قدس آنلاین _ هنگامه طاهری: وقتی از معلمان مدرس در مدارس غیر انتفاعی می پرسیم از حقوق تان راضی هستید اغلب می گویند فقط به خاطر بچه ها و از روی عشق و علاقه کار می کنند اما تاکید می کنند که حاضر نیستند سال آینده هم با همین حقوق تدریس کنند!

حقوق ماهی 150 تومان نان و آب نمی شود/درآمد تدریس خصوصی  از حقوق معلمی بالاتر است

وقتی خداوند هم به قلم قسم می خورد یعنی  قلم قداست دارد.  این قلم با همین قداست را کسی به دست ما داد که همیشه گفته و نوشته ایم شغلش شغل انبیاست. اما هنگامی که زمان قدردانی از زحمات  او می رسد حساب و کتاب میکنیم ببینیم  از کجای دستمزدش بزنیم تا  سایر نیازها را برآورده کنیم. حقوقش را بالا و پایین می کنیم و با پول آب و برق و اجاره مدرسه  و... ورنداز میکنیم  . حساب و کتاب می کنیم ببینیم حقوق مدیر مدرسه غیر دولتی به عنوان رییس تام الاختیار  همه جانداران و بی جانهای  مدرسه چقدر با تورم تناسب دارد بعد چندرغاز آخر را میگذاریم کنار و به عنوان دستمزد میدهیم دست معلم.  قراردادی صدا خفه کن هم چاشنی  حقوقش میکنیم که  قدرت اعتراض را از او بگیریم.آنوقت توقع داریم  همین معلم  از جان و دل بهترین آموزشها را در قبال پولی که می پردازیم به  دانش آموز بدهد. کاش انگیزه هم کارت شارژ داشت  تا برای چنین معلمهایی میخریدیم . خوشحالیم که آموزش و پرورش ِبچه هایمان بخش خصوصی دارد, که بار آموزش و پرورش کمتر شده و در فلان مدرسه غیر دولتی توجه بیشتری به دانش آموزان می شود, که سطح معلومات  بچه های فلان مدرسه غیر انتفاعی حتما بالاتر از بچه های فلان مدرسه دولتی است. آری بخش خصوصی داریم اما با این همه تحقیر انگیزه  می ماند؟

حقوق ماهی 150 تومان نان و آب نمی شود

به گزارش قدس آنلاین،قطعا حقوق ماهی 250 هزار تومان و 150 تومان و 300 تومان در این دوره که نرخ تورم بالای 30 درصد است برای هیچ کس نان و آب نمی شود . اما بسیاری از معلمان حق التدریس در برخی مدارس غیر انتفاعی در همین حد حقوق می گیرند و جالب است از هر کدام در خصوص رضایت از میزان حقوق شان که می پرسیم می گویند به خاطر علاقه به بچه ها و شغل شان تدریس می کنند . اما همینها به گفته خودشان حاضر نیستند سال آینده هم با همین میزان حقوق به تدریس بپردازند. اینجا که می رسیم تکلیف علاقه آنها به بچه ها و رضایت مندی شان از حقوق مشخص می شود.
یکی از همین معلمان که تمام هفته در دبستان به تدریس مشغول است از حقوق ماهیانه 250 هزار تومانی خود می گوید. هر چند اذعان دارد که از روی عشق و علاقه به تدریس مشغول است اما با اشاره به نرخ تورم حاضر نیست سال آینده هم با همین میزان حقوق به تدریس بپردازد.
 در همین زمینه یک معلم پایه اول دبستان با سه سال سابقه کار هم 120 هزار تومان حقوق دریافت می کند و تاکید دارد این مبلغ هزینه رفت و آمد ش هم نمی شود. این در حالی است که والدین دانش آموزان کلاس وی به خاطر رضایت از نحوه تدریس او تاکید بر تدریس او در سال دوم دبستان بچه های کلاسش دارند. ولی وی به خاطر عدم همکاری مدیر جهت افزایش حقوق در صدد ترک مدرسه است.

مدارس غیر انتفاعی از بمیه معلم طفره می روند

جای تاسف است که یکی از معلمان فیزیک هم در یک دبیرستان غیر انتفاعی ماهی 250 هزار تومان دریافت کند اما واقعیت دارد.
وی اظهار می دارد: معلمان مدارس غیر دولتی چون نیروی آزاد محسوب می شوند از دریافت حقوق منصفانه محرومند و البته این مدارس به باز نشسته ها رغبت بیشتری نشان می دهند. چون معلمان بازنشسته از یک طرف نیازی به بیمه شدن ندارند و از طرف دیگر حقوق آنها به عنوان کمک به حقوق بازنشستگی محسوب می شود و از همین رو منجر به اعتراضشان نمی شود.
به گفته این دبیر فیزیک, مدارس غیر دولتی تنها زمانی معلمی را بیمه می کنند که به عنوان معلم کمکی برای سالهای بعد هم مایل به استفاده از او باشند.
وی یادآور می شود: از همان ابتدا در قراردادی که با معلمان بسته می شود ذکر می گردد که مدرسه و مدیریت هیچ مسوولیتی در قبال پرداخت مزایایی چون عیدی و پاداش و یا بیمه معلم ندارند و بدین ترتیب دست معلمان را از هر اقدامی کوتاه می کنند.
او خاطر نشان می کند: با توجه به این که آموزش و پرورش بر اجرای کلاسهای فوق العاده تاکید دارد در مدارس غیردولتی آموزش از 8 صبح تا 2 عصربه عنوان کلاس فوق العاده محسوب نمی شود و اغلب مدیران هم کلاسهای فوق العاده را در همین ساعات برگزار می کنند تا مجبور به پرداخت هزینه اضافه به معلمان نشوند.

درآمد تدریس خصوصی  از حقوق معلمی بالاتر است

به گفته او برخی مدیران مدارس غیر انتفاعی حتی از اجرای بخشنامه هایی مبنی بر پرداخت اضافه کار به معلمان برای برگزاری جلسات خارج از ساعات آموزشی یا اردوها بی توجهند.
این دبیر فیزیک اظهار میدارد که در حال حاضر آنچه به عنوان حقوق منجر به تامین مخارج خانواده اش می شود برگزاری کلاسهای خصوصی ِ جلسه ای 60 هزار تومانی اش است نه حقوق دریافتی از مدرسه.
یک معلم شیمی با  سالها سابقه کار هم به خبرنگار قدس آنلاین می گوید : حد اکثر حقوقی که از مدارس غیر دولتی دریافت کرده بین 600 تا یک میلیون بوده است.
او یادآور می شود: هیچ یک از معلمان مدارس غیر انتفاعی از حقوق دریافتی خود رضایت ندارند چون بسیاری از مدارس حتی حاضر نیستند با معلمان  به صورت درصدی قرار داد ببندند. به همین دلیل از یک کلاسی که حدود 60 میلیون شهریه می گیرند  با کسر هزینه آب و برق و اجاره و... یک دهم آن مبلغ را به معلم نمی دهند.
وی علاوه بر این می گوید : مدارس غیر دولتی حتی مالیاتی که باید به دولت پرداخت کنند از حقوق معلمان کسر می کنند!

*****

اگرچه تلاش کردیم  طی تماس با وزارتخانه آموزش و پرورش پیگیر  ضوابطی  خاص برای پرداخت حقوق حق التدریسی ها در مدارس غیر انتفاعی  شویم, اما با پاسخ روشنی از سوی آموزش و پرورش مواجه نشدیم .انچه از شواهد امر  و گفتگو با معلمان در مقاطع مختلف بر می آید ظاهرا معیار انتخاب معلم و وجه پرداختی مطابق با تعرفه ای است که مدیران مدارس با معلمان دارند و به نوعی می توان گفت قراردادی توافقی است که بین معلم و مدرسه منعقد می شود .

اما بسیاری از خانواده ها که به انتخاب خود و یا از سر برخی معذورات به سراغ مدارس غیر انتفاعی می روند در درجه اول انتظار دارند  فرزندشان دانشی افزون تر از سایر دانش آموزان کسب کند . با این حال آنقدر انگیزه معلم را با بهانه های واهی پایین می آورند که  معلم نتیجه میگیرد  بهتر است به اندازه حقوقش  کار کند . تلاش این قشر را بی ارزش نمی کنیم ولی همین می شود که نیمی از بار آموزش  را طی تکالیف سنگین بر دوش دانش آموز و خانواده اش  می اندازند تا مثلا والدین  هر شب برای بچه ها چند صفحه سوال طرح کنند یا چند فعالیت  کمک درسی انجام دهند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • توسيوند IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    11 2
    معلمان مدارس دولتي هم وضع خوبي ندارند
  • يک معلم IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
    4 0
    يه وقتي معلم ها رو مامور ميکردن به مدارس غير انتفاعي که خيلي خوب بود.برا معلم يه حقوق اضافه بود و معلم هاي خوب جذب ميشدن و خوبم جواب ميداد.اما حالا که آموزش و پرورش نيرو نميده.مدارس غير دولتي يا بايد بازنشسته ها رو بگيرن که عموما سن هاشون بالاست و در واقع زمان کار کردنشون نيست و اجبار باعث ميشه برن تو اينجور مدرسه ها.يا از نيروهاي جوون و غير متخصص استفاده ميکنن.کسايي که تجربه اي ندارن و رشته اي که درس خوندن عموما مرتبط نيست.و يا اگر هم مرتبط باشه تجربه ندارند وآموزش استخدامي ها رو نميبينن و ... اما از بعد ديگه که نگاه کني استعمار نوين در مورد اينجور نيروها به کار گرفته ميشه.جوونهايي که تحصيل کرده هستن و به خاطر بازار کار نامناسب مجبور ميشن تو اين مدرسه ها با حقوقي بسيار کمتر از اونچه که مستحقش هستن و بشه باهاش يه زندگي رو اداره کرد مشغول به کار ميشن.
  • يک معلم IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
    8 0
    اين معلمها نميتونن اعتراض کنن چون در اين صورت بدون هيچ دليلي از کار اخراج ميشن و سال بعد به کار گرفته نميشن. پس مجبور هستن با حقوق بسيار کم کار کنن و به خاطر ترس از بيکاري اعتراض نميکنند.در صورتي که چند برابر پولي که ميگيرند بايد کار کنند.
  • يک معلم IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
    5 1
    30 ساعت تدريس از شنبه تا چهارشنبه هر پنج شنبه حضور اجباري در مدرسه به بهانه برگزاري آزمون ها و جلسات و ... تدريس در کلاس هاي تيزهوشان و فوق برنامه = جمعا 170 هزار تومان بدون بيمه تازه چند ماهه که همين حقوق ناچيز رو هم بهمون ندادن. :(
  • معلم عاشق و ايثا گر IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    5 1
    در يک دبيرستان غيرانتفاعي کار ميکنم که جلسه اي 1800 تومان پول ميدهد !!! حتي هزينه رفت و آمدم را هم کفاف نميدهد. ولي مجبورم چون مدارس ديگر نيروي جواني مثل من را نمي پذيرند و از نيروهاي بازنشسته استفاده ميکنند. آيا اين عادلانه است ؟؟؟ مسئولان هم که به مشکلات جواناني مثل من رسيدگي نميکنند!!!!
  • همسر یک معلم IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    1 1
    من خودم کارگرم وهمسرم سه سال است درمدرسه خصوصی تدریس میکندامسال باماهی 200000تومان با اوقرارداد بسته اند وتا الان قرار شده بود 270000تومان عیدی بدن ولی نصفشوخوردن 130000تومن دادن ...