۲۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۷
کد خبر: 235198

قدس آنلاین: حاجى و عمره‏ گزار مهمان خدایند. اگر چیزى بخواهند به ایشان دهد. اگر او را بخوانند، پاسخ می گوید. اگر شفاعت كنند. شفاعت ایشان را مى پذیرد...

خدا ملزم به گرامی داشتن این مهمانان است

به گزارش قدس آنلاین، اجتماع میلیونی مسلمانان در مکه بدون تشریفات و امتیازات، بدون توجه به قومیت و نژاد و سرزمین و به دور از هر گونه جدال لفظی و نزاع عملی در مکانی مقدس و به اسم حج یکی از وجوه تمایز اسلام است که همه ساله در موسم حج ابراهیمی با محوریت کعبه این قبله گاه مسلمین و تکیه گاه زمین رخ می دهد و زیباترین تصاویر از تجمعات بشری را رقم می زند.

حج در حقیقت رزمایشی جهانی است از عبودیت و زانو زدن در پیشگاه پروردگاه و اعتراف به وجود و حضور خدای یکتا، از این رو است که خداوند در آیه 97 سوره مبارکه مائده می فرماید: "جَعَلَ اللّهُ الْکَعْبَةَ الْبَیْتَ الْحَرَامَ قِیَامًا لِّلنَّاسِ وَالشَّهْرَ الْحَرَامَ وَالْهَدْیَ وَالْقَلاَئِدَ ذَلِکَ لِتَعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ یَعْلَمُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ وَأَنَّ اللّهَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ"؛ خدا کعبه، این خانه حرمت یافته را برای مردم [وسیله] قیام قرار داد، و ماه های حرام و قربانی های بی نشان و قربانی های گردن بنددار را [نیز قرار داد]، این برای آن است که بدانید خدا آنچه را در آسمان ها و آنچه را در زمین است می داند و اینکه خدا به هر چیزی داناست.

علاوه بر آیات قرآن، روایات معصومین (ع) نیز بر اهمیت حج و فلسفه و چرایی آن تاکید دارند.

امیرالمومنین علی (ع) در خطبه یک نهج البلاغه می فرمایند: "خداوند سبحان حج ‏خانه‏اش را نشانه اعتراف به عزت و بزرگی خویش قرار داد."

همان حضرت (ع) می فرمایند: "خدا را! درباره خانه پروردگارتان در نظر داشته باشید تا هستید، آن را خالى نگذارید. زیرا اگر حج متروك شود نظر رحمت ‏خدا از شما قطع خواهد شد."

از امام رضا (ع) نیز نقل است كه فرمودند: "هیچ چیزى را بیشتر از حج مداوم، در بى‏نیازى و فقرزدائى مؤثر ندیدم."

امام صادق (ع) فرمودند: "حاجى و عمره‏گزار مهمان خدایند. اگر چیزى بخواهند به ایشان دهد. اگر او را بخوانند، پاسخ مى‏گوید. اگر شفاعت كنند. شفاعت ایشان را مى‏پذیرد، اگر سكوت كنند، با آنان آغاز سخن مى‏كند و در برابر هر درهمى كه خرج كرده‏اند، یك میلیون درهم به آنان مى‏پردازد."

از پیامبر اکرم (ص ) روایت شده که فرمودند: "جنگجو در راه خدا و کسانی که حج و عمره برگزار می کنند میهمانان خدا هستند، خدا آنان را دعوت کرده و آنها پذیرفتند، و از او درخواست کردند و به آنها عطا نمود."

امیرالمومنین علی (ع) نیز فرموده اند: "کسی که به حج یا عمره رفته، مهمان خدا است و خداوند بر خود لازم دانسته که مهمانش را گرامی بدارد، گناهانش را بیامرزد."

امام باقر (ع) نیز می فرمایند: "سه چیز است که ثوابشان در آخرت و اثرشان در دنیا هم هست: حج که فقر را می زداید، صدقه که بلا را دفع می کند و نیکی که عمر را می افزاید."

از نظر قرآن كريم فلسفه بناى كعبه و حكمت حج، قيام براى تأمين منافع مردم است "جعل الله الكعبة البيت الحرام قياماً للنّاس" يعنى حج يك حركت جمعى براى حل معضلات و تأمين نيازها و رشد و توسعه جامعه بشر است.

از نظر قرآن، مسلمانان در همايش عظيم حج بايد شاهد منافع خود باشند "ليشهدوا منافع لهم".

از امام صادق (ع) پرسيدند كه مقصود از منافع در آيه مذكور چيست؟ مقصود منافع دنيا است و يا آخرت؟

امام (ع) فرمودند: "لكل"

امیرالمومنین (ع) نیز فرموده اند: "خداوند حج را وسیله‏ ای برای رسیدن (بندگان) به بهشت خویش قرار داد."

همچنین ایشان تاکید دارند که "همانا بهترین وسیله تقرب به خداوند سبحان (ده چیز است؛ از جمله)... حج و عمره بیت اللّه‏ الحرام.

منابع:

  1. بحارالانوار
  2. وسائل الشیعه
  3. نهج البلاغه

انتهای خبر/

 

 

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.