قدس آنلاين- مريم سادات كاظمي: تغذيه نقش غير قابل انكاري در پيشگيري از بروز سرطان دارد. سرطان پروستات نيز از اين قاعده مستثني نيست. پس بهتر است آقايان با رعايت برخي نكات، سلامتي خود را تضمين كنند و از اين بيماري در امان باشند.

آقايان حتما اين مطلب را بخوانند!

مصرف كمتر چربي هاي حيواني و گوشت قرمز

به گزارش سرويس بهداشت و سلامت قدس آنلاين؛ بين مصرف خوراكي هاي چرب و گوشت قرمز با پيشرفت سرطان پروستات ارتباط نزديكي وجود دارد. گرچه هنوز مكانيسم عمل اين مواد به طور دقيق شناخته نشده است، اما بعضي فرضيه ها مبني بر اين است كه چربي ها بر هورمون ها و توليد راديكال هاي آزاد تاثير مي گذارند. همچنين مقدار پايين تركيبات ضدسرطاني در تغذيه سرشار از چربي هاي حيواني و تاثير سرطان زايي مرتبط با پخت گوشت در حرارت بالا مي تواند در اين امر دخيل باشد.

مصرف بيش از حد كلسيم

دريافت كافي كلسيم براي ساخت و حفظ استخوان هاي سالم ضروري است، با اين حال مصرف بيش از حد اين ماده معدني ( بيشتر از 2 گرم در روز) مي تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را تشديد كند.  پس در خوردن محصولات لبني و آب معدني سرشار از كلسيم افراط نكنيد.

اين تاثير احتمالا به اين دليل است كه مصرف كلسيم با كاهش ويتامين D در بدن همراه است، چرا كه اين ويتامين تاثير محافظتي در برابر سرطان پروستات دارد.

كمبود ويتامين D

برخي تحقيقات آزمايشگاهي گوياي اين است كه ويتامين D مي تواند مانع از رشد سلول هاي سرطان پروستات شود.

جالب است بدانيد كه ويتامين D از جمله معدود ويتامين هايي است كه تحت تاثير نور خورشيد در بدن ساخته مي شود در حالي كه بقيه ويتامين ها بايد از طريق تغذيه به بدن برسند. از همين رو مرداني كه در مناطق سردسير و با نور كمتر خورشيد زندگي مي كنند، بيشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات هستند. پس حدالامكان خود را از پرتوهاي خورشيد محروم نكنيد.

به علاوه، با افزايش سن بدن ويتامين D كمتري مي سازد كه اين عامل باعث شده تا سرطان پروستات در دوران سالمندي بيشتر ديده شود.

كمبود بعضي آنتي اكسيدان ها

باتوجه به مطالعات، بعضي از آنتي  اكسيدان ها از جمله ويتامين E و سلنيوم مي توانند از بدن در برابر سرطان پروستات محافظت كنند.

ليكوپن نيز آنتي اكسيدان ديگري است كه در اين باره نقش محافظتي دارد. اين تركيب به وفور در گوجه فرنگي يافت مي شود و جز خانواده كاروتنوئيدهاست. مرداني كه از گوجه فرنگي به مقدار زياد در برنامه غذايي استفاده مي كنند نسبت به بقيه كمتر در معرض اين بيماري هستند. در واقع مصرف ميوه ها و سبزيجات به عنوان منابع سرشار آنتي اكسيدان بسيار مفيد است.

به طور كلي براي مقابله با انواع سرطان ها، توصيه مي شود حداقل دو بار در هفته ماهي مصرف شود تا نياز بدن به امگا 3 تامين گردد.

اين توصيه ها را در برنامه غذايي خود به كار بنديد تا از ديگر سرطان ها و همچنين بيماري هاي قلبي نيز در امان باشيد!

منبع:www.Esante.fr

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی عقل IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    0 0
    قدس آنلاين- مريم سادات كاظمي: روی سخنم با شماست- حالا بفرمایید امواج پارازیت ماهواره چقدر ضرر دارد برای خانمهای باردار کودکان و افراد مسن ( یا اجازه سخن پراکنی در این مورد را ندارید)؟!