قدس انلاین-حمیدرضا بی تقصیر:در آخرین پنج شنبه از ماه مبارک رمضان ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما در این ماه شریف با مطالبی متنوع و خواندنی در خدمت شماییم:سریع الاستجابة ترین دعا، تقویت عضلات با گوجه‌فرنگی سبز ،تعجب دانشمندان از سکوت خورشید ،ده حیوانی که وجودشان برای ما حیاتی است و....

پرندگان قربانیان جدید حشره‏کش‏ها/چرا خمیازه واگیر دارد؟!

توصیه امام رضا(ع) برای تقویت حافظه
در رساله ذهبیه امام رضا (ع) آمده کسی که می‌خواهد قدرت حافظه اش افزایش یابد، صبح ناشتا 21 عدد مویز بی دانه مصرف کند. در رساله ذهبیه امام رضا (ع) درباره تقویت حافظه آمده کسی که می‌خواهد فراموشی خود را کاهش دهد و از قدرت حافظه خوبی برخوردار شود، باید هر روز سه قطعه زنجبیل پرورده در عسل (خوابانیده در عسل) و آغشته به خَردل را همراه غذای روزانه خود مصرف کند.در رساله ذهبیه امام رضا (ع) آمده کسی که می‌خواهد به عقلش افزوده شود، هر روز قبل از خروج از خانه، صبح ناشتا سه عدد هلیله سیاه را با شکر طبرزد (شکر سرخ) مصرف کند.
سریع الاستجابة ترین دعا
اگرچه دعاهای زیادی از امامان معصوم (ع) نقل شده است که مورد اجابت واقع شده و سریع الاجابة هستند،محمد ابن بابویه دعای توسل را از ائمه (ع) نقل کرده و گفته است که این دعا را در هیچ امری نخواندم، مگر آن که اثر اجابت آن را به زودی یافتم دعای توسل از دعاهای مشهور است که در شب های چهارشنبه خوانده می شود. کفعمی درکتاب بلدالامین دعایی از حضرت علی (ع) نقل کرده که اگر شخص گرفتار، ترسیده، نگران و غم دیده، آن را بخواند، حق تعالی گشایش در کار او ایجاد نماید، که ابتدا و انتهای این دعا چنین است«یا عماد من لا عماد له...» : ای پشتیبان کسی که پشتیبان ندارد... «وافعل بی ما انت اهله»: با من چنان کن که تو اهل آنی . و آنگاه پس از دعاء حاجت خود را بطلبد.سید علیخان شیرازی درکتاب کلم طیب نقل فرموده: اسم اعظم خدای تعالی آن است که افتتاح او « الله» و اختتام او «هو» است، هر که اسم اعظم خدای تعالی را روزی یازده بار ورد خود قرار بدهد، هرآینه هر امر مهم جزئی و کلی برای او آسان شود و آن اسم اعظم پنج آیه از پنج سوره ی مبارکه ی بقره، آل عمران، نساء، طه و تغابن است، با این ویژگی که حروف آن نقطه ندارد و تغییری در اعراب آنها صورت نمی گیرد
امام رضا(ع) چه کسی را با سلمان فارسی و لقمان حکیم مقایسه کرده‌اند
«بوحمزه ثمالی» اگر چه حضرت رضا(ع) را درک نکرد و طبعاً راوی حدیثی از آن حضرت نیست، اما به اعتبار موقعیتی که در عالم تشیع داشته، مورد مدح و تمجید ایشان قرار گرفته و از سوی امام رضا(ع) با سلمان فارسی و لقمان حکیم مقایسه شده است. دعایی که در مشهورترین کتاب ادعیه شیخ طوسی یعنی «مصباح المتهج‍ّد و سلاح المتعب‍ّد» آمده و نقل شده است امام زین‌العابدین(ع) در ماه رمضان‏ پس از اقامه نماز شب و هنگام فرا رسیدن، این دعا را قرائت می‌کردند. این دعا به روایت شیخ ابومحمد هارون‌بن موسی تلعکبری به اسنادش از حسن‌بن محبوب زراد از «ابوحمزه ثمالی» از امام سجاد(ع) باقی است.ابوحمزه ثابت بن ابی‌صفیه (دینار)، از شخصیت‌های برجسته و مورد احترام شیعه، به حکم انتسابش به تیره ثماله یا اسکان در منطقه ثماله، به لقب «ثمالی» معروف شده و مورد مدح امام رضا(ع) قرار گرفته است. برابر قول مشهور، وی از اصحاب و روایات چهار تن از معصومان، امام سجاد، امام باقر، امام صادق و امام کاظم(ع) بود. او امام حضرت رضا (ع) را درک نکرد و طبعاً راوی حدیثی از آن حضرت نیست، اما به اعتبار موقعیتی که در عالم تشیع داشته، مورد مدح و تمجید آن حضرت قرار گرفته و این ستایش در بسیاری از کتب رجالی شیعه انعکاس یافته است.امام رضا(ع) درباره او فرمود‌ه‌اند: ابوحمزه در زمان خویش مثل سلمان یا لقمان در زمان خود بود، بدان سبب که به چهار تن از ما، یعنی علی‌بن حسین، محمدبن علی، جعفربن محمد و در برهه‌ای موسی‌بن جعفر خدمت کرده و با چهار تن از ما رفت و آمد داشته است.
داستانی شنیدنی از مرحوم آیت الله قاضی
مرحوم علامه طباطبایی نقل کرده اند از عارف عظیم الشان حاج میرزا علی آقا قاضی که می فرموده است: در نجف اشرف در نزدیکی منزل ما مادر یکی از دخترهای افندی فوت کرد. این دختر در مرگ مادر بسیار ضجه می کرد و جدا متالم و ناراحت بود و با تشییع کنندگان تا قبر مادر آمد و آن قدر ناله کرد که تمام جمعیت مشیعین را منقلب نمود تا وقتی که قبر را آماده کردند و خواستند مادر را در قبر بگذارند، فریاد می زد که من از مادرم جدا نمی شود. هر چه خواستند او را آرام کنند مفید واقع نشد. دیدند اگر بخواهند با اجبار دختر را جدا کنند بدون شک جان خواهد سپرد. بالاخره قرار شد مادر را در قبر بخوابانند و دختر هم پهلوی بدن مادر در قبر بماند ولی روی قبر را از خاک انباشته نکنند و فقط روی آن را با تخته ای بپوشانند و سوراخی هم بگذارند تا دختر نمیرد و هر وقت خواست از آن دریچه و سوراخ بیرون بیاید.دختر در شب اول قبر پهلوی مادر خوابید. فردا آمدند و سرپوش را برداشتند که ببینند بر سر دختر چه آمده است، دیدند تمام موهای سرش سفید شده است.گفتند: چرا اینطور شده است؟گفت: هنگام شب من که پهلوی مادر خوابیدم دیدم دو نفر از ملائکه آمدند و در دو طرف ایستادند و یک شخص محترمی هم آمد و در وسط ایستاد. آن دو فرشته مشغول سوال از عقاید مادرم شدند و او جواب می داد. سوال از توحید نمودند، جواب داد: خدای من واحد است. سوال از نبوت کردند، جواب داد: پیغمبر من محمد بن عبدالله (ص) است. سوال کردند: امامت کیست؟ آن مرد محترم که در وسط ایستاده بود، گفت: "لست له بامام" یعنی من امام او نیستم. در این حال آن دو فرشته چنان با گرز بر سر مادرم زدند که آتش به آسمان زبانه کشید. من از وحشت و دهشت این واقعه به این حال که می بینید، درآمده ام.مرحوم قاضی رضوان الله علیه می فرمود: چون تمام طایفه دختر افندی بودند و این واقعه طبق عقاید شیعه اتفاق افتاد، آن دختر شیعه شد و تمام طایفه او که از افندی ها بودند، همگی به برکت این دختر شیعه شدند.
تقویت عضلات با گوجه‌فرنگی سبز
تقویت عضلات با گوجه‌فرنگی سبز سایت خبری تحلیلی مسیر آنلاین: نوعی ترکیب موجود در گوجه فرنگی سبز موسوم به «توماتیدین» نه تنها به تقویت ماهیچه‌ها کمک می‌کند بلکه مانع از تحلیل رفتن عضلات نیز می‌شود. دکتر «کریستوفر آدامز» از دانشگاه «آیووا» در آمریکا گفت: تحلیل رفتن ماهیچه‌ها که از بالا رفتن سن، حادثه دیدگی، سرطان و یا نارسایی قلب ناشی می‌شود فرد را ضعیف و خسته می‌کند، مانع از انجام فعالیت‌های جسمی فرد می‌شود و خطر شکستگی‌های استخوانی را نیز افزایش می‌دهد. مشکل آتروفی یا تحلیل عضلانی سالانه زندگی بیش از 50 میلیون آمریکایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد که 30 میلیون نفر از آنان را افراد مسن تشکیل می‌دهند. ضعف و تحلیل عضلانی به نوبه خود بار درمانی سنگینی را بر دوش بیماران، خانواده‌هایشان و حتی نظام بهداشت و درمان کشورها تحمیل می‌کند. اگرچه ورزش کردن در تقویت عضلات و پیشگیری از ضعف عضلانی مفید است اما برای افراد بیمار یا حادثه دیده کافی نیست. به نقل از خبرگزاری یونایتدپرس، پزشکان در این مطالعه پس از شناسایی توماتیدین دریافتند که این ترکیب، رشد سلول‌های عضلانی انسانی و کشت شده در آزمایشگاه را تحریک و در نهایت می‌تواند به تقویت بافت عضلانی کمک کن
تعجب دانشمندان از سکوت خورشید
آرام‌بودن خورشید در چرخه 11 ساله‌اش و درست زمانی که باید در اوج فعالیت باشد، دانشمندان را سر در گم کرده است. چند هفته پیش، این ستاره دارای لکه‌های خورشیدی بود اما هم‌اکنون در حال سپری کردن روزهایی است که حتی یک لکه تاریک نیز تولید نمی‌کند. تونی فیلیپس، فیزیکدان خورشیدی، نام این دوران را «رخداد سکوت کامل» گذاشته است. لکه‌های خورشیدی توجه دانشمندان را به خود معطوف می‌کنند زیرا بخشی از خورشید را برجسته می‌سازند که در آن فعالیت خورشیدی پی‌ریزی می‌شود. 14اوت سال 2011 نیز خورشید کاملا فارغ از لکه بود اما همین سال فعالیت خورشیدی در مجموع بالا بود. با این حال، هنوز مشخص نیست دوران کنونی خورشید با آن دوران شباهت دارد یا خیر. به گفته فیلیپس، چنین رویدادی نشان می‌دهد فیزیکدانان خورشیدی هنوز قادر به پیش‌بینی عملکرد خورشید نیستند. «الکس یانگ» از مرکز پرواز فضایی گودارد نیز چنین دیدگاهی را ابراز داشت
سرخوش‌ترین مردم جهان هستند؟
ژنتیک در میزان شادی خوشحال‌ترین مردم دنیا نقش دارد. محققان دریافتند نقش DNA در خوشحالی مردم دانمارک بسیار مهم است. محققان کشورهای مختلف هر ساله در حال نظرسنجی برای شناسایی شادترین کشور جهان هستند که هم اکنون کشور دانمارک در صدر این جدول قرار دارد؛ امروز محققان در پی بررسی علل این برتری در خوشحالی هستند. آنها با بررسی بر روی ژنتیک به اطلاعات جدیدی دست یافتند. بررسی 131 کشور و کیفیت زندگی مردم آنها محققان را به نتایجی رسانده است. این محققان دریافتند: منطقه جغرافیایی، فرهنگ، رفاه و بسیاری از عوامل در میزان خوشحالی مردم نقش دارد. آنها همچنین در مطالعه دیگری ارتباط بین سلامت روانی و جهش در ژن را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند در میان 30 کشور مورد مطالعه، دانمارک و هلند در بالاترین رتبه خوشحالی قرار دارند. اندرو اسوالد از محققان این تحقیق اظهار کرد: بر اساس یافته‌های این تحقیق، الگوهای ژنتیکی نقش زیادی در میزان خوشحالی افراد دارد.
حبابی در میان حباب‌های دیگر است؟
دانشمندان معتقدند جهان شاید یک حباب در میان دریایی کف‌آلود از دیگر جهان‌های حبابی باشد. این محققان امیدوارند مجموعه‌ای جدید از آزمایشات بتواند دیدگاه جدیدی را درباره نظریه «چندجهانی» ارائه دهد که بر اساس آن، جهان کنونی فقط یکی از چند جهان است. آن‌ها مدعی‌اند نخستین شبیه‌سازی را برای آزمایش نظریه چندجهانی خلق کرده‌اند. دانشمندان «موسسه فیزیک نظری Perimeter» در کانادا بر این باورند نظریه چندجهانی از ایده وجود خلا در آغاز زمان نشات گرفته و این خلا مملو از انرژی تاریک، انرژی خلا، میدان تورمی یا میدان هیگز بود. به گفته محققان حاضر در این مطالعه، مانند آب یک استخر، این انرژی زیاد شروع به تبخیرشدن کرد و حباب‌هایی را شکل داد؛ هر حباب شامل خلا دیگری بود که انرژی آن پایین‌تر بود. این انرژی حباب‌ها را منبسط کرده و در نتیجه تعدادی از حباب‌ها با یکدیگر برخورد و حباب‌های ثانویه‌ای را تولید کردند. هر یک از این حباب‌ها یک جهان بود و در این تصویر، جهان حبابی در دریایی کف‌دار از جهان‌های حبابی است.
بدنام‌ترین هواپیماها و ایمن‌ترین‌شان کدامند؟
هواپیماهای روس از بدنام‌ترین هواپیماها در زمینه سقوط هستند و در مقابل ایرباس‌های 430 و 830 در این زمینه از امن‌ترین هواپیماها به شمار می‌روند. نقص فنی هواپیما به عنوان اصلی ترین دلیل سقوط‌ ها ثبت شده است. اشکالات فنی در زمان باز و بسته شدن چرخ‌ها، مشکل سیستم ترمز در زمان فرود و مشکل موتورها و بارها در زمان پرواز، اصلی ترین نقص‌های فنی هستند که سوانح هوایی را رقم زده‌اند. در این بین مشکل موتورها بیشترین سهم را در فجایع پروازی و بالا رفتن تلفات داشته‌اند. در کنار این‌ها بحث توانایی خلبان نیز مطرح است. اشتباهات فنی کابین پرواز در بعضی از مواقع حادثه ساز شده و حتی سوانح بسیار بزرگی را نیز به وجود آورده است. در این بین عوامل خارجی پس از نقص فنی و توانایی پایین خلبان رتبه سوم را دارد که شامل آب و هوای بد جوی، پایین بودن دید خلبان، شرایط نامساعد باند فرودگاه و البته عواملی مانند مشکلات و اختلافات نظامی در این بین حادثه ساز شده‌اند که سقوط هواپیمای بویینگ مالزی نیز جزیی از این‌هاست. به هر حال به نظر می رسد علیرغم تمام طراحی‌ها و برنامه ریزی‌های صورت گرفته برای کاهش ریسک پروازهای مسافری همچنان احتمال سقوط و سانحه در بسیاری از پروازها به صفر نرسیده و حتی زمان در نظر گرفتن تمام شرایط داخلی نیز تجربه‌های این چنینی می‌تواند فاجعه‌آفرین باشد؛ تجربه‌ای که برای نخستین بار اتفاق نیفتاده و قطعا آخرین بار هم نخواهد بود.
درون انسان
اﺳﺘﺎﺩﯼ ﺍﺯ ﺷﺎﮔﺮﺩﺍﻥ ﺧﻮﺩ ﭘﺮﺳﯿﺪ :ﺑﻨﻈﺮ ﺷﻤﺎ ﭼﻪ ﭼﯿﺰ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺯﯾﺒﺎ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ؟؟؟ ﻫﺮﯾﮏ ﺟﻮﺍﺑﯽ ﺩﺍﺩﻧﺪ. ﯾﮑﯽ ﮔﻔﺖ : ﭼﺸﻤﺎﻧﯽ ﺩﺭﺷﺖ . ﺩﻭﻣﯽﮔﻔﺖ : ﻗﺪﯼ ﺑﻠﻨﺪ.ﺩﯾﮕﺮﯼ ﮔﻔﺖ : ﭘﻮﺳﺖ ﺷﻔﺎﻑ ﻭ ﺳﻔﯿﺪ ...ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺍﺳﺘﺎدﺩﻭ ﻟﯿﻮﺍﻥ ﺍﺯ ﮐﯿﻔﺶ ﺩﺭ ﺁﻭﺭﺩ , ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻟﯿﻮﺍﻥ ﻫﺎ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻟﻮﮐﺲ ﻭ ﺯﯾﺒﺎ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺳﻔﺎﻟﯽ ﻭ ﺳﺎﺩﻩ،ﺳﭙﺲ ﺩﺭ ﻫﺮ ﯾﮏ ﺍﺯ ﻟﯿﻮﺍﻥ ﻫﺎ ﭼﯿﺰﯼﺭﯾﺨﺖ ﺭﻭ ﺑﻪﺷﺎﮔﺮﺩﺍﻥ ﮐﺮﺩ ﻭ ﮔﻔﺖ : ﺩﺭ ﻟﯿﻮﺍﻥ ﺭﻧﮕﯿﻦ ﻭ ﺯﯾﺒﺎ ﺯﻫﺮ ﺭﯾﺨﺘﻢ ﻭ ﺩﺭ ﻟﯿﻮﺍﻥ ﺳﻔﺎﻟﯽﺁﺑﯽ ﮔﻮﺍﺭﺍ , ﺷﻤ...ﺎ ﮐﺪﺍﻡ ﺭﺍ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻣﯽ ﮐﻨﯿﺪ؟؟؟ﻫﻤﮕﯽ ﺑﻪ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﻟﯿﻮﺍﻥﺳﻔﺎﻟﯽ ﺭﺍ ... ﺍﺳﺘﺎﺩ ﮔﻔﺖ: ﻣﯽ ﺑﯿﻨﯿﺪ؟؟؟ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﺩﺭﻭﻥ ﻟﯿﻮﺍﻥ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺷﻨﺎﺧﺘﯿﺪ.ﻇﺎﻫﺮ ﺑﺮﺍﯾﺘﺎﻥ ﺑﯽ ﺍﻫﻤﯿﺖ ﺷﺪ ... ﺣﯿﻒ ﮐﻪ ﺩﺭﻭﻥ ﺁﺩﻣﺎ ... ﺩﯾﺮ ﺭﻭ ﻣﯿﺸود.
دندان و پروتئین احیای استخوان
پروتئین statherin به طور معمول در شکل‌گیری مینای دندان ایفای نقش می‌کند و جزء مهمی در این عضو از بدن به شمار می‌آید. دانشمندان به تازگی دریافته‌اند بخشی از این پروتئین را می‌توان برای سیگنال‌دادن رشد استخوان به کار برد. می‌توان از این مولکول خاص برای سیگنال‌دادن سلول‌ها وافزایش رشد استخوان در درون بدن بهره برد.
ده حیوانی که وجودشان برای ما حیاتی است.
مگس ها از معمولی ترین حشراتی هستند که میکرب ها و بیماری های زیادی را منتشر می کنند. آنها اغلب اوقات در خانه های مسکونی و ادراه جات مایه آزار و اذیت ما هستند. آنها پاک کننده های کثیفی خوبی هستند. و کثافت را با خود حمل می کنند. آنها کمک رسان ناخواسته ما هستند. چونکه مجبورمان می کنند آلودگی ها را از بین ببریم. لاشخور پرنده ای بزرگ است معمولا بدون پر روی سر و گردنش. آنها اجساد حیواناتی که قبلا مرده اند را می خورند. اینها هم یاریگران ناخواسته ما هستند، چونکه اجازه نمی دهند لاشه های حیوانات مانده و بو بگیرند. کروکودیل ها به عنوان مرگبارترین حیوانات جهان معروفند. علی رغم طبیعت مرگبارشان محیط را تمیز می کنند. آنها اجساد را خورده و دفع می کنند.معمولا سوسک ها را بی استفاده ترین حشرات روی زمین می دانند اما اگر بفهمید 80 درصد از گل ها بدون این یاری رسانان نمی توانند رشد کنند تعجب خواهید کرد. شپش ها حشرات کوچکی هستند که روی پوست سر زندگی کرده و تخم هایشان را آنجا می گذارند. این حشرات سبب خارش پوست سر می شوند. آنها روی سر انسان و دیگر اجزای بدن یافت می شوند. آنها بیشتر از طریق تماس نزدیک، لباس ها یا برس های مو بین بچه مدرسه ای ها پخش می شوند. آنها مجبورمان می کنند همیشه تمیز باشیم. کلاغ یکی از باهوش ترین پرنده هاست. کلاغ اغلب اوقات حیوان نترسی است، اگرچه ممکن است در برابر انسان ها محتاطانه رفتار کند. این پرنده یکی از ناخواسته ترین یاری رسانان ما نیز هست. آنها کثیفی ها را با خود برده و به کود تبدیل می کنند. شیردومین گربه سان زنده بزرگ دنیا بعد از ببر. این حیوان کمک می کند تا حیوانات مریض و زخمی به درد و رنجشان خاتمه دهند. مطمئنا تعجب خواهید کرد اگر بدانید پشه در لیست مرگبارترین حیوانات جهان است. طبیعتا پشه در سرایت دادن بیماری های خیلی پرتکاپو و فعال است اما این کمک کننده ناخواسته ما را مجبور می کند محیط اطرافمان را خشک و تمیز نگه داریم. ماریکی دیگر از مرگبارترین حیوانات. این حیوان تنها برای انسان خطرناک نیست اما کمک می کند تا انسان از بسیاری امراض دور بماند. چونکه مار تعداد زیادی از گونه های خطرناک موش ها را که سبب بیماری می شوند را می خورد. ساس در لیست ما دهمین یاریگر ناخواسته بشر است. آنها ما را مجبور می کنند تا محل خواب و رختخواب هایمان را تمیز نگه داریم.
آیا می دانید مغز انسان چه رنگی است؟
مغز چه رنگی دارد؟ ما همه رنگ های رنگین کمان را در بدن مان در شکل های مختلف و رنگ های مختلف خون ،بافت های بدن ، استخوان ها و دیگر اجزاء بدن داریم. اما ممکن است مغزا را دیده باشید که در ظرفی شیشه ای در ازمایشگاه در مقابل صفحه نمایش قرار داده اند؛در واقع، مغز زنده که درون جمجمه شما قرار دارد راکد و بی حرکت و به رنگ خاکستری نیست ، مغز به رنگ سفید ، سیاه و قرمز است.مانند بسیاری مسائل در مورد مغز، این حقیقت وجود دارد که بخواهیم آن را خاکستری بدانیم چرا که قسمت اعظم آن به رنگ خاکستری است. بعضی اوقات تمامی مغز به عنوان سلول های خاکستری نامیده می شوداین سلول های خاکستری در تمامی نقاط مغز وجود دارند (این سلول ها در نخاع نیز دیده می شوند). این سلول ها شامل انواعی از سلول ها هستند مانند نورون ها. به هر حال ، مغز همچنین شامل سلول های سفید هم هست. که به عنوان فیبرهای عصبی که به سلول های خاکستری متصل می شوند نامیده می شود. اجزاء سیاه رنگ با نام سابستینا نیگرا نامیده می شود که نام لاتین “عضو سیاه رنگ” است. این سلول ها به خاطر داشتن نئورملانین سیاه رنگ هستند ، نوع مشخصی از رنگ دانه که برای پوست و موها کاربرد دارد و بخشی از گانگلیون بازال است.در نهایت ، ما قرمز را داریم-که بخاطر داشتن رگ های خونی بی شمار در مغز از آن متشکر هستیم. پس چرا مغز به جای اینکه رنگارنگ باشد رنگ سفید و گچی شکل دارد؟این بخاطر داشتن فیکساتیوز است که به عنوان فرمالدئید که ازمغز محافظت می کند
“بیوداک” یا اردک بیولوژیکی چیست؟
پژوهشگران استرالیایی منشا صداهای مرموز اقیانوس را کشف کرده‌اند. برای نخستین بار در دهه ١٩6٠ سرنشینان زیردریایی‌های نظامی که از برخی مناطق نیمکره جنوبی به خصوص اطراف قطب جنوب و سواحل جنوب غربی استرالیا عبور می‌کردند شنیدن "اصوات مرموزی" را در زیر سطح آب گزارش کردند.به گفته نیک گیلز، رئیس موسسه استرالیایی تحقیقات قطب جنوب، این صداها طول موجی بین 5٠ تا ٣٠٠ هرتز دارد و قابل دریافت توسط گوش انسان است و معمولا هر دو تا چهار ثانیه یک بار تکرار می شود.این صداهای مرموز عموما از اواخر ماه های زمستان تا بهار به گوش می‌رسد و سپس تا سال دیگر کمتر شنیده می‌شود.به علت شباهت این اصوات به صدای اردک، برای آن عنوان “بیوداک” یا اردک بیولوژیکی انتخاب شده است.در خلال پنجاه سال گذشته، گمانه‌زنی در مورد این اصوات ادامه داشته که از جمله این نظر بوده است که این صداها را نهنگ‌های مینک تولید می‌کنند.آقای گیلز گفته است که این نظر تا کنون اثبات نشده بود اما اینک می‌توان به طور قطع گفت که منشا این صداها، نهنگ‌های مینک هستند و موسسه تحقیقات قطب جنوب با نصب دستگاه های خاص ضبط صدا روی چند نهنگ مینک، توانسته است این نظر را تایید کند.به نظر می رسد که نهنگ مینک پیش از فرورفتن برای تغذیه در عمق آب، این صدا را معمولا شش بار تکرار می‌کند اما هنوز نمی‌توان گفت که منظور از این عمل چیست.کشف منشا صدای بیوداک به پژوهشگران امکان آن را می‌دهد تا دامنه تحقیقات خود در مورد نهنگ‌های مینک را گسترش دهند. به عنوان مثال، این واقعیت که تولید این صدا در مناطق اطراف قطب جنوب در زمستان بیشتر است نشان می‌دهد که در این فصل از سال، تعداد زیادی از این جانور در عمق آب‌های یخ‌زده منطقه زندگی می کنند.در عین حال، شنیده شدن بیوداک در سواحل استرالیا حاکی از آن است که تعدادی از نهنگ‌های مینک به این منطقه مهاجرت می‌کنند و فصل سرما را در این منطقه می‌گذرانند. تحقیق در مورد نهنگ‌های مینک با دشواری هایی همراه است زیرا این جانور به سرعت و در مسیری با پیچ و تاب حرکت می کند و نزدیک شدن به آن، بر خلاف نهنگ های دیگر، آسان نیست. نیک گیلز گفته است که نصب دستگاه ضبط صدا بر روی چند نهنگ و بازیافتن آنها از داخل آب عملیاتی دشوار اما نتیجه‌بخش بوده است.
تفاوت مغز حیوانات با انسان ها
بسیاری از حیوانات از مغزشان برای انجام دادن همان کارهایی استفاده می کنند که انسان ها انجام می دهند مانند پیدا کردن راه های خلاقانه برای حل مشکلات ، خودآگاهی ، نشان دادن همدردی با دیرگان و یاد گرفتن نحوه استفاده از وسایل مختلف. اما اگرچه دانشمندان نمی توانند به معنای واحدی از اینکه چه چیزی هوش یک فرد را می سازد به توافق برسند اما آنها با یکدیگر بر این عقیده اتفاق نظر دارند که انسان ها با هوش ترین موجودات خلق شده روی کره خاکی هستند. متوسط وزن انسان های بزرگسال یک کیلوو 361 گرم است. دلفین – یکی از باهوش ترین جانوران- نیز وزنی در حدود 3 پوند به طور متوسط دارد. اما یک نطفه نهنگ شاید به طور عمومی به باهوشی یک دلفین نباشد اما وزنی در حدود 17 پوند یعنی7کیلو و 800 دارد. سگ ها و اورانگوتان هر دو از باهوش ترین حیوانات هستند اما مغزهای کوچکی دارند. پرنده ای مانند گنجشک نیز وزن مغزش کمتر از نصف اونس یعنی 1 گرم است. هرچه حیوانی بزرگتر باشد ، هرچه جمجمه بزرگتری داشته باشد ، مغز بزرگتری دارد. هوش در مغز نیز مفاهیم متفاوتی دارد. پستانداران کورتکس مغزی بزرگتری دارند مانند پرنده ها ، ماهی یا خزندگان. مخچه در پستانداران در نیمکره مغزی است که مسئول عوامل مهم و بزرگی از جمله حافظه ، ارتباط و فکر کردن است. انسان ها بزرگترین کورتکس مغزی را در میان همه پستانداران دارند که به سایز و اندازه مغزشان بر می گردد.
دانستنیهای عجیب دنیا
کانادا یک واژه هندی به معنی روستای بزرگ می باشد.سوسکها سریعترین جانوران 6 پا می باشند با سرعت یک متردرثانیه. جلیقه ضد گلوله ،برف پاک کن شیشه خودرو و پرینتر لیزری همگی اختراعات زنان می باشد. خرگوشهاوطوطی هابدون نیازبه چرخاندن سرخودقادرند پشت سرخود را ببینند. سگهای شهری بطور متوسط 3 سال بیشترازسگهای روستائی عمرمی کنند. در امریکا سالانه 15نفر بر اثرگازگرفتگی توسط سگها جان خودرا ازدست می دهند. مادروهمسرگراهام بل مخترع تلفن هردوناشنوا بودند.ده درصد وزن بدن انسان (بدون آب ) را باکتریها تشکیل می دهند.11درصد جمعیت جهان را چپ دستان تشکیل می دهند. از هر 10 نفر یک نفر در سراسر جهان در جزیره زندگی می کند.98 درصد وزن آب از اکسیژن تشکیل یافته است.یک اسب در طول یک سال 7 برابر وزن بدن خود غذا مصرف می کند.رشد دندانهای سگ آبی هیچگاه متوقف نمی گردد.چیتا قادر است درحد سرعت خود گامهایی به طول 8 متر بر دارد.شامپانزه ها قادرندمقابل آینه چهره خودرا تشخیص دهند اما میمونها نمی توانند.روشنائی قرص کامل ماه برابر هلال ماه می باشد.یک خرس قادر است با سرعت یک اسب بدود.اسب ها قادرند در حالت ایستاده بخوابند.کانگرو ها قادرند 3 متربه سمت بالا و 8 متر به سمت جلو بپرند.گونه ای از خرگوش قادر است 12 ساعت پس از تولد جفت گیری کند.دارکوب ها قادرند 20 بار در ثانیه به تنه درخت ضربه بزنند.سالانه 500 فیلم در امریکا و 800 فیلم در هند ساخته می شود.تمامی پستانداران به استثای انسان و میمون کور رنگ هستند.تمام قوهای کشور انگلیس جزو دارایی های ملکه انگلیس می باشد.موریانه ها قادرند تا 2 روز زیر آب زنده بمانند
چرا خمیازه واگیر دارد؟!
یکی از عجیب‌ترین پدیده‌های واگیردار دنیا خمیازه کشیدن است. اگر شما خمیازه کشیدن فرد دیگری را ببینید یا صدای آن را بشنوید، یا حتی راجع به خمیازه کشیدن فکر کنید یا مطلبی راجع به آن بخوانید (مثل همین الان!)، احتمال زیادی وجود دارد که خودتان هم خمیازه بکشید. در واقع احتمال اینکه افراد مستعد خمیازه واگیردار باشند، بین 40 تا 60 درصد است.مطالعات قبلی درباره خمیازه کشیدن نشان داده است خمیازه واگیردار به این بستگی دارد که حس همدلی فرد معمولا تا چه حدی است؛ و ارتباطی میان این پدیده و میزان بهره هوشی فرد، زمان شبانه‌روز و آب و هوا نیز یافت شده بود. اما نتیجه مطالعه جدیدی نشان می‌دهد هیچ کدام از عوامل ذکر شده به اندازه یک چیز در این میان موثر نیستند: اینکه شما چند سال دارید، و اینکه آیا در درجه اول مستعد ابتلا به خمیازه واگیردار هستید یا خیر.نتیجه این مطالعه که در مجله PLOS ONE منتشر شده، نشان می‌دهد تقریبا تمام افرادی که (پس از مشاهده فیلم خمیازه کشیدن دیگران) به صورت واگیردار خمیازه می‌کشند؛ دوباره پس از آنکه در زمانی دیگر یا مکانی متفاوت مورد آزمایش قرار گرفتند، این رفتار را از خود نشان می‌دهند. همچنین هرقدر فرد جوان‌تر باشد، احتمال بیشتری دارد که به خمیازه واگیردار مبتلا شود.محققان 328 شرکت کننده را مورد آزمایش قرار دادند و با انجام امتحانات شناختی و ادراکی، میزان قابلیت همدلی آنها را اندازه‌گیری کردند. سپس از شرکت کنندگان خواستند تا تعداد دفعات خمیازه کشیدن خود را شخصا ثبت کنند. به عقیده محققان نوشتن بهترین ابزار موجود برای شمارش خمیازه کشیدن افراد بود؛ چرا که آگاهی فرد از تحت نظارت قرار داشتن ممکن بود باعث شود شرکت کننده از خمیازه کشیدن خودداری کند.فقدان وجود ارتباط میان خمیازه واگیردار و میزان همدلی (یا هوش، زمان شبانه‌روز و عوامل مشابه) با نتایج حاصل از تحقیقات پیشین (که با شرکت داوطلبان کمتری انجام شده بود) مغایرت دارد. نویسندگان مقاله عقیده دارند که خمیازه واگیردار یک ویژگی شخصیتی ثابت است که به دلایل ناشناخته‌ای از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ اما می‌تواند ریشه ژنتیکی داشته باشد.
پرندگان قربانیان جدید حشره‏کش‏ها
مطالعات جدیدی که نتایج آن در مجله «نیچر» منتشر شده نشان می‌دهد که استفاه از حشره‌کش‌ها و آفت‌کش‌ها نه تنها منجر به مرگ گسترده حشرات گرده افشان و زنبورهای عسل شده بلکه سبب مرگ وسیع سایر جانورانی نظیر پرندگان نیز می‌شود.«هانس دی‌کرون»، متخصص دانشگاه «رادبود» و سرپرست اصلی این مطالعه می‌گوید که تحقیقات آنها منتهی به نتایج حیرت‌انگیزی در مورد تاثیر آفت‌کش‌های «نئونیکوتینوئیدی» شده است.«دی‌کرون» افزود: تمام مطالعات قبلی از مطالعات سم شناسی نشات گرفته‌اند اما ما در این مطالعه از یک راه کاملا متفاوت به این نتایج دست یافتیم. مطالعات ما به خوبی شواهد را کامل می‌کند مبنی بر این که به دنبال استفاده از آفت‌کش‌ها، اتفاقی در حال رخ دادن است و بیش از این نمی‌توان استفاده از این مواد شیمیایی را ادامه داد.بنابراین مطالعه محققان دریافتند در مناطقی که میزان «ایمیداکلوپرید» در آب به 20 نانوگرم در هر لیتر می‌رسد، جمعیت پرندگان سالانه 3.5 درصد کاهش می‌یابد. ضمن اینکه در برخی نواحی نیز میزان آلودگی «ایمیداکلوپرید» 50 درصد بالاتر بوده است.کارشناسان براین‌باورند که این حجم آفت‌کش‌ها در حال نابودن کردن بسیاری از حشرات و پرندگان است. ضمن اینکه احتمال دارد آفت‌کش‌ها به شیوه‌های مختلف به جانوران برسانند اما برای اثبات این ادعا نیاز به انجام مطالعات بیشتر است. به طور کلی از مجموع 15 گونه پرنده حشره خوار که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفته‌اند، 14 گونه با کاهش جمعیت روبرو هستند.کارشناسان معتقدند که نابودی حشرات به پرندگان آسیب می‌رساند که این روند همچنین روی سایر جانوران نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت. با این حال اثبات اینکه آفت‌کش‌ها به صورت مستقیم یا غیرمستقیم روی پرندگان تاثیر دارند یا نه، نیازمند مطالعات بیشتر است.

 

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.