماهانه200هزار تومانی دولت روحانی به کارگران/ افزایش 40درصدی دستمزد درسال آینده/فیش حقوقی کارگران دربرابر وعده های تدبیر وامید

میزان دستمزد تعیین شده در سال های اخیر و افزایش فاصله دریافتی کارگران با هزینه های خانوار؛ از مباحث اصلی و چالش های جامعه کارگری کشور بوده است و رسیدگی به این موضوع از خواسته های اصلی کارگران از دولت های سابق محسوب می شود.
متاسفانه دولت ها در دهه های اخیر نقش چندانی در تعیین حداقل دستمزد مشمولان قانون کار و کمک به تقویت قدرت خرید خانوار کارگری نداشته اند و اساسا تنها نقش مدیریتی در شورای عالی کار ایفا کرده اند و به عبارت ساده تر این دولت ها بوده اند که در تعیین دستمزدهای سالیانه حرف آخر را زده اند؛ حرفی که هیچگاه به مذاق کارگران خوش نیامد.
در سال های اخیر به دلیل اتخاذ رویکرد دولت سابق در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و افزایش یکباره و افسارگسیخته قیمت ها در بازار، بیشترین فشار اقتصادی به خانوارهای کم درآمد و کارگران وارد شده است و به دلیل پایین بودن درآمد میلیون ها مشمول قانون کار؛ هزینه های فراوانی به این گروه ها وارد شد.
هرچند دولت سابق تلاش کرد با پرداخت یارانه نقدی 45 هزار و 500 تومانی، جبران افزایش هزینه ها در بخش حامل های انرژی را انجام دهد اما به دلیل ناتوانی در مهار قیمت ها به ویژه در بازار اقلام مصرفی و کالاها و همچنین فراهم شدن زمینه های افزایش قیمت ارز و در نتیجه افزایش هزینه های تولید؛ آسیب های جدی ای به خانوار کارگری کشور وارد شد.
در حال حاضر، شورای عالی کار که از نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت تشکیل شده است درباره حداقل دستمزد سالیانه کارگران تصمیم گیری می کند، اما با وجود افزایش 25 درصدی حداقل مزد در سال جاری؛ نمایندگان کارگران اعلام کردند مبلغ حدود 100 هزارتومانی افزوده شده به دستمزد کارگران در سال جاری به هیچ وجه جبران کننده افزایش هزینه های آنان نخواهد بود.
همچنین کارگران تاکید کردند دولت باید به حل مسئله کسری دستمزد کارگران ورود مستقیمی داشته باشد و با در نظر گرفتن اعتباراتی ویژه در زمینه تقویت قدرت خرید کارگران نقش ایفا کند؛ موضوعی که در زمان فعالیت 8 ساله دولت های نهم و دهم هرگز عملی نشد و دولت های سابق چنین مسئولیتی را نپذیرفتند و تنها در زمان تعیین دستمزدها ورودهای مستقیمی را به تصمیم گیری های نهایی داشته و تلاش کردند نظر دولت را در مصوبه نهایی دستمزدها اعمال نمایند.
برخی مقامات کارگری معتقدند هرچند دستمزد کارگران از سوی کارفرمای خصوصی پرداخت می شود و میزان آن نباید برای دولت ها تفاوتی داشته باشد، اما دولت ها برای متعادل نگاه داشتن وضعیت دستمزد حدود 12 میلیون کارگر با 3 میلیون کارمندی که کارفرمای آنها است، چنین رویه ای را در پیش می گیرند و تلاش می شود میزان افزایش سالیانه دستمزدهای کارگران و کارفرمایان در سطح تقریبا یکسانی و یا دست کم با اختلاف درصدهای نه چندان قابل توجه تعیین شود.

***بدهی 200هزار تومانی روحانی
با این وجود، دکتر حسن روحانی قبل و بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در ماه های گذشته درباره وضعیت معیشت و دستمزد کارگران، خواستار بهبود وضعیت زندگی کارگران و مشمولان قانون کار شد و عنوان کرد: شکاف بین دستمزد و هزینه های کارگران باید ترمیم شود.
رئیس جمهور اظهار داشت: تلاش دولت‌ یازدهم برای افزایش دستمزد کارگران متناسب با نرخ تورم یک وعده انتخاباتی نیست بلکه حق قانونی کارگران است. برابری دستمزد و تورم وجود ندارد و قانون می‌گوید حقوق مزدبگیران باید بر مبنای نرخ تورم تعیین شود
روحانی خاطر نشان کرد: در حال حاضر برابری دستمزد و تورم وجود ندارد و دستمزدها از نرخ تورم کمتر است؛ بنابراین باید این فاصله برطرف شود. این وعده من نیست قانون می‌گوید که حقوق مزدبگیران باید بر مبنای نرخ تورم تعیین شود و در این راستا، دولت یازدهم تلاش می‌کند تا اجرای این قانون را عملیاتی کند.
در هر صورت، تعیین حداقل دستمزد سال 93 میلیون ها مشمول قانون کار در زمستان امسال؛ اولین ورود رسمی دولت تدبیر و امید به مسئله تعیین دستمزدها خواهد بود؛ موضوعی که در زمان خودش توجهات فراوانی را جلب خواهد کرد.
به نظر می رسد با وجود افزایش نرخ تورم تا 40 درصد در پایان شهریورماه امسال و وعده دولت تدبیر و امید در اعمال حمایت های ویژه از معیشت خانوارها، شکاف حداقل دستمزد و هزینه های کارگران در سال آینده کاهش یابد.
طبق ماده 41 قانون کار که به موضوع تعیین دستمزد کارگران می پردازد، در صورت افزایش دوباره نرخ تورم در ماه های آینده و ادامه روند صعودی نرخ تورم (در پایان شهریورماه 40.1 درصد)، حداقل دستمزد سال آینده کارگران و مشمولان قانون کار نسبت به سال جاری رشد قابل ملاحظه ای خواهد داشت.
آخرین تصمیم شورای عالی کار در زمستان سال گذشته بود که افزایش حداقل دستمزد امسال کارگران نسبت به سال گذشته به میزان 25 درصد در نظر گرفته شد. حداقل دستمزد سال گذشته کارگران 389 هزار و 700 تومان بوده که با این افزایش در سال جاری به مبلغ 487 هزار و 125 تومان رسید.
با این وجود به دلیل افزایش نرخ تورم در ماه های گذشته، فاصله بین نرخ تورم و حداقل دستمزد کارگران افزایش یافت و نرخ 25 درصدی در نظر گرفته شده برای افزایش دستمزد امسال در بهمن ماه سال گذشته، هم اکنون 15 درصد افزایش یافته است و از اینرو مقامات کارگری می گویند حداقل دستمزدهای امسال به زحمت تنها هزینه های 10 روز اول ماه کارگران را تامین می کند.
طبق ماده 41 قانون کار، حداقل دستمزد سال آینده کارگران بر اساس نرخ تورم 40 درصدی پایان شهریورماه باید 195 هزارتومان افزایش یابد و به 685 هزار تومان برسد.
هادی ابوی  با بیان اینکه بزودی کارگروه ویژه کارگران درباره پیگیری مباحث مربوط به تعیین حداقل دستمزد سال آینده در استان ها تشکیل خواهد شد گفت: از ابتدای آبانماه سال جاری، کارگروه هایی در استان ها کار بررسی وضعیت معیشتی خانوار کارگری را آغاز خواهند کرد.
عضو هیئت مدیره کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران اظهار داشت: تلاش ما این است که قبل از برگزاری جلسات شورای عالی کار در ماه های آینده، نتایج بررسی های کارگروه ها را آماده کنیم.
ابوی خاطرنشان کرد: پس از بررسی هایی که در فصل پاییز امسال صورت می گیرد، بسته پیشنهادی کارگران به شورای عالی کار ارائه می شود تا در نشست های نهایی و اصلی شورا مورد بحث و بررسی و اتخاذ تصمیم قرار گیرد.
وی با تاکید بر اینکه ما به عنوان نمایندگان کارگران وظیفه صنفی خود در قبال بررسی وضعیت معیشتی خانوار کارگری و تهیه پیشنهاد نهایی را انجام می دهیم گفت: حال اینکه دولت در تصمیم گیری های نهایی تصمیمات دیگری بگیرد به انجام وظایف نمایندگان کارگران برنمی گردد.
این مقام مسئول کارگری کشور اظهار امیدواری کرد با دیدگاه های مثبت رئیس جمهور درباره لزوم تقویت معیشت کارگران و همچنین تقویت دستمزدها بر اساس قانون؛ تصمیم گیری های خوبی در اولین سال فعالیت دولت تدبیر و امید برای کارگران و مشمولان قانون کار گرفته شود.

***دستمزد دولت تدبیر وامید

اسفندماه امسال، اولین دستمزد کارگران در دولت تدبیر و امید مصوب می شود؛ دولتی که رئیس آن پیش تر اعلام کرده بود حق کارگران است که دستمزد واقعی دریافت کنند.

به تازگی نمایندگان کارگران کشور با علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت تدبیر و امید دیدار کردند و از نزدیک با برنامه ها و مواضع وی درباره مسائل مرتبط با وزارت تعاون، کار و رفاه آشنا شدند.

یکی از وعده های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نمایندگان کارگران این بود که سعی خواهد کرد به صورت ماهیانه دیدارها و نشست هایی را با این گروه درباره مسائل بازار کار داشته باشد و از این طریق مباحث مطرح در روابط بین دولت و کارگران را پیگیری کند.

همچنین ربیعی به کارگران قول داد تا در اولین فرصت موضوع حق مسکنی که در دولت دهم عنوان شد افزایش یافته را پیگیری کند. وزیر کار به نمایندگان کارگران گفت از دولت خود خواست تا در صورت وجود سوابقی در این زمینه، مستندات را در اختیار وی قرار دهند.

وی از سویی عنوان کرد: در صورت وجود مستندات تصویب افزایش حق مسکن کارگران از 10 به 20 هزارتومان آن را برای اجرا به واحدهای مشمول قانون کار کشور ابلاغ می کند و در غیر اینصورت این موضوع را از طریق هیئت وزیران دولت تدبیر و امید پیگیری خواهد کرد.

علاوه بر موارد مطرح شده در دیدار کارگران با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ برخی از نمایندگان کارگران درباره مسائل معیشتی و افت قدرت خرید کارگران نیز سخن گفتند و نمایندگان کارگران از ربیعی درخواست کردند در اینباره چاره اندیشی شود.

ابوالفضل فتح الهی؛ نایب رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران با بیان اینکه وی به نمایندگی بخشی از جامعه کارگری کشور درباره لزوم توجه به معیشت کارگران مطالبی را عنوان کرده است گفت: از ربیعی درخواست شد تا در تعیین حداقل دستمزد سال آینده میلیون ها کارگر و مشمول قانون کار؛ هزینه های واقعی و وضعیت سبد معیشت کارگران در نظر گرفته شود.

بزودی و در ماه های آینده اولین حداقل دستمزد سالیانه کارگران در دولت تدبیر و امید به تصویب خواهد رسید. کارگران امیدوارند روال تعیین دستوری و مصلحتی تعیین حداقل دستمزد سالیانه کارگران در 8 سال گذشته متوقف شود.

آنها می گویند مصلحت اندیشی های مکرر به جای اجرای دقیق ماده 41 قانون کار در تعیین حداقل دستمزد سالیانه کارگران باعث ایجاد شکاف واقعی بین هزینه ها و درآمد کارگران شده است. همچنین کمبود درآمد کارگران باعث افت شدید قدرت خرید آنان شده است.

هم اکنون ایران یکی از ارزانترین و کمترین نرخ های دستمزد در جهان را دارا است و کارگران ایرانی از دستمزدهای بسیار پایینی نسبت به برخی دیگر از کشورها به ویژه کشورهای صنعتی و پیشرفته برخوردارند.

***دستمزد برابر تورم

درهیمن حال ؛ دبیر کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران با تاکید بر پرهیز از هرگونه مصلحت‌اندیشی در تعیین دستمزدها، گفت: دولت در تعیین دستمزد سال آینده کارگران قانونگرایی را در پیش بگیرد.

حسین حبیبی اظهارکرد: مبنای تعیین دستمزد همه ساله ماده 41 قانون کار به ویژه بند 2 این ماده است و دولت و و وزارت کار باید به جای مصلحت اندیشی در دوره‌های گذشته، جانب قانون و ماده 41 قانون کار را بگیرند.

وی با تاکید بر اینکه ارتقای دستمزد کارگران به افزایش بهره‌وری و گردش اقتصادی مملکت کمک می‌کند، افزود: انتظار کارگران این است که با توجه به نرخ تورم موجود دستمزدها افزایش پیدا کند.

حبیبی، نقش مرکز آمار ایران به عنوان تنها مرجع رسمی اعلام آمارها را مورد اشاره قرار داد و گفت: در حال حاضر با شیب تند قیمتها مواجه هستیم که هیچ کنترلی بر روی آنها نیست .

به گفته دبیر کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران، روند کنونی افزایش قیمتها نشانگر آن است که دولت، وزارت کار و شورای عالی کار باید از هم اکنون خود را برای این تقاضای گسترده جامعه کارگری آماده کنند که اگر امسال دستمزدها بر مبنای ماده 41 قانون کار ‌افزایش نیابد چه اتفاقی خواهد افتاد؟

وی ادامه داد: اگر عمل به قانون مد نظر دولت و وزارت کار قرار نگیرد بی تردید نظیر اتفاقات سال گذشته و شکایت کارگران به دیوان عدالت تکرار خواهد شد و این مساله جز تنش و اختلاف و ایجاد دیوار بی اعتمادی نتیجه‌ای نخواهد داشت.

حبیبی در پایان از دولت خواست تا به وعده خود مبنی بر پرداخت مابه تفاوت نرخ تورم و افزایش دستمزد عمل کند و استناد به ناتوانی کارفرمایان در پرداخت دستمزد را در پیش نگیرد و شان و منزلت و جایگاه کارگران به عنوان نیروی انسانی موثر در تولید را مد نظر قرار بدهد.

 

همچنین ، دبیرکل مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور گفت: تعیین حداقل دستمزد باید متناسب با تورم و حداقل معیشت خانواده کارگری باشد .
ˈآرش فراز ˈ ا اظهار کرد:با توجه به برنامه انتخاباتی و اعتقاد آقای روحانی در خصوص ضرورت تناسب میان تعیین حداقل دستمزد با تورم و حداقل معیشت خانواده کارگری امیدواریم ایشان تدبیر لازم را برای عمل به این وعده در سال جاری به مرحله اجرا در بیاورند .

 

***هزینه کارگران 2 برابر دستمزد

درعین حال ؛ رئیس فراکسیون کارگری مجلس در خصوص تعیین دستمزد کارگری سال 93 گفت: در تعیین دستمزد سال 93 علاوه بر میزان تورم اعلامی از سوی مرکز آمار باید 6 درصدی که در سال 92 در افزایش دستمزدها لحاظ نشده است به مجموع حقوق کارگران اضافه شود.
علیرضا محجوب  در خصوص تعیین دستمزد کارگران در سال 93 گفت: واقعیت این است در حال حاضر هزینه خانوارهای ایرانی تقریبا بیش از دو برابر حداقل دستمزد دریافتی تعیین شده است و باید در تعیین دستمزد، هزینه واقعی سبد خانوارها مورد توجه قرار داده شود.

نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی افزود: موضوع مهم که باید توجه داشت این است که بر اساس نرخ تورم 5/31 درصدی اعلام شده از سوی مرکز آمار، باید حدود 6 درصد دیگر به حداقل دستمزد سال 92 اضافه شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: در تعیین دستمزد سال 93 علاوه بر میزان تورم اعلامی از سوی مرکز آمار باید 6 درصدی که در سال 92 در افزایش دستمزدها لحاظ نشده است به مجموع حقوق کارگران اضافه شود.

محجوب گفت: البته موضوعات مربوط به تعیین نرخ دستمزد معمولا در اسفند ماه مطرح می شود و هنوز زود است که درباره این موضوع صحبت شود به دلیل اینکه ارقامی که در حال حاضر در نظر گرفته شود، با ارقام واقعی فرق خواهد داشت.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس در خصوص افزایش بن کارگری افزود: با وجودی که افزایش بن کارگری در شورای عالی کار تصویب شده بود دولت دهم این موضوع را اجرا نکرد، البته قرار بر این است که از مهرماه امسال افزایش بن کارگران لحاظ شود./

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 52
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مرتضي IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    66 3
    جناب دكتر روحاني فراموش نكنيد كه تمامي كارگران بر مبناي ديد متفاوت و منطقي شما نسبت به كارگران ره شما راي اعتماد دادند
  • نعمت الله ويسمريدي IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    52 3
    تو اين مملكت هيچكس به فكر قشر كارگر جماعت نيست ، من يه كارمند شركتي ام كه هنوز تغيير وضعيتم ندادن ولي به اندازه يه خر فقط در طول روز تلفن جواب مي دم ، با يه بچه ماهي 570 هزار تومان حقوق ميگيرم ، با اين پول كم چكار كنم ، پول آب و برقو گازو تلفنو بدم ، يا مايحتاج زندگيمو بخرم ، خدارو قسم ميدم به حق محمد و آل محمد هركسي يا كساني كه اين مقدار حقوقو تعيين ميكنن دچار سرطان بشن
  • محسن م IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    40 3
    همش حرف همش حرف/ نميدانم ميخواييد نمک رو زخممان بپاشيد يا ميخواييد سري تو سرها در بيارييد بابا قشر کارگر داره جان ميده ميفهميد همه عصبي شده اند رواني شده اند تا 93 چرا هنوز نيمي از سال مانده اونم نيمه سختش مريضي و درمان و هزينه هااااااااا زيادتر لطفا متناسب با تورم حق کارگر حق قانونيشو بديد اين 6 ماهه گذشته رو هم جبران کنيد نماينده گان به اصطلاح مردم که خواب تشريف دارن درد طبقه هايي پايين جامعه رو که نميفهمن حداقل از قانون دفاع کنن
  • رضا IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    42 2
    واقعأ باعث تاسفه با اين همه تورم آقايان وزير وزرا بيشتر از اينکه به فکر اقشار کم در آمدي مثل کارگران باشند به فکر گراني خودرو و کم نشدن قيمت دلارن به اين دولت هم اميدي نيست
  • کارگر IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    38 1
    اي کارگر بيجاره دلتو خوش نکن دولت کريمه براي ما کاري نکرد تا ببينيم دولت تدبيرچه مي کند
  • ميهمان IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    12 6
    خدا پدرشونو بيامرزه خيلي خوبه اگه عمل کنن
  • محمد IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    34 3
    از حالاسرو صداي افزايش حقوق را در مي آورند و اجناس را تا 3 برابر افزايش مي دهند ، ما نه افزايش حقوق را مي خواهيم و نه افزايش اجناس را ، دولت اگر به فکر تثبيت بازار باشد بهتر است ، همين حالا نيز در اين 3 ماه در مسند قدرت دولت جديد ، نرخ آب و برق و گاز و تلفن و کالاهاي اساسي چندين برابر گران شده است ، هر سال در همين فصل اين صحبت هاي تکراري هست و غير از ضرر براي کارگر و کارمند جز ضرر چيز ديگري به ارمغان نداشته است .
  • حميد IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    14 0
    سلام.من يه نيروي شركتي هستم با مدرك فوق ليسانس ماهانه560هزار تومان مي گيره ام با يه بچه بخدا پولي كه مي گيره ام تا 5ام هر ماه نمي كشه كه تموم ميشه و بايد قرض كنم يا گرسنگي بكشيم اداره ما كلا 5نفر نيرو داره كه 4نفرشون ديپلم و ريسمون فوق ديپلم داره تمام كار اداره من انجام مي ده ام تا حرفيم ميشه ميگن تو شركتي ترخدا به فكر ما هم باشيد.ترخدا
  • مسعود IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    11 0
    بزک نمير بهار مياد کمبوزه با خيار مياد حقو ق کم گروني با تورم زياد مياد
  • هيچکس IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    17 0
    من با 18 سال سابقه کار و مدرک ليسانس و سه تا بچه هنوز حقوقم در اين مردادماهي رسيده به 870000 تومان يا واقعا حقه .خدايا خودت حقمان را از اين ستمگران بگير ديگه واقعا خسته شدم
  • محمد IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    15 0
    واقعا"بايد ديد که جناب آقاي روحاني که مرد حقوقداني است ودرصحبتهايشان همواره به قانون تاکيددارند قادر خواهندبودبه قانون وبه اصل 41وقانون مديريت خدمات کشوري درمورددستمزدها تمکين نمايند يا اينکه مانند محمود احمدي نژاد قادر خواهدبودبنحوي قانون راباديدونظرخودتعبيروتفسيرنمايدوظلمي مضاعف به خانواده کارگري وکارمندي که طي سالهاي پيشين واردشده مجددا"واردنمايد
  • ايراني IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    19 0
    روساي ادارات حداقل حقوقشان 11 ميليون تومانه، وقتي کارگر بيچاره ميگه اضافه کاري کمه بيشتر بدين با اعتراض ميگن همينه که هست ما ...........
  • سعيد IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    19 0
    با سلام درخواست همه کارگران از دولت تدبير و اميد اين است که به وضه معيشتي ما کارگران رسيدگي شود دولت هرگونه افزايشي در حقوق ميدهد کارخانه هاي خصوصي شده از اعمال اين افزايش سرباز ميزنند و با توجه به کلان شهر شدن اراک ميبايست حقوق هم مثل محاسبه فيش آب و برق و جريمه ها رانندگي افزايش يابد لذا از شما مسولين درخواست رسيدگي به وضع کارگران مشغول در سنگر صنعت داريم التماس دعا
  • علي IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    20 0
    ماهمچنان اميدواريم-توکل به خدا
  • رضا IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    26 1
    تو اين اداره ها کارمندا واسه خودشون پادشاهي ميکنن کارهارو ديگران مي کنن اونا پول ميگيرن وقتي عيدي و پاداش ميدن اونا ميشن کارگر کارگرا ميشن کارمند تابوده تمام زورگويي ها واسه قشر کارگر بوده و هست
  • علي IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    7 14
    چند روز از انتخابات گذشته پس چرا حق الزحمه عوامل اجراي در پاي صندوقها كه تا 8 صبح نخابيدند و زحمت كشيدن پرداخت نمي شود؟
  • کارگر IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    26 0
    اميدوارم که دولت فکر اساسي براي قشر کارگران عزيز بکند چرا که من به عنوان يک کارگر متاهل واقعا واقعا هميشه شرمنده زن و بچه ام هستم و قدرت خريدم خيلي پايين آمده از جمله شير را از سفره خانواده ام به اجبار و بر اثر تورم کمر شکن حذف کرده ام حال بماند که از لباس مسافرت خوراک درمان و خيلي چيزهاي ديگرمون ميگذريم با تمام قناعتي که ميکنيم ولي باز هم جوابگوي هزينه ها نيستم
  • محمود IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    30 0
    باسلام مسئولين محترم شمارو به خداقسم ميدم به فكر ما زيرفقريها باشيد.اخه باحقوق 650تومان ميشه خانوادهرو نون داد.دانشجو هم دارم.خودتونو بگذاريد جاي ما اياپول صبحانه تون ميشه
  • کارگر بدبخت IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    21 0
    آخي از دل پر خون ما.حتما بايد چند تا از کارگرهاي اين مملکت از فقر و بدبختي بميرند تا تازه مسئولين بيان و فکري کنن.من که اميدي ندارم و همش سرکاريه.
  • ميهمان IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    12 0
    جالب و خنده داره به اين نظرها هم منفي ميدن/فک کنم اصلا مخالف اکثريته چه حق باشه چه ناحق/بي مخ
  • ناشناس IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    10 1
    ترا بخدا يه فکري بحال ما کارکنان فني وحرفه اي خوزستان بکنيد که اکثر کارمندان ادارات ديگر حقوقي بالاي يک ميليون ميگيرند ومن بعد از 15 سال سابقه رسمي تازه حقوقم شده 700 هزار تومان اين رو بايد به کي بگم يا خدا........
  • مظلوم IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    23 0
    دوستان عزيز من که خودم يک نيروي قرادادي هستم و حقوق کارگري مي گيرم وقتي نظراتتان را خواندم متاسفم شدم و غم هاي خودم يادم رفت.ولي به قول معروف شکم سير از گرسنه چه خبر دارد. اگر در دولت مردان(جناب رئيس جمهور و وزيرهايش) فقط يک لحظه خودشان را جاي ما بگذارند که هر روز پيش خانواده سرافکنده و خوار مي شويم ،مطمئن هستم از غم و غصه سکته اگر نزنند سر به بيابان مي گذارند و ديگه اينقدر ظلم به ما نمي کنند.
  • محمد رضا ذوالقدر IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    20 0
    يک پيشنهاد براي کاهش کسورات قانوني حقوق بگيران قانون کار دارم ،تلاش گردد در قوانين مالياتي ،ميزان کسورات مالياتي کارگران همانند کارکنان دولت 10درصد گردد لذا از مسئولين کانون هاي صنفي کارگران که مدعي دفاع از حقوق کارگران هستند تلاش شود تا موضوع فوق را پي گيري وقانون ماليات بر درآمد مشاغل کارگري را اصلاح نمايند .با تشکر فراوان از مدافعين حقوق کارگري
  • ناشناس IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    28 0
    ما متاسفيم از اين وضعيت که نماينده کارگري در اين کشور وجود ندارد و حق ما را از دولت و ...بگيرد (حق مسکن 10000تومان و اجاره خانه 400000تومان ) وجدانه در دولتي که دم از نمايندگي دولت امام زمان دارد
  • کارگر IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    26 0
    دستمزد نبايد کمترازدوميليون تومن باشه مخصوصا درشهرهاي بزرگ
  • سيد علي IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    27 0
    تورو به خدا يکاري بکنيد مرديم از فقر
  • کارگر IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
    26 0
    بنده با ششصد هزار تومن حقوق افتخار پيدا کرده ام که سبد کالا به بنده تعلق نگيرد اما کارکنان دولت با هر حقوقي ميتوانند سبد کالا دريافت کنند. جالبه...! خنده داره...! گريه داره...!
  • م هيوا IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
    18 0
    دوصدگفته چون نيم کردارنيست ، شرط عمل به وعده هاست نه فقط خنديدن وحرف زدن ، عالم بي عمل زنبور بي عسل ودرخت بي ثمراست
  • محمد IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    24 0
    کارگران خيلي در مذيقه اند.
  • سجاد قهرماني IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    12 1
    سلام يکي از مسئولين يا اقاي روحاني فقط يه ماه با 600 هزار تومان زندگي کنن تا بفهمند کارگران چه جوري زندگي ميکنند کم بودن حقوق باعث ميشه که مردم برن دنبال دزدي نه کار هست نه درامد درست حسابي خواهشا رسيدگي کنيد
  • مجتبي جليلي از شيراز IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    10 0
    با سلام وخسته نباشيد لطفا نمايندگان کارگران عضو خنثي در جلسات تعيين دستمزد کارگران نباشن وبراساس نرخ تورم از حقوق کارگران دفاع کنن با تشکر
  • سيامك IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    5 0
    هنوز آسيب هايي كه سالاي گذشته از اختلاف هزينه و حقوق به زندگيمون وارد شده‌‌. باقيه. زندگي ديگه تحمل فشار بيشترو نداره يا بايد زنگيمون متلاشي بشه يا از هر راهي(ولو خلاف) "البته خلاف بزرگ شرمنده خونواده بودنه"بقيه هزينه هاي زندگيمونو تامين كنيم بيايد با تصميم درست از فسادهاي جامعه پيشگيري كنيد. ما هم دلمون زندگي پاك و حلال ميخواد. مگه مجبور باشيم
  • سامان IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    8 0
    با حقوق پايه 600 هزار تومانيم فقط ميتونم قسط هامو بدم. اونم اگه هزينه جديدي برام نرسه. اين واقعا انصاف نيست آقايان.اون دنيا بايد جواب اين قشرو بدين. حواستون هست؟
  • مهدي IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    7 0
    آخه با10000تومان حق مسکن ميشه 800000تومان قسط بانک مسکن دادبا سي هزارتومن حق اولاد, پول غذاش و بديم يا پول لباسش و بديم يا پول تحصيلش و بديم....اما افسوس که حتي پول کرايه تاکسيشم نميشه داد نکنه شما مسئولين تو يه دنياي ديگه زندگي ميکنين که هنوز دو زاري با ارزش بود
  • راشد IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    3 1
    دولت محترم اگر امکان افزايش حقوق با نرخ تورم براي کارگران وجود ندارد قبول کنيد که شرايط کار در کارخانه طوري است که کارگر زودتر از موعد مقرر دچار فرسودگي ميگردد لطفا بازنشستگي کارگران را پانزده ساله کنيد با پرداخت پانزده سال حق بيمه بازنشست شوند با حقوق سي روز بخدا بزرگترين ثوابه براي کارگران
  • بي نام IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    5 0
    اقايان زحمت نکشند چون بيشتر تصميم گيران اين بخش خودشان کارفرما هستند ويا نمايندگان کارگر حقوق بگيران همين تصميم گيران هستند به همين خاطر نمي توانند حرف خود را به کرسي بنشانند پس ما کارگران را بازي ندهيد و زود تر بگويد ان چيزي را که از قبل خودتان دوختيد اين جلسات بحث ها همه سرکاري هست پس اقايان نمايندههاي کارگر وقت خودتان را تلف نکنيد
  • بهاروند IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    5 0
    ما کارگران با کاهش حقوق هم موافقيم چون ما خرج زيادي در ماه نداريم
  • reza IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    4 1
    تقصير ما کارگراس که با اين حقوق براشون کار ميکنيم.همه بايد دست در دست هم بديم تا اونا بيفتن به پامون که توروخدا بيايين سر کار با ماهي دو تومن.هر بلايي سرمون بياد حقمونه.تو شرکت حدود 300نفر بوديم که ترک کار کرديم ولي حدودا 400نفر جربزه اي اعتراض نداشتن و موندن کار کردن.قبول داريم بايد بمونن قسط دارن بايد بدن ولي نه به اندازه سر افکندگي پيش خانواده.باهم باشين اخرش به پاتون ميفتن.من ديگه نميرم شرکت ولي اميدوارم حقوق حداقل به يه تومن برسه.دوستتون دارم کارگران عزيز.............
  • اميد IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    2 0
    خدا پدر احمدي نژاد رو بيامرزه اقلا 6 درصد در حقمون اجهاف کرد و هيچ ادعايي هم نکرد برا برابر بودن نرخ تورم و دستمزد برا راي آوردن اما اين تدبيري ها اميد واهي بودند نظر نمايندگان کارفرمايان رو 25 درصد بود که تصويب شد. نماينده کارگرها هم که اگر نبودند بهتر بود.... ميگند شش ساعت جلسه فشرده داشتند با نماينده کارگر ها..... و چيزي هم که نماينده کارفرمايان اول گفتند 25 درصد بود که همون تصويب شد نماينده کارگران پس از چي داشتند دفاع ميکردند.... اين ده درصدي که اين وسط کم مياد توي چي صرفه جويي کنند کارگر بد بخت تو نون تو حق درمان تو حق تحصيل تو قبض آب تو شرافت تو چي تو نماينده کارگري که اينو امضا کردي جواب بده نماينده کارفرما بودي نه کارگر.. ايندفعه سياه بازيتون پيدا بود........ http://www.ilna.ir/news/mi_news/Original/1392/12/Small/153330.jpg عکس تدبير و اميد و آنروزها روحاني از حق کارگر ميگفت و برابري تورم با دستمزد دروغ گفتن خيلي راحت شده
  • سعيد IR ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    1 0
    تو را به خدا به ما کارگرا ظلم نکنيد به خدا گرفتار ميشيد.ما قشر زحمت کش مملکتيم به فکر ما هم باشيد با اين گراني و تورم مونديم؟
  • ستاره IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    0 0
    روحانيم هيچ کاري نکرد اينم از عمو حسن با کليدش که برا کاگرا دري رو باز کرد
  • فرزاد IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    1 0
    تو شرکت ما اصلا کارفرما حتی راضی به پرداخت حداقل حقوق نیست و اکثرا زیر 600 می گیریند باید یک نظارتی باشه-کجا؟ کی؟
  • فرزاد IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 1
    تو شرکت ما اصلا کارفرما حتی راضی به پرداخت حداقل حقوق نیست و اکثرا زیر 600 می گیریند باید یک نظارتی باشه-کجا؟ کی؟
  • دانیال IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    1 0
    با سند و مدرک میگم که افزایش حقوق میانگین،;کارمندان دولت در سال 93 بالای 70 در صد بوده،میگید نه، برید از کارمندان دادگستری که افزایش حقوق بالای 90% داشتند سوال کنید یا کامندان شهرداری و سایر ارگانهای دولتی،دولت فقط به فکر حفظ خودش هست ،بهمین دلیل حقوق کارگر رو کم نگه داشته تا حقوق کارمندان خودش رو بالا ببره،بعبارتی می خواد حکومتی ها رو راضی نگه داره چون ریش و قیچی دست خودشونه.ولی امان از آه مظلوم