پنجره - وحید عماد - هنگامي كه كربگ كالفي برای دیدن ابراهیم که در ساخت دوچرخه‌های بامبو کار کرده بود، به غنا بازگشت، ...

سفر با « بامبو »

 

 ابراهیم یک گروه کوچک در مغازه دوچرخه فروشی اش در آکرا تشکیل داده بود و اعضای گروه مشتاق بودند تا بیاموزند که چگونه یک دوچرخه مخصوص کوهستان از نوع بامبو را بسازند. آنها قصد داشتند طی پنج جلسه آموزشی، یک دستگاه دوچرخه بسازند!

برنامه كالفي در مورد دوچرخه‌های بامبو این بود که مردم محلی را به ساخت دوچرخه برای گردشگران ترغیب کند و سپس برای صادرات آن اقدام کنند. به اين ترتيب به مرور زمان سود بیشتری نصیب آنان می‌شود، ابزارهای بیشتر و بهتری می‌خرند و مهارت بیشتری کسب می‌کنند. در آن مقطع، هزینه‌های ساخت باید پایین آورده شود تا محلی ها بتوانند انواع کم هزینه تری برای خودشان بسازند.

كالفي مي گويد: به محض رسیدن، من و ابراهیم سعی کردیم تمام قطعات لازم را برای ساخت دوچرخه جمع آوری کنیم، اما بسیاری از تأمین کنندگان محلی، قطعات مناسب را نداشتند. پروژه دوچرخه روستا ، کار مهم آموزش دادن به مردم برای نگهداری از دوچرخه هایشان را نیز انجام می‌دهد، اما اگر قطعه مهمی بشکند، پیدا کردن جایگزین بسیار دشوار می‌شود. اما استفاده ازبامبو حکایت دیگری دارد. من و ابراهیم طی سفر اخیرم، بامبو کاشتیم و آن را با استفاده از یک ماده شیمیایی غیر سمی که مانع از شکستن آن می‌شود، عمل آوری و آماده کردیم. اکنون بامبو خشک شده و آماده آن است که به بدنه یک دوچرخه تبدیل شود.

پس از اینکه شاگردان با انگيزه كمتر از ما جدا شدند، یک گروه واقعی تشکیل شد وآنها تا پایان دورۀ آموزش با ما باقی ماندند. ما ابتدا شروع کردیم به گشتن منابع محلی فیبر برای بستن نقاط تقاطع روی بدنه. یکی از ریش سفیدان روستا به نام آقای آسانتی به ما نشان داد که در کجا به دنبال درخت مو جنگلی محلی نیرومند بگردیم. او برای عمل آوردن آن، ابتدا آن را با زغال حرارت داد، سپس آن را با یک سنگ کوبید و بعد آن را با دست از هم جدا کرد. این فیبر به کار زیادی نیاز داشت، اما ما از آن برای یک دوچرخه مدل بومی استفاده کردیم.

ما برای 6 دوچرخه بعدی نیز بامبو کاشتیم. من به شاگردان نشان دادم که چگونه طول و قطر مناسب را برای قسمتهای مختلف انتخاب کنند، چگونه به طور صحیح آن را عمل آورند و چگونه چوب را خشک کنند. شاگردان بخش‌های بریده شده را در برگهای نخل پیچیدند و آنها را به بیرون از جنگل حمل کردند. پس از پنج ماه از این لوله ها می‌توان دوچرخه‌های بیشتری ساخت.  پس از اینکه دوچرخه مونتاژ شده را بازرسی کردم، متوجه شدم که نیاز به مقداری کار بیشتر دارد. برای عملی کردن ایده ساختن یک دوچرخه بدون نظارت من، انجام برخی تغییرات را توصیه کردم و دوچرخه با قطعات یدکی که از تایوان با خودم آورده بودم، دوباره مونتاژ شد. دوچرخه سرانجام هنگام غروب با کمک یک مکانیک دوچرخه محلی که ابزارهای مناسبی داشت، کامل شد. ما روی لوله بالایی دوچرخه نام تجاری بامبوسرو، آبومپ، و روی لوله نشیمن حک کردیم: «ساخت غنا». تاریخ ساخت برای پیگیری مدت زمان دوام دوچرخه به ما کمک خواهد کرد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.