پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: خاطرم هست که حدود 10 سال قبل و یا شاید هم بیشتر بود که مساله حساسیت زایی فراوان خربزه برسرزبانها افتاد؛ درهمان زمان سراغ یکی ازپزشکان متخصص رفتم و ماجرا را جویا شدم او مرا به سازمان کشاورزی وقت حواله کردوگفت از انها درباره میزان و نوع سم مصرفی در خربزه بپرس، مهندس کهنسالی که سالها بود معاونت این سازمان رابرعهده داشت حاضر به ارایه اطلاعات نشدو فقط یک راهنمایی کرد ،" فصل برداشت برو سر جالیزتا باچشم خودت ببینی"...

وقتی پول میدهیم تا سم وکودنوش جان کنیم و سرطان بگیریم/روزی 2بار سم پاشی و تقویت با کودهای نیترات چینی فاقد هرنوع استاندارد/ سرطان ، کوتاهی قد و ازکارافتادن کلیه هدیه سموم و کودهای چینی به مردم ایران


 

 

 

اتفاقا فرصت دست داد وچند روز بعد راهی مزارع خربزه شدیم وصحنه هایی دیدم ومطالبی را شنیدم که شیرینی خربزه را در کامم تلخ کرد، ماجرا اینگونه بود که افتی بنام مگس خربزه به محصول کشاورزان حمله میکندو انها برای دفع این افت از زمانی که خربزه به اندازه بند انگشتی بیش نیست تا اخرین روز برداشت و گاه حتی درداخل کامیونهای حمل محصول بر روی انها سم میپاشند تا محصول به ظاهر سالمی داشته وبا قیمت خوب به فروش برسانند ... حال انکه این میزان مصرف سم و تا این زمان یعنی برداشت انقدر خربزه را مسموم میکند که بعد از خوردن ان اشک از چشمانتان جاری شده و ابریزش بینی شروع میشود ودرکنار این میوه شیرین مقدار زیادی سم هم وارد بدن شما میشود.
***یک نمونه از هزاران
مطمئن باشید که این تنها یک نمونه است، میوه ای که مصرف فصلی دارد اما درمورد سبزی وگوجه وخیار که درهمه فصول مصرف میشود یا در مورد مرغ وگوشت باید چه کرد ؟ شاید خیلی از مردم ندانند که این روزها در کنار مصرف محصولات کشاورزی اعم از فراورده های گوشتی یا محصولات کشاورزی مقدار زیادی سم وارد بدنشان میشود که به تدریج تبدیل به سرطانهایی عجیب وغریب میشود.
بنا بر یک گزارش رسمی ، باقی‌مانده سموم محصولات کشاورزی به حدی جدی شده که دیگر رغبتی برای تناول این نعمت الهی نمانده به ویژه زمانی که شنیده می‌شود اینها می‌توانند باعث سرطان، نازایی، نارسایی جنین، بیماریهای ریوی و غیره باشند که در ظاهر میوه‌های رنگارنگ به خوردمان داده می‌شود.
میزان مجاز باقی مانده سموم در محصولات کشاورزی ثابت است و بیشتر از آن ایجاد بیماری می‌کند طبق گزارش موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی، این میزان در بعضی محصولات گلخانه‌ای و محصولاتی مانند خیار، برنج و خشکبار تا30 برابر استاندارد در کشور گزارش شده و البته در این میان اگر آلودگی گوشت مرغ، گوشت قرمز و شیر حیوانات را هم که ناشی از مصرف بیش از اندازه هورمون و داروهاست به آن اضافه کنیم، مسئله بغرنج‌تر می‌شود.
حد مجاز باقیمانده سموم به تازگی در کشور تصویب نهایی شده است ،تا کنون مبنای سنجشی در این زمینه وجود نداشت از سوی دیگر وجود آزمایشگاه‌هایی که میزان این سموم را در میوه‌ها تعیین کند، کافی نیست و طبق آخرین آمار تعداد این آزمایشگاه‌ها به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد.
سمومی که در ظاهر میوه‌های رنگارنگ به خورد مردم می‌رود چندان نمودی ندارد یعنی اصلا کسی نیست که به آن بپردازد اما زمانی که کانتینرهای سیب صادراتی از امارات به دلیل بالا بودن باقیمانده سموم کشاورزی برگشت می‌خورد و همین کشور اعلام می‌کند که سیب و کرفس ایرانی را به دلیل باقی مانده سموم بالا وارد نمی‌کند این مسئله رنگ جدی‌تری به خود می‌گیرد.
بیش از 90 درصد "ماده مؤثره " سمومی که در بخش کشاورزی استفاده می‌شوند وارداتی است، به ویژه در سالهای اخیر که هندی و چینی نیز شده دیگر کارایی لازم را ندارد و کشاورز ناچاراً چندین بار از آن‌ها استفاده می‌کند،از سوی دیگر کشاورزان دانش و تخصص لازم را ندارند که هر سمی را در زمان خاص خودش استفاده کنند.
از سوی دیگر هر سمی دوره کارنس (زمان لازم از سمپاشی تا برداشت) دارد که باید از سوی کشاورزان رعایت شود در غیر اینصورت در هر سمپاشی مقداری از این سموم در داخل میوه‌ها انباشته خواهد شد.
و یا داروها و هورمونهایی که در مرغداریها و دامداریها استفاده می‌شود در صورت عدم رعایت زمان لازم شاهد باقی مانده آن خواهیم بود این ها همه عواملی است که باعث انباشته شدن مقدار زیادی سم در داخل این میوه‌ها و گوشت مرغ و شیر و گوشت قرمز می‌شود.
اما چیزی که مهم است در کشور آزمایشگاه کافی برای تشخیص میوه سالم از ناسالم نیز وجود ندارد، طبق آمار شاید این آزمایشگاه‌ها به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد و مفهوم آن این است که تمام میوه‌هایی که در میادین تره‌بار به فروش می‌رسد دارای باقی مانده سمومی هستند که فعلا امکانات لازم برای تشخیص آنها وجود ندارد.
اما از همه مهمتر در این میان هیچ مسئولی نیست که این مسئولیت را به عهده بگیرد ظاهرا وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی و مؤسسه استاندارد، نهادهایی هستند که به نوعی باید پاسخگوی این مسئله باشند اما هنوز متولی خاصی در این زمینه وجود ندارد، هر کدام به نوعی از پذیرش این مسئولیت شانه خالی می‌کنند از هر کدام سوال می‌کنید دیگری را مقصر می‌داند و یا موضوع وجود باقیمانده سم در محصولات زراعی و میوه را از اساس قبول ندارند و میوه ایرانی را سالمترین میوه دنیا می‌دانند.
****سرطان زایی تایید شد
دراین راستا ، معاون سازمان غذا و دارو با توجه به اواخر فصل بهار و آغاز تابستان که محصولات کشاورزی زیادی وارد بازار می‌شود،نکاتی را در مورد اندازه استفاده از سموم کشاورزی تشریح کرد و گفت:باقیمانده آلاینده‌های سموم در محصولات کشاورزی سرطان زاست.
اکبر عبدالهی اصل ، گفت: کشاورزان زحمتکش باید دقت کنند که در کِشت محصولات از سموم در حد اندازه استفاده کنند چرا که استفاده بی ضابطه از سموم عوارض ناگواری دارد و حتی سرطان زا است.
وی عنوان کرد: گزارش‌های مختلفی از باقیمانده آلاینده‌های محیطی و سموم در سیفی جات، سبزیجات و میوه‌ها به سازمان غذا و دارو می‌رسد که متاسفانه در وضعیت باغبانی و کشت، استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی و سموم موجب ازدیاد میزان آلاینده‌ها در این محیط‌ها است.
عبدالهی اصل اظهار داشت: باقیمانده این سموم عوارض بسیار ناگواری بر سلامت انسان دارد و باعث سرطان می‌شود، علی رغم تشدید کنترل مسائل بهداشتی در سطح عرضه قطعاً استفاده از روش‌های غیر شیمیایی برای مبارزه با آفات نباتی به خصوص سیفی جات و همچنین، عدم کشاورزی در مناطق آلوده می‌تواند تضمین کننده سلامت بیشتر محصولات کشاورزی شود.
معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان غذا و دارو در مورد سبزیجات و گیاهان گلخانه ای بیان داشت: از بدو شروع کِشت بعضی‌ها معتقدند باید از سموم استفاده کنند وگرنه آفات نباتی راندمان کِشت آنها را پایین می‌آورد، اما متاسفانه بنابر گزارشات واصله برخی‌ها روزی 2 بار محصولات خود را سم پاشی می‌کنند .

درهمین حال ، معاون زراعی وزیر جهاد کشاورزی از اجرای طرح ارزیابی و ساماندهی سموم مصرفی وارداتی و تولیدی در کشور خبر داد.
عباس کشاورز با اشاره به اینکه آزادسازی واردات سموم با رهاسازی آن اشتباه شده است، گفت: در دولت اصلاحات یارانه سم حذف و قرار شد دولت هیچ دخالتی در واردات ، فروش و تولید در زمینه قیمت گذاری نداشته باشد اما قرار بود دولت بر تولید سموم کشاورزی نظارت کند.
وی افزود: در سالهای قبل نظارت و پایش دقیقی درکیفیت سموم کشاورزی و مواد وارداتی آن انجام نشده است و همین مسئله سبب شد مشکلاتی برای کشاورزان ایجاد شود.
معاون زراعی وزیر جهاد کشاورزی درباره کیفیت سموم وارداتی تولید چین گفت: اگر قرار بود من شخصاً در این باره تصمیم گیری کنم سموم فقط باید از اروپا وارد شود چون سم فناوری است نه کالا.
وی گفت: هم اکنون بسیاری از سمومی که اروپایی ها مصرف می کنند در چین تولید می شود و آنها نظارت کیفی در روند تولید دارند و چینی ها بر اساس سفارش اروپایی ها تولید می کنند اما واردکنندگان در کشور چنین روندی را دنبال نمی کنند و هر سمی با هر کیفیتی وارد می شود.
معاون زراعی وزیر جهاد کشاورزی از سهل انگاری نهادهای نظارتی بر کیفیت سموم وارداتی انتقاد کرد و افزود: در تحقیقات میدانی که انجام دادیم مشخص شد گره اصلی نبود دستگاه نظارتی برای پایش و ارزیابی سموم وارداتی است.
دراین خصوص همچنین ، مدیر کل نظارت و ارزیابی مواد غذایی و آرایشی، بهداشتی سازمان غذا و داروی کشور گفت: با توجه به اهمیت مقوله سالم سازی محصولات کشاورزی، طرح پایش کود و سموم آفت کش اراضی کشاورزی در 10 منطقه کشور انجام می شود.
هدایت حسینی افزود: تاکنون در این راستا مطالعات جامعی به منظور شناسایی آسیب ها انجام نشده و به همین دلیل این طرح در 10 قطب کشاورزی کشور که دارای بیشترین فرآورده ها هستند، اجرا و آزمایش خواهد شد.
وی با بیان اینکه این آزمایش ها در چهار مقطع و فصول مختلف سال انجام می شود، تصریح کرد: نتایج جمع بندی وارزیابی این آزمایش ها تا پایان سال جاری اعلام می شود.
وی با بیان اینکه کنترل در سطح عرضه محصولات داخلی و وارداتی نیز از برنامه های سال جاری این حوزه است، تصریح کرد: در برخی موارد ، نتایج آزمایشات انجام شده بر روی یک کالا یکسان نیست و این عدم انطباق آزماش ها موجب بروز مشکلاتی در تصمیم گیری های نهایی سیستم نظارتی شده است.
وی با اشاره به توقیف و آزمایش 100 هزار تن برنج در سال گذشته، گفت: برخی از این برنج ها در تعدادی از استانها منطبق با استانداردها و در آزمایش های انجام شده استانهای دیگر مطابق استانداردها نبودند و این در حالی است که یکسان سازی و اعتبار سنجی محصولات بسیار مهم و ضروری است.
حسینی ادامه داد: آزمایش های کنونی بر روی مواد غذایی چندان استاندارد نیستند و در این آزمایشات میکروبها و باکتری های بسیار پیشرفته مورد آزمون قرار نمی گیرد که باید امکانات و تجهیزات لازم در این خصوص فراهم شود.
***چه بلایی سرمان میاید
با وجود خطرناک بودن آثار باقیمانده از سموم و آفت کش‌های شیمیایی در محصولات کشاورزی و سرطان زا بودن آنها، گزارش‌ها نشان می‌دهد استفاده نادرست از این روش‌ها در کشورمان همچنان ادامه دارد.
در همین زمینه معاون وزارت بهداشت نسبت به استفاده غیراستاندارد از سموم در محصولات کشاورزی هشدار داد.دکتر رسول دیناروند گفت: عمده‌ترین نقاط ضعفی که در کیفیت مواد غذایی و فرآورده‌های تولیدی مشاهده شده بهره‌گیری از سمومی است که توسط کشاورزان در مزارع استفاده می‌شود.
اما درباره خطرات ناشی از باقی ماندن سموم در محصولات کشاورزی دکتر صفوی مدیر گروه تغذیه دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با انتقاد از عدم‌رعایت مصرف کود و سموم در محصولات کشاورزی به این مسئله اشاره کرد که نظارت دقیقی بر مصرف کود و سموم در زمین‌های زراعی اعمال نمی‌شود، او افزود: متأسفانه استانداردهای مصرف کود و سم در ایران رعایت نمی‌شود. در واقع افرادی که در مزارع کار می‌کنند اغلب از این استانداردها یا آگاهی ندارند یا تصور می‌کنند با استفاده از هرنوع سم یا کود و مصرف آنها به هر میزان می‌توان بهتر آفت‌ها را از بین برد و محصولات مطلوب‌تر و با کیفیت بالاتری نیز ارائه داد که البته این تصوری کاملا اشتباه است. یکی از اشکالاتی که وجود دارد این است که نظارت دقیقی بر میزان استفاده از سموم برای از بین بردن آفات در مزارع وجود ندارد.
وی میافزاید : به همین دلیل زمانی که مصرف کود و سموم بیش از حد استاندارد باشد باقیمانده این کودها و سموم می‌تواند باعث بروز مشکلاتی شود، به‌عنوان مثال استفاده از کود فسفاته بالاتر از میزان استاندارد باعث می‌شود که نیترات و نیتریت باقیمانده ناشی از مصرف این کود در مواد گیاهی ازجمله صیفی‌جات و سبزیجات زیاد شود و به همین دلیل نیز بدن ما نیترات و نیتریت بیشتری دریافت خواهد کرد.
در واقع زمانی که سبزی‌ای مانند اسفناج را گرم می‌کنیم درصورتی که دوره عدم‌مصرف این محصول در زمان برداشت رعایت نشده باشد این گیاه حاوی میزان بسیار زیادی از نیترات خواهد بود.
او موادی که از طریق کودها و سموم به بدن منتقل می‌شوند بسیار خطرناک دانست و گفت: نیترات و نیتریت با حرارت دیدن تبدیل به نیتروزامین می‌شوند. نیتروزامین یک ماده سرطان‌زاست. اصطلاحا به آن ماده کارسینوژن یا سرطان زا می‌گویند. نیترات و نیتریت نه‌تنها از طریق سبزیجات که توسط کالباس و سوسیس نیز وارد بدن ما می‌شوند. در واقع نیترات و نیتریت به‌صورت دستی به سوسیس و کالباس نیز اضافه می‌شود. نیترات به‌خاطر رنگ قرمز و زیبایی دادن به سوسیس و کالباس و همچنین افزایش ماندگاری این فرآورده‌های گوشتی به‌کار گرفته می‌شود.

درعین حال طبق مطالعات کارشناسان کشاورزی استفاده از کودهای نیترات دار در اراضی کشاورزی سراسر کشور خصوصا در نواحی شمالی بسیار رواج دارد. به عنوان مثال کود اوره که به علت ارزان بودن به مقدار زیادی مصرف می شود، بعد از استفاده در محصولاتی مانند پیاز و سیب زمینی به نیترات تبدیل شده و در آن تجمع می یابد.
نیترات یک ماده سرطان زاست و باعث سرطان دستگاه گوارش، ناهنجاری های عصبی و اختلال در سیستم غدد درون ریز و سیستم ایمنی بدن می شود. کود های فسفاته نیز پس از مصرف در گیاهانی مانند سیب زمینی سم کادمیوم تولید می کنند که کادمیوم نیز علاوه بر خاصیت سرطان زایی، باعث کوتاهی قد در کودکان و اختلال در کارکرد کلیه ها می شود.
دکتر پیام آزاده، متخصص سرطان، مصرف زیاد کودهای شیمیایی را به دلیل میزان بالای کادمیوم و نیترات مضر می داند و با اشاره به این که کادمیوم و نیترات سمومی هستند که در 90 درصد از کودهای شیمیایی وجود دارند، می گوید: نیترات پس از ورود به بافت میوه و سبزی و مصرف آنها در دستگاه گوارش تجمع پیدا می کند و عامل ایجاد تمام سرطان های دستگاه گوارش بخصوص معده و مری است. همچنین سبب طعم ناخوشایند میوه و سبزی می شود؛ به طوری که پس از گاز زدن سیب می بینید سریع کدر می شود.
وی از دیگر مضرات نیترات را از بین رفتن خواص آنتی اکسیدان و ضد سرطانی میوه و سبزی می داند و می افزاید: هر یک کیلوگرم میوه تازه باید 50 میلی گرم نیترات داشته باشد و اگر مقدار آن بیش از این اندازه شود، مضر خواهد بود. درواقع درشتی میوه ها به دلیل نیترات بالای آنهاست، بنابراین توصیه می شود در انتخاب میوه ها دقت شود و میوه های درشت را انتخاب نکنیم. میوه های متوسط یا کوچک با رنگ روشن مناسب ترین هستند، زیرا تیره بودن میوه نیز نشان دهنده نیترات بالای آن است.
***نمیتوان کنترل کرد
درهیمن حال معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان درخصوص نظارت بر نحوه استفاده از کود و سموم شیمیایی در مزارع کشاورزی می گوید: از آنجا که این نهاده های کشاورزی از طریق کانال های مختلف بخش خصوصی توزیع و به فروش می رسند، بنابراین امکان کنترل و نظارت بر آنها وجود ندارد و دولت فقط می تواند بر کیفیت سموم و کود های شیمیایی نظارت کند.
محمدرضا پورخاتون، قاچاق سموم و کود های شیمیایی بی کیفیت و خطرناک به کشور و توزیع و فروش آنها توسط دلالان و قاچاقچیان را یکی از تهدیدات جدی سلامت محصولات کشاورزی می داند و می افزاید: برای مقابله با توزیع و فروش این سموم قاچاق، سیستم مانیتورینگ توزیع و فروش سموم و کود های شیمیایی کشاورزی در نظر گرفته شده که براساس آن امکان رهگیری این نهاده های کشاورزی پس از تولید و فروش وجود دارد، اما متاسفانه، هنوز این سیستم در کشور عملیاتی نشده است.وی در عین حال تصریح می کند: در گذشته کشاورزان به صورت بی رویه از سموم و کودهای شیمیایی استفاده می کردند، اما اکنون با افزایش قیمت سموم و کود های شیمیایی، میزان مصرف آنها کاهش یافته و بسیاری از کشاورزان براساس توصیه کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی از این نهاده های کشاورزی استفاده می کنند.
معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور نیز با اشاره به این که طی سه دهه گذشته حمایت هایی همچون دادن یارانه برای خرید سموم زمینه را برای مصرف بالای آنها فراهم کرده است، می گوید: تا پیش از دهه 70 میزان مصرف سم در محصولات کشاورزی زیاد نبود و از آنجا که روش های غیرشیمیایی نتوانست به اندازه سموم با آفات مقابله کند، در نتیجه کفه ترازو به نفع آفت کش ها ی شیمیایی سنگین تر شد.
یحیی ابطالی می افزاید: از سال های نخست دهه 70 بود که بحث تولید محصول سالم و کنترل عوامل سلامت زا مطرح و سپس در دهه 80 دادن یارانه برای خرید سموم حذف شد و این یارانه برای حمایت های ویژه از کنترل بیولوژیک آفات اختصاص یافت، بنابراین زمینه برای استفاده از عوامل طبیعی درمبارزه با آفات فراهم شد.
وی ادامه می دهد: خوشبختانه اکنون سالانه 250 تا 300 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور زیر پوشش مبارزه بیولوژیک با آفات قرار دارد؛ علاوه بر آن از روش های دیگر بخصوص روش های زراعی و استفاده از آفت کش های غیرشیمیایی که منشا طبیعی و گیاهی دارند استفاده می شود.
وی فروش سموم کشاورزی توسط گیاه پزشکان را یکی از برنامه های این سازمان در سال 93 ذکر می کند و می گوید: امسال طرح فروش سموم کشاورزی با نسخه گیاه پزشکان به صورت پایلوت در چند استان کشور که تولید محصولات کشاورزی و به تبع آن مصرف سموم کشاورزی در آنها بالاتر است، اجرا می شود.
به گفته یحیی ابطالی، از آنجا که کشاورزان خود به خرید سموم اقدام می کنند، بنابراین زمینه برای مصرف سموم غیراستاندارد و نامناسب بسیار فراهم است؛ به همین سبب اگر سموم کشاورزی فقط با نسخه گیاه پزشک عرضه شود، مطمئنا جلوی استفاده بی رویه سموم شیمیایی گرفته می شود.
وی می افزاید: یکی از اقدامات خوبی که بتازگی انجام می شود، حرکت به سمت مصرف آفت کش های کم خطرتر با میزان مصرف پایین تر است؛ به عنوان مثال اگر قبلابرای کنترل علف هرز گندم6 - 3 لیتر در هکتار از علف کش استفاده می شد، امروز این مقدار در حد چند گرم است که ما را به سمت سلامت بیشتر محصول هدایت می کند.
***سموم تقلبی دردست کشاورزان
دراین خصوص همچنین یک عضو کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی مجلس با یادآوری اینکه سموم تقلبی چرخه دفع آفات را مختل و بر کمیت تولید محصولات تاثیر سوء دارد، گفت: تولید محصولات ارگانیک و استفاده از سموم بیولوژیک تنها راهکار کنترل و کاهش مصرف سموم شیمیایی و تولید محصولات سالم است.
محمد باقر شریعتی نسبت به این موضوع که استفاده از کود و سموم کشاورزی تقلبی در مزارع نسبت به چند سال گذشته چند برابر شده است هشدار داد وگفت: میزان خسارات وارده به گیاهان و محصولات تولیدی از ناحیه حشرات و آفات و کودهای تقلبی در این مدت مضاعف شده است چرا که حشرات مضر کم کم به سموم، آن هم از نوع تقلبی مقاومت پیدا می کنند و سم روی آنها تاثیری نخواهد داشت.
نماینده مردم بهبهان، آغاجاری، زیدون ،‌تشان و منصوریه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سم تقلبی چرخه دفع آفات را مختل و بر کمیت تولید محصولات تاثیرات سوء دارد، تصریح کرد: سلامتی از مزرعه می آید نه از داروخانه ها بنابراین محصولاتی که با استفاده از کود و سموم تقلبی تولید می شود کیفیت و سلامتی لازم را ندارند و حتی این سموم بر طعم، بو و مزه محصول تاثیر می گذارد.
این نماینده مردم در مجلس نهم گفت: مصرف میوه‌ها و محصولات آغشته به سموم تقلبی، بیماری ها و عوارض غیرقابل جبرانی از جمله انواع سرطان ها را ایجاد می کند و کارشناسان امر مصرف بی رویه کودها و سموم تقلبی و غیر تقلبی را یکی از مهمترین علت های شیوع سرطان در کشور می‌دانند.
شریعتی با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته دنیا سالهاست که مصرف سم و کود شیمیایی اعم از تقلبی و غیر تقلبی به صورت قابل توجهی کاهش یافته است، تصریح کرد: روند رو به رشد استفاده از این سموم هنوز در ایران ادامه دارد و قاچاق سموم و کودهای شیمیایی تقلبی به این معضل که سلامت مردم را هدف قرار داده دامن زده است.
شریعتی با یادآوری اینکه به علت نبود مدیریت صحیح و مصرف بیش از حد استاندارد سموم و کودهای شیمیایی و نیترات بیش از حد مجاز موجود در محصولات تولید شده باعث شده است اخیرا پیاز و سیب زمینی صادر شده به کشورهای همسایه عودت داده شوند.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس تصریح کرد: دلایل متعددی برای بی کیفیتی کودها و سموم کشاورزی در ایران وجود دارد که شاید مهمترین آنها توجه شرکتهای سازنده به پایین آوردن هزینه های تولید و عدم استفاده از مواد اولیه با کیفیت و تکنولوژی صنعتی و فناوری پایین تولید کودها و سموم کشاورزی باشد.
شریعتی با یادآوری اینکه در ایران از سالها قبل یارانه سموم کشاورزی حذف شده است، گفت: از فایده های این کار کاهش مصرف سموم در بخش کشاورزی و همچنین بهبود نسبی کیفیت سم و کود تولید شده در کارخانجات داخلی است.
وی ادامه داد: بهتر است در هر منطقه از ایران، اعتبار آزاد شده از محل آزادسازی یارانه‌های سموم و کودهای دولتی بخش کشاورزی در اختیار صندوقهای حمایت از توسعه بخش کشاورزی قرار داده شود تا این صندوقها با انجام امور تحقیقاتی و پژوهشی بتوانند از پول بیت المال استفاده بهینه ای کنند.

شریعتی تصریح کرد: به علت کافی نبودن مدیریت مبارزه با آفات، مصرف بی رویه و بیش از حد این سموم موجب بروز مشکلات و مسائل عدیده ای در مورد مسائل زیست محیطی، مسمومیت‌های حاد مزمن، ازدیاد ناباروری، جهش ژنتیکی، دیابت زودرس، اثر روی جنین، به وجود آمدن انواع مقاومت ها در ‌آفات، بیماری ها و علف های هرز و بروز آفات جدیدی که قبلا اهمیت کمتری داشته اند و نهایتا بر هم خوردن تعادل طبیعی اکوسیستم ها شده است.
دراین راستا دیگر عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس با یادآوری اینکه با توجه به شرایط اقلیمی کشور و کم آبی ناچار به تولید محصولات گلخانه ای هستیم، گفت: کشت محصولات گلخانه ای از نظر مصرف سموم و کود شیمیایی و زمان برداشت اصولی دارد که باید رعایت شود در غیر اینصورت مصرف بیش از حد سموم سلامت مردم را تهدید می کند.
شمس الله شریعت نژاد در گفت وگو با خانه ملت در واکنش به تولید میوه های گلخانه ای با استفاده بیش از حد استاندارد سموم و تهدید سلامتی مردم، با تاکید بر اینکه کشت محصولات گلخانه ای از نظر مصرف سموم و کود شیمیایی و زمان برداشت اصولی دارد که باید رعایت شود، گفت: با توجه به اینکه تنظیم بازار به وزارت جهاد کشاورزی محول شده انتظار می رود مسئولان این وزارتخانه نسبت به کشت محصولات گلخانه ای استاندارد بیشتر نظارت کنند و زمانی این محصولات برداشت شود که خطر و تاثیر سموم به حداقل رسیده باشد.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مصرف سموم و کودهای شیمیایی برای تولید محصولات گلخانه ای در مقایسه با کشت در فضای آزاد نسبتا بیشتر است، تصریح کرد: قاعده بر این است که در مراحل تولید استاندارد ها و اصول لازم رعایت شود تا سلامت مردم به خطر نیافتد.
این اظهارات در حالی است که زالی، رییس سازمان نظام پزشکی اعلام کرد: آلوده بودن مواد غذایی به ویژه میوه‌ها به سموم نباتی که متأسفانه با فلزات سنگین و مواد آلاینده‌ آلوده شده‌اند ،به خصوص در مورد میوه‌های گلخانه‌ای به دلیل برداشت پیش از نابود شدن سموم معضلی است که در بخش سلامت وجود دارد.
 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    5 0
    چرا مانند کشورهاي اروپايي کشاورزي تئوريک و سازمان يافته توسط دولت و هزينه هاي زير ساخت لازم را انجام نمي دهيم . آنها کشاورزان را به صورت دوره اي آموزش داده و مجوز هاي لازم را براي هر نوع کشت صادر مي کنند. چرا نگاه اجمالي به برنامه هاي آنها نمي اندازيد به جاي اينکه اينقدر هزينه ي داروهاي وارداتي سرطاني ها را تامين کنيد.
  • مصرف كننده IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
    0 0
    تحريم ميوه وسبزي توسط اشخاص ذيربط شايد گره كار را بگشايد
  • سيما IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
    0 0
    با سلام تورو خدا يه چاره اي واسه اين کار کنيد . من به فکر خودم نيستم والا اما بچه هاي ما گناه دارن نميشه هيچي نخورد آخه
  • شكوه بهشتى IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
    0 0
    وقتى اين گزارش را مطالعه ميكردم براى خودم وخانواده ومردم تاسف خوردم كه ما بايد به كدامين گناه جان خود را از دست بدهيم ايا كسى هست كه صداى مردم بشنوداگر دين نداريد لااقل ازاده باشيد
  • عليزاده IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
    0 0
    با سلام بنده معلم هستم .و تمام تلاش خودم را براي توليد محصولات ارگانيک اعم از برنج و محصولات جاليزي انجام مي دهم . اما متاسفانه آن قدر تبليقات استفاده از سموم ،دقيق در ذهن کشاورزان جاي گرفته که به هيچ وجه حاضر به ترک اين کار نيستند و قبول ندارند که نبايد از کود شيميايي و سم استفاده کنند .واين در حالي ادامه دارد که با استفاده از اين مواد مضر در توليد محصولات خود . و مصرف آن مواد نه تنها هيج سودي عايد آنها نمي شود .بلکه بيشتر درآمد خود را صرف دوا و درمان ميکنند . اما همچنان به استفاده از سموم آفات نباتي و کودهاي شيميايي اصرار مي ورزند .از شما درخواست مي کنم که مضرات استفاده از سموم و کودهاي شيميايي را بيشتر ياد داشت نماييد .
  • افسانه IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
    0 0
    اگر در جاهاي ديگر دنيا استفاده از اين سمها کم شده است چه چيز ديگري براي رفع افات استفاده ميشود //////ميشه روي اين مسئله کار کرد وان را در ايران بکار برد
  • نظري IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
    0 0
    در رابطه با بهداشت مواد غذايي و استفاده از سم،مشکلات فراوان است و کار جديدي نيست ولي مشکلات حاد تر عدم نظارت بر عرضه کنندگان مواد غذايي است که نظارت جدي تر و مستمر مسئولين را مي طلبد