۲۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۵
کد خبر: 235197

قدس آنلاین: نعمت به شکر وابسته است و شکر به افزودنی نعمت و آن دو در یک ریسمانی به هم نزدیک هستند، هرگز افزونی از خدا قطع نمی شود تا از شکرگزار شکر بریده شود.

نعمت های خدا به چیز وابسته است؟

به گزارش قدس آنلاین، خداوند عالم جوهره ذات هر انسان را طوری آفریده که در آن قوا و استعدادهای مختلفی وجود دارد که با ادامه زندگانی آنها از مرحله قوه به فعلیت می رسند و شکوفا می شوند: یکی از آنها سپاسگزاری و حق شناسی او از کسی است که به وی نیکی کرده آنچنان که گفته شده انسان بنده نیکی است.

بنابراین هر نعمتى را شکرى لازم است، و حقیقت شکر آن است که از آن نعمت در همان راهى که براى آن آفریده شده است، استفاده شود. شکر مایه فزونى نعمت و کفر موجب فنا است. بدون شک خداوند در برابر نعمت هائى که به ما مى بخشد نیازى به شکر ما ندارد، و اگر دستور به شکرگزارى داده آن هم موجب نعمت دیگرى بر ما و یک مکتب عالى تربیتى است.

از این رو است که خداوند در آیه 78 سوره مبارکه نحل می فرماید: "و خداوند شما را از شکم مادرانتان بیرون آورد در حالیکه هیچ چیز نمی دانستید و برای شما گوش و چشم ها و قلب ها قرارداد، تا شاید سپاسگزار باشید."

خداوند به داود (ع) وحى كرد: "اى داود، آن گونه كه شايسته من است، سپاسگزارى كن"، پرسيد: چگونه سپاس تو را گويم، در حالى كه همان سپاس گفتن، نعمت تو است؟ فرمود: "اينك حق شكر مرا ادا كردى، (چون دريافتى كه اين شكر نيز از سوى من است)" و خداوند فرمود: "سزاوار است كه بنده همان گونه كه در حال نعمت و خوشى، خدا را شكر مى‏گويد، در حال سختى و بلا هم سپاس او را به جاى آورد."

امام صادق (ع) فرمودند: "در هر نفسی از نفسهایت شکری لازم است بلکه هزار شکر بیشتر و بهتر."

امیرالمومنین (ع) می فرمایند: "هر کس خدای سبحان را شکر کند شکر دوم برای او واجب می شود زیرا او را به شکرش موفق کرده و آن شکرِ شکر است."

همچنین، از وصیت های امیرالمومنین علی (ع) برای کمیل این است که: "ای کمیل! به راستی تو از نعمت خداوند نزد تو و سلامتی او خالی نیستی پس از تمجید او و ستایش او و تسبیح او و شکر او و یاد کردن او در هر حال خالی مباش."

امام صادق (ع) فرمودند: "غذاخور سپاسگزار پاداش روزه‏ دار در راه خدا را داشته و (پاداش) تندرست سپاسگزار (برابر) پاداش انسان مبتلايى كه بردبار است."   

همان حضرت (ع) می فرمایند: "هر بنده ‏اى كه يك بيمار و يا معلولى را بنگرد و بگويد: خداوند را سپاس مى‏گويم كه مرا مانند تو مبتلا نكرد و مرا عافيت بخشيد، بار خدايا مرا از آنچه به او دادى نگهدار (بدون اینکه آن شخص بشنود)، گرفتار آن مصيبت نمى ‏شود."

از امیرالمومنین علی (ع) نقل است که فرمودند: "بهترین حال مردم در نعمت برای کسی است که حاضر آن را با شکر کردن باقی نگهدارد و از دست رفته آن را با صبر برگرداند."

از امام جواد (ع) نیز نقل شده که فرمودند: "نعمتی که شکر آن نشود مانند گناهی است که بخشوده نشود."

امام باقر(ع) می فرمایند: " اندک روزى خدا را براى خود، فراوان شمار تا بدین وسیله شکرش را گزارده باشى."

از مولای متقیان (ع) روایت است که فرمودند: "نعمت به شکر وابسته است و شکر به افزودنی نعمت و آن دو در یک ریسمانی به هم نزدیک هستند، هرگز افزونی از خدا قطع نمی شود تا از شکرگزار، شکر بریده شود!"

منابع:

  1. بحارالانوار
  2. مستدرک الوسائل
  3. غررالحکم

انتهای خبر/

 

  

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.