پیشنهاد سردبیر

سرور هادیان: قدس ویژه خراسان - هنر حرکت بخشیدن به اشیای بی‌جان را انیمیشن (پویانمایی) گویند. انیمیشن نوعی انگیزش هنری به شمار می‌آید که خیلی پیش‌تر از صنعت فیلم شکل گرفت.

راشل کوری؛ انیمیشنی که کابوس اسرائیلیان را تصویر کرد

واژه انیمیشن از واژه لاتین «انیما» یعنی «نفس زندگی» بهره برده است و تلفیق حرکت و تصویر و بعدها افزوده شدن موسیقی به آن نیز این تصاویر متحرک را برای مخاطب جذاب‌تر کرد.
«فرهاد عظیما» متولد 1361 از بجنورد بتازگی انیمیشن «پیام راشل کوری» را به دنیای انیمیشن معرفی کرده است. انیمیشنی که درباره نبرد آرماگدون در پیام راشل کوری است.
این کار از گروه انیمیشن فاطمه الزهرا(س) است که توانست جوایز فانوس بلورین و لوح افتخار را از جشنواره عمار به دست آورد.
این کارگردان انیمیشن که آثاری چون انیمیشن‌های «ختم ساعر»، «نبرد خلیج فارس 1»، «مقاومت و پیشرفت» را در کارنامه خویش دارد، می‌گوید: اولین انیمیشن من «ختم ساعر» در تلویزیونهای داخل و خارج از کشور پخش شد. در شبکه‌های کشورهایی چون کویت، فلسطین، المنار لبنان که مورد توجه قرار گرفت.
سپس انیمیشن «نبرد خلیج فارس 1» را در قالب ناگفته‌های جنگ در قالب هشت سال دفاع مقدس ساختم که در فرانسه مورد استقبال قرار گرفت و توانست 13 جایزه کشوری، استانی و رتبه‌های برگزیده و بهترین را از آن خود کند.
انیمیشن بعدی «مقاومت و پیشرفت» نام دارد که در فضای گفتمانی ساخته شده است که به رابطه علوم و فناوری که منجر به پیشرفت و اعتلای اسلام می‌شود، می‌پردازد.
او درباره کار جدیدش می‌گوید: انیمیشن «راشل کوری 2» نماهنگ انیمیشنی حدود 20 دقیقه است که بر اساس سخنان مقام معظم رهبری با مضمون آن که اگر غلطی از رژیم صهیونیستی سر بزند، ایران تل آویو و حیفا را با خاک یکسان می‌کند، با بودجه شخصی خودم ساخته شد.
فرهاد عظیما درباره انعکاس این انیمیشن در فضای سیاسی جهانی اظهار می‌دارد که این نماهنگ چهار مرتبه از طرف کشور اسرائیل مورد نقد و بررسی قرار گرفت و واکنش‌های زیادی علیه این انیمیشن نشان داده شد.
در سالگرد هولوکاست شبکه تلویزیون اسرائیل به نقد و بررسی این انیمیشن پرداخت و پس از آن روزنامه‌های صهیونیستی مثل روزنامه هاآرتص واکنش جدی به این اثر نشان دادند و مجدداً در سایت انگلیسی زبان صهیونیستی و اسرائیل تایمز نیز به تحلیل‌های موشکافانه‌ای از «پیام راشل کوری 2» پرداختند.
این کارگردان که به صورت تجربی انیمیشن را فرا گرفته است، معتقد است: هدف من از ساخت این اثر، بازتاب انقلاب اسلامی در جهان بود.
به یاد دارم که اسرائیل تایمز در تصاویر و مطالب منتشر شده اعلام کرده بود که «پیام راشل کوری 2» توسط یک کمپانی به نام فاطیما الزهرا که این نام برگرفته از نام دختر پیامبر خدا(ص) است، ساخته شده است.
مبنای کار من ارایه کار سینمای بومی با سبک هالیوودی، اما با نگاه اسلامی است.
وی در خصوص هزینه ساخت این اثر می‌گوید: حدود 80 میلیون تومان هزینه تمام شده این کار بود که 20 میلیون تومان نیز تبلیغات آن هزینه داشت و کاملاً هزینه‌های آن شخصی پرداخت شده و به مدت یکسال و نیم ساخت آن به طول انجامید.
وی سبک کار را سه بعدی خاص و رئالیستی اعلام می‌کند و می‌افزاید: کار کاملاً رئالیستی است، نه فانتزی مانند انیمیشن‌های پویا تا مخاطب راحت‌تر با آن ارتباط برقرار کند.
«عظیما» زبان تصویر را یکی از بهترین راه‌های انتقال حس هنرمند به جامعه می‌داند و می‌گوید: متأسفانه ایراد بزرگی که گاه بر برخی انیمیشن‌های ساخت ایران وارد است عدم پویایی آن است که انیمیشن مرده حس می‌شود.
وی تأکید می‌کند: انیمیشن دارای توانمندی خاص‌تری نسبت به تله فیلم و سینما دارد؛ زیرا با کمک از تخیل و جلوه‌های ویژه دست نویسنده و کارگردان برای ارایه هر چه زیباتر اثر مهیاست.
البته در بحث زیباشناسی مشترکاتی میان سینما و انیمیشن وجود دارد، اما نوع فیلمنامه، کارگردانی و حتی نورپردازی کاملاً متفاوت است. از این روست که برخی انیمیشن‌های خارجی یا بازی‌های رایانه‌ای به مراتب جذاب‌تر از فیلمهای سینمایی است.
عظیما تصریح می‌کند: به نظر من ایران دارای این توانمندی در بحث انیمیشن است که بتواند آثار فاخر و ماندگاری را بسازد. در حال حاضر ژاپن درآمد سالانه‌اش از ساخت انیمیشن معادل درآمد نفتی یکساله ایران است. این در حالی اســـت که منبع و ذخایر نفـت تمام می‌شـــود، اما اندیشه قابل ارتقاست. انیمیشن تحریم نمی‌شود نیاز بــــه حمل و نقل پرهزینه و پرخطر بوسیله کشتی را ندارد. این هنر با اندک زمانی به دلیل فناوری می‌تواند تبادل یابد.
او در پایان از مسؤولان می‌خواهد که در راستای اشاعه فرهنگ اسلامی و ایرانی گروه‌های جوان را حمایت کنند.
شایان ذکر است، انیمیشن «راشل کوری 2» توسط مقامهای کشوری و لشکری و کارگردانان مطرح کشور تقدیر شده است.
«فرهاد عظیما» در حال حاضر مشغول ساخت صحنه‌های پایانی «نبرد خلیج فارس 2» است که این انیمیشن به مدت 40 دقیقه است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    4 1
    بسیار عالی امید است که همه ایرانیان که غرور ملی و مذهبی دارند با یک بار خرید از سازندگان این انیمیشن حمایت کنند ان شا الله
  • محمد IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    3 0
    سلام کارهای ایشان به اندازه بسیار بسیار زیادی ارزشمند و زیبا هستن و همواره باید از هر نظر این چنین اثاری همایت بشن
  • محسن IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    3 0
    برای صدا وسیما متاسفم که این انیمیشن رو فراگیر در ایران پخش نکرد
  • رضا IR ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    1 0
    تشکر از عظیمای عزیز به امید نابودی رژیم منحوس اسرائیل