پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: شاید افزایش وکاهش قیمت برخی کالاها ومحصولات مانند بنزین و برق وآب وگاز رابتوان با بهانه صرفه جویی توجیه کرد ، شایدافزایش نرخ برخی خدمات را با بهره مندی اقشار مرفه از ان توجیه کردو شاید بتوان برخی گرانی ها را با توجیه بهره مندی اقشار خاص به همه مردم تعمیم نداد ؛ اما گرانی نان از جمله مواردی که بیشترین تاثیر را بر خانواده های نیازمندی میگذارد که قوت غالبش همین غذا است و همین الان هم با این قیمت مشکل دارند.

نان هم گران میشود، اخرین خبر دولتی/ نانواها از وزن میزنند تا هزینه ها را جبران کنند/گرانی نان سفره محرومان را خالی خواهد کرد

 

این درحالی است که طی سالهای اخیر قیمت نان تا 5 برابر شده و همه اینها به بهانه افزایش کیفیت بوده ؛ افزایش کیفیتی که هرگز روی نداد و اکنون نیز دوباره زمزمه افزایش قیمت نان لرزه بر خانواده هایی انداخته که بهای نان را همین الان هم با مشکل تامین میکردند و دقیقا به همین دلیل است که دولت باید در تعیین قیمت نان نهایت دقت را بکار ببرد.

درعین حال از ابتدای سال جاری همواره سخن از افزایش قیمت نان به میان امده اما همواره یک مقام رسمی عالیرتبه انرا تکذیب کرده تا امروز که معاون اجرایی رییس جمهور از افزایش قیمت نان با اسم جدید ساماندهی قیمت نان خبر داد.

اما اولین بار طی روزهای اخیررییس اتحادیه نان سنگک تهران بود که از گرانی نان خبر داد و گفت: وزن نان سنگک در حال حاضر ۴۱۰ گرم است که طبق نرخ مصوب ۲۷ ماه گذشته ۶۰۰ تومان قیمت نان ساده و ۸۰۰ تا یک هزار تومان نان کنجدی اعلام شده است.

وی بیان کرد: وزن و قیمت نان سنگک منطقی نیست و در نرخ جدید که در حال حاضر مصوب نشده باید وزن نان ۵۰۰ گرم و قیمت آن یک هزار تومان اعلام شود.

این درحالی است  که رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: در حال حاضر هیچ گونه قیمت‌گذاری نهایی یا عددی برای نان اعلام و نهایی نشده است.

یدالله صادقی در پاسخ به این سوال که ظاهرا قرار است قیمت نان دوباره با تغییراتی روبرو شود گفت: این موضوع بستگی به سیاست کلی دولت دارد ولی در حال حاضر هیچ گونه قیمت گذاری نهایی و ابلاغ نشده است.

***نارضایتی نانوایان و مردم از قیمت و کیفیت نان

درعین حال و درهمین راستا قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در حال حاضر هم مردم از کیفیت نان ناراضی هستند و هم نانوایان از اصلاح‌ نشدن قیمت نان اعلام نارضایتی می کنند.

مجتبی خسروتاج در اجلاس اصناف در سال گذشته 11 هزار میلیارد تومان برای خرید گندم پرداخت شده تا کشاورزان برای تولید محصولات کشاورزی انگیزه داشته باشند ولی در حال حاضر مردم از کیفیت نان راضی نیستند.

وی تصریح کرد:به دلیل اینکه در سال گذشته قیمت نان اصلاح نشده کیفیت و اندازه نان دچار تغییر شده است که نارضایتی مصرف‌کننده را درپی داشته است.

مجتبی خسرو تاج گفت: مصرف کننده و نانوا در پی عدم تغییر قیمت نان در دو سال گذشته ناراضی هستند.

دراین خصوص همچنین رییس اتحادیه نان‌های حجیم گفت: اگر دولت به هر نفر 9000 تومان یارانه نان بپردازد قیمت نان ارزان می‌شود.

محمدجواد کرمی با بیان این‌که در حال حاضر قیمت نان سنتی و حجیم کیلویی 3200 تومان است، اظهار کرد: اگر دولت همه چیز را رها کند قیمت نان 2600 تومان می‌شود.

وی با بیان این‌که از نان‌های حجیم 30 درصد حق بیمه دریافت می‌شود، گفت: این درحالی است که از نان‌های سنتی تنها 10 درصد حق بیمه توسط دولت گرفته می‌شود.

رییس اتحادیه نان‌های حجیم با بیان این‌که ما مخالف پرداخت یارانه دولت هستیم، گفت: اگر بحث هدفمندی‌ یارانه‌ها آرد و نان که در سال 1389 اتفاق افتاد مجدد نیز اجرایی شود قیمت نان کاهش می‌یابد و کیفیت آن افزایش پیدا می‌کند.

کرمی افزود: اگر یارانه نان آزاد شود بازار رقابتی در این حوزه ایجاد می‌شود به طوری که نانوا نان را به وزن مشخصی که دولت ابلاغ می‌کند می‌فروشد.

وی با بیان این‌که سه سال است به نانوا قیمت نان ارائه نشده و از آن طرف یارانه تنها به آرد علیرغم توجه به هزینه آب و برق داده شده است، گفت: این مساله موجب شده است نانوا وزن نان را کم کند که اگر آزادسازی یارانه در این قسمت صورت بگیرد کیفیت نان بالا می‌رود و مصرف آن بهینه می‌شود.

*** قیمت نان واقعی می شود

درعین حال امروز معاون اجرایی رییس جمهوری با بیان اینکه از 30 ماه گذشته تاکنون درخصوص قیمت نان تصمیم گیری جدی نشده است، گفت: برای این منظور دولت در حال تصمیم گیری و اتخاذ برنامه ای جامع است تا بحث واقعی کردن قیمت نان به سرانجام برسد.

محمد شریعتمداری اظهار داشت: دولت یازدهم از ابتدای آغاز به کار خود به طور جدی بحث قیمت گذاری نان را پیگیری کرده و در حال اتخاذ تصمیم جدی در این خصوص است.

وی افزود: دولت تلاش دارد با این تصمیم خود، مردم از افزایش قیمت نان و آرد و یا واقعی شدن قیمت ها آسیب نبینند ضمن آنکه تولیدکنندگان نیز بتوانند به تولید خود ادامه دهند.

وی ادامه داد: پس از 30 ماه که درخصوص قیمت گذاری نان تصمیم جدی گرفته نشد، برخی از نانوایان ناچار شدند برای اداره کردن خود اقدام به کوچک کردن چانه های نان کنند.

معاون رییس جمهوری سپس تصریح کرد: دولت در این راستا نظرات سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده، وزارت جهاد کشاورزی، ستاد هدفمندی یارانه ها، شرکت بازرگانی دولتی ایران، سازمان توسعه تجارت ایران، وزارت صنعت معدن و تجارت را دریافت کرده ضمن اینکه نظرات مشورتی اتحادیه های مربوطه را در این تصمیم گیری خود لحاظ خواهد کرد.

شریعتمداری سپس اظهار امیدواری کرد: این تصمیم دولت به نتیجه ای بیانجامد که توزیع نان کشور از مشکل کنونی خود رها شود.

وی با اشاره به موضوع نان به عنوان یک کالای اساسی در کشور که هم اکنون در اقصی نقاط کشور به روش سنتی پخت می شود، اظهار داشـت: ما تلاش داریم پخت سنتی نان ادامه پیدا کند و از طرف دیگر صنعت نان شاهد رشد و شکوفایی بیشتر باشد تا هر روز مردم به نان با کیفیت دسترسی داشته باشند.

وی اظهار داشت: امروزه صنعت نان کشور از یک رویه‌ای در رنج و عذاب است، در دولت قبل تصمیمات مناسبی برای یارانه نان گرفته شد که یارانه را از حالت غیرمستقیم به مستقیم تبدیل کرده و به مردم داده‌اند و همین امر موجب شد تا قیمت نان واقعی شود.

*** افزایش قیمت به صلاح نیست

اظهارات معاون رییس جمهور درحالی بیان میشود که یک عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تاکید بر اینکه افزایش قیمت نان در شرایط فعلی به صلاح نیست، گفت: بهتر است که قیمت نان بر اساس کیفیت محاسبه شود، در این صورت شاهد کاهش کیفیت یا حذف این محصول از سبد غذایی خانوار نخواهیم بود.

ناصر صالحی نسب در رابطه با احتمال بازنگری نرخ نان، گفت: چندی پیش و همگام با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، قیمت نان افزایش یافت و رشد مجدد آن، فعلا به صلاح نیست، چراکه اقشار ضعیف جامعه با مشکل مواجه خواهند شد.

نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی افزود: بازنگری در نرخ نان، نیازمند توجه به وضعیت تمامی اقشار بوده و قشر اعظم جامعه را دهک های کم درآمد تشکیل می دهند که با افزایش نرخ نان، مجبور به حذف این کالا از سبد غذایی خانوار هستند.

وی ادامه داد: بحث افزایش جمعیت نیز نیازمند حمایت از تمامی آحاد جامعه بوده و افزایش قیمت نان احتمال مغایرت با این هدف را افزایش می دهد و به نظر می رسد که در چنین شرایطی، افزایش قیمت نان به صلاح نباشد و دولت نیز باید وضعیت دهک های پایین جامعه را لحاظ کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم در پاسخ به این سوال که آیا پایین بودن قیمت نان باعث کاهش کیفیت آن نمی شود، گفت: این موضوع در کلان شهرها کمتر دیده می شود، اما در شهرهای کوچکتر، کیفیت نان با افزایش قیمت آرد کاهش یافته و عامل بروز این موضوع، ضعف دستگاه های نظارتی است.

نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس همچنین پیشنهاد داد که نرخ نان بر اساس کیفیت محاسبه شود، افزود: از این رو شاید منطقی باشد که قیمت نان چند نرخی و بر اساس معیارهای مشخص تعیین شود که هم آسیبی به اقشار ضعیف وارد نشود و هم شاهد کاهش کیفیت این کالا نباشیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ك م پارس آباد IR ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    2 0
    علت اصلي ضرر كشاورزان اين است كه دولت محصولات كشاورزي را كه در گروه كالايي يك قرار گرفته با ارز حذف شده 1226 توماني قيمتگذاري مي كند يا به عبارتي ديگر از كيسه خليفه مي بخشد تا نان را ارزان نگه دارد اين در حاليست كه همه لوازم مورد نياز كشاورزان نه با ارز 1226 توماني و حتي نه با ارز 2580 توماني سال 93 بلكه با ارز آزاد قيمتگذاري ميشود!
  • رضا IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    1 1
    شیب ملایم !!!!!!!!!!!!!!!!!
  • یک بنده خدا IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    0 0
    شما یک عده بیسواد وابسته به جایی هستید که مخالف دولت تدبیر و امید هستید و پیام انتخابات را درک نکردید . این گونه صحبت می کنید قیمت افزایش می یابد دروغ افراطیون است در دولت تدبیر و امید هیچ کالا و خدمتی گران نشده و نمی شود بلکه عده ای دانشمند و صاحب فکر قیمت ها را اصلاح می کنند میدانید اصلاح نه گران ...!!!!