قدس آنلاین- زمانیان: اگر به خواندن داستان های بومی علاقه مند هستید، می توانید کتابی که به تازگی حسن کریم پور نوشته است را بخوانید. رمان «دختر بویر احمدی» به مانند بسیاری از آثار دیگر کریم پور بر موضوع عشق، دوست داشتن و فاصله طبقاتی متمرکز شده است. <BR>

ماجرای عاشقانه دختر خان و پسر مباشر

داستان رابطه عاشقانه میان دختر خان و پسر مباشر خان در جامعه‌ای عشایر را توصیف می‌کند که به دلیل فاصله طبقاتی جاری در ایل، جرات ابراز آن وجود ندارد اما آن‌ها سعی دارند تا در میان دشمنی‌های طایفه‌هایشان و در جامعه‌ای سنتی زندگی مشترک‌شان را شکل دهند. اما پسر مباشر برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی به فرانسه می‌رود. او درگیر مسایل خودش می شود و تقریبا داستان عاشقانه‌اش با دختر خان را از یاد می‌برد اما با یک اتفاق، گذشته جان می گیرد و حوادثی تاثیرگذار اتفاق می افتد.
کریم پور ضمن روایت داستان کتابش و با بیان این که خودش در میان خانواده های عشایر رشد کرده و بزرگ شده و به مسایل این اقوام، توجه خاص دارد، گفت: معمولا نویسنده بخشی از زندگی خودش را می نویسد اگرچه تخیل را در نوشته اش دخیل می کند. اما نمی تواند در داستانش از خودش بگریزد به همین علت هم در داستان های من معمولا فاصله طبقاتی میان خان و رعیت دیده می شود چون در میان طایفه های عشایری بزرگ شده ام، قهرمان داستانم پدر ندارد چون خودم در زمان کودکی پدرم را از دست داده ام و از عشق حرف می زنم چون تجربه آن را در زندگی ام داشته ام. بنابراین نوشته های من کاملا نشات گرفته از احساسات و تجربیات شخصی من است.
وی ادامه داد: در این رمان سعی کرده ام با استفاده از دیالوگ‌های محلی و تشریح رسوم، عادات، رفتارها و فضاهای زندگی عشایر، تصویر باورپذیر و تاثیرگذاری از فضاهای بومی را در قالب داستان به مخاطبم ارایه دهم.

نویسنده رمان «باغ مارشال» در پاسخ به این سوال که اثرش با مشکل چاپ و ممیزی مواجه نبوده است، گفت: کتاب های من با مشکل ممیزی و مشکلاتی از این دست مواجه نمی شود و به راحتی چاپ می شود چون جامعه ام را می شناسم و سعی می کنم در آثارم فقط از مردم بنویسم. مخاطبان من عامه مردم هستند و دوست ندارم با زبان کنایه و از مسایلی که زیاد درگیر زندگی آن ها نیست، بنویسم.
کریم پور از اولین رمانش به عنوان بهترین رمانش یاد می کند و می گوید: کتاب«درماندگان عشق»؛اولین اثرم را، دوست دارم. داستان این رمان در من خیلی تاثیر گذاشت و هنوز احساس می کنم شخصیت داستان وجود خارجی دارد. این رمان در سطح جامعه هم با اقبال عمومی مواجه شده و تا به حال به 14 چاپ رسیده است.
گفتنیست رمان «دختر بویراحمدی» در 304 صفحه و به قیمت 14000 تومان به تازگی توسط نشر آموت منتشر شده است.
کریم‌پور، نویسنده، متولد سال 1327 است. «آنسوی نیزار»(علم/1383)، «احساس پنهان»(علم/1388)، «از دیاری به دیار دیگر»(علم/ 1387)، «باغ رویا»(اوحدی/ 1386)، «باغ مارشال»(اوحدی/ 1379)، «بهانه‌ای برای ماندن»(آموت/ 1389)، «بیراهه‌ای در آفتاب»(علم/ 1383)، «خانه روبرو»(آموت/ 1389)، «جوانی در هیاهو»(اوحدی/ 1377)، «خیال عشق»(اوحدی/ 1381)، «درماندگان عشق»(فردابه/ 1371)، «دلم عجیب گرفته»(اوحدی/ 1392)، «رق‌العشق: روایه»، «رنگ‌ها و نیرنگ‌‎ها»، «رها»(علم/ 1382)، «فریب تلخ»(علم/ 1390)، «قصه من و او»(اوحدی/ 1391)، «کیش گم کردگان»(نشر علم/ 1385)، «گردی روی آینه»(اوحدی/ 1389)، «مرهمی بر زخم کهنه»(علم/ 1386)، «من محکوم می‌کنم»(اوحدی/ 1384)، «نامه‌های پراکنده»(نشر علمی/ 1391)، «نقش بر تصویر دیگر»(اوحدی/ 1378) و «وسوسه‌های خانه مادربزرگ»(اوحدی/ 1381) از آثار کریم‌پور در حوزه ادبیات داستانی هستند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.