قدس انلاین -حمیدرضا بی تقصیر :در پنج شنبه ای دیگر بسته ای از اخبار و مطالب متنوع را برایتان گرد آوری کرده ایم لطفا مطالعه فرمایید

اولین قتل سیاسی ایران /عامل اختلاف زناشویی در آینده/خطر نوشابه‌های شیرین برای حافظه

 آب درمانی در کلام امام رضا(ع)
بیشتر دانشمندان عقیده دارند که زندگی در آب آغاز شده است و نخستین موجودات زنده آبزی بوده‌اند. در قرآن کریم نیز آمده است که همه چیز از آب زنده است و خداوند پنجاه بار در قرآن از آن به اشکال مختلف یاد کرده است.اباصلت هروی می گوید: مأمون از امام رضا علیه السلام درباره ی این آیه سؤال کرد: « و هو الذی خلق السموات و الارض فی ستة ایام و کان عرشه علی الماء لیبلوکم ایکم احسن عملا» (هود: 7) ؛ «اوست خدایی که آسمانها و زمین را در شش روز آفرید در حالی که عرش او بر روی آب بود. تا شما را بیازماید که کدام یک از شما اعمالتان بهتر است. امام رضا علیه السلام فرمود: خداوند تبارک و تعالی عرش، آب و ملایکه را قبل از خلقت آسمانها و زمین آفرید، و ملائکه با توجه نمودن به خود و عرش و آب، بر وجود خداوند استدلال می کردند. سپس خداوند عرش خود را بر روی آب قرار داد تا بدین وسیله قدرت خود را به ملائکه بفهماند، که خداوند بر هر کاری تواناست، سپس با قدرت و توانایی خویش عرش را بلند کرده و بر فراز آسمان های هفتگانه قرا داد. آنگاه در حالی که بر عرش خود تسلط و استیلاء داشت، آسمانها و زمین را در شش روز آفرید، و...امام رضا (ع) به نقل از پدران بزرگوار خویش به نقل از پیامبر اکرم (ص) می فرماید: سید طعام الدنیا و الآخرة اللحم و سید شراب الدنیا و الآخرة الماء؛ بهترین غذا در دنیا و آخرت گوشت و بهترین نوشیدنی در دنیا و آخرت آب است. یکی از خواص آب از نگاه امام رضا(ع) کمک به درمان تب و نیرو بخشی به بدن است. امام رضا علیه السّلام در این زمینه می فرماید: الماء المسخن اذا غلیته سبع غلیات و قلّبته من اناء الى اناء فهو یذهب بالحمّى و ینزل القوة فى الساقین و القدمین؛ آب گرم ، چنانچه آن را هفت جوش بجوشانى و از ظرفى به ظرف دیگر درآورى ، تب را مى‏بَرَد و نیرو را به ساق پاها و قسمت پایین‏تر از مچ ، سرازیر مى‏کند.و در جایی دیگر می فرماید: الماء المغلی ینفع من کل شیء و لایضر من شیء؛ آب جوشیده از همه جهت سودمند است و به هیچ رو زیان بخش نیست و در روایتی هم آمده است: إذا دخل أحدکم الحمام فلیشرب ثلاثة أکف ماء حار ، فانه یزید فی بهاء الوجه ، و یذهب بالالم من البدن ؛هرگاه داخل حمام شدید سه کف دست آب گرم بنوشید که اینکار باعث درخشش صورت شده و دردها را از بدن می برد.
حرف‌های عجیب غریب درباره زبان فارسی!
برخی از نوشته‌هایی که در فضای مجازی منتشر می‌شوند، به واژه‌هایی مانند «پارس سگ» اشاره می‌کنند و می‌گویند ما در گذشته صدای سگ را «واغ واغ» می‌گفتیم، اما الان می‌گوییم پارس، یعنی نام سرزمین‌مان! یا این‌که ما در گذشته به جای غذا می‌گفتیم «خوراک» اما اعراب ما را بر آن داشتند که بگوییم «غذا» در حالی‌که در عربی «غذا» به معنای «ادرار شتر» است! حسن انوشه واژه‌شناس و استاد زبان فارسی، مترجم انگلیسی و عربی در این باره می‌گوید: «پارس» در صدای سگ یک آواست و به سرزمین پارس هیچ ربطی ندارد. اشاره کردن به این شباهت درست نیست. این حرف را کسانی می‌زنند و تکرار می‌کنند که ضد زبان فارسی هستند و می‌خواهند بگویند زبان فارسی مانند پارس سگ است!او درباره این‌که ممکن است «پارس کردن» از «پاس کردن» و پاسبانی سگ آمده باشد، می‌گوید: این احتمال وجود دارد. در قدیم شب‌ها را به سه پاس تقسیم می‌کردند، وقتی هم می‌گوییم پاسی از شب گذشت به همین معناست، سپاس‌گزاری هم به این معناست که من می‌توانم در پاس دادن شب به شما خدمت کنم، ممکن است «پارس کردن سگ» هم از همین‌جا ریشه گرفته باشد. البته من در این مورد صاحب فتوا نیستم، این موضوع محتمل است، اما هیچ‌گونه ارتباطی میان «پارس سگ» و واژه «پارس» یا «فارس» وجود ندارد. «غذا» هم در عربی اصلا به معنای ادرار شتر نیست. این حرف‌ها از جای دیگری آب می‌خورد.انوشه همچنین توضیح می‌دهد: در زمان امویان، عرب‌ها ایرانیان را تحقیر می‌کردند و آن‌ها را عجم یعنی کسانی که زبان عربی نمی‌دانند و «زبان‌نفهم» هستند، می‌نامیدند، اما ایرانیان با اشاره به آیه قرآن به آن‌ها یادآوری کردند که انسان‌ها برابراند و برتری آن‌ها به پرهیزگاری آن‌هاست. این‌طور جنبش شعوبیه شکل گرفت. بعد از جنگ هشت‌ساله ایران و عراق هم نوعی برتری‌جویی در بین برخی ایرانیان رواج پیدا کرد، تا آن‌جا که عراقی‌ها به ایرانی‌ها می‌گفتند «عنصری» یعنی نژادپرست. بعد از آن در ایران نوعی جنبش شعوبیه جدید ایجاد شده که نوعی نگاه افراطی به زبان دارد.او در توضیح این‌که چرا این نگاه را افراطی می‌داند، تاکید می‌کند: این‌که بخواهیم زبان از واژه‌های بیگانه پالایش شود، افراطی است. زبانی که تحت تاثیر زبان دیگر قرار نگیرد، می‌میرد. همان‌قدر که ما از عربی واژه گرفتیم، آن‌ها هم از ما واژه وام گرفته‌اند، شخصی به نام «محمد آلتونجی» 20هزار واژه فارسی را استخراج کرده که در عربی کاربرد دارد، حتی در قرآن هم واژه‌های فارسی آمده است، «کنز» به معنای «گنج» و «جُنح» به معنای «گناه» فارسی است.این استاد زبان فارسی در پاسخ به این‌که آیا این واکنش جامعه نوعی حساسیت در برابر زبان فارسی نیست، می‌گوید: بله، این نوعی حساسیت است و این خوب است که جامعه آماده محافظت از زبان فارسی شده، اما نباید افراط کرد، چه در استفاده افراطی از زبان عربی و چه حذف کامل آن. اما این نوع نگاه در مردم نسبت به زبان عربی به دلیل این هم هست که نگاه دولتی حساسیتی به این موضوع ندارد.او درباره این‌که چرا فرهنگستان زبان و ادب فارسی واژه‌های عربی را بیگانه نمی‌داند، اظهار می‌کند: فرهنگستان تنها واژه‌های اروپایی را بیگانه می‌داند و واژه‌های عربی را بیگانه نمی‌داند چون فکر می‌کند عربی در کشور ما تاریخ هزارساله دارد و سال‌ها عربی زبان نگاشتن کتاب‌های ما بوده است. از سوی دیگر نوعی نگاه مقدس هم به زبان عربی هست و برخی فکر می‌کنند چون عربی زبان قرآن است، مقدس است، اما این غلط است و ما باید نوعی نگاه میانه‌رو را در پیش داشته باشیم.
خطر نوشابه‌های شیرین برای حافظه
متخصصان تغذیه و سلامت هشدار دادند: مصرف روزانه نوشابه‌های شیرین و قندی به حافظه نوجوانان آسیب جدی می‌زند.مصرف نوشابه‌های قندی در آمریکا از عوامل اصلی شیوع چاقی مفرط در آمریکا محسوب می‌شود. مصرف این نوشیدنی‌های بدون کالری و پرشکر، عامل اصلی ابتلا به دیابت نوع 2 و چاقی مفرط است. این نوشابه‌ها عامل اصلی افزوده شدن 48 درصد قند به رژیم غذایی انسان هستند.متخصصان سلامت در این مطالعه دریافتند مصرف روزانه نوشابه‌های شیرین شده با ساکروز یا شربت ذرت که حاوی فروکتوز بالا هستند، سبب کاهش توانایی یادگیری و حفظ اطلاعات در مغز است. این خطر به ویژه در سنین نوجوانی به اوج خود می‌رسد.متخصصان با مطالعه روی موش‌های آزمایشگاهی دریافتند وقتی به موش‌های نوجوان نوشابه‌های قندی داده شد توانایی یادگیری و حافظه آنها دچار مشکل شده و در آزمون‌ها نتایج ضعیفی ارائه کردند.«اسکات کانوسکی»، سرپرست اصلی این مطالعه و استاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی دراین‌باره گفت: شکی نیست که کربوهیدرات‌های خاص به ویژه کربوهیدرات‌های موجود در نوشابه‌های قندی و سایر نوشابه‌های گازدار سبب اختلال متابولیسمی می‌شوند. علاوه بر این یافته‌های ما نشان می‌دهد که مصرف نوشابه‌های قندی همچنین توانایی عملکرد طبیعی مغز انسان و به خاطر آوردن اطلاعات ضروری به خصوص وقتی که مصرف این نوشابه‌ها در سنین پیش از بزرگسالی افزایش یابد، دچار اختلال می‌کند.نوشابه‌های قندی علاوه بر آسیب به حافظه در نوجوانان، سبب التهاب در بخش هیپوکامپ مغز که مرکز کنترل یادگیری و عملکرد حافظه مغز است می‌شود. پیش از این نیز متخصصان سلامت هشدار داده‌اند تا آب را جایگزین اینگونه نوشیدنی‌های مضر و بی‌خاصیت کنید تا ضمن حذف این ماده غذایی مضر، تغذیه خود را بهبود دهید.
وحشت از کبد چرب در بین کودکان
7 درصد دانش‌آموزان مقطع راهنمایی در کشور کبد چرب دارند. بیماری هایی مثل فشار خون بالا، دیابت و کبد چرب مخصوص بزرگسالان نیست بلکه طبق مطالعه انجام شده در 150 کودک 6ماهه تا 15 ساله نشان داد که حدود 2.3 درصد آنها در سونوگرافی شکم به کبد چرب مبتلا بوده اند. مصرف هله‌هوله، چیپس و پفک، فست فود و تنقلات ناسالم باعث شیوع این بیماری در کودکان شده است. حتی شیوع فشار خون بالا، چربی و قند خون بالا و سطح انسولین در کودکان چاق دیده می شود و این در حالی است که برخلاف گذشته،والدین توجهی به سلامت و تغذیه کودکان خود ندارند و به راحتی غذاهای آماده و پرچرب را در اختیار آنها قرار می‌دهند. باید برای آینده کودکانمان به فکر باشیم و سالهای بعدی آنها را با بیماری همراه نکنیم و به جای دادن غذاهای آماده،برنامه تغذیه‌ای آنها را اصلاح کنیم و به جای صرف وقت طولانی برای بازی‌های رایانه ای برای تحرک بیشتر آنها را تشویق کنیم.
حد مجاز کاهش وزن ماهانه
هر عاملی که منجر به تغییر در وضعیت تعادل درونی بدن شود استرس است. تعادل درونی یا هموستازی به معنی ثابت نگه داشتن است. استرس موجب می‌شود تعادل درونی به هم ریخته شود و در این حالت بدن تلاش می‌کند تا به حالت اولیه بازگردد.غدد هیپوفیز، هیپوتالاموس، فوق کلیوی و برخی ارگان‌های بدن برای برگشتن بدن به حالت هموستازی درگیر می‌شوند. ترساندن دیگران و شوکه کردن می‌تواند آنها را در معرض سنکوپ قرار دهد.در حال حاضر آمار سازمان جهانی بهداشت سن ابتلا به سکته قلبی را حدود 55 سال اعلام کرده است در حالی که وزارت بهداشت کشور از 35 سال سخن می‌گوید.
عامل اختلاف زناشویی در آینده
برخی خانواده‌ها گرفتار سندروم تک فرزندی شده‌اند و همه هم و غم آنها تربیت یک فرزند است بنابراین دچار اشتباهات زیادی در مسائل تربیت می‌شوند.بیشتر تک فرزندها به خانواده خود وابسته می‌شوند و مهارت‌های اجتماعی را یاد نمی‌گیرند.قدرت مقابله با دیگران در تک فرزندان نسبت به کسانی که خواهر و برادر دارند کمتر است زیرا آنها برقراری ارتباط مؤثر را یاد نمی‌گیرند و شکننده خواهند بود.این کودکان در بزرگسالی در مسئله ازدواج نیز ممکن است دچار اشتباه شوند و تعامل آنها با همسر آینده‌شان می‌تواند موجب مشکلات خانوادگی شود زیرا آنها نمی‌توانند میان ارتباط با همسر و خانواده خود تعادل برقرار کنند.
معجزه نشاسته
تحقیقات نشان داد که مصرف نشاسته ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.محققان استرالیایی دریافتند که رژیم غذایی محتوی نشاسته ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ که با گوشت قرمز مرتبط است را کاهش دهد.تغذیه نقش مهمی در پیشگیری از وقوع بسیاری از بیماری‌های مزمن و به ویژه بیماری‌های قلبی- عروقی دارد لذا مصرف‌کنندگان به استفاده از غذاهایی سالم و مغذی با منشأ طبیعی که بتوانند علاوه بر تأمین کالری مورد نیاز بدن، اثرات مفیدی در سلامتی داشته باشند، روی آورده‌اند.نشاسته مهمترین منبع کربوهیدرات در رژیم غذایی محسوب می‌شود؛ بخشی از نشاسته توسط آنزیم‌های موجود در دستگاه گوارش هضم نمی‌شود که به این بخش، نشاسته مقاوم (Resistant Starch) گفته می‌شود.تأثیرات این نشاسته بر سلامت روده (PH، ضخامت اپیتلیال و آپوپتوز سلول‌های سرطانی روده)، کاهش قند خون بعد از صرف غذا، افزایش حساسیت به انسولین و اثرات آن بر میکروبیوم، چربی خون و وزن بدن مورد توجه بوده است.میکروبیوم (Microbiome) به معنای کل زیست بوم میکروبی، تمامی ژن‌ها و توده سلولی میکروب‌ها با در نظر نگرفتن جنس و نوع آنها، مستقر در یک بخش مشخص را گویند.مثلاً به تمامی باکتری‌ها، قارچ‌ها و دیگر انواع میکروب‌هایی که به طور بومی در پوست انسان زندگی می‌کنند، میکروبیوم پوست می‌گویند.بزرگترین میکروبیوم بدن انسان، میکروبیوم دستگاه گوارش تحتانی و به طور خاص روده بزرگ است.محققان استرالیایی با انجام این تحقیقات اظهار دارند که نشاسته مقاوم از هضم در معده و روده کوچک و عبور به روده بزرگ فرار می‌کند که آن دارای خواص مشابه با فیبر است.در مرحله بعدی میکروب روده تخمیر شده نشاسته مولکول‌های مفیدی به نام اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه، مانند بوتیرات تولید می‌کند.
بررسی تاریخ پیدایش خورشید
دانشمندان در حال بررسی مرحله ماقبل تاریخ منظومه شمسی برای درک بهتر از حوادثی هستند که منجر به تولد خورشید شده‌اند. محققان به رهبری دکتر ماریا لوگارو و پرفسور الکساندر هگر از دانشگاه موناش با استفاده از پرتوزایی به تعیین آخرین زمانی پرداختند که عناصر سنگین مانند طلا، نقره، پلاتینیوم، مس و عناصر نادر در زمین به ماده منظومه شمسی توسط ستارگان تولیدکننده آنها افزوده شده است.لوگارو گفت: ما با استفاده از هسته رادیواکتیو سنگین در دنباله‌دارها برای تعیین زمان این افزودنیهای نهایی، درک بهتری از دوران پیش از تاریخ منظومه شمسی پیدا کرده‌ایم و اکنون می‌توانیم با اطمینان بگوئیم که درصد نهایی طلا، نقره و پلاتینیوم حدود 100 میلیون سال پیش از تولد خورشید به ماده منظومه شمسی افزوده شده است.وی افزود: درصد نهایی مس و عناصر نادر زمینی مانند مواد سازنده تلفن هوشمند در نهایت 30 میلیون سال پیش از تولد خورشید به این ماده اضافه شده است.به گفته محققان، زمان‌بندی دقیق این رویداد، فرصتهای جدیدی را برای درک مجموعه رویدادهایی که به شکل‌گیری خورشید انجامیده‌اند، ارائه خواهد کرد.کمی بعد از آخرین افزودن عناصر سنگین، ماده منظومه شمسی وارد دوره نهفتگی یا انکوباسیون شد که در آن مهدکودک ستاره‌ای شکل گرفته و خورشید به همراه چند ستاره دیگر متولد شده بودند.دانشمندان معتقدند درک بازه زمانی و فرآیندهایی که به شکل‌گیری منظومه شمسی منجر شده، کلید برقراری ارتباط بین محیط تولد خورشید با سایر منظومه‌های سیاره‌ای موجود در کهکشان راه شیری است.
کاهش آلزایمر با نور خورشید
کمبود ویتامین دی که به دلیل عدم دریافت نور مناسب خورشید رخ می دهد، می تواند خطر ابتلا به زوال عقل و همینطور بیماری آلزایمر را در افراد بالای 65 سال افزایش دهد.تحقیقات گروه بین المللی متشکل از محققان و همینطور عصب شناسان در مدت شش سال نشان می دهد که زوال عقل در افراد بالاتر از 65 سال با میزان دریافت ویتامین دی در ارتباط است. افرادی که در سنین بالای 65 سال میزان مناسبی از این ویتامین را دریافت کرده بودند 53 درصد کمتر از سایرین به بیماری آلزایمر مبتلا می شدند.دکتر "دیوید لولین" از اساتید دانشکده پزشکی اسکتر در انگلیس می گوید:"در ابتدای این تحقیقات پیش بینی می کردیم که ارتباطی بین میزان جذب ویتامین دی و همینطور ابتلا به آلزایمر وجود داشته باشد، اما این ارتباط دو برابر بیشتر از آن چیزی بود که تصور می کردیم. نمونه ها و افرادی که در این تحقیق شرکت داشتند، نتایج شگفت انگیزی را پیش روی محققان قرار دادند."ویتامین دی علاوه بر قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند از طریق خوراکی هایی مانند ماهی ها یا سایر مکمل ها نیز دریافت شود اما این تحقیقات تنها بر میزان ویتامین دی حاصل از جذب نور خورشید اختصاص یافته بود.نتایج تحقیقات این تیم پزشکی نشان می دهد، در دورانی که شخص هنوز به دهه شصت نرسیده، بدن تنها با قرار گرفتن پانزده دقیقه در معرض نور خورشید می تواند میزان مناسب و متعادلی از ویتامین دی را جذب کند اما با ورود به دهه شصت سالگی، بدن کارایی کمتری در جذب ویتامین دی حاصل از نور خورشید از خود بروز می دهد و در نتیجه این موضوع می تواند باعث تشدید ابتلا به بیماری آلزایمر شود.
محبوب ترین سن
نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد، 29 سالگی محبوب‌ترین سن برای افراد محسوب می‌شود.محققان شرکت Genius Gluten Free با انجام نظرسنجی از 1505 شهروند انگلیسی دریافتند، بیشترین تعامل با دوستان محل کار است نه با دوستان قدیمی مدرسه یا دوران دانشجویی؛ چراکه فرد زمان زیادی را در محیط کار سپری می‌کند.همچنین بطور میانگین، افراد دارای 64 دوست هستند که اغلب این دوستان نیز همکاران فرد در محل کار هستند.اما سن 29 سالگی به این دلیل محبوب‌ترین سن عنوان شده است که فرد خود را در میان جمع زیادی از دوستان قدیمی، دوران دانشجویی و محل کار می‌بیند.در این سن افراد حدود 80 دوست دارند که شامل دوستان دوره کودکی، دبیرستان، دانشگاه و همکاران محل کار می‌شود.در سن 29 سالگی، فرد از بلوغ فکری کافی برای درک اهمیت روابط با دوستان و تلاش برای حفظ آن برخوردار است.
ترسناک‏ترین و ثروتمندترین گروه جهان
موسسه تحقیقات واشنگتن اعلام کرد، گروه داعش اگر ثروتمندترین گروه تروریستی جهان نباشد قطعا یکی از سازمان‌های تروریستی ثروتمند محسوب می‌شود. مایکل نایتس از موسسه تحقیقات واشنگتن که از دهه 1990 تحولات عراق را مطالعه می‌کند، می‌گوید داعش روزانه بین دو تا چهار میلیون دلار درآمد دارد.برخی برآوردها از ثروت گروه تروریستی داعش اغراق است مثلا دو میلیارد دلار و یا بیش از آن بسیار زیاد است. با این حال داعش روزانه بین دو تا چهار میلیون دلار درآمد دارد.داعش همواره گروه تروریستی ثروتمندی بوده است چرا که در طول پنج سال گذشته مافیای پول غیرقانونی را در سراسر عراق برعهده دارد. حال که داعش وحشی گری‌های خود را به نسبت سال‌های گذشته افزایش داده است، برخی گزارش‌ها درباره ثروت این گروه اغراق شده است. برخی گزارش‌ها هم درباره آنکه آن‌ها به بانک‌های موصل حمله کرده‌اند، تائید نشده است. طبق گزارش سی‌ان ان ثروت آن‌ها به همه چیز از جمله قاچاق مواد مخدر تا کمک متحدان آن‌ها در حوزه خلیج فارس که با آمریکا همپیمان هستند نسبت داده می‌شود. اهدا کنندگان مالی در خلیج فارس بخش کوچکی از کمک‌ها را تشکیل می‌دهند. سهم عمده‌ای از منابع مالی آن‌ها هم اکنون از نفت به دست می‌آید و آن‌ها روزانه بین 30 تا 40 هزار شبکه نفت را صادر می‌کنند آن‌ها نفت عراق را بر می‌دارند و به سوریه می‌برند و پس از پالایش صادر می‌کنند که از طریق کامیون و از راه ترکیه صورت می‌گیرد.
حکایت روباه و مرغ های قاضی
گرگی و روباهی با همدیگر دوست بودند . روباه از هوش و زیرکی اش و گرگ از زور بسیار و چنگال تیزش بهره می برد. روباه شکار را پیدا و گرگ آن را شکار می کرد . سپس می نشستند و شکاری را که به چنگ آورده بودند ، می خوردند . از بخت بد چند روز شکاری نیافتند .با خودشان گفتند هر یک به راهی برویم شاید چیزی بیابیم و دیگری را آگاه کنیم. گرگ لانه مرغی پیدا کرد و با شتاب خودش را به روباه رساند و گفت که شکار یافتم . روباه شادمان شد و گفت : " چه پیدا کرده ای که این گونه شاد شده ای ؟ جای آن کجاست ؟ " گرگ گفت : " دنبالم بیا تا نشانت بدهم . " گرگ جلو افتاد و روباه هم در پی او. به خانه ای رسیدند . خانه ، حیاط بزرگی داشت و یک مرغدانی هم در گوشه حیاط بود . گرگ ایستاد ، رو به روباه کرد و گفت : " این هم آن شکار . ببینم چه می کنی. " روباه که بسیار گرسنه بود ، شابان به درون حیاط رفت و خودش را به مرغدانی رساند . در گوشه ای نهان شد تا در فرصتی مناسب به مرغدانی حمله کند . درون مرغدانی چند مرغ و خروس چاق بودند. در مرغدانی باز بود و او می توانست به آسانی یکی از مرغها را شکار کرده بگریزد . ولی ناگهان در اندیشه شد و با خود گفت : " در باز است و مرغ چاق در مرغدانی .پس چرا گرگ خودش به مرغدانی حمله نکرده ؟ تاکنون من شکار پیدا می کردم و او شکار می کرد . اکنون چه شده که او شکار به این خوشمزگی را دیده ، ولی کاری نکرده و آمده دنبال من ، بی گمان خطری در کمین است. بهتر است بی گدار به آب نزنم . با این فکرها روباه نزد گرگ برگشت . گرگ تا روباه را دست خالی دید ، خشمگین شد و گفت : " مطمئن بودم که تو توانایی شکار یک مرغ را هم نداری . چرا دست خالی بازگشتی ؟ " روباه گفت : " چیزی نشده . تنها می خواهم بدانم این خانه و این مرغدانی از آنِ کیست و چرا صاحب خانه در مرغدانی اش را باز گذاشته ؟ " گرگ گفت : " این خانه ، خانه شیخ قاضی شهر است که بی گمان کارگرش فراموش نموده در ِ مرغدانی را ببندد . " روباه تا نام قاضی شهر را شنید ؛ گریخت . گرگ شگفت زده شد و دنبال روباه دوید تا به او رسید و از وی پرسید: " چرا می گریزی چه شده ؟ " روباه گفت : " گرسنه بمانم بهتر از این است که مرغ خانه قاضی را بخورم . وقتی که آن شیخ قاضی پی ببرد من مرغ خانه اش را دزدیده ام ، به مردم می گوید که گوشت روباه حلال است . مردم هم با شنیدن این حکم ، به دنبال روباه ها می افتند و نسل روباه را از روی زمین بر می دارند . گرسنه باشم بهتر از این است که دودمانم را به باد بدهم . " از آن به بعد هر گاه کسی بخواهد از در افتادن با افراد با نفوذ دوری نماید ، این زبان زد را می گوید :
اولین شهر صنعتی زنان عربستان
رسانه‌های داخلی عربستان اعلام کردند پروژه احداث اولین شهر صنعتی زنان در این کشور آغاز شده است.این شهر مساحتی حدود 500 هزار مترمربع خواهد داشت و در شرق فرودگاه بین‌المللی «الاحساء» واقع شده است.«صالح الرشید»، مدیرکل مرجع املاک صنعتی عربستان در وزارت صنعت و تجارت این کشور گفت: عملیات ساخت این شهر در حال انجام است و همچنین احداث دومین شهر صنعتی تا سه ماهه سوم سال 2015 میلادی تکمیل خواهد شد.شهر صنعتی زنان به سه بخش تقسیم می‌شود که این بخش‌ها شامل قسمت تجاری، صنعتی و منطقه خدمات‌رسانی هستند. هدف از ساخت این شهر جدید، جذب و ظرفیت‌سازی برای تعداد قابل توجهی پروژه‌های صنعتی است که توسط زنان هدایت می‌شوند و آن را به اولین شهر صنعتی تبدیل می‌کند که برای تجارت زنان مناسب است. این شهر صنعتی از این قابلیت برخوردار است تا تمامی انواع صنایع سنگین را در خود جای دهد و صدها فرصت شغلی برای افراد فراهم سازد.
اولین قتل سیاسی ایران
میرزا رضا کرمانی در 17 اردیبهشت 1275 هجری شمسی زمانی که ناصرالدین شاه قاجار به مناسبت پنجاهمین سال سلطنت خود را جشن می‌گرفت، با یک گلوله شاه ایران را کشت و اولین قتل سیاسی در تاریخ مدرن ایران را رقم زد. وی اصالتا یزدی بود و در سال 1226 در کرمان متولد شد. حاکم کرمان، اسماعیل خان وکیل‌الملک، زمین و دارایی میرزا رضا را از او گرفت و به شخصی به نام ابوجعفر داد. پس از این بود که او در آغاز جوانی برای شکایت از حاکم کرمان به تهران آمد و مشغول دستفروشی و سمساری شد و به تدریج در بازار تهران اعتباری به دست آورد.چنان‌که «عبدالله مستوفی» نوشته است: «همیشه با بقچه‌ای از شال و برگ و خرده‌ریز دیگر به مجلس اعیان وارد می‌شد.» او که در جریان شکایت از حاکم کرمان مورد آزار نائب‌السلطنه کامران‌میرزا قرار گرفت، بیش از 4 سال به همراه حاج سیاح محلاتی و چند تن دیگر در قزوین زندانی شد. در همین زمان بود که به گفته خود او، همسرش طلاق گرفت، فرزند شیرخواره او سر راه افتاد و پسر 8 سال‌اش مجبور به خدمتکاری شد.میرزا رضا کرمانی پس از آزادی از زندان با سیدجمال‌الدین اسدآبادی که در آن زمان در تهران زندگی می‌کرد آشنا شد و به شدت از او تاثیر پذیرفت. علاوه بر ظلم‌هایی که بر شخص میرزا رضا رفته بود و او را وادار به انتقام می‌کرد، برخورد قهرآمیز و خشونت‌بار دولت قاجار با سیدجمال‌الدین اسدآبادی و تبعید او به خارج از ایران هم انگیزه‌های میرزای جوان را تقویت می‌کرد.میرزا رضا در بازجویی‌هایی که پس از قتل با او صورت گرفته می‌گوید: سال‌هاست که به این منوال سیلاب ظلم بر عامه رعیت جاری است. مگر این سیدجمال‌الدین، این ذریه رسول، این مرد بزرگ چه کرده بود که به آن افتضاح او را از حرم عبدالعظیم بیرون کشیدند، زیرجامه‌اش را پاره کردند، آن همه افتضاحات به سرش آوردند. او غیر از حرف حق چه می‌گفت؟ اینها ظلم نیست؟ اینها تعدی نیست؟»
عجیب‏ترین روش‏های ترک اعتیاد
سوراخ کردن مغز معتاد:سال 2002 پزشکان روسی برای درمان اعتیاد به هروئین، روش عجیبی را در پیش گرفتند که نامش جراحی «لوبوتومی» بود. آنها روی دو قسمت جمعه سوراخ کوچکی ایجاد می کردند و یک میلی متر از بافت مغز را برمی داشتند. بین سال های 1999 تا 2002 پزشکان این جراحی را روی 325 نفر انجام دادند.اگرچه نتایج جراحی موفقیت آمیز بود اما عوارض جانبی مانند سردرد و جنون به همراه داشت. طولی نکشید که انجام جراحی لوبوتومی در روسیه ممنوع شد اما همچنان در چین ادامه داشت تا اینکه سال 2004 لوبوتومی در چین هم ممنوع شد.
قاتل اجاره ای مجازی:آقای فنگ همیشه برای پسر 23 ساله اش نگران بود زیرا او به بازی های رایانه ای اعتیاد شدید داشت. زیائو به جای اینکه به دنبال شغل مناسبی بگردد همه عمرش را صرف بازی های آنلاین رایانه ای می کرد.فنگ که از اعتیاد پسرش به ستوه آمده بود، تصمیم گرفت یک قاتل رایانه ای اجیر کند تا در هنگام بازی پسرش را بکشد و او از بازی کردن دست بردارد. فنگ امیدوار بود که ترور مجازی زیائو کارساز باشد اما طولی نکشید که زیائو به نقشه ای که پدرش برای او کشیده بود پی برد.او پس از مشاجره فراوان به پدرش گفت که چون هنوز شغل دلخواهش را پیدا نکرده به بازی کردن ادامه می دهد و به هیچ عنوان اعتیاد ندارد. از آن موقع به بعد اجیر کردن قاتلان اجاره ای مجازی، یکی از کارآمدترین راه حل ها برای ترک اعتیاد به بازی های رایانه ای شناخته شد.
رفتن به کما:در طول دهه 60 و 70، بیمارستان «چلمسفورد» در استرالیا، برای ترک اعتیاد، «خواب درمانی» را پیشنهاد کرد. بیماران معتاد، بیماران شیزوفرنی، آنورکسیا و هر بیمار دیگری می توانست به این کلینیک برود و با روشی ویژه تحت درمان قرار بگیرد.به عقیده دکتر هری بالی، پزشکی که مسئولیت این برنامه درمانی را برعهده داشت، خوابیدن بهترین راه درمان انواع اعتیادها بود؛ البته به شرط اینکه فرد به مدت طولانی، مثلا دو هفته بخوابد. به عقیده این پزشک، در این مدت طولانی، ذهن بیمار رفتار غلط را از یاد می برد و پس از چندین روز که بیمار بیدار شد، آماده آغاز یک زندگی جدید می شد.متاسفانه این برنامه درمانی به افراد بسیاری صدمه وارد کرد. در طول 17 سال اجرای طرح خواب درمانی، بین 20 تا 80 نفر جان خود را از دست دادند زیرا دکتر بالی برای خواباندن بیماران از مقدار زیادی ماده بیهوشی استفاده می کرد.همچنین در زمان خوابیدن، نرمش های ماهیچه ای به بیماران داده نمی شد و بسیاری از بیمارانی که از خواب درمانی نجات پیدا کرده بودند؛ دست به خودکشی زدند. مرگ و میرها ادامه داشت تا اینکه بسیاری از پزشکان بیمارستان به چنین کاری اعتراض کرده و اعلام کردند که اگر بالی دست از درمان نادرست خود نکشد کار نخواهند کرد. به این ترتیب خواب درمانی کشنده در سال 1979 متوقف شد و پس از اینکه تحقیقات نشان داد بالی گناهکار است، او دست به خودکشی زد.
تتریس درمانگر:سال 1984 بازی «تتریس» تبدیل به یکی از پرطرفدارترین بازی های جهان شد. جالب اینجاست که «جسیکا اسکور کابراون» دانشجوی دکترای دانشگاه پلیماوس بر این عقیده بود که بازی تتریس می تواند به افرادی که سیگاری بودند یا به الکل اعتیاد داشتند و یا بیش از حد غذا می خوردند کمک کند تا کمتر به سراغ اعتیادشان بروند.بنا بر تحقیق جسیکا، به عنوان مثال وقتی که یک فرد سیگاری تمایل به سیگار کشیدن پیدا می کند، تصویر سیگار را در ذهن خود مجسم می کند و به اینکه سیگار کشیدن برای او چقدر لذت دارد فکر می کند؛ به همین دلیل است که هر چقدر هم که فرد بخواهد مقاومت کند، احتمال موفقیت او کم است.اسکور کابراون و همکارانش بر این عقیده اند اگر چیزی بتواند بین این تصویرسازی ذهن وقفه ایجاد کند، آنگاه فرد می تواند بر میل ناخواسته خود غلبه کند. آنها می گویند که سه دقیقه بازی کردن تتریس در روز، به ترک سیگار فرد کمک بسیاری می کند.برای آزمایش این تئوری، اسکورکا از گروهی خواست تا با او همکاری کنند. شرکت کننده ها به دو گروه تقسیم شدند. گروهی که بازی می کردند و گروهی که بیکار می نشستند. از شرکت کنندگان در این آزمایش خواسته شد تا هر یک به مدت سه دقیقه شروع به بازی تتریس کنند.از بین شرکت کنندگان، نیمی از آنها محل را ترک کردند و نیمی دیگر تا انتهای بازی پیش رفتند. وقتی سه دقیقه تمام شد، اسکورکا شروع به پرسیدن سوال هایی از شرکت کنندگان در آزمایش کرد و به این نتیجه رسید افرادی که تتریس بازی می کردند تا 24 درصد میل به سیگار کشیدنشان کم شد.
دنیای واقعی مجازی:تصور کنید که شما بیماری هستید که اعتیاد دارید، وارد جایی می شوید و به شما پیشنهاد مصرف مواد مخدر می شود. در این موقع ممکن است اراده شما سست شود... نگران نباشید چرا که همه این ماجراها بخشی از درمان شماست. شما در «دنیای مجازی واقعی» هستید و درمانگر شما را مرحله به مرحله راهنمایی خواهد کرد.دانشمندان امیدوارند که روش های درمان را با استفاده از دنیای مجازی هر چه بیشتر به واقعیت نزدیک کنند. با استفاده از تکنولوژی، بیمارانی که در پی درمان هستند در دنیای مجازی، در معرض چیزی که به آن اعتیاد دارند قرار داده می شود. سپس فردی که مراقب بیمار است به او هشدار می دهد که باید بر این میل شیطانی غلبه کند. به این ترتیب نه تنها خطری فرد معتاد را تهدید نمی کند بلکه با قرار گرفتن در موقعیت واقعی - اما به صورت مجازی - می تواند به خوبی خود را مورد آزمایش قرار دهد.در هر مرحله وقتی فرد بر میل خود غلبه می کند صدایی شبیه زنگ تلفن به گوش می رسد تا بیمار متوجه پیروزی خود شود و حس خوشایندی داشته باشد. به این ترتیب او اعتماد به نفس بیشتری برای ادامه مسیر پیدا خواهد کرد.
ضربه پاولوف:«رابرت آرموریسم» و «دانیل مک داف» دو دانشجوی دکترا بودند که به جای اینکه بیشتر وقت خود را برای درس خواندن و تحقیقات صرف کنند، وقتشان را پای یارانه می گذراندند. بالاخره هم اعتیاد آنها به استفاده از رایانه به حدی رسید که موریس یک ترم مشروط شد. در چنین شرایطی این دو دوست تصمیم گرفتند سیستمی اختراع کنند که به همه معتادان استفاده از رایانه کمک کند؛ آنها نام اختراع خود را «ضربه پاولوف» گذاشتند.با نصب این سیستم بر روی رایانه، هر گاه که موریس و مک داف بیش از حد مجاز، پای رایانه وقت گذرانی می کردند، شوک الکتریکی ناخوشایندی به آنها وارد می شد.طریقه کار دستگاه هم به این صورت بود که رایانه ای که این دو دانشجو با آن کار می کردند بعد از مدت زمان مشخصی از طریق دو نواری که روی صفحه کلید نصب شده بود شوک الکتریکی به آنها وارد می کرد.
کتک زدن تا درمان:دکتر «جرمان پیلیپنکو» و «پروفسور مارینا چاخروف» دو روانشناس اهل صربستان هستند. آنها عقیده دارند که با کتک زدن، می توان بیماران معتاد را درمان کرد. آنها در صربستان صاحب کلینیکی هستند که از روش عجیبی برای ترک اعتیاد استفاده می کند.افرادی که اعتیادهای گوناگون دارند بعد از مراجعه به این کلینیک می بایست روی تخت جراحی دراز بکشند و 60 بار کتک بخورند. هر چند چنین روشی از نظر بسیاری خنده دار به نظر می رسد اما پروفسور مارینا ادعا می کند که خیلی ها از این طریق درمان شده اند.او می گوید کتک زدن باعث می شود تا هورمون خوشحالی یعنی اندروفین در بدن ترشح شود. این ماده به بیمار کمک می کند تا احساس راحتی و شوق بیشتری داشته باشد و بتواند با اضطراب، راحت تر مقابله کند. افرادی که برای درمان به این کلینیک می روند در ابتدا مورد آزمایش قرار می گیرند تا مقاومت بدن آنها مشخص شود.
روش انقراض:گروهی از متخصصان در تحقیقات خود برای ترک دادن معتدانی که از سرنگ استفاده می کنند، روش نوینی را ابداع کرده اند که به آن «انقراض» می گویند. در این روش فرد معتاد هیچ وقت سرنگ و تزریق را از نزدیک نمی بیند بلکه تصویر آن را مشاهده می کند. البته گاهی اوقات روش انقراض به تنهایی برای درمان اعتیاد فرد کافی نیست اما با اینحال گفته می شود اگر دانشمندان بتوانند روش انقراض را هر چه جدی تر پیش ببرند، حافظه معتادها را بهتر می توانند پاک کنند تا دیگر به مصرف مواد مخدر روی نیاورند.محققان از دانشگاه پکنیگ چین برای آزمایش این روش به گروهی که اعتیاد خود را ترک کرده بودند، تصاویر تزریق موادمخدر را نشان دادند تا خاطرات آنها زنده شود، زیرا به گفته دانشمندان در یادآوری خاطرات، ذهن را می توان دوباره بازسازی کرد.پس از پایان فیلم، بیماران فورا در جلسات انقراض شرکت داده شدند تا ذهن آنها پاک شود. تقریبا شش ماه طول می کشد تا ذهن یک بیمار معتاد درمان شود.
 

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.