قدس آنلاين – حسينعلي پورافضلي: «کندر» شیره گیاهی به همین نام است که مزه‌ای گس و تلخ دارد و درمانگران طب سنتی از قدیم آن را برای درمان بسیاری بیماری‌ها مورد استفاده قرار مي دادند كه به سه صورت خوراکی، موضعی و بخور مصرف می‌شده است.

خواص درماني کندر از نگاه امام رضا عليه السلام

كندر ميراث پيامبران

در روايات پزشكي اسلامي كندر گياهي مفيد و باارزش است و خواص گوناگوني دارد. در برخي روايات آمده است كه کندر برگزیدة انبیاء است و مریم(ع) از آن کمک می جست و هیچ دودي از دود آن زودتر به آسمان بالا نمي رود و دودش شیطان را می راند و مرض را دفع می کند، بنابراين از آن محروم نمانید. (1)

امام رضا علیه السلام درباره اهميت و ارزش اين گياه مفيد مي فرمايد: : هیچ پیغمبري مبعوث نشد مگر به حرام بودن خمر سخن گفت و این که خدا هر چه می خواهد می کند و این که در میراثش کندر وجود داشت. (2)

كندر و افزايش ضريب هوشي فرزندان

امام رضا عليه السلام هم به اين گياه مفيد توجه داشته و از آن بهره مي بردند. در روايتي معمر بن خلاد مي گويد: حضرت رضا علیه السلام هنگامى که در خراسان بودند، وقتی نماز صبح را ادا می کردند، در سجاده خود مى‏نشستند تا آن گاه که آفتاب طلوع می کرد، بعد براى آن جناب یک کیسه سر بسته که در آن تعدادى مسواک قرار داشت حاضر می کردند و مسواک می نمودند. بعد از این كار کندر مى‏آوردند و آن را مصرف می فرمودند.(3)

بين كارشناسان طب سنتي باوری وجود دارد که مصرف كندر توسط مادران باردار موجب افزایش هوش و ضریب هوشی جنین و کودک آینده آن‌ها می‌شود. حقيقت آن است كه روايات اسلامي بر این نکته صحه مي گذارد، اما طبق تحقيقات پزشكي مادران باردار باید مراقب باشند که مصرف کندر بیش از ۳ ماه موجب بیش‌فعالی کودک آن‌ها شده و این مسئله در آینده آن‌ها را با مشکل روبه‌رو می‌کند. از اين رو برای افزایش میزان هوش و تقویت حافظه نوزاد خوردن یک ماه کندر کفایت می‌کند و این یک ماه باید بعد از ۴ ماهگی جنین صورت گیرد. در همين راستا است كه امام رضا عليه السلام توصيه مي‏فرمايند: به زنان حامله کندر بخورانيد که اگر بچه‏ي شکمش پسر باشد با قلبي پاک، دانا و شجاع متولد شود و اگر دختر باشد، خوش اخلاق و زيبا مى‏شود و نزد شوهرش نيز سعادتمند و خوشبخت مي گردد. (4)

كندر و گوارش

كندر ويژگي هاي ديگري هم دارد، از جمله آنكه براي دستگاه گوارش و معده مفيد بوده و به هضم غذا كمك مي كند. در اين باره امام رضا (ع) می فرماید : زیاد کندر بخورید و آن را در دهان نگه دارید و خوب بجوید. جویدن آن براى من ، دوست داشتنى تر است . کندر بلغم را از معده مى شوید و معده را پاک سازى مى کند و عقل را قوى مى گرداند و غذا را گوارا مى سازد.(5)

كندر و تقويت حافظه

يكي از خواصي كه براي كندر نقل شده تقويت حافظه و افزايش توان ياد گيري است . در اين باره امام رضا علیه السلام به نقل از حضرت علی علیه السلام مي فرمايد: سه چیز حافظه را زیاد می کند و بلغم را از بین می برد ، قرائت قرآن ، عسل و کندر.(6)

در همين زمينه در كتاب فقهي منسوب به امام رضا عليه السلام به نقل از امام کاظم علیه السلام آمده است : در عسل ، درمان هر دردی است ، هر کس ناشتا یک انگشت از آن را بلیسد ، این عسل بلغم را پایان می دهد ، صفرا را فرو می نشاند ، تلخه ی سیاه ( زرداب) را مانع می شود ، ذهن را صفا می بخشد و اگر که همراه با کندر خورده شود ، حافظه را نکو می سازد.(7)

 

پانوشتها:

  1. مکارم الاخلاق، ص 212 ، بحار، ج 62 ، ص 300
  2. فصال، ص 612
  3. اخبار و آثار حضرت امام رضا علیه السلام، ص ۵۵
  4. تهذيب الاحکام، ج 7، ص 440
  5. بحار، ج 64 ، ص 444
  6. اخبار و آثار حضرت امام رضا علیه السلام صفحه 724
  7. الفقه المنسوب للامام الرضا علیه السلام ،  صفحه 346

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Monire.d IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
    3 1
    مفید بود. ممنون
  • فاطمه IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    2 0
    عالی بود
  • م مجتبایی IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
    2 0
    بسیار عالی واموزنده من درحال استفاده کردند هستم
  • وطن IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۸
    1 0
    تشکر .
  • لعیا ایپکچی IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    0 0
    عالی هست