قدس آنلاین:در بسته پیش رو می توانید مطالب متنوعی مطالعه فرمایید مطالبی مانند:آثار عجیب ذکر یا حی یا قیوم،عادات ثروتمندان،نقش هورمون‌ها در تثبیت خاطرات منفی و....

حل یک معمای 27 ساله /سیگاری ها بیشتر خودکشی می کنند/راه حلی عجیب برای افزایش اشتها

آثار عجیب ذکر یا حی یا قیوم
جمله« الله لا اله الا هو الحی القیوم» را همگی بارها و بارها شنیده ایم. این جمله یعنی؛ الله خدای یکتایی است که جز او خدایی نیست و او زنده و پاینده است. قیوم به وجودی اطلاق می شود که قائم به ذات است . ذات حضرت احدیت قائم به ذات است و قیومیت ، منحصر به ذات اقدس احدیت می باشد.در روایتی آمده است که اگر کسی مشکلی دارد که از هیچ طریقی حل نشده باشد ذکر « یا قیوم » را 156 مرتبه بخواند.همچنین مداومت بر اسمهای« الحی القیوم »در زیادتی معاش اثری عظیم دارد و برای حصول مراد و مطلوب و غلبه بر دشمنان فایده بسیار دارد و اگر کسی در نصف شب هزار مرتبه بگوید « سبحان الملک الحی القیوم الذی لا یموت » روزی او وسیع گردد و گشایش در کارش پیدا شود. همچنین در روایات آمده است که وقتی پیامبر (ص) را حالت اضطراب فرا می گرفت ذکر یا حی یا قیوم را می گفتند و فرج حاصل می شد. یکی از بزرگان گفته است که 51 دفعه ذکر یا حی یا قیوم را گفتم رسول خدا (ص) را در خواب دیدم عرض کردم مرا چیزی تعلیم فرما که به سبب آن دلم زنده گردد و از کدورت پاک شود ، فرمود بر تو باد که روزی 41 مرتبه بگویی: یا حی یا قیوم یا لا اله الا انت اسئلک ان تحیی قلبی بنور معرفتک ابدا یا الله.امام رضا علیه السلام هم فرموده اند: هر که این دو نام « حیّ و قیّوم » را ورد سازد عمرش دراز گردد و مراد او حاصل شود.
عجیب ترین کوه جهان
عجیب‌ترین کوه دنیا را می‌توان کوه باستانی «پردیس» دانست که با مغناطیس فوق‌العاده قوی در جهان زبانزد است و خاصیت درمانی شگفت‌انگیزی دارد.کوه باستانی «پردیس» در حومه شهرستان جم از توابع عسلویه استان بوشهر و در نیمه‌های راه بندر کنگان به فیروزآباد شیراز قرار دارد. قله این کوه نزدیک‌ترین نقطه زمین به خورشید است چون بالاترین ارتفاع در نزدیکی خط استواست. مغناطیس فوق‌العاده قوی این کوه در جهان زبانزد است و اگر در فاصله 50 تا 100 متری کوه یعنی تقریبا انتهایی‌ترین نقطه مشخص آسفالت با ماشین توقف کنید و ترمز دستی را بخوابانید، ماشین به جای سر پایینی به نرمی به سمت کوه کشیده می‌شود که البته همین مغناطیس برای رانندگان ناآشنا بسیار دردسر ساز بوده و تاکنون شماری خودرو بی‌اختیار با کوه برخورد کرده‌اند!از جمله خواص شگفت‌آور این کوه کمک به درمان مبتلایان به ایدز است. به خاطر نزدیکی این کوه به خورشید، امکان رشد و نمو ویروس‌های بیماری‌زا از جمله ویروس «اچ.آی.وی» صفر است.پزشکان متخصص بریتانیایی در موسسه‌ای در شهر لندن به تازگی در مقاله‌ای در روزنامه تایمز ضمن برشمردن این خاصیت از سازمان ملل درخواست کرده‌اند نام این کوه را به کوه «ضد اچ آی وی» (ANTI-HIV Mountain) تغییر دهند.دکتر تیم هوپکینس رئیس این موسسه و دارنده مدرک فوق تخصص در رشته ایمونولوژی و ویروس‌شناسی درخواست ایجاد شهرک‌های درمانی برای مبتلایان به ایدز در این منطقه داشته است.وی معتقد است که با اسکان مبتلایان به ایدز در این منطقه پس از حداکثر مدت 18 ماه هیچ نشانه‌ای از بیماری در این مبتلایان دیده نمی‌شود.از دیگر خواص درمانی این کوه که زبانزد همه متخصصان «mountain trapi» است، خواص مغناطیسی بوده که باعث تخریب سلول‌های سرطانی می‌شود و به همین دلیل متخصصان بسیاری، بیماران سرطانی را به کوهنوردی در این کوه توصیه می‌کنند.پوشش گیاهی این منطقه، نوعی خار بیابانی گرمسیری منحصر به فرد است که خواص دارویی فراوان دارد و تمامی عسل حاصل از این منطقه، پیش‌خرید چند کارخانه داروسازی بزرگ جهان است. یکی از ترکیبات اصلی مسکن «Advil» که یکی از بهترین قرص‌های شناخته‌شده برای ناراحتی‌های اعصاب و دردهای میگرنی است از همین عسل تهیه می‌شود.در این منطقه خرمای ویژه‌ای به نام «خصه» نیز تولید می‌شود که کاملا در شیره خود غرق است، یعنی یک کاسه آن ظرف سه ساعت پر از شیره می‌شود. این خرما اندازه آلبالو بوده و به جهت خواص دارویی منطقه، برای ساخت قندهای رژیمی برای بیماران دیابتی صادر می‌شود.در لایه‌های زیرین این کوه، منبع عظیمی از آب خنک و فوق‌العاده سالم وجود دارد که آن هم در اطراف عسلویه عجیب به نظر می‌رسد.
حکایت ویرگول
گفته‌اند که وقتی، یکی از افسران جوان گارد نیکلای اول ـ امپراتور روسیه ـ به گناهی متهم شد و خشم امپراتور را چنان برانگیخت که فرمان داد تا بی درنگ به دوردست ترین نقاط سیبری تبعیدش کنند.یاران او کمر به نجاتش بستند و به هر وسیله تشبث جستند؛ چنان که شهبانو را برانگیختند تا نامه ئی به امپراتور نوشت و شفاعت او کرد تا از تبعیدش درگذرد.امپراتور شفاعت شهبانو را نپذیرفت و به دبیر خود گفت تا در گوشۀ همان نامه تصمیم قاطع او را به لزوم تبعید افسر گناهکار، یادداشت کند:بخشش لازم نیست ، به سیبری تبعید شود .دبیر ـ که خود از یاران متهم بود ـ فرمان امپراتور را، هم بدان گونه که از او شنیده بود به گوشۀ نامه نوشت. اما حیله ئی در کار کرد تا افسر نگونبخت از خشم امپراتور رهائی یافت.در فرمان امپراتور، تنها جای ویرگولی را تغییر داده آن را چنین نوشته بود:بخشش ، لازم نیست به سیبری تبعید شود !
عادات ثروتمندان
کسب موفقیت های روزانه از عادت های همیشگی افراد ثروتمند است. افراد ثروتمند همیشه اهداف خود را در اولویت قرار میدهند . حدوداً 81 درصد از افراد ثروتمند در زندگی خود با برنامه ریزی پیش میروند . افراد ثروتمند تلویزیون تماشا میکنند اما خیلی کمتر از دیگر افراد آنها بیشتر وقت خود را صرف اهدافشان میکنند و البته بیشتر اوقات فراغتشان را صرف مطالعه میکنند. آنها علاقه ی زیادی به کتاب خواندن دارند زیرا با خواندن کتاب به علم خود می افزایند. این افراد تقریبا روزی نیم ساعت مطالعه میکنند. آنها خوب گوش دادن را با کتاب های صوتی تمرین میکنند. افراد ثروتمند تقریبا به طور میانگین 50 ساعت در هفته و یا بیشتر از این را صرف کار کردن میکنند. بیشتر افراد ثروتمند از سرمایه ی اندک برای شروع کار و فعالیت استفاده کردند و آنها خودشان صاحب شرکت و یا تجارتی هستنمد.افراد ثروتمند اهمیت زیادی به سلامت خود می دهند لبخند زدن از دیگر ویژگی های یک فرد ثروتمند است آنها همیشه لبخندی بر لب دارند و این نشان از روحیه ی بالایی است که هم در کار و هم در زندگی آنها وجود دارد.
راه حلی عجیب برای افزایش اشتها
دانشمندان با انجام آزمایشات و مطالعاتی روی افراد چاق و لاغر دریافتند افرادی که در معرض نورهایی مانند آبی قرار می گیرند بیشتر به غذا خوردن میل دارند و از تناسب اندام بیشتری برخوردار هستند.بررسی ها نشان می دهند، کسانی که 15 دقیقه قبل از خوردن غذا در معرض نور آبی قرار می گیرند و میل بیشتری به خوردن دارند و اشتهایشان تا 2 ساعت بعد از صرف غذا هم باز می ماند.
افراد لاغری که قصد چاق شدن دارند حتی با خوردن غذا در ظرف آبی یا محیط آبی رنگ می توانند اشتهایشان را افزایش بدهند و پس از مدتی شاهد افزایش وزن خود باشند.
نقش هورمون‌ها در تثبیت خاطرات منفی
پزشکان در یک بررسی جدید دریافتند که استرس می‌تواند خاطرات منفی را تثبیت کند.پزشکان دانشگاه ایالت آریزونا در این مطالعه بررسی کردند که چرا اغلب افراد خاطرات منفی را با تمام جزییات در ذهن نگه می‌دارند در حالی که خاطرات خوب به مرور زمان کمرنگ می‌شوند؟ آنها دریافتند که هورمون کلیدی استرس به تثبیت خاطرات بد در مغز کمک می‌کند. زمانی که بدن یک حادثه ناراحت‌کننده را تجربه می‌کند، دو نوع هورمون استرس به نام‌های کورتیزول و نوراپی‌نفرین ترشح می‌شوند. هورمون نوراپی‌نفرین به لحاظ ساختاری شبیه به هورمون آدرنالین است و موجب افزایش ضربان قلب می‌شود و واکنش‌های مقابله‌ای در طول موقعیت استرس‌زا را تنظیم می‌کند. این ماده شیمیایی همچنین می‌تواند همچون یک پیام‌رسان عصبی قوی عمل کند که موجب تقویت حافظه می‌شود.هورمون کورتیزول هم به تقویت حافظه کمک می‌کند. البته از آنجا که این مطالعات روی انسان انجام نشده متخصصان هنوز مطمئن نیستند که هورمون‌های استرس نقش مشابهی در تقویت حافظه انسان نیز بازی کنند.زمانی که شدت حادثه به حدی باشد که موجب ترشح هورمون کورتیزول شود، تجربیات منفی به خوبی به حافظه سپرده می‌شوند.روانپزشکان آمریکایی معتقدند این مطالعه، یافته کلیدی در درک بهتر چگونگی تداوم یافتن خاطرات منفی و دردآور در زنان است زیرا در صورتی‌ که بتوان سطح هورمون نوراپی‌نفرین را بلافاصله پس از وقوع حادثه پایین‌ آورد می‌توان از حفظ خاطرات منفی در مغز جلوگیری کرد.
چرا آب میوه‌ها مضر هستند؟
محققان می‌گویند باید روزانه 5 نوع میوه و سبزیجات خورد تا ویتامین‌های لازم و ضروری به بدن برسند؛ زیرا این مواد غذایی دارای مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها و مقداری فیبر هستند و معمولاً در غذای روزانه ما دیده نمی‌شوند.در حالی که آب میوه نمادی از یک صبحانه سالم، متعادل، مفید و مغذی برای بدن است، 100 درصد خالص و حاوی مقدار زیادی قند و کمی فیبر است اما آب میوه‌های صنعتی آماده این خواص را ندارند و برای سلامت بدن مضر هستند.زیرا به آب میوه‌های صنعتی شکر اضافه می‌شود، اکسیژن آن از بین می‌رود که باعث اختلال در طعم آن می‌شود؛ تولید کنندگان رنگ‌های مختلف و طعم دهنده‌های مصنوعی به آب میوه‌ها اضافه می‌کنند که برای سلامت بدن مفید نیست اما بچه ها این آب میوه‌های بی‌خاصیت را دوست دارند.با تمام ضرر این آب میوه‌ها باز هم از نوشابه‌های گازدار بهتر هستند.
سبک زندگی دو عالم
نسب شیخ مرتضی انصاری به جابر بن عبدالله انصاری، از صحابه حضرت محمد(ص) می رسد .بیان شده است که مادر ایشان هرگز بدون وضو به فرزندش شیر نمی داد. ملا احمد نراقی در رابطه با شیخ مرتضی انصاری می گفت من در سفرهای متعددم 50 مجتهد مسلم دیدم اما هیچ کدام به مقامات شیخ انصاری نیستند، شیخ مرتضی انصاری شاگردان بسیار زیادی را تربیت نمود که بسیاری از آنان، عالمانی نامور و مجتهدانی قوی شدند، از جمله شاگردان ایشان می توان به میرزا محمد حسن شیرازی و سید جمال الدین اسدآبادی از جمله شاگردان شیخ انصاری بودند.شیخ انصاری زندگی بسیار فقیرانه ای داشت. یک روز دختر ناصر الدین شاه، برای دیدار شیخ انصاری، وارد خانه وی در نجف اشرف شد، شاهزاده وقتی وضع اتاق را دید، نتوانست احساس خویش را پنهان کند و گفت اگر مجتهد این است، پس حاج ملا علی کنی چه می گوید؟ هنوز سخنش تمام نشده بود که شیخ انصاری از جا بلند شد و با ناراحتی فرمود: چه گفتی؟ این کلام کفرآمیز چه بود؟ بلند شو و از نزد من دور شو، حتی یک لحظه هم در اینجا نمان، زیرا می ترسم عقوبت تو، مرا هم بگیرد.وی افزود: دختر شاه از تهدیدات شیخ به گریه افتاد و گفت آقا توبه کردم، نفهمیدم، مرا عفو کنید، شیخ او را بخشید و فرمود تو کجا و اظهار نظر درباره ملا علی کنی کجا؟! او حق دارد و باید آن طور زندگی کند، زیرا در مقابل پدر تو باید همان گونه زندگی کرد، ولی من در میان طلاب و مستمندان هستم باید وضعم و امور زندگیم همانند همین انسان ها باشد.
حکایت شیخ انصاری و زنجیر ضخیم شیطان
یکی از شاگردان شیخ انصاری(ره) می گوید زمانی که در نجف اشرف و نزد شیخ انصاری به تحصیل مشغول بودم، شبی شیطان را در خواب دیدم که طناب های متعددی در دست داشت، پرسیدم: این بندها برای چیست؟ پاسخ داد اینها را به گردن مردم می اندازم و آنها را به سمت خویش می کشم و به دام می اندازم، هرکدام از این طناب ها برای یک شخص است زنجیری را دیدم که کلفت بود شیطان گفت روز گذشته این زنجیر را به گردن شیخ مرتضی انصاری انداختم و او را از اتاقش تا وسط کوچه کشیدم، ولی علیرغم زحمات زیادم، شیخ از قید رها شد و برگشت.وقتی از خواب بیدار شدم، در تعبیر آن به فکر فرو رفتم. پیش خودم گفتم بهتر است که از خود شیخ تعبیرش را بپرسم از این رو، به حضور ایشان رسیدم، خواب خود را که برای ایشان تعریف کردم فرمودند شیطان راست گفته است زیرا آن ملعون می خواست مرا فریب دهد که به لطف خدا از دامش گریختم.شیخ انصاری در تعبیر آن خواب گفت دیروز، من پول نداشتم، اتفاقاً چیزی در خانه لازم داشتیم، با خود گفتم یک ریال از مال امام زمان(عج) نزدم موجود است و هنوز وقت مصرفش نرسیده است، به عنوان قرض برمی دارم و روزهای بعد ادا خواهم کرد. یک ریال برداشته از خانه خارج شدم، همین که خواستم پول را خرج کنم، با خودم گفتم از کجا معلوم که من بتوانم این قرض را ادا کنم؟ و در همین اندیشه و تردید بودم که تصمیم خود را گرفتم، چیزی نخریدم و به خانه برگشتم و پول را سرجای خود گذاشتم.
زمین از خطر تاریکی جست
داده‌های تازه منتشر شده توسط ناسا نشان می‌دهد، زمین در سال 2012 از یک جرقه پرقدرت خورشیدی جان سالم بدر برده است.جرقه خورشیدی یا فوران تاج خورشیدی (CME) که در 23 ژوئیه 2012 (اول مرداد 91) بوقوع پیوست، می‌توانست زمین را با یک فاجعه عظیم مواجه سازد.به گفته محققان ناسا، زمین بسیار خوش‌شانس بود که از پرقدرت‌ترین توفان خورشیدی 150 سال اخیر جان سالم بدر برد و اگر این اتفاق یک هفته زودتر روی داده بود - درحالیکه جهت فوران خورشیدی کاملا رو به زمین بود - سیاره زمین با یک فاجعه عظیم مواجه می‌شد.درصورتیکه جهت فوران تاج خورشیدی (CME) مستقیما رو به زمین بود، قدرت این فوران عظیم زمین را در تاریکی مطلق فرو می‌برد.قطع کامل شبکه ارتباطی و مخابراتی، سیستم موقعیت‌یاب جهانی (GPS) و شبکه برق در نقاط مختلف جهان به همراه قطع دسترسی به شبکه آب بدلیل از کارافتادن پمپ‌های برقی از جمله مشکلاتی بود که می توانست ساکنان زمین را تهدید کند.بر اساس محاسبات آکادمی ملی علوم آمریکا، تأثیر خسارت ناشی از این فوران خورشیدی بر اقتصاد جهان بیش از دو تریلیون دلار تخیمن زده می‌شود که 20 برابر خسارت ناشی از توفان کاترینا است.مطالعات صورت گرفته همچنین نشان می‌دهد، خطر وقوع یک فوران عظیم تاج خورشیدی با قابلیت آسیب رساندن به سیاره زمین طی 10 سال آینده حدود 12 درصد است.
10 پیش‌بینی درباره تحولات علمی
تامسون رویترز، شرکت چندملیتی عرضه‌کننده اطلاعات برای نیروهای متخصص، با بررسی منابع علمی و اختراعات و دستاوردهای ثبت شده جدید، 10 پیش‌بینی درباره تحولاتی کرده که علم و تکنولوژی تا سال 2025 در زندگی ما بوجود خواهند آورد. در بیشتر مقاله‌های علمی‌ دو سال اخیر تکرار شده است که در آینده نزدیک پیشرفت تکنولوژی فتوولتائیک و به‌کارگیری فتوکاتالیزور فرآیند تبدیل نور آفتاب به انرژی را بسیار تسهیل می‌سازد، به گونه‌ای که انرژی خورشیدی می‌تواند نه تنها مورد استفاده گروه کوچکی که به فکر حفاظت از محیط زیست‌اند، بلکه دراختیار توده مردم قرار گیرد.برپایه تحقیقات درباره "ذره بوزون هیگز" شاید در آینده واقعا عبارت "منتقلم کن، اسکاتی!" (از سریال علمی تخیلی Star Trek ) عمل کند. پیش‌بینی می‌شود که آزمایش‌های مربوط به "دورنوردی"، یعنی جابجایی یک ماده از یک نقطه به نقطه دیگر بدون عبور از فضای فیزیکی ما بین آن‌ها، عادی شود. در منابع علمی از سال 2012 "ذره بوزون هیگز" 400 بار تکرار شده است .همه چیز در همه جا دیجیتالی خواهد شددیابت نوع یک قابل پیشگیری خواهد شدنقشه‌برداری DNA در هنگام تولد رایج خواهد شدپروازهای الکتریکی آغاز خواهد شدشیوه‌های درمان سرطان ضررهای جانبی کمتری خواهند داشتبسته‌بندی‌های ساخته از سلولز جایگزین بسته‌بندی‌های مبتنی بر مواد نفتی خواهند شدکمبود یا نوسان بهای مواد غذایی دیگر وجود نخواهد داشت.شمار بیماران مبتلا به دمانس کاهش خواهد یافترئیس شرکت تامسون رویترز، بسیل مفتاح، درباره پیش‌بینی آینده می‌گوید: «ما گوی پیشگویی نداریم که بتوانیم در آن آینده را ببینیم. اما چیزی بهتر از آن داریم که نقل قول‌های منابع علمی و اطلاعات درباره اختراعات ثبت شده هستند. وقتی این اطلاعات را با هم در یکجا بررسی کنیم، می‌توانیم دستاوردهای جدیدی را ببینیم که زندگی همه ما را در آینده تغییر خواهند داد.»
11ماساژ عجیب
ماساژ که برای اولین بار در شرق آسیا و آفریقا به کار گرفته شد در برخی از کشورهای دنیا به شیوه های عجیب و غریبی انجام می شود.ماساژ از یک کلمه یونانی به نام Massein گرفته شده است و عبارت است از یک سری حرکات منظم، مرتب و اصولی که روی بافت های بدن انجام می شود.در کشور چین در یک روش نه چندان رایج، ماساژدهنده حوله را روی بخشی از پوست قرار می دهد. سپس با ریختن کمی الکل، حوله برای چند ثانیه شعله ور می شود. افرادی که به این نوع ماساژ علاقه دارند معتقدند که ماساژ با آتش به بهبود گردش خون کمک می کند.در تایلند توریست ها و کسانی که از ماساژ با وزن و فشار زیاد روی ماهیچه های خود لذت می برند، به وسیله فیل ها ماساژ داده می شوند.به اعتقاد پاکستانی ها ماساژ با پا، حس آرامش و امنیت را در انسان بالا می برد، می توان استرس روزانه را به فراموشی سپرد و حس شادی و سبکی را تجربه کرد.در گذشته در گرمابه های ایرانی همیشه مشتمالچی هایی بودند که مشتریان را به اصطلاح مشت و مال می دادند.چند مار پیتون در شهر جاکارتا پایتخت اندونزی مشتری را ماساژ می دهند. آن ها معتقدند حرکت مارها روی بدن تاثیر مثبتی در کاهش ترس و بهبود سوخت و ساز بدن دارد.برخی هم معتقدند که ماساژ با نمک خشک باعث شادابی پوست شده و به بهبود گردش خون در بدن کمک می کند.ژاپنی ها معتقدند که ماساژ با حلزون برای طراوت پوست و کند شدن روند چروک صورت مفید است.آلمانی ها معتقدند ماساژ با سنگ داغ باعث بهبود کم خوابی و سردرد شده، کار دستگاه گوارش، گردش خون و سیستم عصبی را بهتر می کند.درفرانسه در هنگام ماساژ دادن با جلبک دریایی، فشار روی ماهیچه ها کلسیم زیادی به داخل سلول ها پمپاژ می کند و باعث عملکرد بهتر سوخت و ساز بدن می شود.در آلمان ماهی هایی که در اکواریوم در دمای 28 درجه نگه داری می شوند، پوست های زائد پا را از بین می برند، زخم های سطحی پوست را با حالت بوسه زدن به پوست، ماساژ داده و ترمیم می کنند.در سال های اخیر شرکت های بسیاری در آلمان با استخدام یک متخصص ماساژ، کارمندان خود را در طول روز هنگام کار برای رفع خستگی ماساژ می دهند.اکنون در دنیای مدرن انواع و اقسام دستگاه های ماساژ جایگزین ماساژ دستی شد ه اند. ماساژ با آب گرم در فرانسهدر حین ماساژ، نفس کشیدن کند تر می شود و میزان ترشح هورمون های استرس آور، کاهش می یابد.
سیگاری ها بیشتر خودکشی می گنند
سیگاری‌ها در مقایسه با افراد دیگر بیشتر مستعد خودکشی هستند و مواد شیمیایی درون سیگار ممکن است مقصر اصلی باشد.پژوهشهای پیشین نشان داده بود که سیگاریها بیشتر مستعد خودکشی هستند اما تصور می‌شد این نتایج به دلیل تمایل افراد مبتلا به اختلالات روانی به استعمال دخانیات باشد.بررسی‌های جدید محققان دانشگاه واشنگتن نشان داد، نیکوتین موجود در دخانیات می‌تواند منجر به اختلالات روانی شده یا آنها را تشدید کند.یک پژوهش به مقایسه ایالتهایی در آمریکا که مالیات دخانیات در آنها افزایش یافته و کشیدن سیگار در مکانهای عمومی ممنوع شده بود، با سایر ایالات پرداخته و دریافت که نرخ خودکشی در ایالتهای ضد دخانیات پایین‌تر است.مناطقی که بین سالهای 1990 تا 2004 مالیات دخانیات را افزایش داده و استعمال آن را در اماکن عمومی ممنوع اعلام کرده بودند، با کاهش 15 درصدی میزان خودکشی نسبت به میانگین ملی روبرو شدند.از آن زمان ایالاتی مانند نیویورک، ایلینویز و کالیفرنیا سیگار کشیدن در اماکن عمومی را ممنوع کردند.نتایج این پژوهش پس از بررسی سیاستهای مختلف استعمال دخانیات در ایالتهای مختلف مانند افزایش مالیات دخانیات و محدود کردن زمان و مکان سیگار کشیدن حاصل شد.محققان با استفاده از روشهای آماری به مقایسه نرخ خودکشی در ایالتهایی با سیاستهای سختگیرانه‌تر استفاده از تنباکو با ایالات دیگر پرداخته و نتیجه گرفتند که باید سیاستهای بیشتری برای محدود کردن استعمال دخانیات به دلیل سلامت روانی و فیزیکی اعمال شود.
حل یک معمای 27 ساله
دانشمندان مرکز سرن در سال 1987 در آزمایشات خود برای پاسخگویی به چرایی و چگونگی چرخش پروتونها با شکست مواجه شدند و این معما تا 27 سال با عنوان «بحران چرخش پروتون» لاینحل باقی ماند. اکنون دانشمندان دانشگاه بوینوس‌آیرس بر این باورند که توانسته‌اند پاسخ این معما را پیدا کنند.پژوهش محققان نشان داد یک ذره زیراتمی موسوم به گلئون ممکن است مسئول بخش اعظمی از چرخش پروتون باشد.این دستاورد توسط دکتر دانیل فلوریان و همکارانش با استفاده از برخورددهنده آزمایشگاه ملی بروکهاون در اوپتون نیویورک حاصل شد.پیش از این تصور می‌شد که چرخش پروتون منحصرا توسط ذرات زیراتمی موسوم به کوارکها ایجاد می‌شود. اما نتایج آزمایشات سال 1987 نشان داده بود کوارکها نمی‌توانند مسئول کل چرخش پروتون باشند.کوارکها ذرات زیراتمی هستند که ذرات بزرگتر مانند پروتونها را می‌سازند، در حالیکه گلئونها چسبهایی هستند که این ذرات را در کنار هم نگه می‌دارند.اگرچه عنوان چرخش در اینجا نام غلطی است. این اصطلاح به توصیف فرآیند چرخش واقعی مانند گردش یک توپ نپرداخته بلکه به چیزی که اساسا «چرخش کوانتومی» یا «چرخش اتمی» است، اشاره دارد.چرخش در سطح کوانتومی – کوچکترین اندازه ممکن – به عنوان یک ثابت فیزیکی است که چگونگی برخورداری ذرات از یک میدان مغناطیسی، تعاملات آنها و غیره را توضیح می‌دهد.اگرچه چگونگی دستیابی پروتونها به این ثابت فیزیکی همچنان رازآلود باقیمانده بود.گفته می‌شود ذرات زیراتمی از مقادیر متفاوت چرخش برخوردارند؛ پروتونها دارای چرخش یک دوم هستند که دانشمندان را به این باور رسانده است که احتمالا چرخش آنها توسط دو کوارک با یک جهت چرخش ایجاد شده است. اگرچه این امر مدنظر دانشمندان نبود، چرا که تنها یک چهارم چرخش پروتون توسط کوارکها ایجاد می‌شود.پژوهش جدید نشان می‌دهد گلئونها که از چرخش یک برخوردارند، مسئول نیمی از چرخش پروتون هستند.این یافته بر اساس برخوردهای پروتون با پروتون در برخورددهنده یونی سنگین نسبیتی (RHIC) بود. هنگامی که پروتونها با یکدیگر برخورد می‌کنند،‌تعاملات آنها با یک نیروی قدرتمند کنترل می‌شود.یکی دیگر از اسرار حل نشده فیزیک این است که چرا کوارکها، گلئونها و دیگران تنها در ذرات زیراتمی دیگری مانند پروتونها یافت می‌شوند و به تنهایی قابل شناسایی نیستند.حل این معما می‌تواند دلیل چرخش کوارکها و گلئونها را نیز توضیح دهد. این نتایج می‌تواند فاکتور مهمی در تعیین چگونگی دستیابی پروتون به جرم باشد.
موسی و بدترین بنده خدا
روزی حضرت موسی (ع)رو به بارگاه ملکوتی خداوند کرد و از درگاهش درخواست نمود:بار الها، می خواهم بدترین بنده ات را ببینم.ندا آمد: صبح زود به در ورودی شهر برو. اولین کسی که از شهر خارج شد، او بدترین بنده ی من است.حضرت موسی صبح روز بعد به در ورودی شهر رفت. پدری با فرزندش، اولین کسانی بودند که از شهر خارج شدند.پس از بازگشت، رو به درگا خداوند کرد و ضمن تقدیم سپاس از اجابت خواسته اش، عرضه داشت: بار الها ، حل می خواهم بهترین بنده ات را ببینم.ندا آمد: آخر شب به در ورودی شهر برو. آخرین نفری که وارد شهر شود، او بهترین بنده ی من است.هنگامی که شب شد، حضرت موسی به در ورودی شهر رفت...دید آخرین نفری که از در شهر وارد شد، همان پدر و فرزندش است! رو به درگاه خداوند، با تعجب و درماندگی عرضه داشت: خداوندا!چگونه ممکن است که بد ترین و بهترین بنده ات یک نفر باشد!؟ندا آمد:ای موسی، این بنده که صبح هنگام میخواست با فرزندش از در خارج شود، بدترین بنده ی من بود. اما... هنگامی که نگاه فرزندش به کوه های عظیم افتاد، از پدرش پرسید:بابا! بزرگ تر از این کوه ها چیست؟پدر گفت:زمین.فرزند پرسید: بزرگ تر از زمین چیست؟پدر پاسخ داد: آسمان ها.فرزند پرسید: بزرگ تر از آسمان ها چیست؟پدر در حالی که به فرزندش نگاه می کرد، اشک از دیدگانش جاری شد و گفت:فرزندم. گناهان پدرت از آسمان ها نیز بزرگ تر است.فرزند پرسید: پدر بزرگتر از گناهان تو چیست؟پدر که دیگر طاقتش تمام شده بود، به ناگاه بغضش ترکید و گفت:عزیزم ، مهربانی و بخشندگی خدای بزرگ از تمام هرچه هست، بزرگتر و عظیم تر است.
زین حسن تا آن حسن صد گز رسن
غالبا اتفاق می افتد که از دو ثروتمند که هر دو صاحب مال و مکنت فراوان هستند یکی در خست و امساک حتی به جان خویش و عائله اش رحم نمی کند و بالمال جان بر سر تحصیل مال و ثروت می دهد ولی دیگری را چنان جود و سخایی است که به قول استاد دکتر عبدالحسین زرین کوب :«حاتم طایی را به چیزی نمی گیرد و اگر تشنه ای را دریایی و ذره ای را خورشیدی بخشد این همه در چشم همتش به چیزی نمی آید.»در چنین مواردی اگر پای قیاس و مقایسه این دو عنصر که در دو قطب مخالف قرار دارند در میان آید از باب طنز و کنایه نیشخندی می زنند و می گویند : «زین حسن تا آن حسن صد گز رسن« و یا به اصطلاح عامیانه «این کجا و آن کجا.ابتدا فکر می کردم که در این ضرب المثل عامیانه دو کلمه حسن را از باب رعایت قافیه استعمال می کنند و این مثل سائر نباید ریشه و اساس داشته باشد تا به دنبال آن پی جویی کنم ولی اخیرا به همت مولانا بر آن دست یافتم. تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.سلطان محمد خوارزمشاه ندیم و مصاحبی داشت به نام حسن عمادالملک ساوه ای که در اواخر عهد سلطان محمد از وزیران و مقربان خاصش بوده است.عمادالملک در شفاعت گری و پایمردی و تحقق نیاز نیازمندان و تجلیل و بزرگداشت شاعران و نویسندگان، وزیری نیک اندیش و برای سلطان مایه ی نیکنامی بوده است. در یکی از روزهای جلوس سلطان که بزرگان و خاصان دربار را پذیرفته بود شاعری با استجاره قبلی به حضور آمد و قصیده ای غرا با اشارات و استعارات و تشبیهات مناسب در مدح سلطان می خواند. چون سلطان هزار دینارش صله می فرماید، وزیرش حسن عمادالملک این مقدار صله را از جانب سلطان اندک و نادر برخورد نشان می دهد و برای شاعر ده هزار دینار از خزانه سلطان حاصل می کند. چون شاعر می پرسد :«کدام کس از ارکان حضرت این عطا را سبب شده است؟» می گویند وزیری است که حسن نام دارد.چندی بعد که فقر و افلاس شاعر را دوباره به مدحت گری وا می دارد سلطان همچنان به شیوه سابق هزار دینارش صله می فرماید اما متاسفانه وزیر سابق از دار دنیا رفته و وزیر جدید سلطان از قضای روزگار، او هم نامش حسن بوده است که برخلاف آن حسن سلطان را از این مقدار مال بخشی مانع می آید و با تاخیر و لیت و لعل که در ادای حواله مال می ورزد شاعر بیچاره و وام دار را اضطرارا به دریافت ربعی از عشر آن و به روایتی عشر آن راضی می کند. اینجا وقتی شاعر متوجه می شود که این وزیر جدید هم حسن نام دارد در می یابد که بین حسن تا حسن تفاوت بسیار است و یا به اصطلاح دیگر «زین حسن تا آن حسن صد گز رسن»و آنجا که سلطان به وزیر ِبد گوش دارد تا ابد برای وی و سلطنتش مایه رسوایی خواهد بود، همچنان که دیدیم ملک و مملکت و حتی جان و مال و خانمانش را بر باد داد و مغولان خونخوار را به ویرانی بلاد و امصار و کشتار مردم بی گناه ایران واداشت.

 

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.