به گزارش قدس آنلاین به نقل ازایرنا-این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز شنبه 17 خرداد 1393 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.
*** عصبانیت دوباره آیت الله مصباح یزدی
انتقادهای غیرمنصفانه و خارج از چارچوب اخلاق سیاسی به دولت هر روز رنگ و نقش تازه یی به خود می گیرد. منتقدان دوآتشه ی «حسن روحانی» رییس جمهوری همه ی ابزارهای خود را برای تخریب چهره ی دولت اعتدال به کار گرفته اند؛ از تریبون ها گرفته تا ابزارهای رسانه یی و توزیع بولتن و شبنامه. البته دولت همواره بر آزادی فعالیت های سیاسی و انتقادی تاکید می کند.
سخنان تازه ی آیت الله مصباح یزدی رییس موسسه ی آموزشی و پژوهشی امام خمینی در جمع اعضای کاروان پیاده ی عازم حرم امام(ره) در انتقاد از سخنان رییس جمهوری در مورد اجباری نبودن رفتن به بهشت و همچنین توزیع بولتن و شبنامه در انتقاد از عملکرد فرهنگی و دیپلماسی هسته یی دولت بهانه یی شد که روزنامه های امروز بخش زیادی از یادداشت ها و تحلیل های خود را به این موضوع اختصاص دهند.
روزنامه ی «شرق» تیتر نخست خود را به گزارشی با عنوان «انتقاد مصباح یزدی از روحانی» اختصاص داد. به نوشته ی شرق آیت الله مصباح یزدی در جمع اعضای کاروان پیاده عازم حرم امام خمینی (ره) گفته است: «برخی از افراد عمامه به سر که دارای مسوولیت هستند، در واکنش به اجتماع مردم درخصوص بدحجابی و نگرانی علما از وضع دین و فرهنگ و تجمع روحانیت در فیضیه، آنها را کسانی معرفی می کنند که اسلام را نشناخته اند و آنها را متهم به توهم می کنند. باید از وی پرسید مگر خود تو دینت را از کجا یاد گرفته ای؟ از فیضیه یا از انگلستان؟»
روزنامه ی «اعتماد» نیز در گزارشی با عنوان «سخنان بی سابقه آیت الله مصباح یزدی» از زبان او نوشت: اینکه عده یی بگویند دولت وظیفه یی برای دین مردم ندارد، بلکه وظیفه دولت فقط برداشتن تحریم ها و آن هم نه با مقاومت، بلکه از راه دیپلماسی است، بر خلاف خط امام (ره) است ... آیا این عده (عمامه به سرهایی که این حرف ها را می زنند) فکر می کنند مردم نمی فهمند و سرشان نمی شود؟ آیا فکر می کنند با تعارف های توخالی و استفاده دایم از لفظ مقام معظم رهبری، در حالی که عمل شان بر خلاف صریح فرمایشات رهبری است، می توانند مردم را فریب دهند؟
«صادق زیباکلام» استاد دانشگاه تهران در سرمقاله ی روزنامه ی شرق در این ارتباط با تفکیک آنچه نقد «همسو» و «ناهمسو» خواند از معیارهای دوگانه ی جماعت منتقد دولت گفت و نوشت: اساسا برای بسیاری از چهره ها، شخصیت ها و جریانات سیاسی در جامعه ما، در مجموع دودسته ملاک و معیار برای نقد و انتقاد از مسوولان و عملکرد آنها وجود دارد. دسته نخست، ملاک و معیارهایی هستند که ما برای نقد دوستان، همفکران و یارانمان به کار می گیریم و دسته دوم، معیارهایی هستند که ما برای نقد «ناهمسو» ها- یعنی کسانی که به آنها علاقه چندانی نداریم- به کار می گیریم.
زیباکلام در ادامه نوشت: جالب است که در مورد همسو ها، نه تنها جایگاه نقد تنزل پیدا می کند به تذکرات کلی و عام خیرخواهانه و نصیحت به همه، بلکه از سوی دیگر به مخالفان و منتقدان نیز هشدار داده می شود که به بهانه نقد و انتقاد، دارند سیاه نمایی می کنند و زحمات و تلاش های دولت و مسوولان را لوث می کنند. یعنی در حقیقت همسوها را نه خودشان حاضرند؛ جدی نقد کنند و نه تحمل دارند تا دیگران آنان را نقادی کنند. درواقع با چسباندن انگ «سیاه نمایی»، جلو هر نقد و انتقادی به «همسو» ها گرفته می شود. برعکس همسوها که تیغ نقد در مورد آنها کند شده و از کار می افتد، در مورد ناهمسوها اینگونه نیست... مهم آن است که دولتی بر سر کار آمده که برای برخی تریبون داران، «همسو» محسوب نمی شود. ختم کلام آنکه قبل از نقد و انتقاد باید روشن شود آیا خودی ها قرار است در کانون نقد قرار بگیرند یا ناهمسوها! برای این دسته از افراد که به این تقسیم بندی اعتقاد جدی دارند، نقد اینگونه معنا می یابد!
روزنامه ی «آرمان» با عنوان نخست قرار دادن «پخش شبنامه ها علیه دولت در قم و تهران» به سراغ این شبنامه ها و بولتن ها که با عنوان «نگرانیم... ، چه د اد ه ایم؟ چه گرفته ایم؟، روحانی زیر ذره بین امام خمینی و بی اد بانه های کد خد ا» توزیع می شد ند ، رفت و نوشت: تنها تهران و حرم امام نبود که به مرکز پخش بولتن علیه د ولت یازد هم تبد یل شد . حرم حضرت معصومه(س) د ر قم هم شاهد پخش بولتن و اس ام اس (پیامک ها)با محتوای زیر سوال برد ن مذاکرات هسته ای بود .
این روزنامه همچنین در یادداشتی با عنوان «مخالفان امام(ره) در مرقد امام» به قلم آیت الله «حسین موسوی تبریزی» رییس مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم به اهداف پشت پرده ی رفتارهای این گروه و نتیجه ی نهایی این اقدام ها پرداخت و نوشت: به نظر می رسد این افراد اهداف خاصی را به شیوه های متعدد دنبال می کنند تا رفتار برخی نزدیکان بیت امام را مورد هجمه قرار دهند. البته بحمدا... به خاطر حضور بسیاری از شاگردان امام در مسئولیت های مختلف و بسیاری دلسوزان دیگر این افراد در رسیدن به اهداف خود تاکنون موفق نبوده اند اما ظاهرا برنامه ریزی این افراد برای آینده است. در طول تاریخ همیشه این رفتارها بوده و از نام دین سوءاستفاده می شده است. با این حال استقبال سرد مردم از شعارها نشان داد جامعه ما طوری است که تندروی ها و افراط ها جایگاهی نخواهد داشت.
«پاسخ به شبنامه ها» به قلم آیت الله «محسن غرویان» هم عنوان یکی دیگر از یادداشت های روزنامه ی آرمان در این ارتباط بود. غرویان سخنان و تاکید رهبری بر وحدت و حمایت از دولت را آبی بر آتش تندروها دانست. به نوشته ی این استاد خوزه ی علمیه ی قم اگر کسی اهل تحلیل، تفکر و عقلانیت باشد از فحوای کلام مقام معظم رهبری به راحتی می تواند این نکته را درک کند که ایشان در مراسم آن روز فرمودند: «قدرتی که برخاسته از انتخاب مردم باشد، محترم است.» همگان می دانند رئیس جمهور صاحب قدرتی است که برخاسته از انتخاب مردم محسوب می شود. نکته حائزاهمیت در سخنرانی ایشان استفاده 4 یا 5 باره از کلمه «انتخاب» بود. اکنون که با پخش شبنامه ها و سی دی ها عده ای درصددند فرد منتخب مردم را تحت فشار قرار دهند و به موقعیت اجتماعی او آسیب بزنند، باید بدانند این رویه در مخالفت با نظر ولی فقیه عادل است.
روزنامه ی اعتماد نیز در مطلبی با عنوان «می خواهند دولت موفق نشود/ برخی از تنش، نان در می آورند» به گفت و گو با «مسعود پزشکیان» نماینده ی اصلاح طلب مجلس در این ارتباط پرداخت.
پزشکیان در این گفت و گو با اشاره به این که عده یی هستند که اصلا نمی خواهند دولت موفق شود تا فردا روزی نگویند و جایی مطرح نشود که این دولت موفق بود، گفت: ما باید در نقد دقت کنیم و بر اساس تطبیق اعمال با قانون حرف بزنیم. بحث من این است که همین افرادی که حالا دل نگران شده اند، ناراحت هستند و دلواپس شده اند آیا در دولتی که آمد و صراحتا قانون را زیر پا گذاشت یک بار حرف زدند؟ یک بار نگران شدند. چرا این دلشوره ها، دل نگرانی ها و اعتراضات در مواجهه با بیکاری، تورم، رکود اقتصادی، بسته شدن خیلی چیزها و حتی مسائل فرهنگی نبود؟ اگر انسان، انسان منصف و صادقی باشد برایش فرقی نخواهد داشت که کار درست یا غلط را چه کسی انجام داده و اگر دوستش خطایی کرد، انتقاد می کند و اگر دشمنش کار درستی انجام دهد، استقبال می کند. نه اینکه بنشیند هر کار خلاف دوستش را توجیه کند. خداوند در قرآن کریم می فرمایند: « شناعت یک عده یی باعث نشود تا شما از تقوا و عدالت پایتان را فراتر بگذارید. شما با تقوا و عدالت رفتار کنید.»
***آرمان های ماندگار امام در سخنان رهبری
بیست و پنجمین سالگرد رحلت امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در روز چهارشنبه 14 خرداد در جوار مرقد ایشان و با حضور میلیونی مردم از سراسر کشور برگزار شد. رهبر معظم انقلاب در این اجتماع عظیم، با ریشه یابی و تبیین علت اشتیاق و کنجکاوی روزافزون ملت ها به شناخت پدیده ی پرقدرت و رو به پیشرفت جمهوری اسلامی، «شریعت اسلامی» و «مردم سالاری» برخاسته از این شریعت را دو پایه اصلی مکتب امام خمینی خواند.
این مراسم و سخنان رهبری در عنوان نخست بسیاری از روزنامه های امروز جای گرفت.
روزنامه ی «ایران» با عنوان نخست قرار دادن این بخش از سخنان رهبر انقلاب که «ایران در سیاست های منطقه حرف اول را می زند» به نقل از ایشان نوشت: ملت ها و نسل جوان و فرهیخته جهان اسلام، پیشرفت های ملت ایران در عرصه های هوا و فضا را می بینند. شتاب علمی 13 برابری ایران را نسبت به میانگین جهانی نظاره گرند و درک می کنند. این اقتدار و پیشرفت ملت ایران، یکی از دلایل کنجکاوی ملت ها در قبال جمهوری اسلامی و مردم سالاری دینی است.
«قدرتی که با اعمال زور حاصل شود مورد قبول نیست» عنوان نخست روزنامه ی «آفتاب یزد» در این ارتباط بود که به نقل از رهبری نوشت: قدرت و اقتدار ناشی از انتخاب مردم محترم و پذیرفته شده است و هیچ کس نباید در مقابل آن سینه سپر کند که اگر کرد، این کار او فتنه است.
«ادامه راه امام(ره)بسته به همت من و شماست» هم برداشت روزنامه ی «سیاست روز» از سخنان رهبر معظم انقلاب بود که با عکس بزرگی از مراسم سالگرد ارتحال امام (ره) در عنوان و صفحه ی نخست این روزنامه نشست.
«نقشه راه امام پیشرفت کشور را تضمین می کند» هم عنوان نخست روزنامه ی «کیهان» در این ارتباط بود که در آن به انتشار متن کامل بیانات رهبری پرداخت.
ستون «یادداشت میهمان» روزنامه ی آفتاب یزد هم به «هشدار مقام رهبری به افراطی ها» به قلم «سید سبحان بطحایی» اختصاص یافت. این یادداشت سخنان رهبر انقلاب مبنی بر اینکه سپردن کار کشور از طریق مردم سالاری است هشدار به افرادی دانست که انتخابات را فرهنگ غربی می دانند که امام بزرگوار آن را با تفکر اسلامی و شریعت قاطی کرد؛ افرادی که امروزه با نام های خاص باعث ایجاد بدعت، خدشه و انحراف از آرمان های امام می شوند و فضای فکری، ادبیات گفتمانی آنان با بیان امام راحل تفاوت زیادی دارد.
روزنامه ی «ابتکار» اما در این ارتباط با اشاره به تاکید رهبری بر «شریعت اسلامی» به عنوان روح و جوهره جمهوری اسلامی و «سپردن کارها به دست مردم از طریق مردمسالاری و انتخابات» به عنوان ستون و پایه ی اصلی نظم سیاسی مدنی مورد نظر امام، روایت آیت الله مصباح یزدی از «جمهوری اسلامی» را عجیب و خاص خواند.
به نوشته ی ابتکار سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه کسی گمان نبرد که امام، انتخابات را از فرهنگ غرب اتخاذ و با تفکر اسلامی مخلوط کرد چرا که بدون تردید اگر انتخابات و مردمسالاری از متن شریعت اسلامی قابل اتخاذ نبود، «امامِ صریح و قاطعِ ما»، این موضوع را بیان می کردند، در حالی بیان می شود که برخی چهره ها، از جمله آیت الله مصباح یزدی نظر متفاوتی در این باره داشته و ادعاهای متفاوتی مطرح کرده بودند.
در اسفند ماه سال گذشته آیت الله مصباح یزدی در دیدار با جمعی از طلبه ها و مسوولان مدرسه علمیه رشد، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه امام چرا جمهوری اسلامی را مطرح کرد، نه حکومت اسلامی را، گفته بود: از آنجا که واقعه انقلاب در این جهان اتفاق می افتد و جهان می خواهد بداند چه حکومتی در ایران قرار است بر سرکار بیاید، امام از ادبیات سیاسی روز استفاده کرده و منطقی را اتخاذ کردند که مورد توافق و فهم دیگران باشد.
*** انتخابات ریاست جمهوری در سوریه
انتخابات ریاست جمهوری در سوریه برگزار و «بشار اسد» برای 7 سال دیگر رییس جمهوری این کشور اعلام شد. بازتاب این انتخابات در روزنامه های امروز گسترده بود.
روزنامه ی «رسالت» در گزارشی با عنوان «شکست توطئه سه ساله غرب در سرزمین شام» به رای 88 درصدی بشار اسد در انتخابات ریاست جمهوری سوریه اشاره کرد و این پیروزی قاطعانه را به معنای پایان سه سال توطئه ی غرب و ارتجاع عرب در سرزمین شام عنوان کرد که امیدهای دشمنان ملت سوریه را جهت تغییر معادلات سیاسی این کشور از بین برده است.
سرمقاله ی روزنامه ی سیاست روز هم «انتخابات سوریه و 4 نکته» نوشته ی «قاسم غفوری» بود. این سرمقاله تاکید بسیاری از محافل رسانه یی و سیاسی جهان مبنی بر معرفی ایران به عنوان پیروز و آمریکا به عنوان بازنده ی این انتخابات را یکی از پیامدهای این انتخابات دانست و نوشت: به اذعان جهانیان این انتخابات با محوریت پارلمان و کمیته انتخابات سوریه برگزار شده و جمهوری اسلامی دخالتی در روند برگزاری انتخابات نداشته است. از سوی دیگر مردم سوریه نیز همواره تاکید کرده اند که صرفا بر اساس منافع کشورشان تصمیم می گیرند و در این مسیر نیز پذیرنده تحمیل خواسته های هیچ کشوری در قبال آینده کشورشان نمی باشند. با توجه به این حقایق به صراحت می توان گفت که ادعای محافل سیاسی و رسانه های غربی مبنی بر تاثیر ایران در انتخابات سوریه صرفا برای اهمیت زدایی از حضور گسترده مردم سوریه پای صندوق ها و رای آنان به بشار اسد است.
«ابوالقاسم قاسم زاده» هم در یادداشتی در ستون «محک» روزنامه ی «اطلاعات» با عنوان «سوریه بعد از انتخابات» این انتخابات را برای بشار اسد و همراهان او پیروزی بزرگی دانست و نوشت: تنها مهم ترین نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سوریه، انتخاب بشار اسد برای 7 سال به ریاست جمهوری دیده نمی شود، بلکه شرکت 75درصدی مردم در آن به صورت یک «رفراندم» خوانده می شود که مردم سوریه جهت گیری عمومی خود برای پایان بخشیدن به بحران را به صورت آشکار نشان داده اند. بشار اسد اکنون و بعد از انتخابات با دو بازوی قدرت مانور خواهد داد. بازوی حمایت مردم در انتخابات از او با کسب بیش از 80درصد آراء و دیگری بازوی ارتش سوریه که اکنون فاتح میدان نبرد شده است و 90درصد از خاک سوریه را پاک سازی کرده و در اختیار دارد. بدون تردید دولت های غربی(آمریکا و اروپا) به ارزیابی انتخابات ریاست جمهوری سوریه خواهند پرداخت و در ارزیابی شرکت 75 درصدی مردم سوریه در آن، شوک بزرگی برای آنها است تا در ادامه طرح ها و روال سیاسی خود تجدید نظر کنند.
«ژنرال ها موتور دموکراسی خاورمیانه» عنوان سرمقاله ی روزنامه ی ابتکار به قلم «محمدعلی وکیلی» بود. وکیلی در این سرمقاله به واکاوی و تحلیل نتیجه ی انتخابات ریاست جمهوری مصر و سوریه و پیروزی بشار اسد و «ژنرال السیسی» پرداخت و نوشت: همانطورکه در مصر مردم زمان مبارک به شکل جمهوری خود که یک نوع ملوکی(پادشاهی) بود معترض بودند؛ اما تجربه نشان داد که گویا انتظار یک جمهوری و دموکراسی واقعی کمی غیر منطقی و دست نیافتنی است، چرا که مصر پس از مبارک به صحنه مبارز اقتدار گرایی سکولارها و افراط گرایی مذهبی تبدیل شد و مردم ترجیح دادند با بازگشت به گذشته، شرایط قبلی را به دست آورند. در سوریه نیز کشور به میدان تاخت و تاز گروه های تکفیری، سلفی و تروریست های آدم کش تبدیل شد. در هر دو کشور مردم افسوس گذشته را خوردند و از جنبش های خود پشیمان شدند و داشته های گذشته را بر وعده های آرمانی ترجیح دادند. هر دو ملت خواسته یا ناخواسته نوعی دموکراسی ژنرال موتور را تکیه گاه قرار دادند.
*** رییس مجلس خبرگان در کُما
آیت الله «محمدرضا مهدوی کنی» رییس مجلس خبرگان رهبری عصر روز چهارشنبه 14 خرداد پس از بازگشت از مراسم بیست و پنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی، در منزل خود دچار حمله ی قلبی شد و پس از انتقال به بیمارستان به کُما رفت. انتشار این خبر در روزنامه های امروز گستردگی فراوانی داشت و برخی روزنامه ها به بررسی ابعاد شخصیتی وی پرداختند.
روزنامه ی کیهان در گزارشی به بررسی آخرین خبر ها از وضعیت جسمانی آیت الله مهدوی کنی» پرداخت و از حضور رهبری، رییسان سه قوه، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، رییس دفتر مقام معظم رهبری، دبیر شورای نگهبان، فرمانده کل ارتش، شهردار تهران، رییس بازرسی دفتر رهبری، تولیت حرم امام خمینی(ره)، رییس سازمان بسیج مستضعفین، رییس مرکز بررسی های استراتژیک مجمع، رییس سازمان انرژی اتمی، برخی از وزیران و نمایندگان مجلس و بسیاری از مقام های کشوری و لشکری بر بالین وی خبر داد.
«سلمان انقلاب در بستر بیماری» عنوان گزارش روزنامه ی «جوان» در این ارتباط بود که از وضعیت جسمی مهدوی کنی سخن به میان آورد.
«معلم بزرگ در کما» هم عنوان گزارش روزنامه ی آرمان بود که حضور وی در مراسم ارتحال امام با وجود نامساعد بودن اوضاع جسمی را ارادت وی به بنیانگذار انقلاب خواند و نوشت: آیت الله مهد وی کنی بیش از نیم قرن این اعتقاد را به شخصیت امام(ره) و مبانی سیاسی و اعتقاد ی رهبر کبیر انقلاب اسلامی د اشتند و پس از ارتحال امام(ره) نیز به عنوان بازوی پرقد رت د ر کنار رهبر معظم انقلاب ایفای نقش کرد ند و می فرمود ند د ر کنار رهبری بود ن را یک تکلیف برای خود می د انیم و صاد قانه د ر این راه قد م برد اشتند .



نظر شما