انتخاب چهاردهم

پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: هفته گذشته بازیهای تیم ملی ایران درجام جهانی سرخط همه خبرها بود؛ که با باخت تیم ایران به بوسنی و بازگشت ملی پوشان به پایان رسید این درحالی است که جام جهانی همچنان جریان دارد و وارد مرحله حساس تری هم شده است درعین حال گروه داعش با بهره گیری از توجه مردم به جام جهانی به جنایات خود درعراق وسوریه ادامه میدهد تا این سرخط خبری همچنان برای مردم خاورمیانه باقی بماند، اما این هفته نیز با دستی پر و مملو از خبرهای خواندنی سراغ شما امدیم

از تذکر فوق محرمانه به روحانی واطلاعات محرمانه تیم ملی دردست هنرمندان تا پیام تبریک به شیخ فتنه گر و تبعات منفی قرعه کشی های میلیونی سیما

 

 

 *** خبره‌ترین و فرهنگی‌ترین شخصیت در کشور
سید محمد حسینی گفت: ما همواره در دولت خط مشی مشخصی داشتیم و در مسائل فرهنگی‌ نگاهمان به رهبری بوده است.
محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم، در شماره سوم نشریه «رمز عبور» مصاحبه ای تفضیلی را با موضوع فرهنگ انجام داده است.
وی در بخشی از این گفت و گو می‌گوید: خبره‌ترین و فرهنگی‌ترین شخصیت در کشور مقام معظم رهبری است. ایشان از نوجوانی علاقه ویژه‌ای به کتاب، شعر، ادب و بحث‌های فرهنگی و هنری داشتند. اشرافی که به مقوله کتاب، شعر، موسیقی، سینما و... دارند باعث می‌شود هر هنرمندی در هر رشته‌ای در محضر ایشان از نکات ارزنده‌ای که مطرح می‌شود استفاده کند، یعنی هنرمندان احساس نمی‌کردند با یک شخصیت سیاسی مواجه‌اند، بلکه روبروی آن‌ها متفکر هنرپروری است که کاملاً آن‌ها را درک می‌کند و متوجه اهمیت و ظرافت کار آن‌ها هست. خلاصه یک رابطه عاطفی و صمیمی وجود داشت.

***پروژه کشف حجاب، در دانشگاه آزاد
رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد در نامه ای به مدیران و روسای دفاتر حراست واحدهای دانشگاه آزاد، دستورالعمل تعجب برانگیزی را ابلاغ کرد.
در این نامه از حراست واحدهای دانشگاه آزاد خواسته شده است از هرگونه مداخله در موضوع حجاب و عفاف (حتی در صورت مشاهده تخلفات) خودداری کنند.
علت این درخواست تامل برانگیز رئیس حراست دانشگاه آزاد این است که مقوله حجاب و عفاف موضوع فرهنگی بوده و نیاز به برنامه ها و راهکارهای خاص و تخصصی فرهنگی دارد!
این نامه می افزاید: در صورت مشاهده هرگونه دخالت بی مورد دفاتر حراست در موضوع صدرالاشاره طبق مقررات با افراد خاطی برخورد انضباطی خواهد شد.
جالب اینکه در این دستورالعمل تامل برانگیز خطاب به حراست واحدهای دانشگاهی آمده است در صورت تمایل ریاست واحد یا شورای فرهنگی جهت مداخله و یا مشارکت حراست در اجرای برنامه های مرتبط با مسئله حجاب و عفاف، می بایست موضوع به صورت مکتوب با ذکر حدود اختیارات و شرح وظایف خاص به حراست واحد ابلاغ و حراست نیز پس از انجام هرگونه اقدامی گزارش عملکرد خود را برای این مرکز ارسال نماید.
*** هواپیماهای ایرانی بر فراز عراق!
در حالی که آمریکا تاکنون 130 مشاور نظامی به عراق اعزام کرده است و دولتمردان این کشور از احتمال حمله هوایی به مواضع داعش خبر می دهند، "جان کری" وزیر خارجه آمریکا به کشورهای خاورمیانه هشدار داده که در امور عراق دخالت نکنند.
وزیر امور خارجه آمریکا، به کشورهای خاورمیانه درباره اقدام نظامی در عراق هشدار داد و گفت که دخالت آنها ممکن است تنش‌های قومی فعلی در این کشور را تشدید کند. همزمان گزارش شده که ایران هواپیماهای بدون سرنشین و تجهیزات نظامی به عراق فرستاده است.
مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که بمباران هوایی روز سه شنبه کار دولت بشار اسد است و هدف نیز مواضع گروه داعش بوده است که به دنبال تاسیس خلافت اسلامی در عراق و سوریه است.
وزیر امور خارجه آمریکا در نشست سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، در بروکسل گفت: «ما برای همه در منطقه روشن کرده‌ایم که به دنبال اقدامی نیستیم که ممکن است اختلافات قومی در عراق را تشدید کند که هم اکنون نیز در اوج خود قرار دارد»
****چه کسی عامل ترور آیت الله خامنه ای بود؟
حسن روزی طلب نویسنده کتاب " ترکیب التقاط و ترور " در صفحه شخصی خود در یکی از شبکه های اجتماعی نوشت:
یکی از اشتباهات رایج تاریخ این است که ترور آیت الله خامنه ای در روز 6تیر را کار گروه مجاهدین خلق می دانند؛ در حالی که خود شخص آیت الله خامنه ای چند سال پیش در پینوشت یک مقاله این مسئله را رد کرده بود و گروه فرقان را مسئول دانسته بودند.
دوسال پیش، وقتی درباره گروه فرقان تحقیق می کردم، به صورت اتفاقی پرونده مسعود تقی زاده، عامل اجرایی این ترور را دیدم که به صراحت و با جزئیات ماجرای ترور مسجد ابوذر را تعریف کرده بود. او که ضارب شهید قاضی طباطبایی نیز بود، بمب خشابی را در جلوی میز سخنرانی کار می گذارد و بعد فرار می کند. بخشی از اعترافات تقی زاده به شرح زیر است:
تا این که مطع شدیم [آیت الله] خامنه ای در محل یک برنامه پرسش و پاسخ دارد. من روز قبل برای شناسایی مسجد رفته و فردایش با ضبط به محل رفتم. قبلا مهدی آن را با چراغ امتحان می‌کرد و خوب عمل می‌کرد ولی روز عمل صبحش که من چند دفعه آزمایش کردم، متوجه شدم که زیاد هم قابل اعتماد نیست و با کمی تکان از حالت معمولش بیرون می آید. به هر حال من ظهر به مسجد رفتم و دیدم که یک نماز به امامت خود [آیت الله] خامنه‌ای خوانده اند و نماز بعدی را هم من شرکت کردم و سپس وقتی وی برای سخنرانی به پشت میز بزرگی که قرار داشت رفت من بعد از یکی دو دقیقه ضبط را به کار انداخته و جلوی وی گذاشتم. البته چون میز بزرگ بود او برای برداشتن کاغذ سوال ها به آن طرف و این طرف خم می شد، من امکان این که به هدف بخورد را زیاد نداشتم و دیگر این که چون ترس داشتم، قبل از رسیدن نوار به آخر بمب عمل کند هر چه سریعتر به کناری رفته و جورابهایم را پوشیدم و سپس به توالت رفته و از آنجا خارج شدم و از کوچه پشتی به میدان ابوذر که فولکس را آنجا گذاشته بودم رفتم و از محل دور شدم.
***پیام تبریک ابطحی به شیخ فتنه گر
حجت الاسلام محمد علی ابطحی، از مشاوران ارشد مهدی کروبی در انتخابات سال 1388، طی متن کوتاهی که در صفحه فیس بوک خود نوشت، سالروز تاسیس حزب اعتماد ملی را به اعضای این حزب و مهدی کروبی تبریک گفته است.
ابطحی در صفحه فیس بوکش نوشته است: سالگرد تاسیس حزب اعتماد ملی را به شیخ دوست داشتنی و پر محبتمان، آقای کروبی – که خدا رفع حصرش کند – و سایر اعضای شورای مرکزی تبریک میگویم. به امید فعالیت های مجدد این حزب و حرکت های مدنی ، قانونی.
ابطحی صبح روز سه شنبه 26 خرداد در جریان فتنه پس از انتخابات بازداشت شد و پس از آزادی با راه‌اندازی یک صفحه شخصی در شبکه اجتماعی فیس‌بوک، به بیان نقطه نظرات خود درباره حوادث مختلف کشور پرداخت.
وی در اولین جلسه رسیدگی به جرائم متهمان سیاسی حوادث بعد از انتخابات در مردادماه 88، تاکید کرد که "سال 84 که وی برای حضور در انتخابات مطرح شده بود، بنده مخالفت کردم چرا که این مقطعی که وی در سیستم حکومتی حضور نداشت، می‌توانست توهماتی برای موسوی ایجاد کند که این توهمات به کشور آسیب می‌زد"

 ابطحی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح می‌کند: اصلی‌ترین اتفاقی که در این انتخابات افتاد و البته در طول برگزاری، قبل و بعد از انتخابات هم مطرح بود، مسئله تقلب است. بنده البته جایی مطرح کردم که تقلب یک اسم رمز آشوب شده است که در آن لشکرسازی برای تقلب وجود داشت و تمرین پهن شدن مردم هم در خیابان‌ها هم در آن موجود بود؛ کار بدی کردم که در راه‌پیمایی‌ها شرکت کردم ولی کروبی به بنده گفت که ما با این رای کم نمی‌توانیم مردم را به خیابان‌ها دعوت کنیم.
"تقلب واقعا در ایران وجود نداشت چرا که در انتخابات سال 84 وقتی فاصله کروبی و احمدی‌نژاد کمتر از نیم میلیون بود، وزارت کشور خاتمی نپذیرفت که کلمه تقلب مطرح شود لذا کروبی تخلف در انتخابات را مطرح می‌کرد و بنده تعجب می‌کنم که در این انتخابات با وجود اختلاف 11 میلیونی چگونه بحث تقلب پذیرفته می شود"
***خاطره همسر رهبر انقلاب از دستگیری ایشان توسط ماموران ساواک
همسر رهبر معظم انقلاب خاطره ای را از دوران سخت مبارزه ایشان علیه رژیم ستمشاهی نقل کرده اند که خواندن آن خالی از لطف نیست:
خاطره ای دارم از آذر سال 56 که هرگز فراموش نمی کنم. این آخرین دفعه ای بود که ایشان دستگیر شدند. از ساعت 7 شب منزل ما را محاصره کرده بودند. آقای خامنه ای منزل نبودند، ساعت 12 به منزل آمدند. ساعت 3 بعد از نصفه شب مأمورین ساواکی ها اسلحه هایشان را از لای در به داخل آوردند و ایشان را تهدید کردند اما ایشان مقاومت کردند و در را بستند. من خواب بودم. از صدای شکستن شیشه های در و فریاد ساواکی ها که می گفتند: تسلیم، آتش می کنیم، بیدار شدم. دیدم مصطفی توی رختخوابش نشسته و با کمال وحشت زدگی می گوید: مامان بابام را کشتن. آن وقت من متوجه شدم قضیه چیست، از پشت شیشه در دیدم مأمورین دست های ایشان را دست بند زده اند و چند نفری دارند ایشان را کتک می زنند و ایشان هم در همان حال از خودشان دفاع می کردند.
من زود چادرم را سرم کردم. مأموری وارد هالی که ما خوابیده بودیم شد و اسلحه اش را روی سر من گرفت و اجازه نمی داد حرکت کنم. در همان حال برادرم که آن شب منزل ما بود از خواب پریده بود و دوید داخل هال و گفت چه خبر شده؟ من گفتم خبری نیست کارهای همیشگی است. مأمور از حرف من عصبانی شده بود. میثم توی گهواره گریه می کرد. بعد از گذشت مدت زمانی به اتاق کتابخانه که ایشان و مأمورین آن جا بودند، رفتم. آن ها مشغول گشتن کتاب ها بودند، با چند مرتبه رفت و آمد یواشکی کاغذ و نوشته هایی را که ایشان خیلی روی آن ها زحمت کشیده بودند از اتاق بیرون آوردم. اذان صبح شد، ایشان خواستند نماز بخوانند، با مراقبت مأمورین وضو گرفتند و نماز خواندند. بعد آماده رفتن شدند . من بقیه بچه ها را که خواب بودند بیدار کردم و برای اینکه خیلی ناراحت نشوند، گفتم بابا می خواهد به مسافرت برود. ولی وقتی که بچه ها ساواکی ها را با آن اسلحه هایشان دیدند قضیه را فهمیدند. آقای خامنه ای خداحافظی کردند و با مأمورین رفتند. وقتی که هوا روشن تر شد دیدم که روی زمین خون ریخته نفهمیدم چی شده تا اینکه بعد از ظهر همان روز از ژاندارمری تلفن کردند که ایشان را می خواهند ببرند اگر مایلید ایشان را ببینید هر چه زود تر به آن جا بیایید. با بچه ها به همراه یکی از دوستان ایشان به ژاندارمری رفتیم. ایشان را ملاقات کردیم و آن جا من فهمیدم که بر اثر کتک مزدوران ساواک پای ایشان زخمی شده است.
روز بعد دوباره به همین ترتیب به ملاقات رفتیم و گفتند: من به سه سال تبعید در ایرانشهر محکوم شده ام. ایشان پس از این که مدتی از محکومیت خود را در ایرانشهر گذراندند به جیرفت کرمان منتقل شدند. که بعد از چندی به علت انقلاب امت اسلامی ایران به مشهد آمدند و مابقی محکومیت خود به خود منتفی شد.
***رفتار عجیب مار کبری با مار آتشین
در یک اتفاقی نادر یک مار کبرا در موزه حیات وحش شهر نیشابور، یک مار آتشین را بلعید.
رئیس موزه حیات وحش نیشابور گفت: این اتفاق در حالی رخ داد که مار کبرا در فصل پوست اندازی قرار دارد و در این فصل این مارها از خوردن غذا اجتناب می کنند.
حسین حصاری افزود: این مار کبرا 2 متر طول دارد و طعمه اش 1 متر و 65 سانتی متر بود.
***امام جماعت مسجد الحرام: قیامت نزدیک است!
روزنامه الدیار نوشت: "سعود الشریم" امام جماعت مسجد الحرام مدعی شد موج شدید و بی سابقه ای سرما و یخبندان که در ماه های گذشته در عربستان شاهد بودیم دلیل این تغییرات در حقیقت همان تحقق و تأویل حدیث نبوی است که فرمودند: "الجزیرة العربیة ستعود فیها المروج والأنهار" یعنی در عربستان سیلابها و رودهای زیادی بعد از پدیدار شدن خشکی ها وکم آبی ها به جریان خواهد افتاد.
روزنامه الشرق قطر در این باره خبر داد: "الشریم" در تویتر اظهار کرده بود که یخبندان از مهمترین منابع شکل گیری رودخانه ها و رویش پوشش گیاهی است واین پدیده ها از دلایل صدق نبوت پیامبر اسلام است که به وجود اعجاز درحدیث ایشان اشاره دارد آن هنگام که فرمودند: قیامت محقق نخواهدشد مگرآنکه عربستان سیلاب ورودخانه ها ی زیادی در آن جاری شود.
این چهره وهابی افزود: هرکس بارش برف رادر شهر تبوک مشاهده نماید بی شک به یاد حدیث نبوی خواهد افتاد که به معاذ بن جبل فرمودند :ای معاذ اگر عمرت کفاف دهد قطعا این سرزمین خشک را پر از باغ وبوستان خواهی یافت.

***موسس اصلی «شبکه اهل بیت» کیست؟
پس از گمانه زنی های متفاوت پیرامون موسس اصلی شبکه اهل بیت بالاخره «حسن اللهیاری» مدیر این شبکه، در اظهار نظرهای جدیدی، حقایقی را در این خصوص بیان کرد.
وی با اعتراف به این که شبکه اهل بیت از جانب "آمریکا" تاسیس شده است، به حمایت های بی دریغ از سیاست های غلط آمریکا پرداخته و آنها را توجیه نمود.
اللهیاری در گفته ای عجیب، با بیان این که "آمریکا از کشورهای اسلامی خیلی بهتر است" و با اهانت به تمامی مسلمانان، به مخالفت با دستور قرآن کریم پرداخت:
آیات نورانی قرآن کریم در سوره ممتحنه (آیه 1) می فرماید: «یـا أیـها الذین آمنوا لاتتخذوا عدوى و عدوکم اولیاء تلقون الیـهـم بـالمـودة و قـد کـفـروا بـمـا جـاءکـم مـن الحـق...
اى کسانى که ایمان آورده اید دشمن مرا و دشمن خودتان را دوسـتـان خـود مـگـیـریـد، آیا مراتب دوستى خود را به ایشان تقدیم مى کنید با اینکه به شـریـعـتـى کـه بـراى شـمـا آمـده و حـق اسـت کـفـر مـى ورزنـد»
این "روحانی نما" که پیش از این سابقه اهانت به شیعیان و مردم انقلابی بحرین را دارد، ضمن تمجید از حضور آمریکا در افغانستان و انکار جنایت های این کشور در منطقه، تطهیر چهره استکبار جهانی را نیز به کارنامه عملکرد تفرقه افکنانه و آمریکایی خود افزود.
این شیخ لس آنجلس نشین، که با اهانت های مکرر به مراجع تقلید، ادعای مرجعیت را نیز در پرونده خود دارد، بدون در نظر گرفتن خشونت های نظام آمریکا بر مردم این کشور و فراموشی جریان هایی نظیر وال استریت و آدم سوزی فرقه داوودی ها در آمریکا، به تعریف از عملکرد دولتمردان آمریکا پرداخته و آزادی بیان در این کشور را ستود.
این در حالی است که حسن اللهیاری چغچرانی، هیچ گاه در شبکه خود، تاکنون درمورد توهین های انجام شده در آمریکا نسبت به اسلام همانند قرآن سوزی، اسلام هراسی و... هیچ واکنشی نشان نداده بلکه آن را مسئله ای بی ربط به وظایف دینی خود می داند.
***تذکرات فوق محرمانه به روحانی
اظهارات دبیر جامعه مدرسین درباره تذکر دادن روحانیون به دولت های مختلف و تذکرهای اخیر به حجت الاسلام حسن روحانی، در سایت های فارسی زبان غربی بازتاب یافت.
سایت بی بی سی فارسی (BBCpersian) نوشت: محمد یزدی، دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با خبر دادن از تذکرهای "محرمانه و فوق محرمانه" جامعه مدرسین به حسن روحانی گفت که در صورت بی توجهی رئیس جمهور به تذکرها، این جامعه "ممکن است رسماً تذکر بدهد و روزی هم ممکن است رودرروی همدیگر قرار بگیرند."
آقای یزدی در مصاحبه با سایت "مباحثات"، نزدیک به حوزه علمیه قم، افزود روحانیت، تا جایی که دولت با "ارزش‌ها و اصول اسلامی" همراه باشد با آن همراهی می کند، ولی "آنجا که با ارزش‌های اسلامی همراهی ندارد، روحانیت با دولت همراهی نمی‌کند و تذکر می‌دهد."
دبیر جامعه مدرسین، اشاره ای به موضوعات تذکرهای اخیر به آقای روحانی نکرده اما گفته که این تذکرها "اخیرا" داده شده اند.
در هفته های اخیر، دیدگاه های متفاوت رئیس جمهور و عده ای از روحانیون محافظه کار در مورد حدود دخالت دولت در امور شخصی و عقیدتی مردم، به بحث های تندی منجر شد.
بحث بر این زمینه از اوایل خرداد ماه و پس از آن بالا گرفت که آقای روحانی بدون اینکه فرد یا نهاد خاصی را مخاطب قرار دهد گفت: "این قدر در زندگی مردم مداخله نکنید، ولو به خاطر دلسوزی؛ بگذاریم مردم خودشان راه بهشت را انتخاب کنند، نمی‌توان با زور و شلاق مردم را به بهشت برد."
***مصادره اموال ایران در فضای مجازی
گروهی از اسرائیلی ها و آمریکایی ها که مدعی اند قربانی تروریسم هستند، حکم دادگاه را برای ضبط جوازها و نام های دامنه های اینترنتی متعلق به سه کشور ایران، سوریه و کره شمالی دریافت کردند.
نشریه اسرائیلی هاآرتص نوشت، این حکم ضبط، ده روز دیگر قابل اجرا خواهد شد. بنابر این حکم، آن گروه از شاکیان پرونده - که هاآرتص از آنان به عنوان قربانیان یاد می کند- که با حکم دادگاه های پیش تر، خسارت دریافت کرده اند، نیز می توانند در گرفتن خسارت در این حکم شرکت کنند.
حکم دادگاه برای "شرکت اینترنتی برای نام ها و شماره های واگذار شده" یا "آیکان" صادر شده است. آیکان یکی از سازمان های وابسته به وزارت بازرگانی آمریکا در واشنگتن است که مدیریت شبکه جهانی وب یا www را بر عهده دارد.
به گزارش صدای آمریکا(VOA)، هاآرتص می نویسد نیتسانا دارشان لیتنر، وکیل اسرائیلی، که همراه با رابرت تالچین، وکیل نیویورکی این پرونده را پیگیری می کند، به این نشریه گفته است که حکم ضبط به منظور بستن وب سایت های معمولی در ایران نیست، بلکه شاکیان را قادر می کند که پول هایی را که ایران به آیکان می پردازد، تصرف کنند. این پرداخت ها را ایران بابت باز کردن وب سایت های جدید یا وب سایت هایی که تجدید ثبت می شوند و در انتهای نشانی خود علامت ir. دارند، به آیکان می پردازد.
دارشان لیتنر به هاآرتص می گوید: «ما فقط سایت هایی را که بخواهیم ببندیم، می بندیم... نبرد ما با حکومت ایران است و ما قصد آسیب زدن به سایت های دیگر را نداریم. همه وب سایت های متعلق به حکومت به مجرد آن که اینترنت ایران تحت اختیار ما درآمد، دیگر ثبت نخواهد شد.»
***حمایت ناشیانه «BBC» و «VOA» از تروریست های داعش
پس از گذشت بیش از سه سال از ظهور نئو تروریست های تکفیری در سوریه و عراق، که اخبار و تصاویر اقدامات وحشیانه و غیر انسانی آنها در کل رسانه های جهان منتشر شده است، بر اذهان عمومی مردم دنیا پوشیده نیست که این جریانات تکفیری، تمام گروه های تروریستی دنیا را در انجام هر نوع جنایتی رو سفید کرده اند.
اما برخورد دوگانه غرب و شبکه رسانه ای آن در مواجهه با اینگونه پدیده ها، در برخورد با این جریانات تکفیری-تروریستی، بیش از پیش نمایان شده است.
موج عظیم انتقادات مخاطبین شبکه دولتی انگلیس "بی بی سی" (BBC) نسبت به عدم بکارگیری نام تروریست برای گروهی چون "داعش"، باعث شد که مسئولین این شبکه را وادار به پاسخگویی در این باره نماید.
چندی پیش شبکه "بی بی سی" در میزگردی که با حضور دو تن که از سردبیران بخش های مختلف این شبکه، به پاسخگوئی در این باره پرداخت.
"لیلی ابوالحسنی" یکی از سردبیران این شبکه در پاسخ مخاطبان که پرسیده بودند چرا "بی بی سی" برای داعش از عبارت گروه تروریستی استفاده نمی کند، گفت: سیاست ما بر این است که مادامی که یکی از مسئولان رسمی کشورها و یا دولت ها از عنوان گروه تروریستی برای هر گروه مبارز و پیکارجو استفاده نکند، ما هم چنین عبارتی را در هیچ یک از بخش های شبکه برای آن گروه بکار نخواهیم برد.
اما سوال اساسی که بوجود می آید این است که چرا "بی بی سی" و یا "صدای امریکا" چنین رفتار متناقض و دروغ های آشکار را بیان می کنند؟
پاسخ بسیار روشن است؛ سیاست غرب به سردمداری امریکا و انگلیس در منطقه و خصوصا کشورهای اسلامی ایجاد و حمایت از گروه های تروریستی است که توسط خودشان و در فضاهای نظامی و یا زندان هایی چون "ابوغریب" و یا "گوانتانامو" تربیت شده و از آنان در راستای ایجاد و القای اختلافات مذهبی و قومی در کشورهای اسلامی استفاده می کنند.
***واکنش دولت آمریکا به وجود پهبادهای ایرانی در عراق
شبکه "بی بی سی عربی" خبر داد که "ماری هارف"، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری گفت ایران می‌تواند نقشی سازنده در تشکیل دولتی فراگیر در عراق بازی کند.
هارف همچنین گفت نمی‌تواند گزارش‌های رسانه‌ها درباره ارسال پهپادهای ایرانی به عراق را تأیید کرد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگار آسوشیتدپرس درباره گزارش‌هایی که ادعا می‌کند ایران به عراق، پهپادهای شناسایی و تجهیزات و تدارکات نظامی فرستاده گفت: نمی‌توانم جزئیات موجود در این گزارش‌ها را تکذیب کنم.
این مقام آمریکایی افزود: ما گفتیم که هیچ‌کس در منطقه نباید کاری بکند که اختلافات قومی را بیشتر کند، زیرا این به افراط‌گرایی در عراق دامن می‌زند. می‌دانیم که ایران و عراق کشورهایی با روابط نزدیک هستند و بار دیگر ما معتقدیم ایران، اگر همان پیامی که ما به دولت عراق می‌دهیم را بدهد می‌تواند نقش سازنده‌ای در عراق بازی کند.
***توافقنامه محرمانه با داعش در کردستان عراق!
یک سایت خبری عراقی از توافقنامه محرمانه برخی مسؤولان کردستان عراق با اعضای باقیمانده حزب منحل بعث و گروه تروریستی داعش، برای عدم تعرض به این گروه خبر داد.
به نوشته العالم، یک منبع آگاه به سایت "المسله" خبر داد که برخی از سران کرد عراق، طی چند دور گفتگوی محرمانه با اعضای باقیمانده حزب منحل بعث و سران گروه تروریستی موسوم به "دولت اسلامی در عراق و شام" (داعش) در یکی از هتل های اربیل، به توافق دست یافتند. آخرین مورد این جلسات، دوشنبه شب برگزار شد.
این منبع که خواست نامش فاش نشود، درباره مفاد این توافقنامه اظهار داشت: مهمترین بند این توافق، عدم تعرض نیروهای کُرد پیشمرگه به عناصر داعش در همه مناطق ِ تحت امر دولت محلی کردستان عراق است.
وی افزود: این توافق همچنین عدم تعرض عناصر داعش به دفاتر احزاب کُرد در مناطقِ تحت کنترل داعش را شامل می شود و فراتر از آن به احزاب کُرد عراقی اجازه می دهد، در شهرهای موصل و تکریت، دفاتر خود را بازگشایی کنند.
این منبع تاکید کرد: بر اساس این توافق، عناصر داعش می توانند از جادۀ میان موصل در استان دهوک به سمت ترکیه استفاده کنند و نیروهای پیشمرگ حق نخواهند داشت متعرض نیروهای داعش شوند یا خودروهای آنان را بازرسی کنند.
به گفته این منبع، دفاتر دو حزب کُرد اتحادیه میهنی و حزب دموکرات کردستان عراق، از ظهر دیروز در موصل بازگشایی شدند و برخی از اعضای این دو حزب، در این دفاتر به محل کار خود برگشتند.
***واگذاری پرونده عراق به «بندر بن سلطان»
روزنامه فلسطینی "المنار" به نقل از منابع آگاه خبر داد: حامیان" بندر بن سلطان" رئیس سابق سرویس اطلاعات عربستان توانستند باکمک برخی همپیمانان خارجی، نظر "ملک عبدالله" پادشاه عربستان و اطرافیان وی را نسبت به برگرداندن بندر بن سلطان به نظارت بر سرویس های اطلاعاتی در قالب مشاور امنیتی پادشاه در امورتروریسم، جلب کنند.
این روزنامه افزود: حامیان شاهزاده همچنین از پادشاه خواستند وی را همچنان ناظر بر پرونده عراق و حمایت از تروریستها ابقا نماید.
این در حالی است که "بندر بن سلطان" در ماموریت قبلی اش یعنی نظارت بر پرونده سوریه شکست خورده بود و در سایه مدیریتش، حمایت از تروریست ها گسترش یافته و بسیاری از مردم سوریه کشته شدند و ارتباط با اسرائیل افزایش یافت.
منابع این رسانه گفتند که در برگرداندن بندر بن سلطان به حوزه اداره سرویس های اطلاعاتی، طرف های غربی دخالت کرده و در جلسه ای که در یکی از کاخ های اقامت "ملک عبدالله" در مغرب تشکیل شده بود، این طرف ها مسئله به کارگیری مجدد این شاهزاده سعودی بعد از کناره گیری وی از سمت قبلی اش را مطرح کرده بودند.
***مدارک جدید عبدالله از تقلب در انتخابات
جبار شلگری، عضو ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله که در یک نشست خبری درباره این مدارک توضیح می‌داد گفت که بر اساس این مدارک، مقام‌های محلی دولتی و نیروهای امنیتی در تقلب به نفع اشرف‌غنی احمدزی دست داشته‌اند.
شلگری گفت که این مدارک، ادعاهای تیم 'اصلاحات و همگرایی' مبنی بر این که در دور دوم انتخابات تقلب سازمان یافته و گسترده صورت گرفته است را مستند می‌سازد.
او گفت: «این تقلب از سوی ده بیست نفر نیست بلکه شبکه منظمی است که از اول تشکیل شده و راس آن در کمیسیون مستقل انتخابات است. با ارائه این مدارک، تاکید ما بر این است که امرخیل تنها فرد متقلب نیست، او در راس یک شبکه تقلب در کمیسیون قرار داشت و ریشه این تقلب به خیلی جاهای دیگر می‌رسد.»
به گزارش بی بی سی(BBC)،رسانه دولتی انگلیس، شلگری از فرد مشخصی نام نبرد اما گفت که در انتخابات صدها مورد تقلب مشابه سازماندهی شده که در نتیجه آن تاثیر‌گذار است. او گفت که مدارک بیشتری دارند و در آینده منتشر خواهند کرد.
مدارک تازه‌ای که ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله منتشر کرده، شامل یک فایل ویدیویی است که افرادی را در یک اتاق نشان می‌دهد که لباس نیروهای امنیتی افغانستان را به تن دارند و مشغول پر کردن صندوق‌‎های رای به نفع اشرف‌غنی احمدزی هستند.
مدرک دومی که امروز از سوی ستاد عبدالله منتشر شد، فایل صوتی یک مکالمه تلفنی است که این ستاد ادعا می‌کند منسوب به مجید خوگیانی، والی ولایت میدان وردک است و او به طرف مقابل که ادعا شده یک افسر ارتش ملی افغانستان است، سفارش می‌کند تا برای حل مشکلی، با اعضای ستاد انتخاباتی اشرف‌غنی احمدزی در میدان وردک تماس بگیرد.
در این فایل فردی که ستاد عبدالله عبدالله ادعا می‌کند خوگیانی است، به طرف مقابل می‌گوید که هر دو نامزد برایش یکسان هستند اما چند بار بر پشتون بودن خود و طرف مقابل تاکید می‌کند اما مشخص نیست که هدف او از این تاکید چیست.
***وصیت شهید افغانستانی: موتورم را هم بفروشید و خرج جبهه‌های امام کنید
شهید «رجب‌علی غلامی» متولد شهر لار کابل در افغانستان بود. شهیدی که 16 خرداد سال 64 در عملیات والفجر 9 به شهادت رسید. روی مزار این شهید که در بجستان قرار دارد، نوشته شده است: «مادران و خواهران بر سر مزار من گریه کنید که من در این شهر غریبم و پدر، مادر و خواهری ندارم که برایم گریه کنند». وی در زمان بمباران افغانستان توسط شوروی از خانواده‌اش جدا و برای فرار از خدمت به حکومت کمونیستی در سن 11 سالگی به ایران مهاجرت کرد و در شهر بجستان سکنی گزید.
او دفاع از ایران و اسلام را وظیفه خود می‌دانست. مدتی در پایگاه‌های چمران و بهشتی فعالیت می‌کرد با شروع جنگ راهی جبهه شد و به مدت دو سال در کردستان در تیپ ویژه شهدا به عنوان تخریب‌چی فعالیت می‌کرد. سرانجام در خرداد ماه سال 64 به شهادت رسید و پیکر او در تیرماه سال 84 به خاک سپرده شد. بخشی از وصیتنامه این شهید به شرح ذیل است:
پدران و مادران عزیزی که در تشییع جنازه‌ام شرکت کردید افسوس نخورید بلکه به جای این افسوس خوردن خواسته فرزندانتان را جواب مثبت دهید و آنها را روانه جبهه کنید که امروز خط سرخ حسینی، خون می‌طلبد. اگر جسدم به دست دوستان افتاد در کنار دیگر برادران و عزیزان شهید بسجتان به خاک بسپارید. برادران عزیز همانطور که می‌دانید من غریبم پدر و مادر ندارم و همچنین برادر و خواهری.
از شما عزیزان تقاضا دارم گاه گاهی که بر سر قبرم حاضر می‌شوید فاتحه‌ای بخوانید و اگر ممکن بود یک شب جمعه دعای کمیل بر سر مزارم برگزار کنید انشاءالله. در ضمن موتورم را هم بفروشید و پولش را به جبهه واریز کنید در پایان از کلیه برادران و خواهران بجستانی امید عفو و بخشش دارم اگر خطایی از من مشاهده کرده‌اند خواهند بخشید. از برادران عزیزم احمد باغبان و علی پور اسماعیل می‌خواهم که به جای برادرم جنازه‌ام را به خاک بسپارند.
***کتابی که همچنان چاپ آن ممنوع است
کتاب هیتلر در آلمان ممنوع خواهد ماند.
به گزارش خبرگزاری آلمان، وزرای دادگستری ایالت‌های این کشور روز پنجشنبه، 26 ژوئن، پس از نشستی اعلام کردند که انتشار کتاب "نبرد من" نوشته آدولف هیتلر در سراسر کشور همچنان ممنوع خواهد بود.
در سال 1943،‌ بیش از 10 میلیون نسخه از 'نبرد من' در آلمان پخش شد
طبق قانون حق تألیف در آلمان، با گذشت هفتاد سال از مرگ یک مؤلف یا نویسنده، هر متنی برای انتشار آزاد می‌شود و دیگر کسی نمی‌تواند با مستمسک این قانون از نشر آن جلوگیری کند. آدولف هیتلر، مؤلف کتاب "نبرد من" در 30 آوریل 1945 در برلین خودکشی کرد.
از نظر حقوقی در پایان سال 2015 برای انتشار کتاب او منع قانونی وجود ندارد، اما به نظر مقامات قضائی کشور "بنا به مسئولیت تاریخی آلمان" این کتاب "ضدانسانی" پس از آن هم نباید منتشر شود.
تشخیص ضدانسانی بودن یک اثر در فرهنگ و عرف هر کشور متفاوت است اما با این حال کشورهای غربی ترجیح می دهند با استاندارهای دوگانه خود با آن برخورد کنند آنها آزادی بیان را بهانه ای برای مداخله در امور مختلف کشورهای دیگر بویژه مخالفان خود قرار می دهند.
برخی از مقامات سیاسی و حقوقی آلمان هشدار می‌دهند که بیش از این نمی‌توان کتاب هیتلر را از افکار عمومی دور نگه داشت. آنها پیشنهاد می‌کنند که از سال 2016 نسخه‌ای انتقادی از کتاب همراه با تفسیر و توضیحات علمی منتشر شود. به نظر آنها این گونه می‌توان از تأثیر منفی این کتاب تبلیغاتی جلوگیری کرد.
بسیاری از صاحب‌نظران عقیده دارند که به جای ممنوعیت مطلق متن، که می‌تواند به آن حتی جذابیت بیشتری بدهد، بهتر است متنی انتقادی از آن به بازار آید. ممنوعیت کتاب در عمل نیز غیرقابل اجرا بوده است، زیرا به سادگی در اینترنت در دسترس است.
آدولف هیتلر که چند ماهی بود به اتهام شرکت در توطئه کودتایی در زندان لندزبورگ به سر می‌برد، کتاب دوجلدی "نبرد من" را در سال 1924 در همان بازداشتگاه تألیف کرد.
هیتلر در این کتاب نظریات خود درباره برتری‌نژاد آلمانی و ضرورت پاک نگه داشتن این‌نژاد از نفوذ عناصر ناپاک خارجی را به تفصیل بیان کرده است.
کتاب هیتلر به بیشتر زبان‌های جهان، از جمله فارسی و عربی و ترکی، ترجمه شده و حتی پس از سقوط رایش سوم بارها منتشر شده است.
ترجمه فارسی "نبرد من" در ایران رواج دارد و بارها تجدید چاپ شده است. این کتاب با برگردان عنایت‌الله شکیباپور از سوی انتشارات "دنیای کتاب" به بازار عرضه شده است.
***هنرمندان: داشتن مواد مخدر را جرم ندانید!
بیش از 90 چهره هنری، سیاسی، وکیل و کارشناس بهداشت و درمان در نامه‌‌ای به دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، خواهان تجدید نظر در سیاست های دولتی در زمینه مواد مخدر شده اند.
استینگ (خواننده)، سر ریچارد برنسون (مالک مجموعه ویرجین)، و ویل سلف (نویسنده) از جمله امضاکنندگان این نامه هستند.
آنها خواهان اصلاح در قوانین مربوط به مواد مخدر شده اند، به گونه ای که داشتن مواد مخدر دیگر جرم نباشد.
در این نامه آمده است که قوانین در اختیار داشتن مواد مخدر در بریتانیا باعث شده که در 15 سال گذشته، بیش از یک و نیم میلیون نفر بدون ضرورت، مجرم دانسته شوند.
در این نامه به نمونه هایی از استرالیا، جمهوری چک و پرتغال اشاره شده و آمده است: از وقتی مصرف کنندگان مواد مخدر، به جای محکوم شدن، از حمایت های پزشکی - دارویی و مشاوره برخوردار شده اند، مشکلات جسمانی مرتبط با مواد مخدر "به شدت" کمتر شده است.
این درخواست در حالی ارائه شده است که بریتانیا لقب پایتخت مواد مخدر اروپا را به خود اختصاص داده است.
***موضوع دختران پادشاه عربستان شخصی است دخالت نکنید!
صد روز از آغاز دوره ای که سحر و خواهرش جواهر- دختران ملک عبدالله پادشاه عربستان آن را قحطی تحمیلی نامیده اند، می گذرد. سحر و جواهر، پدر را متهم کرده اند که آنها و دو خواهر دیگرشان را 12 سال بر خلاف میلشان زندانی کرده است. ویلای آنها در جده تمام مدت زیر نظر گارد مسلح است و این دختران حق خروج ندارند.
بی بی سی گزارش داد: دختران پادشاه عربستان می گویند که سال هاست دستشان از دنیا کوتاه است. سحر، جواهر، حلا و مها دختران ملک عبدالله پادشاه عربستان هستند که پدرشان را متهم می کنند 12 سال است آن ها را بر خلاف میلشان در ویلایی زندانی کرده است. اجازه ملاقات و خرید غذا ندارند. نمی توانند ازدواج کنند و اسیرند.
در آزادترین شهر عربستان سعودی یعنی جده آزادی خبرنگار هم بسیار محدود است. مأموران وزارت اطلاعات و فرهنگ همه جا دنبالتان هستند. با گذرنامه ایرانی دردسرتان برای سر کشیدن به این سو و آن سو بیشتر هم می شود.
جواهر یکی از دختران ملک عبدالله می گوید: با روزی یک وعده غذا سر می کنیم. حیوانات خانگیمان از گرسنگی تلف خواهند شد. باید آب را خودمان تصفیه کنیم. باید همین الان آزادمان کنند. دنیا نباید بگذارد برادرانمان با ما این کار را بکنند و بگویند که یک مسأله خصوصی است.
دو سال بود که از درد شکم کلافه بودم. چند ماه از تخت نمی توانستم بیایم بیرون. دکتری که می آمد فقط از من خون می گرفت و می گفت چیزی نیست. مدام مسخره ام می کرد که چرا اینقدر شکایت می کنی؟!
بی بی سی در ادامه گزارش داد: بیرون از عربستان ماجرا رسانه ای شد اما داخل کشور خبری نیست که چندان عجیب نیست. دولت عربستان می گوید دخالت نکنید موضوع شخصی است. دولت های غربی که معمولا در مسائل حقوق بشری صدایشان بلند است این بار ساکتند.
***اطلاعات محرمانه تیم ملی دست هنرمندان ایرانی
تعداد زیادی از هنرمندان به برزیل سفر کرده اند تا از نزدیک شاهد بازی های ایران در جام جهانی باشند که حضورشان جنجال های زیادی را در پی داشت.
مسئولان ذی ربط بارها تاکید کردند هزینه های اعزام این هنرمندان از طریق اسپانسر تامین شده و پول بیت المال در این راه صرف نشده است اما اتفاقات عجیبی در برزیل رخ داده که نشان می‌دهد توجه ویژه ای به این هنرمندان از سوی مسئولان فدراسیون فوتبال صورت می گیرد.
هتل محل اقامت تیم ملی از قبل مشخص نشد و یکی از موارد محرمانه تیم ها محسوب می شود که تنها فدراسیون فوتبال از آن باخبر است و در حالی که پیشکسوتان اعزامی از سوی فدراسیون فوتبال در هتلی جداگانه مستقر شدند، هنرمندان اعزامی در هتل ملی پوشان حضور داشتند.
جالب اینکه کاروان ایران پس از بازی اول به شهری دیگر رفت و در هتلی جدید مستقر شد و این بار هم هنرمندان به همان هتل رفتند تا مشخص شود از قبل در جریان محل اقامت ملی پوشان بوده اند و پر بیراه نیست اگر بگوییم فدراسیون فوتبال اطلاعات محرمانه را در اختیار اسپانسر هنرمدان قرار داده است.
از سوی دیگر خبرنگاران اعزامی به برزیل نیز که از بی توجهی ها و ناهماهنگی ها گلایه های زیادی دارند، از نزدیک شاهد اهدای بلیت های رایگان از سوی برخی مسئولان فدراسیون فوتبال به هنرمندان اعزامی بوده اند و خیلی ها بر این باورند که اسپانسر هنرمندان نقش ویژه ای در این مسائل ایفا کرده و باعث توجه ویژه فدراسیون فوتبال به هنرمندان اعزامی شده است!
***آدامسی که به شدت سرطان زاست
کارشناسان هشدار می‌دهند استفاده از موادی مانند چسب و یا آدامس نیکوتین که برای رفع اعتیاد به سیگار استفاده می‌شود می‌تواند خود یک عامل خطرناک برای ابتلای افراد به انواع سرطان‌ها باشد.
گفتنی است، براساس جدید ترین تحقیقات صورت گرفته توسط موسسه بیو انفورماتیک ویرجینیای کشور ایالات متحده، نیکوتین که خود یکی از 4 هزار ماده‌ی شیمیایی سرطان زا است، می‌تواند خود یک عامل ابتلا به انواع سرطان‌ها باشد.
کارشناسان هشدار می‌دهند مصرف نیکوتین باعث ترشح بیشتر سلول‌های استرس، اکسیداتیو در بدن می‌شود که ترشح این ماده‌ی شیمیایی در بدن باعث فعال سازی عناصر ایجاد کننده‌ی سرطان می‌گردد. کارشناسان اعتقاد دارند مصرف نیکوتین می‌تواند باعث جهت ژنوم‌ها در بدن گردد که سرآغاز ابتلا به سرطان است. تحقیقات بر روی مضرات دیگر نیکوتین ادامه دارد.
***جزئیات تکان دهنده ازدواج دختر سرمربی مشهور اخلاق مدار!
یکی از مربیان مدعی اخلاق که خیلی تلاش می‌کند خودش را یک مربی ارزشمند بنامد و البته هرازگاهی هم ادای آدم‌های دلسوز را در می‌آورد و مدعی می‌شود به فکر سفره‌های خالی مردم است و در مصاحبه‌های خود ادعا می‌کند آرزوی اصلی‌اش بهبود اوضاع اقتصادی مردم است، در این روزها که خیلی از هموطنان شریف ما به زحمت خرج زندگی ساده‌شان را درمی‌آورند، برای عروسی فرزندش ریخت و پاش عجیبی کرده است.
از چند روز پیش اخبار مربوط به این ریخت و پاش جناب مربی مدعی اخلاق را شنیده بودیم اما چون دوست نداشتیم این اخبار صحت داشته باشد، باور نمی‌کردیم تا این‌که دیروز یک منبع آگاه خبر داد طرف برای عروسی فرزندش لباس عروس را از سوییس سفارش داده و ارکستر هم از ترکیه آورده است.
قطعاً این سرمربی حق دارد مثل هر پدری برای ازدواج فرزند خود سنگ تمام بگذارد و هیچ‌کس نباید بابت این کار از او انتقاد کند اما به راستی سفارش لباس عروس از سوییس و دعوت ارکستر از ترکیه، ریخت و پاش و خرج غیر ضروری نیست.
***بدسلیقگی های عادل فردوسی پور روی مخ!
هنوز یادمان نرفته که عرق تیم ملی در بازی های آسیایی 2007 خشک نشده بود که امیر قلعه نویی، سرمربی وقت تیم ملی مورد هجمه های همه جانبه مجری برنامه 90 قرار گرفت و تا می توانست به همراه دو کارشناس همیشه یارش، یعنی امیر حاج رضایی و بیژن ذوالفقارنسب به انتخاب نفرات، سبک بازی، برنامه ریزی ها و ... تاختند.
در آن زمان هیچ خرده ای به عادل فردوسی پور نگرفتیم، او رسانه است و کارش نقد. نه برای تخریب که برای پیشرفت. عادل کارش را خوب انجام داد. چون تیم ملی هرچند خوب بازی می کرد ولی نیاز به پوست اندازی اساسی داشت که هدف، با نقشه های عادل قابل دسترس شد.

 اما فردوسی پور در مقابل کی روش هیچ گاه عملکرد خوبی نداشته است. او که همیشه مقابل سرمربی ها وطنی، شمشیر نقدش را تیز می کند در مقابل سرمربی پرتغالی همواره سر تعظ‍یم فرود آورده و همه تصمیماتش را از صفر تا صد ستوده است.
نمی خواهیم پرونده خط خوردن ستاره ها، صعود سخت به جام جهانی در گروهی آسان، جریان مسخره آل اشپورت و یا به تمسخر گرفتن لیگ ایران را باز کنیم چرا که مجال آن در این جایگاه نیست.
فقط اشاره به این نکته لازم است که خط مشی افکار کی روش در مصاحبه هایش همواره له کردن فوتبال ایران مقابل جهان، اروپا و البته ژاپن و کره است و معرفی خودش به عنوان خدای حرفه ای گری. البته شکی در تفکر حرفه ای وی در بستن قراردادش نیست ولی شاید برای صعود به دور دوم جام جهانی چیزهای دیگری هم لازم بود.
ولی نگاه فردوسی پور به همه این ماجراهایی که کی روش حضور دارد، چیز دیگری است.
***یک بازیکن سفارشی دیگر در تمرینات استقلال
چند روز پیش سه بازیکن جوان با در دست داشتن نامه ای به کمپ استقلال رفته و خود را از طرف یکی از اعضای هیئت مدیره به قلعه‌نویی معرفی کردند.
این موضوع باعث شد تا قلعه‌نویی از این سه نفر تست فنی بگیرد و البته هر سه نفر در آزمایش فنی مردود شدند.
جالب اینجا است که اخیرا یک دروزاه بان قدبلند با در دست داشتن نامه از طرف یکی از مدیران رده بالای استقلال به کمپ این باشگاه رفت و از قلعه‌نویی خواست از او تست بگیرد.
قد و قامت این دروازه بان بسیار خوب بود ولی جالب اینجا است که همچنان بازار معرفی بازیکنان و سفارش آنها از سوی مدیران داغ است.
چند سال پیش یکی از اعضای هیات مدیره استقلال با معرفی بازیکنی به نام سید حسین علوی به پرویز مظلومی و رد کردن نام او در فهرست اصلی بازیکنان این تیم سر و صدای زیادی به پا کرد که حتی کار به مجلس شورای اسلامی هم کشیده شد.
***پایان داستان جنجال برانگیر کارت پایان خدمت جعلی
اسماعیل حسن‌زاده درباره وضعیت کارت پایان خدمت سعید حلافی بازیکن تیم پیکان که مسئولان فجر سپاسی معتقد بودند جعلی است، گفت: با توجه به استعلامی که از سازمان نظام وظیفه گرفتیم، کارت معافیت حلافی درست و قانونی صادر شده بود اما با توجه به اعتراض فجری‌ها سازمان نظام وظیفه و کمیسیون پزشکی تشخیص دادند که او تنها باید معاف از رزم می‌شد و به این ترتیب از 29 تیرماه 93 سرباز به حساب می‌آید.
وی با بیان اینکه حلافی باید به سربازی برود، تصریح کرد: در کمیسیون پزشکی سازمان نظام وظیفه ابتدا حلافی از رفتن به خدمت مقدس سربازی معاف و کارت پایان خدمت هم برای این بازیکن قانونی صادر شد اما مسئولان فجرسپاسی معتقد بودند که کارت پایان خدمت او جعلی است. پس از استعلام از نظام وظیفه، مشخص شد که کارت پایان خدمت حلافی درست بوده اما فجری‌ها بار دیگر اعتراض کردند و گفتند نامه‌های دیگری در اختیار کمیته انضباطی قرار می‌دهند که نشان از جعلی بودن کارت پایان خدمت دارد.
رئیس کمیته انضباطی ادامه داد: تا دو روز گذشته نامه‌ای از سوی مسئولان فجر در اختیار کمیته انضباطی قرار نگرفته اما سازمان نظام وظیفه در نامه‌ای به ما اعلام کرد که بار دیگر مسئله حلافی در کمیسیون پزشکی بررسی و به این نتیجه رسیده‌ایم که او تنها باید معاف از رزم می‌شد و باید به سربازی برود.
***خوردن زباله در اعتراض به اسراف
یک مرد با حرکت اعتراضی قصد داشت نشان دهد که چه مقدار از مواد غذایی که همچنان قابلیت مصرف دارند توسط مردم اروپا دور ریخته و به زباله تبدیل می‌شوند.
این مرد که تمام طول این سفر را با دوچرخه طی کرده، گفت: هرگز تصور هم نمی‌کردم ما این حجم بالا از مواد خوراکی را هر روز به زباله تبدیل می‌کنیم. وقتی در طول سفرم تصمیم به این کار گرفتم مشاهده کردم مردم ظرف‌های حاوی مواد خوراکی را در حالی دور می‌ریزند که هنوز مقدار زیادی غذای قابل مصرف داخل آنها وجود دارد.
این مرد که حرکت خود را نوعی اعتراض عنوان کرده، معتقد است: اگر روزانه حجم کمتری غذا تهیه کنیم، ارزش و اهمیت آن برایمان بیشتر خواهد شد و غذای کمتری دور ریخته می‌شود. طبق اعلام رسمی سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل (فائو)، یک سوم از مواد خوراکی تولیدشده در جهان برای مصارف انسانی به زباله تبدیل می‌شوند.
***برنامه‌ای که رقیب قدرتمند ماهواره شد
سید مصطفی جلالی پور خواننده موسیقی اصیل کشورمان طی یادداشتی نوشت: بیش از یک سال است که در یکی از شبکه های جدید تاسیس صدا و سیما بنام شبکه "شما " برنامه ای با محتوای موسیقی بنام "هفت ترانه " ، تهیه و پخش می شود.
این برنامه رویکردی خلاقانه و نوین به هنر موسیقی و مخصوصا موسیقی سنتی و نغمه ها و آواهای محلی ایرانی داشته و به مرور زمان مخاطبان بسیاری را در تمامی نقاط شهری و روستایی کشورمان داشته است و آرام و بی ادعا رقیب قدرتمندی برای شبکه های ماهواره ای بوده است.
جامعه شناسان معتقدند رفتارها و اخلاقیات جامعه ارتباط مستقیمی با نوع موسیقی که افراد گوش می‌دهند دارد و از آنجایی‌که این برنامه درکنار موسیقی پاپ باعث شناخت و ترویج هرچه بیشتر موسیقی سنتی و بومی اقوام ایرانی بوده می‌تواند در این زمینه بسیار تاثیرگذار باشد و همچنین اساتید موسیقی سنتی و محلی نیز ازین امر خشنودند.

باتوجه به اینکه این حجم استقبال و مخاطب این برنامه از یک شبکه نوظهور و دیجیتال می‌باشد که امکان دیدن آن حتی برای همه هموطنان میسر نیست ضمن تبریک به صدا و سیما به جهت تهیه و پخش این برنامه پیشنهاد می‌کنیم چنین برنامه هایی را در شبکه های اصلی که امکان دسترسی برای تمام مخاطبان باشد نیز فراهم کنند.
***مشهورترین هواپیمای ایرانی بازنشسته شد
یکی از اتفاقات و اقدامات مهمی که سالهای اخیر در صنعت هوایی کشورمان رخ داده است بازنشسته شدن هواپیماهای غول پیکر بویینگ 747 ناوگان هواپیمایی ایران ایر یا همان هما است که از جمله آن می توان به بازنشسته شدن هواپیمای جنجالی ایرباس 300 هما اشاره کرد که سالها قبل به تیتر روزنامه ها تبدیل شده بود.
اما دومین رخداد مهم در این زمینه هم طی روزهای اخیر رخ داده است و یکی از بویینگ های 747 که سالها وظیفه حمل و نقل مردم ایران در پروازهای داخلی و خارجی را بر عهده داشته پس از صدها هزار ساعت، برای همیشه زمینگیر خواهد شد.
این هواپیمای بویینگ با شماره رجیستری EP-IAA پس از انجام آخرین پرواز خود به کشور هندوستان، برای همیشه در فرودگاه مهرآباد به خواب فرو رفت. خداحافظی با عضوی دیگر از ناوگان پر افتخار پهن پیکر و دوربرد هما که به "آلفا آلفا" مشهور بود، نشان داد برنامه جدید مدیران هما استفاده از هواپیماهای جدید یا منتظر ماندن برای به نتیجه رسیدن مذاکرات با غرب برای خرید هواپیماهای نو است.
اما شهرت بزرگ این بویینگ به خاطر درج نام پر افتخار و تاریخی "خلیج فارس" یا همان Persian Gulf است که این هواپیما را تبدیل به اسطوره ای در بین هواپیماهای مسافربری کشورمان تبدیل کرده بود و بسیاری از مردم و کارکنان صنعت هوایی با این پرنده که به نوعی مشهورترین هواپیمای ایرانی بود عکس یادگاری گرفته بودند.
قرار است با توجه به امکان استفاده مجدد از موتورهای این بویینگ، این موتورها روی یک هواپیمای بویینگ 747 دیگر نصب شده و یک 747 دیگر به پروازهای خود ادامه دهد.
*** کپی‌برداری تبلیغات تلویزیونی این بار از کوکاکولا
پیام‌های بازرگانی در زمان پخش مسابقات جام جهانی 2014 برزیل یکی از بخش های همیشگی محسوب می‌شود که حتی در برخی موارد این آگهی ها تا ساعت‌های بامدادی هم ادامه پیدا می‌کند.
هر چند که حجم این پیام‌های بازرگانی در مقایسه با آگهی‌های شبکه‌های فارسی زبان بسیار کم به شمار می‌آید اما در اغلب موارد این پیام ها از حوصله بینندگان تلویزیونی خارج است. البته با کمبود بودجه صدا و سیما و هزینه هنگفت خرید پخش مستقیم دیدارهای جام جهانی شایدپخش این پیام های بازرگانی کمی قابل توجیه باشد اما در این میان باید به محتوا، شکل و فرم پیام ها توجه بیشتری شود.
طراحان و سازندگان خوش ذوق آگهی های تبلیغاتی در صداو سیما به تناسب ایام و روزهای خاص تبلیغات خود را تغییر می دهند، به طورمثال جام جهانی امسال که با حضور تیم ملی ایران نیز همراه شده، رقابت جدی را در بین سازندگان تیزرهای تبلیغاتی ایجاد کرد.
در سوی مقابل برخی دیگر از سازندگان تیزرهای تبلیغاتی روش ساده تری که همان کپی برداری از نسخه های خارجی است را انتخاب می کنند. نمونه ای از این موارد تبلیغ یک نوع جدید از بستنی است که شرکت سازنده این پیام بازرگانی داخلی آن را از تبلیغ 4 سال پیش شرکت کوکاکولابا اندکی تغییر کپی کرده است.
گفتنی است در طول سال های اخیر استفاده ابزاری از بانوان، تبلیغ نوعی از کرم های آرایشی و بهداشتی به دلیل ابهام در نوع کاربرد، تبلیغ نوعی از وسایل کمک آموزشی کودکان به علت در مضیغه قرار دادن خانواده ها در خرید این کالا و یا کپی برداری یک بانک از یک ویدئو موزیک خواننده زن بدنام خبرساز شده بود.
***روایت مازیار ناظمی از قیمت پسته و گیلاس در برزیل
مجری تلویزیون در صفحه شخصی فیس‌بوکش قیمت برخی از میوه‌ها و خوراکی‌ها را در برزیل منتشر کرده است.
‌ مازیار ناظمی گوینده سابق خبر ورزشی صدا و سیما و مدیر فعلی روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان که به برزیل سفر کرده است؛ در صفحه شخصی فیس‌بوکش قیمت برخی از میوه‌ها و خوراکی‌ها را در برزیل منتشر کرده است.
ناظمی با انتشار این دو عکس نوشت: پسته ایران در جهان سرآمد است در برزیل کیلویی نزدیک هشتاد هزار تومان.
گیلاس کیلویی چهل و پنج دلار یعنی حدود صد و سی هزار تومان باز بگید ایران گرونه البته درآمد سرانه آنها از ما بیشتر ‏نیست.
***در ستایش تنها شهر ایران که قتل در آن معنا ندارد!
چند نفر از ما می‌دانیم که شهری در ایران وجود دارد که مردمانش تاکنون دستکم در طول 400 سال گذشته، تیغ بر روی هم نکشیده و حاضر به قتل هیچیک از همنوعان همشهری خود نشده‌اند؟ چگونه است که در فریدون‌شهر اصفهان، مردمان هموطن ما یاد گرفته‌اند که کینه‌هاشان را روی یخ بنویسند؟ چرا نباید سلوک این مردم دوست‌داشتنی را در پهنه‌ی گیتی معرفی و تکثیر کنیم ...
هفته گذشته به بام ایران رفته بودم ... نه! اشتباه نکنید؛ بام ایران نه سمیرم است، نه بروجن، نه شهرکرد و نه بیجار. بلکه فریدون شهر با 2530 متر ارتفاع از سطح دریا در جوار شاهان کوه، رفیع‌ترین سکونتگاه ایران است. سکونتگاهی که بیش از 400 سال است که در آن 5 قوم ترک، لر، فارس، ارمنی و گرجی در کنار هم می‌زیند و شگفتا که تاکنون هیچ گزارش قتلی از این منطقه به ثبت نرسیده است! راز ماندگاری آرامش و دوام لبخند و پراکنش مهر در میان مردمان نیک اندیش این دیار چیست؟
*** سوء استفاده همایش‌ها و جشنواره‌ها از آرم تشکل‌های اقتصادی
کلاهبرداری و سوء استفاده از اعتماد تجار و فعالان اقتصادی یکی از رایج ترین جرائمی است که در حوزه اقتصادی رخ می دهد و علی رغم تذکرات نهادهای قانونی و بالا رفتن سطح آگاهی مردم، هنوز هم این اتفاق به انحاء مختلف به وجود می آید و خسارت هایی را به بار می آورد.
همین چند وقت پیش بود که نیروی انتظامی با صدور اطلاعیه ای تاکید کرد که فعالان اقتصادی باید مراقب کلاهبرداری به بهانه واریز «یارانه صنعت» باشند که این هشدار به موقع، جلوی بروز خسارت به عده ای از تجار و تولیدکنندگان کشورمان را گرفت.
اما کلاهبرداران و سوء استفاده کنندگان نیز هر از چند گاهی با یک ترفند جدید وارد صحنه می شوند و در اخرین نمونه از این اقدامات، خبر از سوء استفاده برخی همایش ها و جشنواره ها از آرم و لوگوی تشکل های تولیدی و صنعتی به گوش می رسد.
بر اساس اطلاعیه رسمی خانه صنعت، معدن و تجارت به مسئولان این تشکل مشهور در سراسر کشور ، با اشاره به اینکه همایش ها و جشنواره های مختلفی با موضوع تولید، صنعت و معدن برگزار می شود یادآور شده است که در این همایش ها از تشکل های تولیدی و صنعتی دعوت می شود به عنوان حامی معنوی آرم و لوگوی خود را اختیار شرکتهای مجری قرار دهند.
در این اطلاعیه با تاکید بر امکان سوء استفاده های احتمالی و لوزم حفظ و حراست از اعتبار خانه های صنعت، از همه تشکل های مذکور خواسته شده قبل از هرگونه همکاری، نظر مورتی خانه ایران مورد توجه قرار بگیرد.
***وقتی سلطنت طلبان پادوی منافقین می شوند!
ایجاد ساختار برای گروه‌ها و افراد معاند نظام اسلامی رویه‌های مختلفی را در دهه‌های اخیر انقلاب اسلامی به خود گرفته است.
مدیران پشت پرده جریان‌های معارض انقلاب در سه دهه ابتدای انقلاب سعی کردند با مدیریت سلولی آنها، نمایشی از استقلال و تفکیک معاندین نظام مطرح کنند و از پتانسیل هر کدام از جریان ها در فضای مطلوب خود بهره گیری کند که راه اندازی شبکه‌های تلویزیونی برای ایشان و محورهای مطرح شده در آنها، نمود بارز این مسئله است.
با این حال در سالهای اخیر بالاخص در شکل دادن به حوادث فتنه 88 این مسئله مسجل شد که سرویس‌های جاسوسی غربی تلاش‌ کردند تمام جریان های معاند انقلاب را در یک همگرایی مشخص، یکدست وارد عرصه تقابل با نظام اسلامی کنند.
این مسئله نه تنها نمایش عدم استقلال بیش از 20 سال معاندت جریان های ضد انقلاب را به نمایش گذاشت، بلکه حالت مزدور‌مآبانه آنها را در اطاعت از آمریکا و انگلیس مطرح کرد.
آنچه مد نظر و قابل تامل می‌باشد اینست که رویه تلاش برای همگرایی اپوزوسیون از سال 88 به بعد متوقف نشد و در پروژه‌های دیگر باز هم نمود عینی پیدا کرد.
منافقین در تمام این سال‌ها یک پای ثابت و یک ابزار مشخص برای آمریکایی‌ها بوده‌اند و اگر چه به قول جدا‌شده‌ها سازمان همیشه تلاش می‌کند گروه‌های دیگر را به زیر هژمونی خودشان بکشانند، اما در مقابل برنامه های آمریکایی ها مطیع کامل به حساب می‌آیند.
سلطنت‌طلبان نیز که به جرات می‌توان گفت بیشتر از سر بیکاری در کشورهای اروپایی فیگورهای اپوزوسیونی به خود می‌گیرند نیز تحرکاتی در کنار منافقین و البته در زیر فرمان ایشان داشته‌اند.
این مسئله که در تاریخ سلطنت‌طلبان بی سابقه بوده است تا جایی می رسد که آنها در پازل برنامه‌های منافقین بصورت عناصر گوش به فرمان و به بازی گرفته شده، حاضر می‌شوند.
*** تبعات منفی قرعه کشی های میلیونی در صدا وسیما
یک جامعه شناس با اشاره به افزایش قرعه کشی های مربوط به تبلیغات بازرگانی گفت: «بر فرض در جریان قرعه کشی یک تبلیغ، یک نفر از میان میلیون ها نفر موفق به دریافت یک خودرو شود، منتهی حسرت آن برای آن میلیون ها نفر باقی می ماند و آثار مخرب این موضوع می تواند موجب ناکامی، سرخوردگی و بحران های روحی و روانی در جامعه شود.»
خودروی بنز، آپارتمان در کیش، سکه طلا، میلیون ها تومان جوایز نقدی و ... از جمله جوایزی است که این روزها در تبلیغات کالاها و خدمات شرکت های مختلف مشاهده می شود. اگر روزگاری پرداخت جایزه صرفا مربوط به حساب های قرضه الحسنه بانک ها بود، این روزها جوایز بسیار گران قیمت برای کالاهای مصرفی ارزان قیمت تعیین می شود. ظاهرا اینگونه تبلیغات با استقبال مردم هم مواجه می شود که هر روز شاهد افزایش آن هستیم.
علت افزایش اینگونه تبلیغات چیست؟ تبعات و آثار گسترش اینگونه قرعه کشی ها در جامعه چه می تواند باشد؟
دکتر سعید معیدفر استاد دانشگاه و جامعه شناس گفت: «در یک جامعه‌ی با اقتصاد پویا مسلما تبلیغات بازرگانی حائز اهمیت است و می تواند موجب رونق توسعه اقتصادی آن جامعه شود.»
وی ادامه داد: «اما وقتی شرایط اقتصادی خصوصا در عرصه تولید خیلی مناسب نیست و در زمینه هایی که موجب رشد و توسعه کشور می شود خیلی وضعیت مناسبی نداریم و به دلیل رکود تورمی موجود در کشور بسیاری از ظرفیت های صنعتی و تولیدی ما با مشکلات جدی روبرو است، چنین هجمه تبلیغاتی و قرعه کشی های مختلف آن هم در مورد کالاهایی که اساسا خیلی در بنیان های اصلی اقتصاد کشور تعیین کننده نیستند جای تعجب دارد.»
وی افزود: «تا چند وقت پیش به نظر می رسید در این اقتصادِ مشکل دار بیشتر شاهد تبلیغات بانک ها بودیم. من نمی دانم در کشورهای توسعه یافته چقدر بانک وجود دارد اما به نظر می رسد اکنون ما در تولید بانک در دنیا رکورد زدیم.»
این استاد دانشگاه اظهار کرد: «تعیین اینگونه جوایز حاکی از این است که متاسفانه ما از روندهای سالم رشد و توسعه اقتصادی فاصله گرفتیم و درگیر روندهای معیوب سوددهی اقتصادی شدیم که حتی می تواند آثار منفی برای ما داشته باشد.»
وی افزود: «امروز متاسفانه با به حاشیه رانده شدن مراکز علمی، دانشگاهها و صاحبان فرهنگ، هنر و اندیشه و کسانی که می توانند در حوزه های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی معتمدان جامعه محسوب شوند، عملا زمینه و فضا در اختیار دلالان و سودجویان قرار داده شده که در تمام این حوزه ها در حال ایجاد یک بازار مکاره هستند که این بازار مکاره به هنجارها و عادات غلط در حوزه های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی دامن می زند.»
این جامعه شناس گفت: «اکنون به نظر می رسد به نوعی در جامعه عقل تعطیل شده و سودجویی، منفعت طلبی و عوام زدگی تقریبا سرتاسر جامعه را فرا گرفته است.»
وی افزود: «بنابراین به نظر می رسد افزایش اینگونه تبلیغات منجر به گسترش فرهنگ "یک شبه پولدار شدن" و در عوض تضعیف فرهنگ "کار و تلاش" در جامعه می شود.»
معیدفر گفت: «بر فرض در جریان قرعه کشی یک تبلیغ، یک نفر از میان میلیون ها نفر موفق به دریافت یک خودرو شود، منتهی حسرت آن برای آن میلیون ها نفر باقی می ماند و آثار مخرب این موضوع می تواند موجب ناکامی، سرخوردگی و بحران های روحی و روانی در جامعه شود.»
وی افزود: «لذا اینگونه تبلیغات کار بسیار نامناسبی است و موجب تخریب فرهنگ و روحیه جامعه می شود و در مجموع فقط به نفع یک عده افراد سودجو است که بتوانند سرمایه خود را بیشتر کنند و از این آب گل آلود ماهی بگیرند.»
***«شبکه ملی اطلاعات»، پروژه همچنان مبهم وزارت ارتباطات!
«شبکه ملی اطلاعات تا پایان امسال اجرایی می شود» این تیتری است که هر سال از زبان وزرای مختلف ارتباطات اعلام شده است و هنوز پس از نزدیک به یک دهه از ابداع این لغت هنوز این پروژه در کشور اجرا نشده است. با اینکه اجرای این شبکه در قانون برنامه پنجم تاکید شده است اما وزارت ارتباطات هر سال بودجه های هنگفتی را دریافت می کند و پای این شبکه می ریزد و هیچ اطلاعاتی نیز از مراحل انجام آن منتشر نمی کند.
وجود شبکه ملی اطلاعات در کشورهای مختلف دنیا امر جدیدی نیست اما اکنون و پس از افشاگری های ادوارد اسنودن برخی از کشورهای دنیا به این نتیجه رسیده اند که مدیریت اینترنت جهانی نیز باید تغییر کند. اما در کشورمان برخی نه تنها به اینترنت جهانی اطمینان دارند بلکه علاقه ای به اجرای شبکه ملی اطلاعات نیز ندارند.
پس از وزرای دولت قبلی این بار نوبت به محمود واعظی رسید که دوباره خبر از اجرای شبکه ملی اطلاعات بدهد. واعظی 24 اردیبهشت امسال گفت که تا پایان سال 94 شبکه ملی اطلاعات اجرایی می شود. اما جالب اینجاست که معاون وزیر ارتباطات یعنی نصرالله جهانگرد سه روز قبل از آن یعنی 21 اردیبهشت ماه امسال تاکید داشت که ثبت نام یارانه‎ها مفهوم عینی شبکه‎ ملی اطلاعات بود.
این سخنان متناقض نشان از آن دارد که هنوز برای مدیران کشور نیز مشخص نیست شبکه ملی اطلاعات دقیقا چه چیزی است ؟ آیا اجرایی شده یا قرار است در سالهای آینده اجرایی شود ؟ چه فازهایی دارد ؟ چه کسانی مسئول اجرا یا بهتر بگوییم مسئول تعویق اجرای این فاز ها هستند؟
*** استفاده غیرقانونی بنگاههای املاک از آرم بانک مسکن
بنگاههای مسکن یکی از پرشمارترین اصناف موجود در کشور محسوب می شوند که در ایامی چون فصل تابستان فعالیتشان به اوج خود می رسد و موجر و مستاجر و خریدار و فروشنده خانه و آپارتمان و مغازه، مجبورند برای پیدا کردن مخاطب خود و عقد قرارداد به سراغ این قشر بروند.
اهمیت صنف مشاورین مسکن در بازار نقل و انتقالات به حدی است که عملا مردم کشورمان آخرین قیمت ها و بالا و پایین شدن نرخ ها را تنها از طریق این افراد متوجه می شوند و طی سالهای اخیر با راه اندازی سیستم رایانه ای تلاش شده ضمن کاهش خطاهای ناشی از تخلفات احتمالی، تعداد و انواع این مشاورین مسکن دسته بندی شوند.

استفاده از نام ها و آرم های مختلف و مشهور، یکی از اقداماتی است که معمولا توسط بخشی از این بنگاهها صورت می گیرد و اسامی تکراری یا آرم های مجموعه های مشهور مرتبط با حوزه مسکن روی تابلو یا شیشه بنگاهها امر غیرمتداولی نیست.
اما بانک مسکن به عنوان یکی از این مجموعه هایی که آرم آن معمولا روی شیشه و تابلو دفاتر مشاورین مسکن درج می شود با صدور اطلاعیه ای خطاب به ریاست مشاورین املاک تاکید کرده است که استفاده برخی بنگاههای معاملات املاک از ارم بانک مسکن در تهران و سایر نقاط کشور غیرقانونی است.
بر اساس این بخشنامه که از سوی رییس اداره حقوقی بانک مسکن ارسال و نسخه ای از آن به دست صبحانه رسیده، تاکید شده است که استفاده از آرم این بانک ضمن اینکه موجب اغفال مشتریان می شود، مستوجب تعقیب قانونی است و بنگاههای مسکن باید در اسرع وقت نسبت به جمع آوری و محو آرم بانک از سر در، تابلو و شیشه مغازه های املاک اقدام کنند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مسلمان IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
    0 2
    سلام. اين هم از دولت قانونمند ما. به جاي اينکه قانون حجاب و عفاف را در همه کشور و نهادها اجرا کند،‌با مسئولين دانشگاه آزاد برخورد نمي کند که ا اين ابلاغيه هايشان دانشگاه آزاد را آزادتر از قبل کرده و بي بند و باري ها را افزايش مي دهند.