گروه جامعه / محمد رضایی عرصه نوشت افزار ویژه دانش آموزان کودک و نوجوان که تنوع طرح و مدل نیز در آن بسیار زیاد است سالهاست رنگ و بوی ایرانی ندارد و به جولانگاه فرهنگ بیگانه برای آینده سازان کشورمان تبدیل شده است.

70درصد بازار نوشت‌افزار ایران در دست خارجی هاست

در این عرصه که در کنار سودآوری مناسب می‌تواند یک فعالیت فرهنگی  نیز باشد، شخصیتهای روی دفتر و کتاب برای کودکان از یک طرح فرا‌تر هستند و در دنیای خیال انگیز و رویایی و در عین حال پاک آنها نقش یک دوست یا یک قهرمان را در دست دارند، که با غفلت مسؤولان این دوستان قهرمان بیشتر رنگ و بوی غربی دارند. در یکی دو سال گذشته، تلاشهایی برای ترویج نوشت افزار با نقشها و طرحهای ایرانی آغاز شده که کافی به نظر نمی‌رسد.

   افزایش عرضه نوشت افزار چینی

ناصر مهدوی، عضو هیات مدیره اتحادیه لوازم التحریر در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: همه تولیدات ایرانی در پیشخوان فروش اعضای اتحادیه قرار دارند، اما متاسفانه تولیدات خارجی -چینی- در این بازار بیشتر هستند.

وی می‌افزاید: با توجه به نزدیکی روزهای بازگشایی مدارس، نوشت افزار به اندازه کافی در بازار موجود است و مشکلی از این بابت نداریم، اما هنوز به اندازه نیاز دانش آموزان تولیدات ایرانی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد بازار نوشت افزار در اختیار محصولات وارداتی بخصوص محصولات بی‌کیفیت چینی است، می‌گوید: این محصولات به لحاظ تنوع و قیمت مناسب توانسته نظر بسیاری از مصرف کنندگان را به خود جلب کند.

سامی یکی از فروشندگان با اشاره به این طرحها و گلایه از وضعیت سال گذشته، می‌گوید: دانش‌آموزان به دنبال طرحهایی مانند باربی، توت فرنگی، اختاپوس و بنتن هستند و طرحهای داخلی علاقه‌مند زیادی ندارد و دلیل آن نیز نبود جذابیت لازم است.

  کاهش یارانه کاغذ و گران شدن دفتر

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره دلیل گران شدن نوشت افزار نسبت به دو ماه قبل، گران شدن خدمات چاپ و کاهش یارانه کاغذ را علت این امر برشمرد و گفت: دولت باید در زمینه تأمین وسایل مورد نیاز میلیونها دانش آموز احساس وظیفه بیشتری داشته باشد. سارا سویزی که به همراه همسرش برای خرید نوشت افزار سه فرزند دانش آموزش به بازار تحریر مراجعه کرده با گلایه از گرانی سرسام آور لوازم التحریر در روزهای اخیر می‌گوید: دفتر‌های فانتزی را که قبلا ۵هزار تومان می‌خریدیم اکنون باید ۸ هزار تومان بخریم همین‌طور بیشتر کالاهای دیگر را.

  ثبات در بازار

در همین حال عباس هدایتیان، رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار و لوازم مهندسی تهران به ایسنا گفت: قیمت نوشت‌افزار نسبت به سال گذشته افزایش نداشته و بازار این بخش ثبات دارد، حتی در برخی اقلام به دلیل کاهش تقاضا شاهد کاهش قیمت هستیم.

به باور وی از تولیدکنندگان این بخش حمایت نمی‌شود و تولیدکنندگان منابع مالی ندارند، برای همین بیشتر واردات در این صنف از کشورهای هند، کره، تایوان، چین، مالزی، اندونزی و ترکیه انجام می‌شود و تعرفه گمرک نوشت افزار از ۱۵ تا ۱۷۶ درصد متغیر است.

 ۱۵ میلیون جلد دفتر ایرانی

حامد علامتی دبیرکل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش‌آموزان نیز می‌گوید: برگزاری نمایشگاه‌های نوشت‌افزار ایرانی ـ اسلامی با نازل‌ترین قیمت در سراسر کشور از سیاستهای این انجمن با حمایت مسؤولان آموزش و پرورش در بازار داخلی است که بر اساس برنامه ریزی ۱۵ میلیون جلد دفتر توسط آنان تولید و عرضه می‌شود.

وی می‌افزاید: با توجه به این نکته که در آستانه سال تحصیلی قرار داریم،  برای رفع نیازهای دانش‌آموزان، ۱۸ برند ایرانی ـ اسلامی در نمایشگاه‌های نوشت‌افزار پاییزی فعالیت می‌کنند. وی با اشاره به لزوم حمایت از تولیدات مرغوب داخلی تاکید می‌کند: متأسفانه در سالهای گذشته به دلیل نبود فرهنگ عمومی در خصوص استفاده از تولیدات ایرانی شاهد افزایش حضور شرکتها و برندهای غربی و بیگانه در سراسر کشور بوده‌ایم که ذائقه مخاطبان را تغییر داده است.

  دفتر مشقهایی با شخصیتهای غربی

دبیرکل بزرگترین تشکل دانش‌آموزی کشور همچنین می‌گوید: در حوزه نوشت‌افزار بویژه دفتر‌های تمرین و مشق دانش آموزان سالانه حداقل ۱۵۰ میلیون جلد نیاز داریم که متأسفانه بیشتر این دفترها با شخصیتهای غربی، کارتونی و بازیگران هالیوودی و غیر اسلامی (حتی ضد مذهبی) تزیین شده و انتقال فرهنگ می‌کنند.

ددعلامتی با بیان اینکه گردش مالی بازار نوشت افزار در ایران ۴۰ هزار میلیارد ریال است، خاطرنشان می‌کند: تقریبا از ۳ سال گذشته با تشکیل جبهه‌ای از جوانان متعهد و مؤمن که ۲۰ تا ۳۰ سال دارند، توانسته‌اند فضای خوبی را ایجاد کنند و با برندهای غربی مقابله کنند، اما هنوز هم به کار بیشتری نیاز است و باید برای موفقیت در این آشفته بازار، نهادهای مسؤول از آنها حمایت کنند.

  ۱۸ برند اسلامی ـ ایرانی در کار نوشت‌افزار

 سید محمد امیرعزیزی، کار‌شناس استانهای اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش‌آموزان نیز در این باره می‌گوید: به صورت جدی در خصوص نوشت افزار اسلامی ـ ایرانی فعالیت شروع شده است که در سال اول دو برند با شمارگان یک میلیون جلد، در سال دوم ۱۰ برند با ۷ میلیون جلد فعال بود و در مجموع در سالهای اول و دوم ۵ درصد بازار نوشت‌افزار کشور را زیر پوشش قرار دادند.

وی می‌افزاید: ‌امسال که سال سوم این فعالیت است، بیش از ۱۸ برند فعالیت می‌کنند که حدود ۱۵ میلیون جلد دفتر می‌شود و می‌تواند بیش از ۱۰ درصد بازار را زیر پوشش قرار دهد، اما هنوز هم کاستی‌هایی وجود دارد. این کار‌شناس انجمنهای اسلامی دانش‌آموزان تصریح می‌کند: شعبه‌های این اتحادیه از بیستم شهریور نمایشگاه‌هایی را در زمینه نوشت‌افزار ایرانی - اسلامی برگزار کرده‌اند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.