قدس آنلاین- آمنه مستقیمی: خداوند می فرماید ملائکه و روح را می فرستیم بر کسی از بندگان که بخواهیم یعنی تصریح می کند که نازل شدن بر ملائکه بر یکی از بندگان خاص است.

چرا ملائکه و روح در شب قدر به زمین نزول می کنند؟/ شب های احیا دعای فرج بخوانیم

به گزارش قدس آنلاین، بنابر روایات و آموزه های ناب شیعی ارتباطی عمیق و اثرگذار بین شب قدر و امام عصر (عج) برقرار است در اهمیت این رابطه همین بس که پرونده مقدرات هستی در این شب به محضر آن حضرت (عج) می رسد. از این رو در گفتگویی با حجت الاسلام والمسلمین جواد جعفری، عضو هیئت علمی موسسه آینده روشن و عضو مرکز تخصصی مهدویت به این موضوع پرداخته ایم که مشروح آن از نظرتان می گذرد:
 

چه ارتباطی بین شب قدر و امام زمان (عج) وجود دارد؟
خداوند در آیه 4 سوره قدر می فرماید: "تَنَزَّل‌ُ المَلائِکَةُ وَ الرُّوح‌ُ" آنچه از ظاهر قرآن بر می آید ملائکه به همراه روح با اجازه خداوند برای هر کاری که مقرر شده در شب قدر فرود می آیند و این حقیقتی است که برای شب قدر بیان شده است.
با تامل در این آیه شریفه درمی یابیم این آیه اثبات و وجود امام در هر عصر و زمانی است و نیز جایگاه و نقش امام را در نظام هستی نشان می دهد، یعنی اگر کسی بخواهد بپرسد امام معصوم (ع) چه نقشی در عالم آفرینش دارد این آیه به خوبی این نقش را تبیین می کند.
باید توجه داشت حتی اهل سنت که قائل به امامت نیستند هم به این باور دارند که در این شب مقدرات انسان رقم می خورد و فرشتگان و روح برای تقدیر امور به زمین می آیند نه کاری دیگری؛ بنابراین باید معلوم شود که چه کسی روی زمین است که ملائکه برای کسب تکلیف به حضور او می آیند. چراکه اگر این را نپذیریم فرود ملائکه در شب قدر معنا نخواهد داشت اگر تقدیر امور در همان بالا رخ دهد دیگر چرا باید ملائکه پایین بیایند؟
اگر این آیه را بگذاریم در کنار آیه دوم سوره مبارکه نحل "یُنَزِّلُ الْمَلائِکَةَ بِالرُّوحِ" در می یابیم که خداوند می فرماید ملائکه و روح را می فرستیم بر کسی از بندگان که بخواهیم یعنی تصریح می کند که نازل شدن بر ملائکه بر یکی از بندگان خاص است. از این رو، باید ببینم چه کسی روی زمین چنین مقامی دارد که فرشتگان بر او نازل می شوند.
از سوی دیگر لحن آیه نشان می دهد که بنده ای روی زمین از چنان شان و جایگاهی برخوردار است که ملائکه تقدیر را به سمع و نظر او می رسانند که بنابر اعتقاد ما این شخص امام عصر (عج) است.
در روایت داریم که امام جواد (ع) می فرمایند: برای محاجه با مخالفان به سوره مبارکه قدر استدلال کنید چراکه این سوره حجت خداوند بر مردم است بعد از پیامبر اکرم (ص) و بهترین استدلال برای اثبات حقانیت شیعه این سوره مبارکه است.
باز ایشان در همان حدیث اشاره کردند به آیه سوم سوره مبارکه دخان که این شب مبارک سرپرستانی دارد که والیان امر هستند.

 

آیا تکرار سالانه شب قدر می تواند دلیل محکمی بر حیات امام عصر (عج) و غیبت ایشان باشد؟
باید توجه داشت که شب قدر هر سال تکرار می شود همانگونه که امیرالمومنین (ع) به ابن عباس فرمودند: "شب قدر در هر سالی هست و در این شب کارهای سال یعنی هر آنچه مقرر است در یک سال انجام شود تقریر می شود و بعد از پیامبر (ص) این شب سرپرستانی دارد."
ابن عباس می پرسد این سرپرستان چه کسانی هستند؟ امیرالمومنین (ع) پاسخ می دهند: "من هستم و یازده کسی که از نسل من هستند."
این حدیث در کافی جلد اول، صفحه 532 نقل شده است. امیرالمومنین (ع) در ادامه می فرمایند: "این 11 تن محدث هستند و ملائکه با آنها در ارتباط هستند."
از ابوذر در رابطه با شب قدر پرسیدند و او پاسخ داد اتفاقا این سوال را از پیامبر (ص) پرسیدم و ایشان در پاسخ فرمودند: "شب قدر همان شبی است که در زمان همه پیامبران بوده است." بعد پرسیدم آیا بعد از پیامبران این شب از بین می رود؟ ایشان پاسخ دادند: "خیر تا روز قیامت شب قدر هر سال تکرار می شود."
وقتی این حدیث نقل می شود طبیعی ترین سوال این است که بعد از پیامبر (ص) این امورات را چه کسی عهده دارد؟
با توجه به آنچه بیان شده به راحتی می توان لزوم وجود امام (ع) را ثابت کرد، از طرف دیگر کارکردهای امام (ع) را نشان می دهد و این شبهه پاسخ داده می شود که اینطور نیست امام (ع) در این ایام غیبت عهده دار مسئولیتی نباشد و یکی از این مسئولیت ها بحث مقدرات انسان است و ایشان فعال هستند و تقدیر تمام عالم به دست امام (ع) است و به نامه اعمال ما رسیدگی می کنند البته مهمترین زمان این کار شب قدر است اما بنابر روایات هفته ای و یا حتی بنابر برخی روایات روزی دو مرتبه پرونده اعمال ما به محضر ایشان می رسد و حضرت ولی عصر (عج) دستورات لازم را می دهند و ملائکه را نیز راهنمایی می کنند که این نشان از جایگاه ویژه امام عصر (عج) در تقدیر امور بعد از خداوند دارد.
 

آیا می توان ارتباط با امام عصر (عج) را زمینه ساز درک شب قدر دانست؟
اگر کسی کارکرد و جایگاه امام زمان (عج) را درک کند و بداند ایشان چه جایگاهی دارند می تواند بفهمد شب قدر یعنی چه؟ چراکه عظمت و حقیقت شب قدر را کسی می تواند درک کند که پیوند این شب را با امام زمان (عج) درک کند؛ بنابراین دوام و معنای اصلی شب قدر با امام (ع) است چون ایشان است که این شب را اداره می کند.
اگر بحث امامت را از شب قدر جدا کنیم دیگر دلیل قانع کننده برای نزول ملائکه و روح وجود ندارد که برای تقدیر امور از عالم ربوبی فاصله بگیرند چراکه بهترین جا برای این امر نزد خداوند است پس حال که آنها به زمین نزول می کنند باید در زمین خبری باشد و شخصی مهم در انتظارشان باشد.
از این رو، امام زمان (عج) حقیقت شب قدر را برای ما روشن می کند و از طریق ایشان عظمت این شب شناخته و درک می شود

 

با توجه به آنکه شب قدر زمان رقم خوردن تقدیر یک ساله کل هستی است دعای فرج امام عصر (عج) در این شب از چه جایگاهی برخوردار است؟
همان طور که در مفاتیح شیخ عباس قمی مطرح شده است اصل ورود دعای فرج برای شب های احیاء به ویژه شب بیست و سوم است، چراکه همان طور که خداوند در قرآن خدا می فرماید من را یاد کنید تا شما را یاد کنم طبیعتا اگر امام معصوم (ع) که حجت و خلیفه و جانشین خدا است و تمام صفات الهی در او جلوه گر است را یاد کنیم، ایشان نیز ما را یاد می کنند.
یعنی همان چیزی که خود آن حضرت (ع) در نامه به شیخ مفید فرموده اند: "ما هرگز یاد شما را فراموش نمی کنیم."
اما طبیعتا یاد کردن ایشان زمینه برخورداری از توجه ویژه ایشان می شود شب قدرکه تقریر مقدرات است و به دست امام عصر (عج) امضا می شود اگر برای ایشان دعا کنیم لطف و نظر خاص ایشان را جلب می کنیم تا نامه تقدیرمان با معنویت و موفقیت بیشتری نوشته شود و شاید فلسفه دعای بیشتر برای ایشان در شب قدر همین باشد.

انتهای خبر/


 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.