زمانی سوم راهنمایی را که تمام میکردیم برای انتخاب رشته و ورود به دبیرستان وضعیت مشخصی داشتیم . 4 رشته در دبیرستان بود و چند رشته در هنرستان که با توجه به معدل و علاقه دانش آموز انتخاب رشته وی مشخص می شد. ثبت نام هم در نزدیک ترین مدرسه به محل سکونت صورت می گرفت و تمام...
حالا مدارس روال تازه ای در پیش گرفته اند . سال اول دوره دوم متوسطه همه عمومی می خوانند و باید در مدرسه نزدیک محل سکونت ثبت نام می کنند . اما از آنجا که برای مدارس معدل مهم شده است, همان مدارس دولتی محل سکونت هم برای ثبت نام دانش آموز شرط معدل قایل می شوند و وقتی با توجه به اجبار جهت ثبت نام دانش آموز مواجه می شوند تعهد می گیرند که اگر نمرات و معدل سال اول دوره دوم متوسطه از فلان مقدار کمتر شد مدرسه را ترک کنند. معدل هم معمولا حداقل باید کمتر از 17 نباشد وگرنه باز بحث تعهد و اخراج پیش می آید.
اوایل تیرماه وقتی کارنامه دانش آموزان را تحویل والدین دادند اعلام شد تا 15 تیر برای ثبت نام در مدارس دوره دوم متوسطه فرصت هست اما این فرصت در ظاهر زمان مناسبی است !چرا که وقتی والدین شروع کردند به اقدام جهت ثبت نام تازه بابی از مشکلات تازه باز شد بطوریکه خیلی ها سر در گم شدند و خیلی ها توسط مدارس به هم پاس داده شدند.
والدین یکی از همین دانش آموزان به خبرنگار ما می گوید: با این که فرزندم سال اول دوره دوم متوسطه را در دبیرستان نزدیک محل سکونت تمام کرد و تمام اولویت های انتخاب رشته را هم آورد اما به خاطر معدل 15 پرونده اش را به ما تحویل دادند و گفتند باید برویم در یک مدرسه دیگر ثبت نامش کنیم. حالا هر روز پرونده هایش دستمان است و از این مدرسه به آن مدرسه می رویم و دست آخر همه برای ثبت نامش بهانه می آورند.
یکی دیگر می گوید : 10 روز است مدارک ثبت نام فرزندم را هر روز دست می گیرم و از این هنرستان به آن دبیرستان سرگردانم. هیچ کس همکاری نمی کند یکی می گوید برای فلان رشته معدلش مناسب نیست یکی می گوید ما معدل زیر 19 ثبت نام نداریم و دیگری از نمره فلان درسش ایراد می گیرد.
یکی دیگر از والدین هم از ثبت نام موقت فرزنداش در سه هنرستان و دبیرستان گلایه می کند و می گوید: با این که مثلا در سه دبیرستان و هنرستان ثبت نام کرده ایم اما همگی به خاطر معدل زیر 15 فرزندم تاکید کرده اند که ثبت نام او موقت است و اگر دانش آموزانی با معدل بالاتر مراجعه کنند و جا برای فرزندم نباشد باید برای ادامه تحصیل دنبال مدرسه دیگری باشد.
یک دانش آموز دیگر هم اطلاع می دهد که با وجودیکه دومین اولویت انتخاب رشته او ریاضی فیزیک است اما در محدوده آنها تنها دو دبیرستان این رشته را دارند که هیچ یک هم حاضر به ثبت نام نشده اند و گفته اند اول کسانی را ثبت نام می کنند که اولویت اول انتخاب رشته آنها ریاضی فیزیک باشد.
اما محدودیت جالب تر از این هم هست . یکی دیگر از دانش آموزان فرم خرید لباس مدرسه را نشانمان میدهد و می گوید: با این که به جاهای مختلفی برای ثبت نام در رشته تجربی مراجعه کردم و بالاخره موفق شدم مدیر یک مدرسه را با تعهد برای کسب نمرات بالا طی چند ماه اول سال تحصیلی جدید راضی کنم اما او تاکید کرد تا کت و شلوار مدرسه را نخرم ثبت نامم تکمیل نیست. هر روز هم زنگ میزنند و میگویند باید فرم را مهر و امضا شده از طرف فروشگاه ببرم نشانشان دهم تا ثبت نامم کامل شود وگرنه دانش آموز آن مدرسه محسوب نخواهم شد!!! می ترسند از ثبت نام پشیمان شویم . یکی نیست بگوید اگر با لباس فرم می خواهند ما را مجبور به رفتن به همان دبیرستان کنند تعهد گرفتنشان چیست و اگر تعهد می گیرند ,نباید تهیه لباس فرم توسط همچین دانش آموزی برایشان مهم باشد. آدم نمیداند دم خروس را باور کند یا قسم حضرت عباس را.
یکی از مادران فرهنگی هم اظهار می دارد: با وجودیکه فرزندانِ والدین معلم, نباید از محدودیت برای ثبت نام برخوردار باشند اما من برای ثبت نام فرزندم به سه مدرسه با خواهش و التماس مراجعه کرده ام و هنوز هم نتیجه نگرفته ام.
وی می گوید: مشاور تحصیلی رشته انسانی را برای فرزندم انتخاب کرده اما وقتی به دبیرستان برای ثبت نامش مراجعه کردیم گفتند رشته انسانی رشته سختی است و بهتر است فرزندتان را به هنرستان بفرستید. حالا با این که فرصت ثبت نامها رو به پایان است باید دنبال یک هنرستان مناسب بگردم و مطمین نیستم نتیجه بگیرم.
تحت این شرایط تنها مدارسی که هنگام ثبت نام نه به معدل نگاه می کنند و نه به نمرات دروس توجه دارند مدارس غیر دولتی هستند که بخاطر پول از همان هنگام ورود با استقبال از والدین بدون بهانه اقدام به ثبت نام می کنند. یعنی به این صورت مدارس دولتی عملا دانش آموزانی که از معدل بالای 17 برخوردار نیستند را به سمت مدارس غیر دولتی هدایت می کنند. در حالیکه افت دانش آموزان هنگام تغییر مقطع تا حدی طبیعی است ولی این که چرا باید دانش آموزان ضعیف تر به مدارس غیر دولتی سوق داده شوند جای سوال و تعمل دارد . آیا تمام والدین می توانند فرزند خود را در چنین مدارسی ثبت نام کنند ؟ آیا در مناطق جنوب شهر که بچه ها در خانوده ای نه چندان با سواد درس میخوانند و توانایی پرداخت هزینه برای کلاس تقویتی و معلم خصوصی و مدرسه غیر انتفاعی را ندارند باید از ادامه تحصیل باز بمانند؟!
مهندس علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص نحوه ثبت نام دانش آموزان سال دوم دوره دوم متوسطه می گوید: بعضی مدارس قوانین و سلیقه های داخلی دارند مانند همان بحث کت و شلوار.هر چند ما در ثبت نام چارچوبی برای پوشش عنوان کرده ایم اما این ربطی به ثبت نام ندارد .
وی خاطر نشان می کند: اما در فرم هدایت تحصیلی حتی اگر همه اولویتها را آورده باشند باید دانش آموزان انتخاب رشته کنند . با توجه به این که ما بر اساس سیاستهای کلان کشور در قانون برنامه که 46 درصد دانش آموزان باید درشاخه فنی حرفه ای و کاردانش باشند و طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش که 26/48درصد دانش آموزان در آینده باید برسند به شاخه فنی حرفه ای و کارو دانش در واقع سیاستی است برای توازن بچه ها در ورود به شاخه ها و رشته ها . تا باعث تورم دانش آموزان در یک شاخه و رشته نشود.
زرافشان در این زمینه به تجمع دانش آموزان در رشته تجربی اشاره کرده و اظهار میدارد: الان در خصوص رشته تجربی با مشکلی که مواجهیم این است که بیش از 47 درصد دانش آموزان در رشته تجربی متراکم شده اند و امسال هم همانطور که دکتر خدایی اعلام کردند شانس قبولی کنکوریهای رشته تجربی نزدیک 50 درصد اعلام شد در حالیکه در رشته ریاضی همه شرکت کننده ها شانس قبولی دارند. چون ظرفیت دانشگاه بیش از تعداد شرکت کنندگان رشته ریاضی است. لذا سیاستهایی که دارد اعمال می شود در خصوص انتخاب رشته ها برای ایجاد این توازن است .
وی علاوه بر این می افزاید: با این حال در فرم هدایت تحصیلی به علاقه و استعداد بچه ها توجه می شود با این همه ما نمی توانیم تک عاملی به موضوع نگاه کنیم بلکه باید برای هدایت دانش آموزان به سوی رشته ها و شاخه ها مجموعه ای از عوامل را در نظربگیریم.
زرافشان خاطر نشان می کند که این محدودیت ها در انتخاب رشته دانش آموزان قانونی است و وقتی تجمع در یک رشته در یک ناحیه آموزش و پرورش 60 درصدی باشد ممکن است آموزش و پرورش برای این که تجمع در آن رشته را به 35 درصد برساند , ورود به آن رشته را با قوانین سخت گیرانه مانند شرط معدل توام کند و این سیاستی است است که هر منطقه آموزش و پرورش با توجه به شرایط آن منطقه تعیین می کند.
***
خلاصه این که آموزش و پرورش برای جلوگیری از تجمع دانش آموزان در رشته ای خاص تصمیم گرفته با شرط معدل و شرط نمره در فلان درس اختصاصی بین گرایش به رشته ها توازن ایجاد کند. این موضوع شاید در فردای جامعه از تجمع در رشته ای خاص جلوگیری کند اما آیا دانش آموزی که بدون رضایت و گرایش به سمت رشته ای اجباری سوق داده می شود در آینده فردی کارآمد خواهد شد؟ آیا این راه حل برای کسانی که فردای ایران را خواهند ساخت در آینده به زیان جامعه ما نخواهد شد؟ این افراد بی انگیزه و بی علاقه که از مدارس دیپلم بگیرند در دانشگاه چگونه ادامه تحصیل خواهند داد و هزار چرای دیگر که کارشناسان باید به آن بپردازند.
نظر شما