گروه سیاسی / آرش خلیل خانه - مخالفت آمریکایی ها با دعوت از ایران برای حضور در کنفرانس ژنو2 و استدلال کاخ سفید برای این تصمیم، سناریوی واشنگتن برای یک بازی سیاسی با تهران را برملا کرد.<BR>

نتایج ناعادلانه باشد، توافق های «ژنو 2» را هم نمی پذیریم

اخضر ابراهیمی که روز جمعه دعوتنامه های کنفرانس ژنو برای 26 کشور تعیین شده را ارسال کرد، گفت که واشنگتن حضور ایران را در «ژنو2» مفید نمی داند، اما در عین حال از عربستان سعودی برای شرکت در این کنفرانس دعوت شده است.
با این حال «جن ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دیروز اعلام کرد که این مسأله یعنی دعوت ایران هنوز منتفی نشده و مذاکرات در این باره ادامه دارد، همین جمله نشان می دهد که واشنگتن نمایشنامه مضحکی را حول بحث حضور ایران در ژنو2 طراحی کرده که پرده هایی از آن هنوز ادامه دارد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که شرکت کنندگان در این کنفرانس باید نتیجه کنفرانس پیشین «ژنو 1» را پذیرفته باشند، اما ایران این کار را نکرده است.
در واقع «جن ساکی» پیش شرط آمریکا برای تهران را یادآور شده و به نظر می رسد که تأکید آنها بر ادامه مذاکرات، دال بر چانه زنی و فشار آنها بر جمهوری اسلامی ایران برای پذیرش این پیش شرط است، امری که به طور جدی از سوی تهران رد شده و می شود.
حال پرسش اینجاست که آیا ممکن است نتیجه ادامه مذاکرات بین المللی به تغییر این فضا و دعوت از ایران بینجامد و یا اینکه تهران برخی از شرایط را برای رفتن به این کنفرانس قبول کند؟
از سوی دیگر در حالی که در «ژنو1» برای برقراری نوعی توازن به تعبیر آمریکایی‌ها به موازات دعوت نشدن ایران، عربستان سعودی نیز از لیست مدعوین حذف شده بود، در این دوره دعوت از ریاض که همواره نقش مخربی در بحران سوریه داشته و بازی در این نقش را در ماه های اخیر و با فاصله گرفتن برخی از سیاستهای منطقه‌ای آمریکا و عربستان تشدید کرده است، کنفرانس ژنو 2 را بیش از نشست قبلی نامتوازن و رادیکالیزه خواهد کرد.
در شرایطی که کنفرانس «ژنو1» با جوی متعادل تر بی نتیجه ماند، به نظر نمی رسد که کنفرانس دوم با ترکیب موجود که تنها روسیه به عنوان حامی دولت سوریه در آن حضور دارد و جناح مخالف با وجود ریاض پر رنگ تر شده، به نتیجه ای متفاوت از نشست قبلی برسد.


نه تهران می پذیرد، نه دمشق
«حسین شیخ الاسلام» سفیر سابق کشورمان در سوریه در این باره یادآور می شود که نتایج کنفرانس ژنو یک را حکومت سوریه هم نپذیرفته است، بدیهی است که ماهم آن را نخواهیم پذیرفت و نباید بپذیریم، پس نتیجه این مجادله کاملاً روشن است.
این کارشناس مسایل منطقه و جهان اسلام به خبرنگار ما گفت: آشکار است که آمریکایی‌ها نمی خواهند به این بحران خاتمه دهند، یا دست کم می خواهند به شیوه خودشان و با نتیجه ای که خودشان می خواهند، این اتفاق بیفتد.
وی خاطرنشان کرد: آنها به همین دلیل مانع حضور ایران در کنفرانس ژنو می شوند، چون خوب می دانند که ما به هیچ راه حلی که حقوق ملت سوریه را بطور تأمین کامل نکند، تن نمی دهیم و بودن ما در کنار سوریه در این کنفرانس، موضع دمشق را که برای اولین بار در این نشستهای بین المللی شرکت می کند، بشدت تقویت می کند.
شیخ الاسلام تصریح کرد: آنها می‌خواهند سوریه تنها باشد تا برای اهدافی که خود اعتراف می کنند که از راه های نظامی حاصل شدنی نیست، دمشق را تحت فشار بگذارند و از مسیر سیاسی چانه زنی کنند. وی افزود: آنها چنان در «ژنو 1» دچار توهم بودند که دولت سوریه را دعوت نکردند و در جمع خود تشکیل یک دولت انتقالی بدون حضور اسد را تصویب کردند، اما امروز همانها دولت اسد و حکومت سوریه را به نشست «ژنو2» دعوت می کنند و طبیعی است که دولت سوریه به سوئیس نمی رود تا حکومت را به چند گروه مزدور و دست پرورده غرب و حکومت های مرتجع عرب واگذار کند.
مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل افزود: جمهوری اسلامی ایران نگران بودن یا نبودن در «ژنو2» نیست، چون سرنوشت این کشور را فقط مردم آن و گفت و گوهای سوری- سوری تعیین خواهد کرد و روشهای دیگر به نتیجه نمی رسد، بنابراین تهران اعلام کرده، از راه حلهای منطقی و مسالمت آمیز برای حل این بحران چه در این کنفرانس باشد یا نباشد، حمایت می کند، اما نمی توان به این کنفرانس خوش بین بود، در شرایطی که آمریکا به دنبال دلجویی از ریاض و میدان دادن به تروریستها در سوریه است، نشان می‌دهد که به دنبال استقرار صلح و ثبات در سوریه نیست.


چانه نمی زنیم
«ابراهیم آقا محمدی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز در گفت و گو با خبرنگار ما در تحلیل این رخداد و اظهارات و استدلال مقامهای آمریکایی برای جلوگیری از دعوت تهران به «ژنو2» گفت: این موضوع به وضوح ثابت می کند که آمریکایی‌ها حسن نیتی در برگزاری این کنفرانس ندارند و به دنبال یک راه حل بینابین و متعادل نیستند. وی افزود: این امر نشان می دهد که آنها حتی از یک صدای مخالف هم هراس دارند، اما اینگونه نیست که آنها دور هم بنشینند و تصمیم بگیرند و ما نگران باشیم که مسأله سوریه در غیاب ما یکسره شد.
آقا محمدی گفت: واقعیت میدانی آن است که کشورهای جبهه ضد سوریه بیشتر از این جنگ دچار خسران و بحران هستند و به فرسودگی افتاده اند تا حامیان ملت سوریه و همین که آمریکا نتوانست در سوریه مداخله نظامی کند، موجب شده تا متحدان واشنگتن هم از او فاصله بگیرند و با طناب آمریکا داخل این چاه نروند، چون می دانند آنها به دنبال یک قربانی هستند. این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: امروز شرایط ترکیه، مصر، قطر و مانند آن متفاوت از گذشته است و آنها چوب اقدامها و سیاست‌هایشان در سوریه را خورده اند، بنابراین جو «ژنو2» قطعاً مثل کنفرانس قبلی نخواهد بود، ضمن اینکه دولت سوریه در این نشست حضور دارد و از حقوق خود دفاع می کند، پس ما نگران نیستیم و اصراری هم به رفتن به ژنو نداریم.
آقا محمدی خاطرنشان کرد: اروپایی ها هم نگران سرازیر شدن تروریسم به مرزهای خود هستند و گروه های تروریستی در سوریه هم به جان هم افتاده‌اند، پس وضع آمریکایی ها خرابتر از گذشته است. این نماینده مجلس با اشاره به دعوت از عربستان برای حضور در این نشست خاطر نشان کرد: به نظر می رسد عربستان قربانی ناکامی ها و تهدید های بالقوه برای آمریکا در بحران سوریه است، زیرا آنها نیاز دارند تا یک بازیچه داشته باشند و آن را جلو بیندازند تا هر زمان لازم بود، او را به جای خود در باتلاق سوریه رها کنند و بروند. وی تأکید کرد: ایران زیر بار هیچ فشاری نخواهد رفت. ما نه نتایج کنفرانس «ژنو 1» را خواهیم پذیرفت و نه اگر نتیجه کنفرانس «ژنو2» ناعادلانه باشد، آن را می پذیریم، پس آمریکایی ها باید دغدغه و نگرانی داشته باشند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.