وحید اکرمی: سرانجام کارلوس کی روش ایران را ترک کرد آنهم بدون اینکه هیچ یک از مسوولان فدراسیون فوتبال حتی برای بدرقه او در فرودگاه حاضر باشند. اما کی‌روش قبل از ترک ایران با ارسال نامه‌ای به خبرگزاری ها عنوان کرده بود از این که ایران را این گونه و بدون امضای قرارداد نهایی ترک می‌کند متعجب است.

داستان مرد پرتقالی و پرتقال فروشهایی که باید پیدا شوند

در قسمتی از نامه کی‌روش آمده است: من مجبورم به دلیل به پایان رسیدن زمان ویزای ایران کشور را ترک کنم. صادقانه باید اعتراف کنم که از این که به این شکل ایران را ترک می‌کنم کاملا بهت زده هستم. همچنان که می دانید و پیش از این هم به طور رسمی اعلام شده بود من و کفاشیان در تمام بندهای قراردادی که پیش از این قرار بود امضا شود به توافق رسیده بودیم. نمی‌دانم در آینده چه رخ می‌دهد ، اما دیگر چیزی در اختیار من نیست و از کنترل من خارج شده است.
اما در طرف مقابل این ماجرا هنوز چیزی مشحص نیست. تا اواخر هفته قبل قرار بر این بود که کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی کشورمان باقی بماند اما او بدون امضای قرارداد تهران را ترک کرد. هر چند که علی کفاشیان مدعی است قرار شده قرارداد جدید را با توجه به بررسی های انجام شده برای او فکس کنند اما فعلا چیزی مشخص نیست.
موافقان و مخالفان اصلی قرارداد
اما دلایل خروج کی روش از ایران آنهم بدون بستن قرارداد چیست؟ علی کفاشیان تنها دو سال از زمان ریاستش‌ باقی مانده و بسیار علاقه مند است که با تمدید قرارداد کارلوس کی‌روش اندکی از اعتبار عمومی از دست رفته‌اش را بازیابد و به واسطه محبوبیت عمومی کی‌روش، جو کمی تا قسمتی مثبت را هم برای خود ایجاد کند. کی روش هم بسیار راغب است که با مفاد پیشنهادی و پر زرق و برقش به فدراسیون فوتبال بتواند قرارداد محکمی را ببندد و از خانه به دوشی حداقل به مدت 4 سال راحت شود.
‌اما مسلما مخالف اصلی در عقد چنین قراردادی، وزارت ورزش و جوانان است. وزارت ورزش با کفاشیان اختلافات اساسی دارد. در حالی که قرارداد کی‌روش رو به نهایی شدن بود با یک مصاحبه از طرف وزیر، این قرارداد در هاله‌ای از ابهام فرو رفت و باعث شد که تمام صحبتهای گل و بلبل فدراسیون و کی روش از بین برود. اکنون احتمال ‌حضور یافتن کی‌روش در ایران به عنوان سرمربی تقریبا در حد صفر است. در این میان، البته برخی رسانه‌ها هم که در روزهای جام‌جهانی با موج‌سواری روی احساسات مردمی به دنبال تمدید قرارداد کارلوس کی‌روش بودند، حالا به دلیل مخالفت‌ها و مشکلاتی که با کفاشیان دارند، به دنبال این هستند تا مفاد قرارداد کی‌روش را بهانه‌ای برای به چالش کشیدن کفاشیان قرار دهند.

آیا قرارداد پیشنهادی، قرارداد ترکمانچای است؟
یکی از مهمترین بندهای پیشنهادی کی روش، مبلغ حقوق او در این چند سال بود. مرد پرتقالی در قرارداد پیشنهادیش به فدراسیون درخواست مبلغ دو میلیون و 500 هزار یورو داشت و فدراسیون هم در توافق اولیه این رقم را پذیرفت. کی‌روش اما با همان مبلغ و قرارداد قبلی در جام جهانی هم سیزدهمین مربی گرانقمیت دنیا لقب گرفت.
مرد پرتغالی در حالی از فدراسیون ایران چنین درخواستی داشته است که در کشور ما و حتی در آسیا این رقم، بسیار زیاد است و این در شرایطی است که در توافق اولیه و پس از خروج از جلسه وی و فدراسیون فوتبال قولی برای قهرمانی در جام ملت های آسیا که ندادند هیچ، هدف را جام جهانی روسیه اعلام کردند و ظاهرا برای کی‌روش و فدراسیون، ایران توان قهرمانی در آسیا را ندارد. مبلغ قرارداد سرمربیان فدراسیون های کره جنوبی، ژاپن و همچنین استرالیا که میزبانی این دوره از رقابت ها را برعهده دارد نه تنها کمتر از کی‌روش است بلکه تا به حال نقل قولی مبنی بر ناامیدی از قهرمانی در آسیا از سوی آنها شنیده نشده است. وزیر ورزش و جوانان هم شاید به همین دلیل بسیار دلخور است. گودرزی در قسمتی از صحبتهایش در مورد کی روش گفته: ما از مربیان زبده دنیا پیشنهادات زیادی داشتیم اما برخی از جوسازی‌ها مانع شد تا نتوانیم تصمیم مطلوبی بگیریم. من به فدراسیون گفتم اجازه ندارید زیر بار هر شرایطی بروید. وارد جزئیات نمی‌شوم اما نباید اجازه دهیم مربی یک تیم رئیس فدراسیون شود. جای آنها تصمیم بگیرد خودش قرارداد هتل ببندد کارهایی کند که تهدیدی بر وظایف فدراسیون است.
شاید آقای وزیر راست می گوید. کی روش که هیچ حتی اگر فرگوسن که استاد او است هم بخواهد قرارداد ببندد، نباید خودش را به فدراسیون تحمیل کند و استقلال فدراسیون را نادیده بگیرد. البته این به توانایی و مدیریت نفر اول فدراسیون و مرد همیشه خندان فوتبال ما بستگی دارد. ماجرای تمدید یا عدم تمدید قرارداد کارلوس کی‌روش با فدراسیون فوتبال یکی از از آن مواردی است که می‌تواند اختلافات وزارت ورزش و فدراسیون را بیش از پیش مشخص کند. کلید همه این ابهامات را شاید بتوان در بخشی از سخنان وزیر دید؛ جایی که درباره استقلال فدراسیون‌ها گفت: "ساختمان‌ها، زمین‌ها، بودجه‌ها و همه چیز در اختیار وزارت ورزش یعنی دولت است، اما دولت اجازه ندارد به فدراسیون‌ها از گل کمتر بگوید. این اشتباه است‌."
چیزی که در این موارد به وضوح روشن است عدم ثبات فدراسیون است. قطعا بازیگردانهای این ماجرا کی روش و وزارتخانه بودند و فدراسیون توان ایستادن در مقابل هیچ کدامشان را نداشت. و این یعنی تاثیر کمرنگ فدراسیون در مسایل فوتبالی. اما باید دید ترک تهران توسط کی‌روش تبعاتی به همراه خواهد داشت یا خیر؟ اگر برای جام ملت ها کی روشی در کار نباشد آیا فوتبال ایران ضرر می کند یا می توان در زمان تدبیر انتظار تدبیر بیشتری برای کسب افتخارات ملی از مسوولان داشت.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.