قدس آنلاین: با توجه به نزدیک شدن شب یلدا آجیل که یکی از خوراکی‌های مخصوص این شب است به سبب گران بودن و عدم توانایی مردم در خرید این خوراکی کم کم از سبد خرید خانوار‌ها کنار گذاشته می‌شود.

آجیل از سفره شب یلدا کناره گیری می کند

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان ، شب یلدا بلندترین شب سال است که بنا به سنت، خانواده ها گرد هم جمع می‌آیند تا شبی بیادماندنی در سال داشته باشند و به نوعی غم و غصه را فراموش کنند.
در این میان، علاوه بر اینکه دیداری تازه می‌شود، سفره‌ای پهن می‌شود و مواد خوراکی متعددی در آن قرار می‌گیرد که هر یک در نوع خود فلسفه‌ای دارند.
در این میان آجیل از جمله تنقلاتی است که در مراسم این شب جایگاه ویژه ای به خصوص در بین بچه ها داشته و همیشه مورد استقبال قرار می‌گیرد.
البته شاید امسال وضعیت خرید آجیل با سال‌های گذشته متفاوت باشد.

یکی از فروشندگان آجیل به خبرنگار ماگفت: هر ساله در این برهه از زمان بازار مملو از خریداران آجیل بود که می‌خواستند یلدای خود را با خوردن تنقلات جشن بگیرند اما امسال با وجودی که 10 روز تا شب یلدا باقی مانده اما از مشتری خبری نیست.
باقری با اشاره به عدم افزایش قیمت آجیل، گفت: قیمت ها نسبت به ماه‌های گذشته هیچ تغییری نیافته و حتی در برخی موارد نیز افت هم کرده است.
وی قیمت پسته و بادام موجود در بازار را متفاوت اعلام کرد و افزود: در حال حاضر قیمت‌ پسته بسته به کیفیت و نوع آن از کیلویی 35 تا 50 هزار تومان در نوسان است.
آجیل گران نمی شود!
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار کشور نیز در این خصوص، گفت: افزایش قیمت آجیل و خشکبار را در روزهای آینده و شب یلدا و حتی بعد از آن نخواهیم داشت.
ارزانی افزود: قیمت آجیل و خشکبار تعیین شده و دلیلی بر افزایش آن در مناسبت‌های مختلف وجود ندارد.
وی تصریح کرد: کنترل و نظارت خاصی بر قیمت آجیل و خشکبار حاکم است.
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار کشور با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته نیز نظارت و کنترل بر قیمت آجیل و خشکبار حاکم بوده است، گفت: از 2 ماه پیش از سوی بازرس‌های ویژه که از افراد با سابقه و خوشنام صنف آجیل و خشکبار هستند، نظارت بر قیمت و کیفیت محصول انجام شده است.
وی ادامه داد: با وجود اینکه مردم خواص خشکبار و مصرف آن را یکی از ملزومات سلامتی خود و فرزندان خویش می‌دانند اما به دلیل نداشتن توان خرید آجیل و خشکبار شاهد وفور این محصولات در بازار هستیم.
میانگین قیمت آجیل با نرخ سال گذشته یکسان است
در این خصوص رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان نیز بیان داشت: در حال حاضر قیمت پسته از کیلویی 30 تا 46 هزار تومان در نوسان است.
سیدمصطفی بحق استقبال مردم در خصوص خرید آجیل را چشمگیر ندانست و بیان داشت: از سال گذشته تاکنون افزایش قیمت نداشتیم اما برخی محصولات تا حدودی گران‌تر شده و برخی دیگر نیز به همان نسبت کاهش یافته اما در کل میانگین قیمت آجیل در مقایسه با سال گذشته یکسان بوده است.
 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کشک ساب IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    16 0
    آجيل حسابي گرون شده ريس اتحاديه خبر نداره شايد واسهي اون ارزان ميارند.................
  • مهدي IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    12 0
    هر وقت گفتن گراني نداريم 10 برابر اجناس گرون ميشه مردم ديگه ميدونن حتما بايد بيايم از سر کوچه رئيس صنف پسته ارزون بخريم
  • تاتتت IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    9 1
    اصلا جز گراني ماه عزاست ويک شب به اربعين امام حسين حرمت نگه داريد
  • دنباله دار IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    14 0
    ازسال گذشته که قيمت ها بالا رفت و قدرت خريد به يک سوم رسيد انتظار خريد آجيل رو دارين ؟ که 4 تا 5 برابر بالا رفته ! الان من با اينکه بچه شيرخوار دارم هفت هاي فقط يک پاکت شير ميتونم بخرم ودوتا سطل ماست که مهمتر از آجيله ؟!
  • صابر انصاري IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    14 1
    بايد آجيل و پسته را به دست فراموشي سپرد و جايگاه خاصي در موزه به آن داده شود تا مردم بيچاره فقط آن را ببينند و ياد و خاطره آن براي هميشه در ذهن مردم باقي بماند.پس بيائيد همکاري همه جانبه داشته باشيم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!
  • جواد IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    8 1
    با اشراف و سرمايه دارها و خيلي از آقازاده ها کار ندارم چون براي اونها پول خورده. ولي کدوم انسان کوته فکري از طبقه ضعيف جامعه مياد به يک کيلو پسته 40هزار تومن پول ميده؟اصلا پسته رو از تنقلات حذف کنيد مگه از گرسنگي ميميريد؟پسته الان مخصوص اشراف و ثروتمندانه .فکرشو بکنيد خيلي ها دوتا سه روز کار ميکنن براي يک کيلو پسته بي ارزش(منظورم اينه که حقوق سه روزشون ميشه يک کيلو پسته).
  • نرگس IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    21 0
    مسئولين يادتون نره .سوگند خوردين که مسئولييتتون درست انجام بدين.
  • محمد از جنوب شهر IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    2 1
    آجيل از اول هم جزو برنامه هاي شب يلداي ما نبوده وگران بشه ويا ارزان بشه اصلا مهم نيست. خدا ميوه را از ما نگيره که همه چيز ما ميوه هست. آجيل مال اغنياست و حالا گران بشه يا نشه مهم نيس وبه درک که گران شده. الهي اصلا قهطي آجيل بياد وبعضي ها دق کنند
  • موسوي IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    3 0
    آجيل 46هزارتوماني ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ کجاسراغ دارين !!!!!!!!
  • fateme IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    1 0
    آجيل؟ پسته؟ چي هست؟ اسمش به گوشم آشناست!
  • بي پول IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    1 0
    مگر کارمند بدبخت مي تواند آجيل بخورد .آقا ما که سالها با اين يار خوشمزه خداحافظي کرده ايم .
  • صادق IR ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    تاسف برچه چيزبايد خورد ؟برسايتقدس که اصلا اين مسئله را مطرح مي کنند ؟ايا براي اهل بيت به اندازه نزديکان خود هم حرمت قائل نيستيم؟ايا اگر خداي نکرده خودتون عزادار بوديدباز هم؟واقعا از صاحب عزاي اصلي مهدي فاطمه خجالت نکشيديد ؟يعني اينقدر همه چيز يادمون رفته ؟؟؟!!! هدف ما ازندگي چيست؟فقط رسم ورسوم وشکم !!!؟ لااقل گرنداريد دين به عالم ازاده باشيد.ويک ازاده حرمت هم فکر کنم سرش بشود؟؟؟ ازمردم هم درتعجبم-گراني به جاي خود-لااقل ميگفتند به احترام امام حسين -ع- اجيل ممنوع ..چه ميشد اگر ياد داشتيم گاهي اوقات احترام ظاهري مي گذاشتيم ؟؟ اصلا تو جامعه فکرکنم جز ماديات چيز ديگري مطرح نيست ؟؟از طرفي همه خودشون را تکه پاره ميکنند که به يکنفرخارجي -خودم هممخالفم -توهين شده واز طرفي ذره ايي احترام براي امامشان قائل نيستند !!اخرکمي انصاف هم ...بد نيست !! خصوصا ازخود سايت بيشتر انتظار بود !!!