گروه جامعه  / مریم زنگنه - سال تحصیلی جدید در حالی آغاز می‌شود که طرح رتبه بندی معلمان هنوز به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است.

طرح «رتبه‌بندی معلمان» بین دولت و مجلس سرگردان است

 طرحی که به گفته علی اصغرفانی، وزیر آموزش و پرورش می‌تواند سبب ایجاد انگیزه در معلمان شود. فانی در میانه تابستان در مراسم افتتاحیه سی و یکمین نشست رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور از رئیس جمهور درخواست کرد هر چه سریع‌تر لایحه رتبه‌بندی معلمان را پیگیری کند. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امیدوارم در سال تحصیلی جدید در مدارس، آرامش همراه با امید به آینده حاکم شود، گفت: در همین راستا از رئیس جمهور خواهشمندم دستور دهد لایحه رتبه بندی معلمان مراحل خود را هر چه سریع‌تر در دولت بگذراند تا ان شاءا... روحیه بهتری در بین فرهنگیان ایجاد شود و شاهد افزایش بعد تخصصی نیروی انسانی در آموزش و پرورش باشیم.

 

  چگونگی رتبه بندی معلم‌ها

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اعلام جزییات نظام رتبه‌بندی معلمان، گفت: آموزش و پرورش برای رتبه‌بندی معلمان چهار درجه را به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد کرده که این امر بررسی می‌شود.

مهدی نوید ادهم در گفت‌وگو با ایسنا، درباره نظام رتبه‌بندی معلمان که یکی از مبانی تحول در آموزش و پرورش ذیل سند تحول بنیادین محسوب می‌شود، افزود: رتبه‌بندی معلمان سبب ایجاد انگیزه و رقابت مثبت بین معلمان خواهد شد، ضمن آنکه با اجرای این طرح نه تنها پویایی و سیستم جذب و نگهداشت معلمان تغییر خواهد کرد، بلکه این امر به توانمندسازی معلمان نیز منجر خواهد شد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر این طرح به نتیجه مطلوب رسیده و در شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی تصویب شود، به عنوان یکی از برنامه‌های تحولی آموزش و پرورش بخشی از نظام را اصلاح خواهد کرد. وی ادامه داد: سوابق و مدرک تحصیلی، شرکت معلمان در فعالیتهای مدرسه، داشتن مقالات علمی و پژوهشی، خدمت در مناطق محروم و... بخشی از شرایطی است که برای رتبه‌بندی معلمان در نظر گرفته شده که سبب ارتقای منزلت اجتماعی و به تبع آن حقوق معلمان خواهد شد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: در این درجه‌بندی‌ها همه معلمان در درجه یک قرار می‌گیرند، اما ارتقای آنها به درجات بالا‌تر منوط به احراز شرایطی خواهد بود که برای درجات بعدی رتبه‌بندی در نظر گرفته شده است.

 

  مشکل افزایش حقوق معلمان

نوید ادهم با بیان اینکه برای درجات مختلفی از نظام رتبه‌بندی عناوین مختلفی نیز از سوی آموزش و پرورش پیشنهاد شده است، افزود: این عناوین پس از بررسی شورای عالی انقلاب فرهنگی، در صورت تصویب اعلام خواهد شد.

وی گفت: یکی از اشکالاتی که در سطح کار‌شناسی این طرح مورد بررسی قرار گرفته، افزایش حقوق معلمان بر اساس نظام رتبه‌بندی است که تحقق آن منوط به تصویب مجلس است، بنابراین با توجه به اینکه معلمان در درجه‌بندی دارای حقوقهای متفاوتی خواهند بود، باید منابع آن دیده شود.

نوید ادهم با بیان اینکه در صورت اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان، حقوق آنها از رتبه دوم به بالا‌تر افزایش چشمگیری خواهد داشت، خاطر نشان کرد: یکی از راهکارهای تامین این منابع از سوی مجلس و دولت است و پیشنهاد بعدی از محل صرفه‌جویی سیستم آموزش و پرورش است، زیرا با اجرای این طرح، کیفیت افزایش یافته؛ لذا به دنبال آن افزایش بهره‌وری را خواهیم داشت که این موضوع در دراز مدت به کاهش هزینه‌ها منجر خواهد شد، بنابراین از محل صرفه‌جویی، افزایش حقوقها قابل تامین خواهد بود.

 

  رتبه بندی عادلانه است

قاسم جعفری، دبیر دوم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در گفت وگو با خبرنگار ما در خصوص آخرین اخبار از رتبه بندی معلم‌ها چنین گفت: سال گذشته طرح دو فوریتی نظام رتبه بندی معلم‌ها را به صحن مجلس آوردیم، زیرا رتبه بندی معلم‌ها ذیل نظام سند تحول بنیادین است. در سند تحول بنیادین هم، ۶ زیر نظام از جمله نظام رتبه بندی معلمان تعریف شده است.

وی افزود: بحث قابل توجهی که در نظام آموزش و پرورش باید به آن توجه شود، انسانسازی و تربیت بوده که باید زیرشاخه این نظام قرار گیرد. اما در‌‌ همان سال گذشته نماینده دولت با این طرح مخالفت کرد و حرفشان این بود که ما خودمان به این طرح رسیدگی خواهیم کرد.

قاسم جعفری خاطر نشان کرد: پیشتر نمایندگان بر اساس اصل ۷۵، این لایحه را هزینه بر تشخیص داده و به آن رأی مخالف دادند و همین مسأله هزینه بر بودن سبب شد در‌‌ همان سال گذشته پس از مطرح شدن در صحن علنی با آن مخالفت شود. این در حالی است که رتبه بندی معلمان، یکی از زیر نظامهای اساسی نظام تحول آموزش و پرورش است و باید به سرانجام برسد.

 

  خبری از طرح نیست!

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: پس از این قضیه قرار شد نماینده دولت بار دیگر با در نظر گرفتن بعد مالی، این طرح را به صحن علنی ارايه کند تا پس از رفع ایرادات، شورای نگهبان هم ایرادی به آن نگیرد، اما متأسفانه تا کنون خبری از این طرح نشده است و ما هم منتظر هستیم.

جعفری با تأکید بر اینکه نظام رتبه‌بندی معلمان باید مبتنی ‌بر آموخته‌های علمی و دینی باشد، افزود: به طور حتم عقل و دین هم به ما حکم می‌کند آن کسی که کار و تلاش بیشتری می‌کند باید از رتبه و جایگاه بالاتری برخوردار باشد، در حالی که اکنون کسی که برای اهداف سازمانش تلاش می‌کند با کسی که نسبت به مجموعه‌اش بی‌تفاوت است برابر است و این عین بی‌عدالتی است.

وی تأکید کرد: اجرای این نظام می‌تواند در تحقق این سیاست بسیار مؤثر باشد و حقوق معلمان را به تناسب جایگاه حرفه‌ای و تلاش آنها، پرداخت کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.