قدس آنلاین- مریم سادات کاظمی:‌"مو" را می توان عضوی از بدن دانست که تاثیر بسزایی در زیبایی و ظاهر انسان دارد به طوری که همه به دنبال راه های مختلفی برای حفظ سلامت آن هستند. اما گاه بسیاری از امور معمول مانند انتخاب شامپو، روش شستشو، شانه زدن و... است که به موها آسیب رسانده و از زیبایی آنها می کاهد. قبل از هر اقدامی بهتر است تا نوع موی خود را بشناسید تا بتوانید رفتاری مناسب را در پیش گیرید.

راهکارهایی برای نگهداشتن مو در حالت طبیعی

موهای طبیعی
به گزارش سرویس بهداشت و سلامت قدس آنلاین؛‌ موهای نرمال نشانگر تعادل عمومی بدن و تغذیه متعادل است. در واقع این موها نه خیلی چرب و نه خیلی خشک هستند و میزان ترشح غدد چربی، طبیعی است. اگر از این نوع موها به خوبی نگهداری شود، موها هنگام لمس، نرم هستند و حالت الکتریسیته ندارند. درخشندگی ، آراستگی، شانه شدن و آرایش راحت، از دیگر ویژگی های مثبت موهای طبیعی است. یک بار شامپو زدن در هفته برای این نوع موها کفایت می کند.
وراثت، تغذیه سالم و متعادل، رعایت بهداشت زندگی از جمله خواب کافی، استراحت ، ورزش کردن،سیگار نکشیدن و بالاخره انتخاب شامپوهای مناسب و رعایت مقدار مصرف آنها از عوامل مهم داشتن موهای طبیعی و حفظ زیبایی آنهاست.
چطور می توان موها را در حالت طبیعی نگه داشت؟
1- بهبود وضعیت سلامت عمومی بدن؛
- تغذیه متعادل( تقسیم دریافت پروتئین در وعده های غذایی)
- مصرف مکمل های غذایی مناسب برای موها
2- اکسیژن رسانی به پوست سر؛
- ماساژ پوست سر به منظور خون رسانی منظم
- مالش پوست سر با لوسیون های مقوی برای موهای طبیعی به علت تحریک سلول های موئی
3- رسیدگی و نظافت موها؛
- استفاده منظم از ماسک های مرطوب کننده روی تمام قسمت های پوست سر
- استفاده از روغن های محافظ موها
- شستشوی موها با شامپوهای مناسب.
موهای حساس و شکننده
کسانی که چنین موهایی دارند، هر بار که دسته ای از موهای خود را در دست بگیرند و اندکی بکشند، می بینند که چهار پنج تار مو از سر جدا می شود. موهای شکننده معمولا با چند شاخه شدن نوک موها یا به اصطلاح "موخوره" همراه است، مات و کدر هستند و ظاهر طبیعی ندارند.
شکنندگی موها به طور کلی علامتی از رفتارهای نامناسب و خشن با موهاست که به پوسته پوسته شدن و آسیب پذیری موها می انجامد. اگر شما هم جز افرادی هستید که موهای آسیب پذیر و شکننده دارند، موها را با شامپوهای ملایم و مرطوب کننده بشویید و درمان های خاص که شادابی و قدرت موها را به آنها بازمی گرداند، حتما به کار برید. اجازه ندهید با جریان هوای آزاد خشک شوند. موها را با سشوار اما با حداقل درجه حرارت خشک کنید تا حجم آنها کمی افزایش یابد. با این حال توجه داشته باشید که مدت زمان طولانی در این حالت نباشند، زیرا در درجه حرارت خاص، آب موجود در تارهای مو تبخیر می شود و حباب های ریزی روی ساقه موها به وجود می آید که آنها را شکننده تر می کند. به همین دلیل، براشینگ موها نیز به هیچ وجه توصیه نمی شود. افرادی که موهای فردار دارند نیز باید توجه داشته باشند که صاف کردن موها به خاطر اینکه به وسیله مواد تند انجام می شود، مضر بوده و باید از این کار صرفنظر کرد. در صورتی که موهای شما کوتاه است، آنها را با یک حوله خشک کنید اما مراقب باشید که موها کشیده نشود. تنها راه حل برای موهای شاخه شاخه شده ( موخوره) کوتاه کردن آنها و تقویت با موادی با اساس سرامید یا سیلیکون است. اگر موهای شما بیش از حد ظریف است، گاه گاه از شامپوهای حجیم کننده و حنای طبیعی استفاده کنید، زیرا حنا مانند غلافی برای موها عمل می کند و به آنها جرم می دهد.
شامپوهای حاوی سیلیسیوم برای موهای آسیب پذیر و حساس مفید است، زیرا سیلیسیوم آلی ریشه فولیکول های مو را تحریک می کند، خون رسانی به پوست سر را بهبود می بخشد و موها را تقویت می کند. خصوصا این شامپوها برای شستشوی مداوم موهای ضعیف توصیه می شود.
همچنین مکمل های غذایی حاوی عصاره گندم ( منبع غنی اسیدهای آمینه)، ویتامین های B و روی نیز مفید هستند. این مواد ریزش موها را کاهش می دهند و رشد آنها را تسهیل می کنند.
موهای چرب
شاید شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که هیچ وقت موهایتان تمیز به نظر نمی رسد و چندساعت پس از شستشو باز هم چرب و بدحالت می شود. چربی موها به علت ترشح زیاد سبوم ( چربی) از غدد چربی است. در این صورت پوست سر دچار خفگی شده و چربی روی تمام سطح پوست پخش می شود. علت اصلی این مسئله به طور کلی، مشکل هورمونی است که پوست چرب غالبا نشانگر آن است. خوردن زیاد مواد چربی و شیرینی، شوک عاطفی، مصرف برخی داروها، آلودگی هوا و یا رفتارهای تند و خشن این مشکل را تشدید می کند. اگر هر روز موهایتان را می شویید، در انتخاب بهترین شامپو دقت کنید. برای مصرف مداوم، شامپوهایی با ph خنثی انتخاب کنید، زمان شستشوی موها را کاهش دهید، اما موها را به خوبی آبکشی کنید. هر یک هفته در میان، شامپوی مخصوص موهای چرب را استفاده کنید. این شامپوها ترشح غدد چربی را تنظیم و پوست سر را تمیز می کنند. پس از شستشو نیز مقداری خاک رس می تواند مقدار اضافی چربی سر را جذب کند. اگر برای آرایش و مرتب کردن موها از ژل استفاده می کنید، ژلی را انتخاب کنید که علاوه بر تاثیر زیبایی ، درمانگر نیز باشد تا موها مات و زمخت نشود. زیرا اغلب ژل ها، موها را سنگین و چرب می کنند و از طرفی موجب خفگی پوست سر نیز می شوند. شامپوهای با عصاره گزنه موجب می شود چربی دیرتر به ساقه موها برسد و از ایجاد ظاهر کثیف موها جلوگیری می کند.
موهای خشک
موهای خشک در واقع نتیجه کاهش فعالیت تغذیه ریشه موها و یا آسیب دیدگی و خشکی ساقه موهاست. این موها به راحتی به هم می ریزد، سر آنها موخوره می شود و زبر، مات و روزن دار هستند. پوست سر در این حالت، خشک و حساس و غالبا با شوره و خارش همراه است.
موهای خشک معمولا به پوست خشک مربوط می شوند. علل خشکی موها در غالب موارد فیزیولوژیک است و یا به خاطر رفتارهای نادرست مانند مراقبت های مکرر و نا صحیح موها، براشینگ، فر شش ماهه، رنگ کردن موها، برس کشیدن با شدت، آب دریا، باد، آلودگی هوا، نور آفتاب و...بروز می کند. در نتیجه ترشح چربی از بین می رود و موها نقش محافظتی خود در برابر عوامل جوی، آلودگی هوا و برخی مواد پاک کننده شامپوها را از دست می دهند . موها را فقط هفته ای یک بار و آن هم با شامپوهای محتوی مواد غذایی مؤثر مانند سرامید، روغن ها یا اسیدهای چرب لازم، بشویید. سپس شستشوی موها را با مراقبت مرطوب کننده موها کامل کنید، اما به شرط آنکه باعث سنگینی موها نشود. پس از هر یک بار درمیان شستشو، موها را با کره کاریته یا روغن برگ نخل چرب کنید و بگذارید موها زیر یک حوله گرم حداقل 20 دقیقه بماند. سپس با شامپوی ملایم بشویید. وقتی پوست سر سفت می شود، جریان خون به خوبی انجام نمی گیرد و خون نمی تواند تغذیه رسانی مطلوب را به سلول ها برساند. سلول های رویشی که رشد سلول های ریشه موها را تسهیل می کنند، کم شده و خشک شدن موها با گذشت زمان تشدید می شود. پوست سر را هر شب ماساژ دهید تا جریان خون و غدد چربی تحریک شوند. از شستشوی موها با آب های خیلی کلردار یا آهک دار بپرهیزید زیرا خشکی موها را تشدید می کند. بعد از شنا در آب دریا نیز موها را آبکشی کنید و از قرار دادن موها در برابر گرمای شدید خورشید، آب و سشوار دوری کنید. اگر سر موها خشک است، در حالی که پوست سر تا حدی چربی دارد، می توانید با یک کرم مرطوب کننده این مشکل را حل کنید.
تارهای خشک و ریشه های چرب
موهای مختلط در واقع ترکیب ریشه های چرب و تارهای خشک مو هستند که در اثر آلودگی هوا، محیط زندگی یا افراط در مصرف شامپوهای پاک کننده یا بی رنگ کردن موها در طولانی مدت به وجود می آید.
از جمله عوامل داشتن موهای مختلط می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- وراثت: موهای مختلط والدین یا یکی از آنها
- مشکل غدد درون ریز: ترشح زیاد هورمون های مردانه
- برخی بیماری ها: یبوست، چاقی، بدکاری کبد
- استرس: شوک عاطفی ترشح چربی را تشدید می کند.
- شامپوهای نامناسب: کیفیت بد شامپو یا استفاده نادرست
مراقبت صحیح از موهای مختلط:
1- بهبود وضعیت سلامت عمومی ؛
- تغذیه متعادل( تقسیم دریافت پروتئین در وعده های غذایی)
- مصرف مکمل های غذایی مناسب برای موها
2- شیوه رفتار متفاوت ریشه های چرب و ساقه خشک موها؛
- شستشوی موها با شامپوهای ملایم به منظور تسکین دادن غدد چربی
- تغذیه ساقه و سر موها با روغن
موهای نرم و بی حجم
موهای نرم و بی حجم در اصل یک ویژگی ژنتیکی است. قسمت مرکزی ساقه موها بسیار ظریف است و حتی می توان گفت چندان استقامتی ندارد.
وراتث و انتخاب نامناسب شامپو و یا عدم رعایت مصرف صحیح از جمله مهم ترین علل داشتن موهای نرم است. تغذیه متعادل، مصرف مکمل های غذایی مناسب برای موها، شستشوی موها با شامپوی ملایم حجیم کننده و حجم دادن به تارهای مو به وسیله محصولات مناسب، می تواند به رفع مشکل کمک کند.
منبع:www.Doctissimo.fr

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.