مدیرعامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد با بیان اینکه بیش از 30 سال از عمر این مجتمع پالایشی گذشته است از تولید بی وقفه گاز در این پالایشگاه خبرداد.

تولید بی وقفه گاز در شرقی ترین نقطه کشور
به گزارش روابط عمومی شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد، مهندس ناصر اسلامی در نشستی خبری در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر افزود: نخستین فعالیت اکتشافی پالایشگاه خانگیران در سال 1331 انجام گرفت و با حفر نخستین چاه در سال 1341 بر روی مخزن گاز شیرین شوریجه، اجرای تاسیسات گاز در این منطقه محروم معنا پیدا کرد.
وی اظهارداشت: تاسیسات نم زدایی جمالی نیا با تامین خوراک از مخزن گاز شوریجه در سال 1352 به بهره برداری رسید و گاز مصرفی بخش محدودی از شهر مشهد از طریق یک خط لوله 16 اینچ ارسال گردید.
اسلامی با بیان اینکه مخزن مستعد و بزرگ مزدوران در عمق 3700 متری زمین قراردارد تصریح کرد: مخزن گازی منطقه خانگیران سرخس شامل سه مخزن گاز شیرین با استعداد باقیمانده تولید 17 میلیارد متر مکعب و یک مخزن گاز ترش عظیم با استعداد باقیمانده تولید 300 میلیارد متر مکعب می باشد.
این مقام مسئول ادامه داد: در سال 1362 نیز بهره برداری از مخزن گاز ترش مزدوران همزمان با راه اندازی پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد با 6 حلقه چاه آغاز گردید.
مدیرعامل مجتمع گازی شهید هاشمی نژاد بیان کرد: مخزن گاز ترش مزدوران حاوی 6/3 درصد گاز هیدروژن سولفوره و 4/6 درصد گاز دی اکسید کربن می باشد.
اسلامی تاکید کرد: لذا تولید مستمر، موفق و ایمن از سال 1362 ادامه داشته و ساعت کارکرد بدون حادثه در سال 1391 به 5/18میلیون ساعت می رسد و حفاظت تاسیسات در شرایط خورندگی بالای گاز ترش از افتخارات کارشناسان و متخصصان داخلی و پرتلاش این مجتمع عظیم پالایشی می باشد.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به وجود ذخایر عظیم گاز در این نقطه مرزی کشور، مطالعات اکتشافی از جمله لرزه نگاری 4 بعد که یکی از پیشرفته ترین روش های اکتشافی نفت و گاز می باشد در منطقه مرزی سرخس انجام گرفته و بر مبنای نتایج مطالعات مزبور انجام برخی حفاری های اکتشافی نیز در نقاط مرزی و دشت سرخس در دستور کار قرار گرفته که نخستین چاه اکتشافی نیز حفاری شده است.
این مقام مسئول همچنین به میزان دریافت گاز در این مجتمع گازی اشاره کرد و بیان داشت: در سال 91 دریافت گاز ترش 3/16 میلیارد متر مکعب بود که این میزان در سال 92 به 3/17 میلیارد متر مکعب رسید و نشان از افزایش 6 درصدی دریافت گاز دارد.
اسلامی ابرازداشت: همچنین تولید گوگرد این مجتمع در سال 91 از 594 هزار تن به 634 هزارتن در سال 92 افزایش یافته است که 8/6 درصد افزایش تولید داشته است.
وی یادآور شد: همچنین تولید میعانات گازی از 164 هزار متر مکعب در سال 91 به 172 هزار متر مکعب در سال 92 رسیده است که 1/5 درصد افزایش تولید را بدنبال داشته است.
اخبار تکمیلی متعاقبا اعلام می شود. Ra/1446

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.