قدس انلاین_مصطفی لعل شاطری: بی تردید ابتلا به اسراف و تبذیر، یکی از مشکلات جامعه است. مصرف گرایی و زیاده روی در مصرف، مشکلات اقتصادی بسیاری برای جامعه ایجاد کرده است. مشکل اسراف آن چنان در تار و پود جامعه ریشه دوانده است که صرفه جویی و جلوگیری از اسراف و تبذیر به عنوان یکی از راه حلهای اساسی تنظیم اقتصاد جامعه اسلامی مطرح می شود.

بندگان خاص پروردگار، کسانی هستند که نه اسراف می کنند و نه سخت گیری!

بی شک یکی از شیوه های ارزنده در زندگی، میانه روی در همه امور به ویژه در امور  زندگی می باشد، که بسیار سودمند است و افزون بر آن از هدر رفتن و نابودی ثروت های فراوان جلوگیری می نماید که می توان آن ها را برای آبادی و عمران جامعه به کار گرفت، چنانچه این امر در گفتار امام رضا (ع) مشهود می باشد به نحوی که یاسر، خادم امام رضا (ع) می گوید:

غلامان یک روز میوه خورده، ولی بدون این که آن را کاملاً بخورند، دور انداخته بودند، حضرت به آنان فرمود: سبحان الله! اگر شما از آن بی نیازید، کسانی هستند، که به آن نیازمندند، آن را به کسی بدهید که نیازمند آن می باشد.

 

یکی از سالمترین برنامه های اقتصادی در امور زندگی، همان میانه روی و دوری کردن از اسراف است. به کار بردن این شیوه به سالم ماندن خانواده بسیار کمک می نماید.

راوی گوید: از امام رضا (ع) درباره هزینه های خانواده ام اجازه خواستم.

امام فرمود: میان دو چیزی که ناپسند است میانه رو باش. عرض کردم: فدایت شوم، به خدا سوگند! که آن دو چیز را نمی شناسم.

امام فرمود: خدا تو را رحمت کند، مگر نمی دانی که خدا دشمن می دارد، زیاده روی و سخت گیری را، آنگاه این آیه را خواند:

«وَ الَّذینَ اِذا اَنفَقُوا لَم یُسرِفُوا وَ لَم یَقتُرُوا وَ کانَ بَینَ ذلِکَ قَواماً»

بندگان خاص پروردگار، کسانی هستند که هرگاه انفاق کنند، نه اسراف می کنند و نه سخت گیری می نمایند. بلکه میان این دو (اسراف و بخل) اندازه میانه و اعتدال وجود دارد. (سوره فرقان: آیه66)

 

معیار اسراف از نظر امام رضا (ع)

امام رضا (ع) درباره معیار اسراف و شناخت آن بیان داشته اند:

در مصرف آنچه برای بدن مفید و سودمند است، اسراف نمی شود. همانا اسراف در چیزی می باشد که مال را تلف و نابود سازد و به بدن ضرر و زیان وارد نماید.

 

منابع:

1- علامه  مجلسی. بحارالانوار، ج49: 102.

2-کلینی. فروع کافی، ج6: 297.

3- محمد علی چنارانی. رفتارهای اخلاقی و اجتماعی امام رضا(ع):66-64.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.