پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: صدا وسیما یا همان چیزی که عموم مردم به ان تلویزیون میگویند برنامه های مختلفی برای بهبود وضعیت بهداشتی تدارک دیده است ، حتی در میان شبکه های پرتعداد آن میتوان شبکه ای مختص سلامت یافت که به صورت شبانه روزی تلاش میکندتا سطح بهداشتی زندگی مردم کشورمان را ارتقا دهد.

بازار بی درو پیکر تبلیغات و اختلاف نظر نمایندگان مجلس/ تبلیغاتی که جان مردم را تهدید میکندو پولی که به جیب سودجویان میرود

 

درحالیکه این برنامه ها برای هر روز و درساعات مختلف پخش شده و البته مخاطبان مختلفی را جذب میکند ؛ اما همین سازمان در پر بیننده ترین ساعات و زمانها اقدام به پخش تبلیغاتی میکندکه تقریبا همه مردم و همه مخاطبان مجبورند انرا تماشا کنند واین درحالی است که بسیاری از این تبلیغات درتعارض با برنامه های بهداشتی است .

دراین راستا ، وزارت بهداشت، از معاونت امورمطبوعاتی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی درخواست کرد طی یک حرکت فرهنگی برای سلامت مردم، تمام مطبوعات و نشریات کشور از چاپ تبلیغات کالاهای آسیب رسان به سلامت مانند فرآورده‌های غذایی پُرچرب و با نمک بالا خودداری کنند.

وزارت بهداشت، طی نامه ای به معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرده است که به منظور همراهی با اهداف کلان سلامت جامعه و پیشگیری از سوء استفاده برخی از سودجویان، طی یک حرکت فرهنگی همراه کمپین ایجاد شده برای سلامت مردم، تمام مطبوعات و نشریات  کشور از چاپ تبلیغات کالاهای آسیب رسان به سلامت مانند فرآورده‌های غذایی پُرچرب و با نمک بالا خودداری کنند.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای وظایف حاکمیتی و رسالت اصلی خود مبنی بر تامین و ارتقاء سلامت جامعه و در راستای اجرایی کردن سیاست‌های کلی سلامت، ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب طی نامه ای به مسئولان دستگاه‌ها و سازمان ذیربط خواستار حرکت فرهنگی برای تامین سلامت مردم شد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت در حال حاضر بیماری‌های قلبی عروقی به عنوان یکی از سه علت اصلی مرگ و میر و ناتوانی انسان‌ها در سراسر جهان مطرح است و مصرف چربی‌ها و نمک در ایجاد این بیماری‌ها و مرگ ناشی از آن، نقش اصلی را ایفا می‌کند. لذا یکی از اهداف برنامه‌های تغذیه ای این وزارتخانه، کاهش مصرف چربی و نمک در رژیم غذایی مردم است.

***شورای نظارت بر صدا و سیما مسوول است  

دراین حال یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نهم با تاکید بر ضرورت نظارت گسترده وزارت بهداشت بر تولید محصولات غذایی مضر، افزود: بدون‌شک شورای نظارت بر صدا و سیما نیز باید بیش از گذشته وارد عمل شده و نسبت به تبلیغات محصولات مضر در رسانه ملی دقت‌نظر به خرج دهد.

سیامک مره‌صدق ‌ با یادآوری درخواست وزارت بهداشت از معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر خودداری تمام مطبوعات و نشریات  کشور از چاپ تبلیغات کالاهای آسیب رسان به سلامت مانند فرآورده‌های غذایی پُرچرب و با نمک بالا ، افزود: محل ضرورت این اقدام بیشتر متوجه صدا و سیما است زیرا امروزه این محصولات مضر بیشتر در این رسانه تبلیغ می‌شود.

نماینده مردم کلیمیان در مجلس شورای اسلامی،‌ ادامه داد: شورای سیاست‌گذاری صدا و سیما باید بیش از گذشته وارد عمل شده و نسبت به تبلیغات محصولات مضر در رسانه ملی دقت‌نظر به خرج داده و فعال‌تر عمل کند، زیرا امروزه شاهد تبلیغاتی هستیم که برای بدن بسیار خطرناک است.

این نماینده مردم در مجلس نهم،‌ درباره ضرورت ورود نکردن مطبوعات و رسانه‌های مکتوب نسبت به تبلیغات محصولات خوراکی مضر، تصریح کرد: رسانه‌های مکتوب برای تامین سلامت مردم و اهمیت دادن به آن باید از تبلیغ هرگونه مواد غذایی بیماری‌زا خوداری کنند زیرا بدون‌شک استفاده از این محصولات در درازمدت اثرات منفی خود را بر بدن انسان باقی می‌گذارند و فرد را مبتلا به بیماری‌های متعدد می‌کند.

مره‌صدق ضمن هشدار نسبت به مصرف موادغذایی مضر در بدن انسان،‌ تاکید کرد: بدون‌شک کمترین بیماری‌هایی که فرد در اثر مصرف مواد غذایی مضر به آن مبتلا می‌شود چاقی و فشار خون است همچنین انسداد عروق در سنین جوانی یا گسترش انواع سرطان‌ها از عوارض ناشی از مصرف بی‌رویه این مواد است.

وی با تاکید بر ضرورت نظارت وزات بهداشت بر تولید موادغذایی سالم، یادآور شد: از سویی دیگر قوه قضاییه نیز باید به طور جدی با تولیدکنندگان محصولات غذایی مضر برخورد کند؛ وزارت بهداشت تنها می‌تواند تذکر دهد و برخورد با متخلفان برعهده قوه قضاییه است که باید این اقدام با جدیت بیشتری پیگیری شود.

***تبلیغ آسیب رسان جریمه می شود

درهیمن حال نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه در طرح منع تبلیغات محصولات آسیب‌رسان در ماهواره قوانین بازدارنده در قالب جرایم مالی به روز شده است،‌ گفت: فروش بسیاری از تبلیغات ماهواره‌ای در ایران است که تاکنون برخورد بازدارنده‌ای با متخلفان وجود نداشته که با تصویب این طرح قرار است قوانین بازدارنده‌ای در برخورد با متخلفان صورت گیرد.

عبدالرحمان رستمیان در گفت وگو با خانه ملت، درباره آخرین وضعیت طرح منع تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات غیرمجاز و آسیب رسان به سلامت در فضاهای مجازی و شبکه های ماهواره ای، افزود: یک فوریت این طرح در صحن علنی مجلس با رای بالایی به تصویب رسید و حال جزئیات آن در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به عنوان کمیسیون اصلی در حال بررسی است.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: متاسفانه محل فروش بسیاری از تبلیغاتی که در ماهواره‌ها صورت می‌گیرد در ایران است که در طرح مذکور تلاش داریم تا با تبلیغ‌کنندگان محصولات غیر استاندارد یا فاقد مجوز برخوردهایی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه این طرح تبلیغات محصولات در رسانه های داخلی را در بر می‌گیرد، تاکید کرد: در چنین شرایطی اگر محصولی دارای مجوز وزارت بهداشت بود اما در تبلیغ آن اغراق صورت گرفته بود نیز مشمول برخوردهای قانونی خواهد بود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، یادآور شد: محل فروش  بسیاری از تبلیغاتی که در ماهواره صورت می‌گیرد ایران است که تاکنون برخورد بازدارنده‌ای با متخلفان وجود نداشته، بنا داریم با تصویب این طرح قوانین بازدارنده‌ای برای برخورد با متخلفان به تصویب برسانیم.

رستمیان با انتقاد از اینکه ورود برخی کالاهای قاچاق در کشور به دلیل نبود قوانین بازدارنده است، افزود: گاهی این کالاها در داخل چمدان‌هایی وارد کشور می‌شوند که به عنوان بار مسافر تلقی می‌شوند که باید از ورود آنها جلوگیری کرد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره چگونگی درنظر گرفتن مجازات برای برخورد با متخلفان، گفت: محکومیت‌های مالی به روز شده از جمله اقدامات اولیه‌ای است که برای برخورد با متخلفان در نظر گرفته شده که بر اساس آن با همکاری کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس قرار است مراحل بعدی مجازات‌ها نیز مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

*** تبلیغات درفضای مجازی بی قانون است

دراین راستا همچنین یک عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه امکان مقابله با تبلیغات محصولات غیر مجاز ارائه شده در فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای از جهت بعد مسافتی وجود ندارد ،گفت: وضع قانون در خصوص ممنوعیت پخش تبلیغات محصولات غیر مجاز در ماهواره بی فایده است.

مهرداد بائوج لاهوتی با بیان اینکه در صورت تبلیغ محصولات غیر مجاز در شبکه های داخلی امکان مقابله با آن وجود دارد افزود: در صدا و سیمای کشورمان به علت وجود کارگروه های نظارتی امکان پخش تبلیغات مخالف با سلامت افراد وجود ندارد .

 

این نماینده مردم در مجلس نهم با تأکید بر اینکه ممنوعیت پخش تبلیغات محصولات غیرمجاز در فضای مجازی از شبکه های ماهواره ای نیازی به وضع قانون ندارد تصریح کرد: وقتی صدا و سیمای داخلی تا کنون اقدامی در راستای صدمه زدن به سلامت افراد با پخش آگهی نکرده چرا باید ممنوعیت تبلیغات محصولات غیر مجاز را وضع کنیم که آن هم مربوط به شبکه های مجازی و ماهواره ای است.

همچنین موسی غضنفرآبادی در این راستا  گفت: مردم از ما سؤال می کنند که چرا بسیاری از تبلیغاتی که در تلویزیون یا جاهای دیگر پخش می شود بعد از مدتی به سلامت افراد آسیب می زند که نمونه آن نیز پخش تبلیغی در خصوص کرم حلزون بود که می توان با وضع قانون مذکور از پخش آگهی هایی که ضرر رسان به سلامت افراد جامعه هستند جلوگیری کرد.

نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:‌ اگر قانونی در مقابله با پخش تبلیغات مغایر با سلامت افراد در جامعه وجود داشته باشد بی شک شاهد به خطر افتادن سلامت افراد در نتیجه اعتماد به صدا و سیما نخواهیم بود.

وی افزود: موضوعات مربوط به تبلیغات و آگهی ها روز به روز در حال گسترش بوده از این رو ضروری است که مجلس برای حمایت از سلامت افراد قوانین منسجمی را وضع کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه تبلیغات ماهواره ای در ایران و از سوی رسانه های ما صورت می گیرد تصریح کرد: پخش تبلیغات ماهواره ای از رسانه ملی خلاف قانون بوده و نباید صورت گیرد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس یادآور شد: باید از تبلیغاتی که سلامت جامعه را نشانه رفته اند به جد جلوگیری شود.

درعین حال عبدالرحمان رستمیان گفت: کرم حلزون مدت‌ها در صدا و سیما تبلیغ شد، اما بعداً شاهد بودیم که تبلیغات درباره اثربخشی این کرم اغراق‌آمیز بوده است.

نماینده دامغان در مجلس شورای اسلامی افزود: داروهایی در مورد بلند شدن قد نیز تبلیغ می‌شود که این امر هم علمی نیست، بسیاری از مراکز پخش این داروها زیرزمینی فعالیت می‌کنند که مشکلات متعددی به دنبال داشته است.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآور شد: این گونه داروها هم ضرر جانی و هم ضرر مالی به دنبال داشته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.