انتخابات

قدس آنلاین– حمیدرضا بی‏تقصیر:در این پنج شنبه با مطالب متنوعی با شما همراهیم .مطالبی چون:ماه صفر در نزد شیعیان،کدام سوره شناسنامه خداوند است؟ حق‏ الزحمه مادر،کاربرد پوست تخم مرغ و....

از "گرفتن رژیم لاغری با عسل" و "صورتحساب جالب یک پسر بچه" تا" گرانقیمت ترین غار ایران" و "سوره ای که شناسنامه خداوند است"

ماه صفر در نزد شیعیان
شیعیان إثنى عشرى و محبان اهل بیت علیهم السّلام، ماه صفر را از ایام سوگوارى سال مى دانند. زیرا در ابتداى این ماه خانواده امام حسین علیه السّلام و بازماندگان واقعه کربلا را به صورت اسیرى وارد شام نمودند و آنان را در فشار روحى و روانى و مورد تحقیر و توهین قرار دادند، به طورى که یکى از فرزندان خردسال امام حسین علیه السّلام، به نام رقیه (س)، بر اثر این سختى هاى طاقت فرسا، در دمشق به لقاءاللّه پیوست. هم چنین، بیستم این ماه، اربعین شهادت امام حسین علیه السّلام و یارانش در کربلا است. بنا به روایت علماى شیعه و برخى از علماى اهل سنت، در 28 صفر، رحلت جانگداز رسول گرامى اسلام حضرت محمد صلّى اللّه علیه و آله و شهادت سبط پیامبر، حضرت امام حسن مجتبى علیه السّلام و در آخر این ماه، شهادت ثامن الحجج حضرت على بن موسى الرضا علیه السّلام واقع شده است. بدین جهت، شیعیان این ماه را همانند ماه محرم، به سوگوارى مى پردازند. در بسیارى از مراسم ها و محافل مذهبى، دو ماه محرم و صفر را پشت سر هم گرامى مى دارند و در آن ها به عزادارى مشغول مى باشند.محدث جلیل القدر حضرت آیت الله شیخ عباس قمى (ره) هم در مفاتیح الجنان می‏نویسد: بدان که این ماه (صفر) معروف به نحوست است و شاید سبب آن، واقع شدن وفات رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله است در آن، هم چنان که نحوست دوشنبه به این سبب است. و یا به جهت آن است که این ماه، بعد از سه ماه حرام (ذى قعده، ذى حجّه و محرم الحرام) واقع شده که در آن سه ماه، حرب و قتال نبوده و در این ماه، شروع به قتال مى نمودند و خانه و منازل از اهلش خالى مى شد. و این هم یک سبب است در وجه تسمیه آن، به صفر. به هر حال، از براى رفع نحوست، هیچ چیز بهتر از تصدقات و ادعیه و استعاذات وارده نیست. و اگر کسى خواهد محفوظ بماند از بلاهاى نازله در این ماه، در هر روز ده مرتبه بخواند این دعایى را که «محدث فیض» روح الله روحه، در «خلاصة الاذکار» ذکر فرمود:یا شدید القوى، و یا شدید المحال، یا عزیز، یا عزیز، ذلّت بعظمتک جمیع خلقک، فاکفنى شَرّ خلقک، یا محسن، یا مجمل، یا منعم، یا مفضل، یا لا اِله الّا اءنت، سبحانک إ نّى کنتُ مِن الظّالمین، فاستجبناله و نجّیناهُ من الغمّ، و کذلک ننجىِ المؤ منین، و صلّى اللّه على محمّد و آله الطّیبین الطّاهرین.
کدام سوره شناسنامه خداوند است؟
شناسنامه خداوند، سوره ی مبارکه توحید (قل هو الله أحد) است که در آن از توحید پروردگار و یگانگی او سخن به میان آمده است؛ همان‌طور که در روایات متعددی از معصومان (علیهم السلام)، از آن با عنوان «نسبة الربّ» یاد شده است.امام صادق (علیه السلام) فرمود: «... سوره توحید بیانگر نسبت (شناسنامه‏) پروردگار عزّوجلّ است». همچنین برای سوره «قل هو الله احد» نام‌هایی مانند «اخلاص» و «ولایت» نیز نقل کرده‌اند. و البته چون این سوره شامل خالص‌ترین عقاید توحیدی است، از این رو سوره توحید و اخلاص نام گرفته است. در شأن نزول این سوره از امام صادق (علیه السلام) چنین نقل شده است که:" یهود از رسول اللَّه (صلی الله علیه و آله) تقاضا کردند خداوند را برای آنها توصیف کند، پیغمبر (صلی الله علیه و آله) سه روز سکوت کرد و پاسخی نگفت، تا این سوره نازل شد و پاسخ آنها را بیان کرد".در حدیثی از پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می‌خوانیم که فرمود: " آیا کسی از شما عاجز است از اینکه یک سوم قرآن را در یک شب بخواند"؟! یکی از حاضران عرض کرد: ای رسول خدا! چه کسی توانایی بر این کار دارد؟! پیغمبر فرمود: اقرۆا قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ:" سوره قل هو اللَّه را بخوانید".در اینکه چگونه سوره" قُلْ هُوَ اللَّهُ" معادل یک سوم قرآن است؟ بعضی گفته‌اند به خاطر اینکه قرآن مشتمل بر" احکام" و" عقائد" و" تاریخ" است، و این سوره بخش" عقائد" را به طور فشرده بیان می‌کند. و در حدیث دیگری از امام صادق (علیه السلام) می‌خوانیم:" کسی که یک روز و شب بر او بگذرد و نمازهای پنجگانه را بخواند و در آن قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ را نخواند به او گفته می‌شود یا عبد اللَّه! لست من المصلین!:" ای بنده خدا! تو از نماز گزاران نیستی"! و امام سجاد علیه السلام فرمود: چون خداوند می‌دانست که در دوره آخر الزمان گروهی دقیق و عمیق خواهند آمد، سوره توحید و شش آیه اول سوره حدید را نازل فرمود.تلاوت این سوره به شش سمت، سبب حفظ شدن انسان از خطرات و ایمن شدن از حوادث می‌گردد.
چرا قبر حر خارج از کربلاست؟
حر بن یزید ریاحی، نخستین کسی بود که راه را بر سفیران کربلا بست، ولی در پایان کار به اوج عزت و شرافت، یعنی شهادت در راه حسین(علیه السلام)، دست یافت و خود را برای همیشه در صف آزاد مردان و احرار قرار داد و قبر و نامش را در تاریخ جاودانه کرد. پیکرآن آزاد مرد را قبیله اش، بنی ریاح، از میدان جنگ خارج کرد و در روستایی در 7 کیلومتری شمال غربی کربلا به خاک سپرد. همان جا که امروزه به سبب وجود قبر او به « روستای حرّ » معروف است. سیّد نعمة‌ الله‌ جزائری‌ در کتاب‌ «أنوار نعمانیّه‌» می‏نویسد: ‎ جماعتی‌ از مردمان‌ معتمد و موثّق‌ برای‌ من‌ نقل‌ کردند که‌ چون‌ شاه‌ إسمعیل‌ بغداد را به‌ تصرّف‌ خود درآورد برای‌ زیارت‌ قبر حضرت‌ سیّد الشهداء علیه‌ السّلام‌ به‌ کربلا آمد و چون‌ از بعضی‌ از مردم‌ شنیده‌ بود که‌ به‌ حرّبن‌ یزید ریاحی‌ طعن‌ می زنند، به‌ سمت‌ قبر حرّ آمد و دستور داد قبر حرّ را نبش‌ کنند. چون‌ قبر حرّ را نبش‌ کردند، دیدند که‌ به‌ همان‌ هیئت‌ و کیفیّتی‌ که‌ کشته‌ شده‌ است‌ خوابیده‌ است‌، و بر سر او دستمالی‌ دیدند که‌ با آن‌ سر حرّ بسته‌ شده‌ بود.شاه‌ اسماعیل‌ در کتب‌ تاریخی خوانده‌ بود که‌ در واقعه‌ کربلا که‌ سر حرّ مورد اصابت‌ قرار گرفت‌ و حضرت سید الشهدا علیه السلام دستمال‌ خود را بر سر حرّ بستند و حرّ با همان‌ دستمال‌ دفن‌ شده‌ است‌، برای‌ باز کردن‌ و برداشتن‌ دستمال‌ تصمیم‌ گرفت‌. چون‌ آن‌ دستمال‌ را باز کردند خون‌ از سر حرّ جاری‌ شد بطوریکه‌ از آن‌ خون‌ قبر پُر شد و چون‌ دستمال‌ را بستند خون‌ باز ایستاد و چون‌ دوباره‌ باز کردند خون‌ جاری‌ شد. و هر چه‌ کردند که‌ بتوانند آن‌ خون‌ را به‌ غیر از همان‌ دستمال‌ بندبیاورند و از جریانش‌ جلوگیری‌ کنند میسّر نشد.و از اینجا دانستند که‌ این‌ قضیّه‌ موهبت‌ الهی‌ است‌ که‌ نصیب‌ حرّ شده‌ است‌. شاه‌ إسمعیل‌ دستور داد قبّه‌ای‌ بر مزار او بنا کردند و خادمی‌ را بر آن‌ گماشت‌ تا آن‌ بقعه‌ را خدمت‌ کند

حق‏ الزحمه مادر
پسربچه ای یک برگ کاغذبه مادرش داد. مادرکه درحال اشپزی بوددستهایش راباحوله تمیزکردونوشته راباصدای بلندخواند.اونوشته بود:صورتحساب!!!!!!!کوتاه کردن چمن باغچه:5000تومن.مراقبت ازبرادرکوچکم:2000تومن. نمره ریاضی خوبی که گرفتم:3000 تومن .بیرون بردن زباله:1000تومن. جمع بدهی شمابه من :11000تومن! مادرنگاهی به پسرش کرد وچند لحظه خاطراتش رامرورکردوسپس قلم رابرداشت وپشت برگه صورت حساب این رانوشت: بابت 9ماه بارداری که دروجودم رشدکردی.هیچ . بابت تمام شبهایی که به پایت نشستم وبرایت دعاکردم.هیچ.بابت تمام زحماتی که دراین چندسال کشیدم تاتوبزرگ شوی.هیچ.بابت غذا.نظافت تو.اسباب بازی هایت.هیچ.واگرشمااینهاراجمع بزنی خواهی دید که...:هزینه ی عشق واقعی من به توهیچ است.وقتی پسرانچه راکه مادرش نوشته بودخواند.چشمان اشک الودش رابه مادرش دوخت وگفت:مامان...دوستت دارمانگاه قلم رابرداشت وزیرصورتحساب نوشت: قبلابطور کامل پرداخت شده است.
کاربرد پوست تخم مرغ

فکرش را بکنید از پوست تخم‌مرغ قبل از آن که راهی سطل زباله یا کمپوست ‌شوند، چه استفاده‌های عجیبی می‌توان کرد. ریختن مقداری پوست خرد شده تخم‌مرغ روی صافی فلزی سینک، باعث تمیزی و جلوگیری از گرفتگی لوله‌ها می‌شود. آن‌ها همچنین مانع از عبور مواد جامد و رهایی از چربی‌های داخل لوله‌ها می‌شوند.مقداری از پوست تخم‌مرغ را همراه با پودر ظرفشویی روی سطح لک شده بریزید و با اسفنج آن را تمیز کنید.در صورتی که بخواهید داخل ظرفی دردار را تمیز کنید، می‌توانید مقداری پوست تخم‌مرغ خرد شده را داخل ظرف ریخته، آن را با آب سرد تقریبا پر کنید و چندین بار تکان دهید. نتیجه فوق‌العاده خواهد بود.اگر از خاکستری شدن لباس‌های سفید خود نگرانید، کافیست مقداری پوست تخم‌مرغ داخل صافی ریخته، همراه لباس‌ها داخل ماشین لباسشویی قرار دهید.پوست تخم‌مرغ سرشار از کلسیم و سایر مواد معدنی است. برای حاصلخیز کردن خاک آن را به کمپوست اضافه کنید.حلزون‌ها، کرم‌های برگ‌خوار و آفات را با پاشیدن مقداری پوست تخم‌مرغ در اطراف باغ خود دور کنید.قبل از آبیاری گیاهان، مقداری پوست تخم‌مرغ داخل آب ولرم ریخته، داخل ظرفی دردار در جای تاریک و خنک قرار دهید. بگذارید چند روز باقی بماند.با ریختن مقداری پوست تخم مرغ به کف گلدان گوجه فرنگی، فلفل و بادمجان، کلسیم مورد نیاز آن‌ها را تامین کنید.از تخم‌مرغ‌های شکسته برای کاشت دانه استفاده کنید. آن‌ها تا زمان سبز شدن دانه به عنوان گلدان قابل استفاده‌اند.ریختن خرده‌های پوست تخم‌مرغ نزدیک ظرف غذای پرندگان ماده در جذب کلسیم مورد نیاز آن‌ها برای تخم‌گذاری موثر است. قبل از هر نوع استفاده از پوست تخم‌مرغ در باغ، آن‌ها را خوب بشویید.
چگونگی زنده ماندن مورچه ها در سیل

محققان موسسه فناوری جورجیا از مدلسازی ریاضیاتی و تصویربرداری زمان‌گریز برای نمایش اینکه چگونه مورچه‌ها در زمان سیل بخشهای مختلف بدن خود مانند چنگالها و آرواره‌شان را برای ساخت نوعی قایق به هم متصل کرده تا برای چند روز روی آب شناور بمانند، استفاده کرده‌اند.آنها دریافتند که این موجودات کوچک، بدن خود را مشابه روشی که الیاف ضدآب بافته می‌شوند،‌به هم متصل می‌کنند.دانشمندان به نمایش چگونگی عملکرد گروهی مورچه‌ها برای ساخت یک قایق ضدآب شناور در مجله مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم پرداخته‌اند.اسکلت خارجی یک مورچه نسبتا آبگریز بوده از این رو می‌تواند روی آب باقی بماند اما مورچه‌ها این قابلیت ضد آب بودن خود را با چسباندن بدنهایشان به یکدیگر تقویت می‌کنند.محققان، مورچه‌های آتشین را منجمد کرده و در آزمایشات خود مشاهده کردند که این موجودات در زمان قرار گرفتن در آب، با آروره‌ها، چنگالها و کیسه‌های چسبناک خود با نیرویی 400 برابر وزن بدنشان به هم متصل می‌شوند.نتیجه آن یک ماده چسبناک و کشسان بود که تقریبا شبیه یک مایع متشکل از مولکولهای مورچه است.مورچه‌ها از یک شکل کروی به حالت قایقی پن‌کیک مانند در می‌آیند که از غرق شدن آنها در آب جلوگیری می‌کند.محققان به پیگیری سفر مورچه‌ها پرداخته و با اندازه‌گیری ابعاد قایقهای مورچه‌ها دریافتند که مورچه‌ها با استفاده از یک ترتیب رفتاری کلیشه‌ای حرکت می‌کنند.مورچه‌ها در خطوط صاف حرکت کرده، به سمت لبه‌های قایق کمانه کرده و مجدداد حرکت می‌کنند تا در نهایت به یک لبه بچسبند. این قایق مورچه‌ای برای مسافران خود انسجام، خاصیت شناوری و آب‌گریزی فراهم می‌کند.از این جالبتر آن است که این قایق در کمتر از 100 ثانیه شکل می‌گیرد. اگر مورچه‌ای از این قایق جدا شود، دیگران برای پر کردن جای خالی آن حرکت می‌کنند.
اولین حلقه ازدواج را چه کسی به دست کرد؟
به دست کردن حلقه ازدواج یکی از قدیمی ترین و جهانی ترین رسوم است . این رسم مربوط به زمان های خیلی قدیم است . در واقع کسی نمی تواند زمان درست آن را بگوید ؛ اما استفاده از انگشتری در مراسم ازدواج به شکل حلقه ، علامت کمال و ارتباط آن با وصلت دو فرد ، مؤید کمال زندگی انسانی به شمار می رفت . اولین مردمی که در تاریخ ، حلقه ازدواج را به کار بردند مصریان بوده اند . گویا در نوشته های هیروگلیف که نوشته های تصویری مصریان است حلقه ، علامت ابدیت بود . یعنی حلقه ازدواج به انگشت زوجین کردن ، به نوعی رمز زناشویی پایدار و ابدی بوده است و پس از مصریان ، مسیحیان نیز در حدود سال 900 میلادی شروع به دست کردن و استفاده انگشتر و حلقه در مراسم ازدواج خود نمودند . شاید برای بسیاری این سؤال پیش بیاید که چرا حلقه ازدواج در انگشت چهارم دست چپ می اندازند؟ تحقیقات نشان داده است که یونانیان قدیم عقیده داشتند که رگ مخصوصی از این انگشت می گذرد و مستقیماً بهقلب وارد می گردد و برخی ها نیز بر این معتقدند که چون این انگشت را کمتر از سایر انگشتان دست خود مورد استفاده قرار می دهیم حلقه درآن قرار می گیرد و به طور کلی برای به دست کردن یک وسیله زینتی مناسب تر از سایر انگشتان دست است

قدیمی‌ترین آب باستانی جهان
دانشمندان موفق به شناسایی قدیمی‌ترین حجم بزرگ آب باستانی جهان شدند.این آب زیرزمینی دارای شوری بالایی بوده و در بیش از هزار متری خلیج Chesapeake واقع شده است. محققان مدعی‌اند این انبوه در واقع، بقایای دریای آتلانتیک شمالی در اوایل عصر کرتاسه است و احتمالا 100 تا 145 میلیون سال قدمت دارد. شوری این آب دو برابر شوری آب‌ دریاهای امروزی است، که این امر بخشی به دلیل تاثیر یک دنباله‌دار یا شهاب سنگ عظیم است که حدود 35 میلیون سال پیش خلیج را به وجود آورد. به گفته وارد سانفورد، محقق سازمان زمین‌شناسی آمریکا و رهبر ارشد این مطالعه، شواهد پیشین از دما و سطح شوری اقیانوس‌های این ناحیه ژئولوژیکی به طور غیرمستقیم و از انواع متعدد شواهد موجود در هسته‌های بستر عمیق اقیانوسی تخمین زده می‌شد. وی در این باره می‌گوید: اما مطالعه ما آب شور باستانی را شناسایی می‌کند که در بستر ژئولوژیک خود مانده و ما را قادر ساخته تخمین مستقیمی از قدمت و شوری آن ارائه دهیم. خلیج مزبور که بزرگ‌ترین دهانه برخوردی در ایالات متحده به شمار می‌آید، یکی از معدود دهانه‌های برخوردی اقیانوسی است که تاکنون در سراسر جهان مستند شده است.حدود 35 میلیون سال پیش، یک صخره عظیم یا توده‌ای از یخ که در خلال فضا حرکت می‌کرد، روزنه‌ای با عرض 56 مایل را در بستر عمیق اقیانوس و در نزدیکی آنچه امروزه خلیج Chesapeake نامیده می‌شود، ایجاد کرد. نیروی این برخورد مقادیر بزرگی از پسماند را به درون جو گسیل داشت و سونامی‌های عظیمی را خلق کرد که احتمالا تا کوه‌های Blue Ridge واقع در 110 مایلی این رویداد بسط یافتند. جرالد بالز یکی از دانشمندان سازمان زمین‌شناسی آمریکا نیز اظهار داشت: ما از مشاهدات قبلی می‌دانستیم که آب زیرزمینی عمیق در معدود ناحیه‌های واقع در دشت ساحلی آتلانتیک و در اطراف این خلیج وجود دارند که دارای شوری بالاتری نسبت به آب دریا هستند. وی در ادامه افزود:این مطالعه درک ما را از بافت ژئولوژیک این ناحیه و هیدرولوژی آن ارتقا داده است.
گرانقیمت ترین غار ایران
تا مدتی قبل، نیشابور تنها یک معدن فیروزه داشت که قدیمى‌ترین معدن فعال دنیا لقب داشت. کشف جسدى در شهر قدیمى تپه برج نشان می‌داد که سابقه بهره‌برداری از این معدن به بیش از 5000 سال می‌رسد و مرغوب‌ترین فیروزه دنیا از همین معدن 40 کیلومتری به سراسر دنیا صادر می‌شود. دو روز قبل اما دومین معدن فیروزه خراسان در 7کیلومتری این معدن کشف شد . این معدن جدید از نظر ذخیره و ارزش سنگ استخراج شده مشابه معدن قبلی است که ذخیره‌ای 9هزار تنی دارد و از هر تن سنگ آن 8تا 10 کیلوگرم فیروزه تزئینی به دست می‌آید. فیروزه سنگ ملى ایران به حساب می‌آید و اگرچه در کرمان و دامغان هم نمونه‌های آن استخراج می‌شود اما رنگ فیروزه نیشابورى به عنوان بهترین رنگ فیروزه در دنیا شناخته می‌شود؛ فیروزه‌ای خالص و یک‌دست که بعد از تراش خوردن به مالزی، اندونزی، عربستان، ترکیه، امارات و کشورهای اروپایی صادر می‌شود. فیروزه نیشابور در واقع از دل سنگی بیرون می‌آید که از گدازه‌های متعلق به دوران سوم ایجاد شده. با عبور آب‌هاى سطحى در شکاف‌هاى این سنگ‌ها تغییراتی در بافت و مواد تشکیل‌دهنده گدازه اتفاق افتاده و باعث تشکیل فیروزه شده است. فیروزه کانی کمیابی در دنیا است و در واقع سنگ زنده‌ای است که می‌تواند بعد از استخراج تغییر رنگ و خاصیت پیدا کند.
هم آش معاویه را میخورد هم نماز علی را میخواند!
مشهور است که عبدالرحمن‌بن صخرازدی یا الدّوسی معروف به «ابو هُریره» از اصحاب رسول اکرم «ص» در محاربات صفین حاضر و ناظر بود ولی در جنگ شرکت نداشت. کارش این بود که موقع صرف طعام نزد معاویه میرفت و در کنار سفرة چرب و نرمش می‌نشست. هنگام نماز و صلوه در پشت سر حضرت علی‌بن ابیطالب «ع» نماز میخواند ولی بهنگام مصاف و قتال از معرکه جنگ دور میشد و در گوشه‌ای مبارزة دلاوران را تماشا میکرد! وقتی علت این سه حالت را از او سئوال کردند در پاسخ گفت: «الصلوه خلف علی اتم – مضیره معاویه ادسم و ترک القتال اسلم!». یعنی نماز خواندن در پشت سر علی‌بن ابیطالب «ع» کاملترین نمازها است. غذای معاویه چربترین غذاها و ترک و دوری از کشتار سالمترین کارهاست!! بهمین جهه ابوهریره به «شیخ‌المضیره» معروف گردید. در هر صورت عبارات بالا از آن تاریخ ضرب‌المثل شده است.
با عسل وزن کم کنید!
نتایج مطالعات جدید محققان انگلیسی نشان می دهد که مصرف عسل به طور کلی و به ویژه یک قاشق چایخوری آن قبل از خواب موجب چربی سوزی و کاهش وزن می شود.این مطالعه توسط یک گروه محقق انگلیسی به سرپرستی مایک مک اینز از متخصصان ارشد تغذیه در انگلیس انجام شده است که تمام طول عمر خود را وقف این تحقیق کرده است.این مطالعه نتایج جالبی داشت ازجمله اینکه برخلاف دیدگاه عموم، ترکیب منحصر به فرد قندهای طبیعی موجود در عسل، آن را به یک غذای کاهش وزن تبدیل می کند.نتایج این تحقیق از آن رو حایز اهمیت است که براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی چاقی یکی از بزرگترین چالش های جمعیتی و ابتلا به بیماریهای مختلف در سطح جهان است.طبق تحقیقات این گروه، در یک برنامه غذایی برای کاهش وزن می توان از غذای معمول خانواده، تنقلات و انواع دسرها که معمولا در رژیم های غذایی لاغری منع می شوند، لذت برد به شرط اینکه به جای شکر از عسل برای شیرین کردن آنها استفاده شود.علاوه بر این، با جایگزین کردن عسل به جای شکر در طول روز و افزودن یک قاشق عسل در نوشیدنی گرم و مصرف آن قبل از خواب، مکانیزیم هایی که در مغز نیاز بدن به شیرینی را تحریک می کنند، از فعالیت می افتند.براساس نتایج تحقیق این گروه از محققان انگلیسی، عسل حاوی قند است اما بر عکس قندهای تصفیه شده، سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است و به طور معمول، برای هضم قند، ویتامین ها و ماده معدنی ذخیره شده در بدن استفاده می شود که در نتیجه بدن را از هر نوع مواد ذخیره ای عاری می سازد.مک اینز سرمعتقد است که دلیل اصلی این که بسیاری از ما برای کاهش وزن تلاش می کنیم این است که مقدار زیادی قند و غذاهای فراوری شده مصرف می کنیم.وی افزود: حتی غذاهای ظاهرا سالم کم چرب نیز اغلب با قندهای مخفی و یا آرد سفید درست شده اند که در بدن سریع به قند تبدیل می شوند. بنابراین مصرف بالای شکر به دلیل کالری موجود در آن و نداشتن ویتامین ها و مواد معدنی باعث افزایش وزن می شود، اما بر خلاف تصور، عسل که منبع خوب مواد مغذی است در کاهش وزن بسیار موثر است.پزشکان می گویند: در شرایط افسردگی مغز، پیام های شیمیایی ارسال می کند تا قند را از هر منبع ممکن دیگر بدن بگیرد. برخی از این پیام ها موجب تحریک حس سیری ناپذیری قند در شده و باعث می شود که انسان نتواند جلوی خود را در برابر مصرف شیرینی و شکلات بگیرد، اما مصرف عسل این چرخه را واژگون می کند.آزمایش های انجام شده توسط محققان انگلیسی نشان می دهد که یک قاشق چایخوری پر عسل سطح قند خون را کاهش می دهد، که این ویژگی در شکر سفید مشاهده نمی شود.این بدان معنی است که عسل موجب از فعالیت افتادن سلول های تنظیم قند خون در مغز نمی شود و به رییس بدن اطمینان می دهد که سوخت لازم خود برای کارکرد در حد مطلوب را دارد.
میوه‌های قرآنی
در قرآن کریم از میوه های انار، زیتون،‌ خرما،‌ انجیر و انگور یاد شده است . این میوه هاعلاوه بر جنبه خوراکی از دیدگاه دارویی و اثرات درمانی نیز قابل توجه هستند و همواره در طب سنتی و نوین برای درمان بسیاری از بیماری ها توصیه شده اند. انجیر میوه ای مقوی و شیرین است که در قرآن به آن قسم یاد شده است. این میوه در طب سنتی نیز برای درمان بیماری هایی از سوی پزشکان استفاده می شده است . سقراط پدر علم طب همیشه انجیر را برای بیماران به خصوص بیمارانی که تشنگی و تب داشتند، تجویز می کرد.می گویند افلاطون به قدری انجیر را دوست می داشت که بعضی آن را دوست فیلسوفان نا میده اند . سقراط انجیر را جذب کننده مواد نافع و دفع کننده مواد مضر می دانست .در حدیثی از حضرت رضا (ع) آمده است : انجیر بوی بد دهان را از بین می برد ، لثه ها واستخوانها را محکم می کند ، مو را می رویاند ، درد را بر طرف می سازد و با وجود آن نیاز به دارو نیست . و نیز فرمود : انجیر شبیه ترین اشیا به میوه بهشتی است .
در قرآن مجید نام میوه انار سه بار در آیات 99 و 141 از سوره انعام و آیه 68 از سوره الرحمن آمده است.میوه انار همواره از زمان های گذشته برای درمان بسیاری از بیماری ها مورد توجه پزشکان بوده است.بوعلی سینا پزشک بزرگ ایرانی در کتاب قانون خود در مورد انار آورده است که اناراز میوه هایی است که تمام قسمت های آن خواص دارویی دارد،گل انار خون ریزی را بند می آورد و لثه ها را تقویت می کند. پودر انار زخم های کهنه و مزمن را معالجه می کند و پوست درخت انار برای معالجه التهاب کبد، سرفه و زخم مفید است.امروزه تحقیقات زیادی درباره خواص انار و ترکیبات موجود در آن انجام شده که موید اثرات مفید این میوه در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها ست و ازسوی دیگر به علت وجود ترکیبات دارویی حتی از پوست آن در صنایع داروسازی استفاده می شود.گل، برگ، پوست درخت و دانه های این میوه سرشار از خاصیت است؛ پوست خشک و پودر شده آن، از ورم، التهاب، اسهال وخون ریزی پیشگیری می کند.امام علی (ع) فرموده است به کودکانتان انار بخورانید زیرا قدرت تکلم آنها را سرعت می بخشد. آن حضرت همچنین در حدیث دیگری فرموده است که انار را با پیه آن پوست زرد و ضخیمی که روی دانه های انار قرار دارد، بخورید.
یکی از مفیدترین روغن های گیاهی، روغن زیتون است. این روغن ملین و برای کبد مفید است و صفرا و شن ریزه های کلیه را دفع می کند. روغن زیتون حرارت بدن را زیاد و لثه ها را تقویت و خون را صاف می کند.در حدیثی از امیر مومنان چنین آمده است : خانه ای که در آن از سرکه و روغن زیتون به عنوان نان خورش استفاده کنند هرگز از طعام خالی نمی شود و این غذای پیامبران است .
خرما یکی از بهترین منابع انرژی و دارای ترکیبات منیزیوم و پتاسیم است و مصرف آن به همراه مقداری شیر برای افرادی که مدتی گرسنه بوده اند همچون در ایام ماه مبارک رمضان توصیه می شود.مصرف خرما به صورتی ترکیبی با بادام، کنجد و دارچین از آنجایی که طعم بسیار لذیذی دارد ، می تواند به عنوان یک منبع سرشار از انرژی برای کودکان در حال رشد مصرف شود.این میوه بهترین دسر برای ایام سرد سال به شمار می رود. در روایتی از علی (ع) آمده است : خرما بخورید که شفای بیما ری هاست .
انگور یکی از مهمترین میوه‌های نام برده شده در قرآن است. خداوند آن را میوه اهل بهشت دانسته و بی تردید برای جلب توجه مومنان به اهمیت این میوه نام آن را در 11 سوره ذکر کرده است.این میوه ارزشمند برای بیماری‌هایی مانند برنشیت مزمن، بیماری‌های قلبی، التهاب کلیه و نقرس مفید است. قند انگور به طور مستقیم و آسان وارد خون و در عضلات و کبد ذخیره می‌شود در حالی که سایر قندها اول باید به قند خون تبدیل و سپس وارد خون شوند.انگور تنها میوه‌ای است که وقتی خشک می‌شود ارزش غذایی آن بالا می‌رود. انگور تنها میوه ای است که از نظر ترکیبات می توان آن را با شیر مادر مقایسه کر..با توجه به تحقیقات انجام شده در مورد خواص این میوه ها و با استناد به آیات قرآنی و احادیث ائمه اطهار (ع) که همگی بر استفاده از آنها تاکید دارند، باید گفت که مصرف صحیح و به میزان متعادل این میوه ها می تواند افراد را در مقابل ابتلا به بسیاری از بیماری ها مصون بدارد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.