قدس آنلاین: در این قسمت از مجموعه زلال احکام نگاهی خواهیم داشت به حالاتی که مستحب است انسان از مفطرات روزه خودداری کند و همچنین احکام تظاهر به روزه‌خواری.

تظاهر به روزه‌خواری چه حکمی دارد!

مشهور فقها می‌فرمایند برای چند نفر مستحب است در ماه رمضان، هرچند روزه نیستند، از کاری که روزه را باطل میکند، خودداری کنند(1)
1. مسافری که در سفر، کاری انجام داده باشد که روزه را باطل می‌کند و پیش از اذان ظهر به وطنش یا به جایی برسد که می‌خواهد ده روز در آنجا بماند.
2. مسافری که بعد از اذان ظهر به وطنش یا به جایی برسد که میخواهد ده روز در آنجا بماند.
3. مریضی که بعد از اذان ظهر خوب شود. همچنین است اگر پیش از اذان ظهر خوب شود و کاری انجام داده باشد که روزه را باطل میکند.
4. زنی که در بین روز از خون حیض یا نفاس پاک شود.
5. کافری که مسلمان شود و قبلاً کاری را انجام داده باشد که روزه را باطل می کند.


تظاهر به روزه‌خواری
در حالاتی که مستحب است انسان از مفطرات خودداری کند، آیا می‌تواند آشکارا روزه‌خواری کند؟(2)
تظاهر به روزه‌خوارى جایز نیست و در برخی حالات موجب حد یا تعزیر است (رهبر معظم انقلاب).
حرام است و اگر معتقد باشد گناهى نکرده است و درحقیقت منکر روزه باشد و انکارش به انکار خدا یا پیامبر اسلام(ص) باز گردد، حکمش قتل است و چنانچه به روزه معتقد باشد و به گناهش اعتراف کند، در بار اول و دوم، حاکم شرع او را تعزیر می‌کند و در بار سوم حکمش قتل است. همچنین کسانی‌که از روزه‌گرفتن معذور هستند، مانند مسافر یا مریض نباید به روزه‌خواری تظاهر کنند و حتی برای آن‌ها مکروه است در روز ماه رمضان در خوردن و آشامیدن، خود را کاملاً سیر کنند. همچنین جماع براى آن‌ها مکروه است (آیت‌الله‌تبریزی).
به‌طور کلی تظاهر به روزه‌خواری هرچند برای معذورین، جایز نیست و با تشخیص مجتهد جامع‌الشرایط تعزیر می‌شود (آیت‌الله‌صافی).
تظاهر به روزه‌خواری حرام است و اگر نزد حاکم شرع ثابت شود، درصورتی‌که عذر شرعی نداشته باشد، حد بر او جاری می‌کند و اگر عذر شرعی داشته باشد، به‌علت تظاهر به روزه‌خواری‌اش او را مجازات (تعزیر) می‌کند (آیت‌الله‌فاضل).
افطار عمدی روزه و تظاهر به روزه‌خواری حرام است و اگر معتقد باشد گناهى نکرده است و درحقیقت منکر روزه باشد و انکارش به انکار خدا یا پیامبر اسلام(ص) باز گردد، حکمش قتل است و چنانچه به روزه معتقد باشد و به گناهش اعتراف کند، حاکم شرع او را تعزیر میکند. همچنین کسانی‌که از روزه‌گرفتن معذور هستند، مانند مسافر یا مریض، نباید به روزه‌خواری تظاهر کنند و حتی برای آن‌ها مکروه است در روز ماه رمضان در خوردن و آشامیدن، خود را کاملاً سیر کنند. همچنین جماع براى آن‌ها مکروه است (آیت‌الله‌مکارم).
پانوشتها:
1. توضیح المسائل، مسئلۀ1749؛ وحید، توضیح المسائل، مسئلۀ1757.
2. استفتائات کتبی خصوصی از مراجع عظام تقلید؛ تبریزی، استفتائات جدید، ج1، سؤال659.
 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.