قدس آنلاین- مریم سادات کاظمی:‌ برای لاغر شدن باید کالری مصرف شده بیشتر از مقدار دریافت شده باشد.

راهکارهایی طلایی برای کاهش وزن بدون ر‍‍ژیم لاغری

به گزارش سرویس بهداشت و سلامت قدس آنلاین؛معمولا رژیم لاغری نخستین راه حل برای کاهش وزن و رسیدن به اندام متناسب است؛ اما می توان بدون هیچ محدودیت غذایی وزن کم کرد و سلامتی را تضمین نمود. مزیت دیگر این روش این است که وزن به مقدار قبل برنمی گردد زیرا فرد روند معمول تغذیه را دنبال می کند و چون منع غذایی نداشته نسبت به خوردن تنقلات نیز ولع ندارد.

بشقاب های کوچک انتخاب کنید!
بشقاب معمولی غذا را کنار بگذارید و بشقاب کوچک دسر را استفاده کنید.  از آنجا که این بشقاب ها کوچک هستند طبیعتا مقدار کمتری غذا برای خود می کشید و در نتیجه غذای کمتری میل می کنید. ثابت شده است که اگر بشقاب غذای بچه ها کوچک باشد، آنها 45 کالری کمتر انرژی دریافت می کنند. به این ترتیب طی چند ماه چند کیلو وزن کم خواهید کرد.
غذا را خوب بجوید.
هنگام غذا خوردن، لقمه را خیلی سریع قورت ندهید. وقت کافی به غذا خوردن اختصاص دهید و هر لقمه را به خوبی بجوید و اجازه دهید تا با بزاق دهان مخلوط و به شکل مایع نرمی درآید. خوراکی های سفت را نیز بیشتر از خوراکی های نرم انتخاب کنید.
جویدن عملکردی روی مغز دارد و این پیام را انتقال می دهد که شما در حال غذا خوردن هستید. در 15 تا 20 دقیقه ابتدای شروع غذاخوردن،‌ مغز شروع به تشکیل ناقل های عصبی و به خصوص هیستامین می کند و پیام سیری را انتقال می دهند. هنگامی که غذاهای نرمی مانند فرنی یا پوره میل می کنید به اندازه کافی سیر نمی شوید و بیشتر غذا می خورید و در نتیجه چاق تر خواهید شد.
پیش غذا میل کنید.
ظرفی از هویج رنده شده،‌ یک عدد آووکادو، برشی از ژامبون، نیمی گریپ فوروت و... حداقل 20 دقیقه قبل از شروع غذای اصلی، یکی از انواع این خوراکی ها را میل کنید. احساس سیری پس از 20 دقیقه از شروغ غذا ظاهر می شود. اگر شما تمام غذا را در 15 دقیقه میل کرده باشید،‌ مطمئنا بیشتر غذا می خورید زیرا هیچ احساس سیری تا پایان غذا نخواهید داشت. به همین دلیل است افرادی که سریع غذا می خورند مقدار بیشتری میل می کنند و چاق می شوند.
هنگام غذا خوردن تلویزیون تماشا نکنید.
غذاخوردن جلوی تلویزیون باعث اضافه وزن می شود. دلیل آن هم ساده است؛ از آنجا که روان در حال دریافت اطلاعات است درک درستی از مقدار کالری دریافتی ندارد. در این صورت مقدار غذای بیشتری میل می کنید و بدتر اینکه در وعده بعدی نیز حتی اگر تلویزیون تماشا نکنید مقدار زیادی غذا می خورید زیرا بدن احساس می کند به اندازه کافی مواد غذایی دریافت نکرده است. پس اگر می خواهید وزن کم کنید هنگام غذا خوردن تلویزیون را خاموش کنید. بهتر است بدانید که رادیو نیز مانند مطالعه و بازی های کامپیوتری تقریبا همین حالت را دارد.
گردو و بادام را برای میان وعده انتخاب کنید.
اگر تمایل دارید که ما بین غذای اصلی خوراکی میل کنید مانعی ندارد اما خوراکی هایی مانند گردو، بادام و فندق را انتخاب کنید. افرادی که این نوع خوراکی ها را به برنامه غذایی خود اضافه می کنند بر خلاف دوستداران بیسکوییت های شکلاتی و شیرینی جات، چاق نمی شوند. البته دقت داشته باشید که خام این میوه ها ارجحیت دارد و شکل بو داده و شور را استفاده نکنید.
به اندازه کافی بخوابید.
شب ها بین 8 تا 8 ساعت و نیم و در ساعت منظم بخوابید. کسانی که این اندازه خواب را رعایت می کنند، توده چربی کمتری دارند. افرادی که کمتر از 6 ساعت و نیم یا بیشتر از 8 ساعت و نیم می خوابند نیز دچار اضافه وزن هستند. از طرفی خوابیدن در زمان منظم نیز باعث تناسب اندام و پیشگیری از چاقی می شود چنانکه اگر زمان خوابیدن و بیدار شدن بیشتر از 60 دقیقه متغیر باشد نسبت به اینکه این زمان 90 دقیقه باشد، افزایش وزن کمتری را در پی دارد. پس می توانید صبح ها کمی بیشتر بخوابید اما نه بیشتر از یک ساعت! همچنین شب نشینی های مکرر نیز قطعا باعث اضافه وزن خواهد شد.
منبع:www.passportsante.fr


 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.