گروه اقتصادی  - در حالی قائم مقام مدیرعامل سایپا می‌گوید، متوسط عمر مدیریتی مدیران خودروسازی در ایران دو سال است و در این مدت زمان آنان نمی‌توانند مافیایی در صنعت خودرو شکل دهند که عضو هیأت مدیره انجمن خودروسازان عنوان می‌کند،

پشت پرده مافیای صنعت خودرو از زبان خودروسازان

 مافیای صنعت خودرو، صاحبنظران و استادان دانشگاه و برخی نخبگان را به خدمت گرفته است تا با تولید جوک و تبلیغات منفی علیه صنعت خودروی ایران، راه واردات و سودهای کلان را برای خود باز کنند. به گزارش مهر، داوود بناب در تالار گفت‌وگوی صنعت خودرو، رسانه و انتظارات جامعه گفت: وظیفه خودروسازان تولید خودروی با کیفیت و با قیمت مناسب است و چنانچه به این دو عامل توجه جدی نشود، خودروهای تولیدی در داخل و خارج کشور، بدون مشتری باقی می‌مانند و جذابیتی برای مردم ندارند.

قائم مقام مدیرعامل سایپا افزود: صنعت خودرو 13 درصد ارزش افزوده تولید و 12 درصد اشتغال صنعتی را به خود اختصاص می‌دهد، این درحالی است که در کشورهای صنعتی و پیشرفته دنیا، زمانی که صنعت خودرو با چالش مواجه می‌شود، حتی در سطح رؤسای جمهور نیز وارد عمل شده و برای نجات اقتصاد کشور، از صنعت خودرو حمایت می‌کنند، زیرا میزان ارزش افزوده در این بخش بسیار بالاست.

وی با اشاره به تحریم صنعت خودرو از سوی آمریکا تصریح کرد: در مقابل اهمیتی که صنعت خودرو در کشورهای پیشرفته دنیا دارد، زمانی که آمریکا درصدد تحریم اقتصادی ایران برآمد، بعد از نفت و بانکداری، روی صنعت خودرو ایران تمرکز کرد، زیرا این صنعت سهم بالایی در تولید ناخالص ملی و اشتغالزایی دارد و از این طریق، آمریکا می‌توانست اهداف خود را در قبال ایران به ثمر برساند. وی در پاسخ به انتقادهایی در خصوص قیمت خودرو گفت: متأسفانه هم اکنون بسیاری از افرادی که تخصصی در صنعت خودرو ندارند، به اظهارنظر درباره قیمت و کیفیت می‌پردازند و این امر لطمات زیادی را به صنعت خودرو ایران وارد کرده، این درحالی است که گاهی منافع ملی نیز فدای منافع شخصی می‌شود و یک نماینده مجلس به دلیل نزدیک بودن به فصل انتخابات مجلس و کسب آرا در حوزه انتخابیه خود، تلاش می‌کند که صنعت خودرو را زیر سؤال ببرد.

 

  واگذاري خط تولید

به گفته وي، برخی تبلیغات منفی علیه صنعت خودرو ایران و اینکه برخی پراید را ارابه مرگ می‌دانند سبب شد که دو خط تولید ایران خودرو و سایپا در عراق که قرار بود اسفند سال گذشته راه اندازی شود، به رغم تجهیز، جای خود را به خودروهای چینی دهد؛ این در حالی است که در مورد خط تولید ایران خودرو نیز که قرار بود پژو پرشیا تولید کند، تولید صورت گرفت، اما هر گونه اثر یا برندی از ایران خودرو حذف شد و عراقی‌ها تولید این خودرو از سوی ایران خودرو را تنها به شرط تولید با علایم پژو مجاز دانستند. وی اظهار داشت: در خط تولید سایپا نیز هم اکنون به جای تولید خودروهای ایرانی، لیفان چینی مونتاژ می‌شود و مسؤولان عراقی بر این باور بودند، تولید خودرویی که در ایران به رسمیت شناخته نمی شود و تبلیغات منفی بسیاری را یدک می‌کشد، نباید در عراق صورت گیرد.

 

  کسي حاضر به سرمایه گذاری نيست

به گفته وي، در سال گذشته هیچ‌گونه سرمایه گذاری در صنعت خودرو انجام نشده است، ضمن اینکه به نظر می‌رسد، هیچ کس حاضر نیست در صنعت خودروسازی سرمایه‌گذاری کند، زیرا حاشیه‌ها در این صنعت بسیار زیاد است.

 

  مافیای صنعت خودرو کیست؟

وی همچنین در خصوص مافیای صنعت خودرو و مطرح شدن آن از سوی برخی رسانه‌ها گفت: طول عمر مدیران خودروسازی در ایران به یکی دو سال بیشتر نمی‌رسد و بقیه نیز کارمندان عادی هستند. بنابراین نمی توان نام مافیا را در صنعت بر آنان گذاشت؛ بنابراین باید دید که مافیای صنعت خودرو از کجا نشأت می‌گیرد. وي ادامه داد: خودروهای وارداتی نیز مستقیماً از سوی کمپانی‌ها وارد نمی‌شوند و عمدتاً از امارات وارد می‌شوند، این در حالی است که بابت هر خودرو به امارات هزینه‌های زیادی پرداخت می‌شود و افرادی هم از این راه درآمدها و منافع کلانی دارند.

 

 مقايسه جهاني

حسن قره‌ئی، مدیر توسعه استراتژی‌های پشتیبانی و وظیفه‌ای سایپا نیز اظهار داشت: حمایت از صنعت خودرو در دنیا به نحوی است که چین، روسیه، آمریکا و آلمان حمایت‌های زیادی را از صنعت خودروی خود انجام می‌دهند، این در حالی است که آمریکا ارقام هنگفتی را به صنعت خودرو خود کمک کرده است. به گفته وی، سه درصد از کل GDP دنیا از طریق صنعت خودرو ایجاد می‌شود و امکان افزایش سهم خودرو در تولید ناخالص داخلی 5/3 تا 5 درصد هم وجود دارد، این در شرایطی است که در سال 90 سهم خودروسازی ایران از GDP 3/5 درصد بوده است که اکنون به کمتر از 5/2 درصد رسیده است.

وی اظهار داشت: در سال 92 سهم فروش خودروهای وارداتی در ایران 19/34 درصد بوده است که از لحاظ ارزش ریالی سهم فروش خودروهای داخلی 17 هزار و 972 میلیارد ریال و سهم فروش خودروهای وارداتی نیز 9300 میلیارد تومان بوده است.

وی در ادامه در خصوص مقایسه قیمت خودروهای ایران با خودروهای چینی گفت: ارزان‌ترین خودروی چینی با توان 68 اسب بخار که حدود معادل توان پراید است، 3/20 تا 4/23 میلیون تومان قیمت دارد، در حالی‌که پراید ارزان‌تر از این خودروهاست.

 

 سودهاي میلیاردي از واردات

همچنين عضو هیأت مدیره انجمن خودروسازان نیز گفت: مواد اولیه مورد نیاز صنعت خودرو گران شده است و نباید انتظار داشت که خودرو ارزان شود، این در حالی است که مواد اولیه‌ای که به درد صنعت می‌خورد، صادر می‌شود و در مقابل کالایی که در کشور ساخته می‌شود نیز وارد می‌شود. بنابراین تناسبی میان تولید و واردات و صادرات به هیچ عنوان وجود ندارد.

محمدرضا نجفی منش افزود: سال گذشته 1500 میلیارد تومان سود واردات خودرو بوده و فروش آن نیز نصف فروش کل تولیدات داخلی برآورد می‌شود؛ این در حالی است که مجموعه‌ای که خودرو وارد می‌کند، استادان و صاحبنظران و خبرگان را به کار گرفته است تا علیه تولید داخلی حرف بزنند و جوک بسازند، این در حالی است که هدف آنها این است که واردات انجام شود و واردات بتواند تولید داخلی را ضعیف کند.

وي گفت: خودروسازی ایران باید نوآوری داشته باشد و البته در این زمینه اگرچه طی سالهای اخیر غفلت شده است، اما خودروسازان اکنون شروع به نوآوری کرده اند و نباید به بهانه اینکه یک خودروی قدیمی همچنان مشتری دارد، به تولید آن ادامه داد.

وی اظهار داشت: البته باید روی بحث کیفیت و قیمت کار کرد و نوآوری را نیز از یاد نبرد، زیرا شکایتها از خودروهایی که با مدل جدید تولید می‌شوند، کمتر از خودروهای قدیمی است.

 

 رسانه‌ها مقصر اصلی قیمت خودرو

دبیر انجمن خودروسازان نیز گفت: شورای رقابت در سالهای گذشته بر اساس ارز مبادله‌ای قیمت خودرو را محاسبه کرده بود، در حالی که خودروسازان از ارز آزاد استفاده می‌کردند، این در حالی است که در سال 91 معادل 4 هزار میلیارد تومان و در سال 92 نیز دو هزار میلیارد تومان زیان به خودروسازان وارد شد.

احمد نعمت بخش، اظهار داشت: در زمان وزارت صنعت در دولت دهم، یک هفته خودروسازان خودرو را با قیمت حاشیه بازار به فروش رساندند، در حالی که رسانه‌ها چالشهای زیادی را در این زمینه ایجاد کردند و به آن دامن زدند که قیمت خودرو بالاست؛ این در حالی است که نمایندگان شاخص مجلس، از کاهش قیمت خودرو سخن به میان نمی‌آورند و بیشتر نمایندگانی که می‌خواهند رأی بیاورند، از کاهش قیمت خودرو می‌گویند.

نعمت بخش در ادامه به مقایسه افزایش قیمت برخی اقلام و از جمله خودرو در سالهای 84 تا 92 پرداخت و گفت: در فاصله این سالها قیمت سکه 9/10برابر، قیمت یک متر زمین کلنگی 3/9 برابر، قیمت یک متر آپارتمان 6/6 برابر، قيمت دلار 9/3 برابر، متوسط گوشت گوسفند 6/5 برابر، مرغ 7/4 برابر، ولی خودرو تنها 2/2 برابر شده است.

با اين حال به نظر مي رسد، قرار نيست مافياي خودرو رمزگشايي شود، زیرا هر يك از مسؤولان خودرويي در اظهاراتشان قصد دارند، وجود مافياي خودرويي را منكر شوند و يا اينكه مافيا را خارج از مجموعه خودروسازي معرفي كنند و هر يك دلايلي را براي اين موضوع عنوان مي‌كنند.

از سوي ديگر گفته مي‌شود، مقايسه ميزان افزايش قيمت خودرو با افزايش ديگر كالاها چندان كارشناسانه نيست و تأثير آن بر خانواده‌ها بيشتر از ساير كالاهاست.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
    6 0
    جون عمتون.اگه راست میگین و ضرر کردین خوب تعطیلش کنین.نکنه دلتون واسه مردم سوخته؟همتون دروغ میگین شایدم اقای روحانی بی خود میگه تورم کنترل شده.حالا قسم حضرت عباس رو باور کنیم یا دم خروس؟
  • رضا IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
    4 0
    خوبان چرا قصه میگویید شما هیچ حقی برای خریدار قایل نیستی مردم را نفهم فرض کدرده ای 14میلیون سال 90 شده 36میلیون 2/2 درصد میشود یا 300درصد .کم اوردین گریه میکنین سزای تقلب همیشه همینه انموقع بنگاه معاملات ملکی زدین و بانک نمیدونستین این روز در پیش است اگر به فرمایش حضرت امام میزان رای مردم است چه اصراری دارین برخلاف رای مردم خودتون را تحمیل کنید پیش فروش میکنین با سود 25درصد وقتی مبلغ سود را محاسبه میکنیم میشود 16درصد این یعنی چه . خودت بگو درموعد مقرر خودرو را تحویل نمیدی سود مشارکتت 23درصده یکمرتبه میشه 15درصد.فرس ماژور در متن قرادات یعنی زورگویی یک طرفه چرا در قرارداد معنی فارسی اش را نمی نویسی زرنگ .مردم را چی فرض کردی به نماینده محترم یک شهر تهمت میزنی که چرا دلسوزی .
  • سعید IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
    3 0
    دروغ های بزرگ از انسانهای کوچک
  • یاسر IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    2 0
    خدایا چقد دروغ چقد فریب خدا خودش حق مارو از شما بگیره