۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۷
کد خبر: 215295

قدس آنلاین- مریم سادات کاظمی: بعضی از خانم ها با گذشت چندین هفته از زایمان از ریزش شدید موها شکایت دارند در حالی که این مسئله به هیچ وجه غیر عادی نیست. در واقع موها در حال رسیدن به وضعیت طبیعی خود هستند.

راههای درمان ریزش موی بانوان پس از زایمان

به گزارش سرویس بهداشت و سلامت قدس آنلاین؛ در دوران بارداری معمولا موها به بهترین حالت سلامتی خود نسبت به گذشته می رسند و درخشان و ضخیم تر می شوند. این شرایط به خصوص در سه ماهه دوم و سوم ملموس تر است. علت این امر، تاثیر هورمون های بارداری ( اوسترادیول و پروژسترون) است که مدت رشد موها را افزایش می دهد.
برای شناخت بهتر روند رشد موها ابتدا باید با 3 مرحله رویش موها آشنا شد:
- مرحله اول که دوران رشد موهاست و 2 تا 6 سال طول می کشد.
- مرحله دوم دوران توقف رشد موهاست که حدود 3 هفته است.
- مرحله سوم مطابق با دوره استراحت است و حدود 2 تا 4 ماه پیش از ریزش موها ادامه دارد. ممکن است روزانه 50 تا 150 تار مو از دست دهیم که این موها به مرحله پایانی این سیکل رسیده اند.
گرچه در حالت طبیعی، حدود 85% تا 90% موها در مرحله رشد هستند اما این رویش در دومین و سومین سه ماهه دوران بارداری به 95% می رسد. هورمون های این دوران نه تنها مرحله رشد را طولانی تر می کنند بلکه سبب افزایش قطر فیبرهای مویی نیز می شوند. در نتیجه ریزش موها کمتر شده و به ضخامت بهتری نسبت به گذشته می رسد.
ریزش موها پس از زایمان
همان طور که اشاره شد در دوران بارداری به خاطر وجود هورمون ها، موها رشد مطلوبی دارند. اما به یک باره پس از زایمان، مقدار این هورمون ها ناگهان کاهش می یابد.
بعضی از خانم ها ( حدود 1 از هر 3 خانم) با ریزش شدید و غیر عادی موها روبرو می شوند. این حالت بیستر در قسمت شقیقه ها دیده می شود و هنگام شامپو زدن یا برس کشیدن دسته ای می ریزند. مقدار موها در حد قابل ملاحظه ای کاهش می یابد که این پدیده کاملا عادی است. زمانی که مادر به فرزند خود شیر می دهد، ریزش موها ممکن است دیرتر اتفاق بیفتد زیرا سطح هورمونی هنوز در حد کمی تغییر یافته است.
در واقع، ریزش موها پس از زایمان جبران این تاخیر در دوران بارداری است. به طور طبیعی، همیشه 10 تا 15% موها در مرحله استراحت یا آماده ریزش هستند که در دوران بارداری به حدود 5% می رسد.
پس از زایمان، سیکل موها کم کم ریتم خود را متناسب با پوست سر پیدا می کند. موهایی که در مرحله توقف رشد باقی مانده بودند، می ریزند. در اغلب موارد، به علت این بازگشت حالت، یک سوم موها دچار ریزش خواهند شد. گرچه این ریزش موها بسیار زیاد به نظر می رسد اما در واقع برای حذف موهای اضافی که طی دوران بارداری باقی مانده بودند، لازم است. همچنین ماهیت موها نیز به روند طبیعی خود می رسد.
ریزش موها پس از زایمان نباید باعث استرس و نگرانی شود زیرا همه موهای ریخته مجددا جایگزین پیدا خواهند کرد. به طور کلی، ریزش 6 تا 12 هفته طول می کشد اما گاه ممکن است طولانی تر نیز شود. پس از این مدت معمولا موها به حالت طبیعی بازمی گردند.
توصیه هایی مفید برای کاهش این آسیب
در وهله اول باید نسبت به این حالت موها صبوری به خرج داد. گرچه ممکن است ریزش مقدار بسیار زیادی باشد، اما موقتی بوده و نتیجه آن تنها در کوتاه مدت است.
هیچ درمانی نمی تواند مانع این ریزش شود، البته تنها توصیه می شود تا در این مدت از برس کشیدن شدید، بستن و آرایش محکم موها، رنگ کردن موها، سشوار و... پرهیز شود و شامپوی ملایم استفاده گردد.
اگر پس از این مدت باز هم موها در حد بالایی ریزش داشت بهتر است با پزشک متخصص مشورت شده و در صورت نیاز آزمایش خون انجام شود تا از کمبود عناصر غذایی یا اختلالات هورمونی مطمئن شد. در واقع، کم کاری تیروئید ممکن است با کاهش غیر عادی موها همراه باشد. همچنین، کمبود آهن که پس از زایمان معمولا رایج است می تواند این مدت را طولانی تر کند.
در بعضی موارد توصیه می شود مصرف ویتامین های دوران بارداری به خصوص اسید فولیک و آهن ادامه یاد. در این صورت از کمبودها پیشگیری شده و بدن طودتر به حالت طبیعی خود باز می گردد.
منبع: www.Passportsante.fr

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.