قدس آنلاین یزد - نماینده عالی قوه قضائیه در استان یزد گفت :باید با بهره گیری از مجازات های جایگزین حبس ، در جهت کاهش جمعیت کیفری زندانها گام برداشت .

کاهش جمعیت کیفری زندانها مد نظر باشد

به گزارش قدس آنلاین از یزد ، محمدرضا حبیبی درجلسه شورای معاونین و رؤسای حوزه های قضایی و دادستانهای سراسر استان اظهار داشت : مسئولین قضایی باید با برخورد قاطع با مخلفین نظم وامنیت جامعه ، مرتکبین جرائم سازمان یافته و باندی ، سارقان مسلح، قاچاقچیان عمده مواد مخدر وسارقان ومتجاوزان به عنف ، امنیت وآرامش را برای جامعه فراهم آورند.

وی افزود : به طور معمول تنها 20 درصد پرونده ها مرتبط با جرائم خشن می باشد و80 درصد مابقی پرونده ها مربوط به جرائم سطحی وکم اهمیت است که انتظار می رود در این گونه پرونده ها تا آنجا که قانون اجازه داده است از مجازات های جایگزین حبس استفاده گردد.

رئیس کل دادگستری استان یزد  تهدید به مجازات را اثر بخش تر از اِعمال و اِجرای مجازات دانست و  تصریح کرد :هدف قانونگذار و دستگاه قضایی بازدارندگی از وقوع جرم درجامعه است و اگر فردی را به واسطه یک جرم کوچک به زندان افکنده شود  ولو مدت این زندان کم باشد بدون شک با این کار قبح زندان برای مجرم شکسته و او نسبت به انجام جرمهای بعدی گستاخ تر خواهد شد.

وی کاهش زمان رسیدگی به پرونده ها وجلوگیری از اطاله دادرسی را خواستار شد وبیان داشت : باید مسئولین حوزه های قضایی و دادستانها بصورت هفتگی با مجموعه تحت امر خود تشکیل جلسه داده ومسائل و آفاتی را که باعث اطاله دادرسی می شود را بصورت جزء به جزء بررسی ورفع نمایند .

حبیبی بر نظم وانضباط کاری تاکید کرد و ادامه داد : رهاورد نظم ، بهبود وافزایش راندمان کاری است وچنانچه بخواهیم به این موضوع عمل شود خودمان باید الگوی مناسبی در این زمینه باشیم.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان یزد مسئولیت را امانتی خطیر ذکر کرد و اظهار داشت :نباید هدف حفظ مسئولیت ومیز ریاست باشد ، بلکه باید با خدمت به مردم و ادای تکلیف در وظایف محوله دین خود را ادا نماییم.

حبیبی خاطر نشان ساخت : در خطبه 33 نهج البلاغه مولای متقیان و امیر مؤمنان ریاست بر امارت را فی نفسه از کفش کهنه وصله  داری بی ارزش تر دانسته و تأکید کرده اند حکومتی ارزشمند است که درجهت احقاق حق ، اقامه عدل و دفع ظلم حرکت نماید .

 وی افزود : وظیفه ذاتی قوه قضائیه نیز همان احقاق حق مظلوم وستمدیدگان ، اقامه قسط و اجرای عدالت است که هدفی مقدس و والاست  و باید برای تحقق آنها تلاش وافر صورت پذیرد.

 

معاون فرهنگی دادگستری تصریح کرد: امور فرهنگی مسئله ای مهم ومورد تاکید مقام معظم رهبری است که باید مورد اهتمام مسئولین قرار گیرد.

محمدرضا عرشیان افزود: درمیان خیل عظیم تهاجم فرهنگی ورشد روز افزون ناهنجاریهای اجتماعی تاکید مقام معظم رهبری بر مسئله فرهنگ باید مورد توجه باشد .

وی تصریح کرد: نباید اجازه داد سختی کار قضاوت ودغدغه ها ودلمشغولیهای این عرصه خطیر ما را از ارتقاء امور اخلاقی ، معنوی و فرهنگی جدا نماید .

این مقام قضایی خاطر نشان ساخت : روسای حوزه های قضایی می توانند با دعوت از ائمه جمعه وجماعات واساتید اخلاق درجلسات هفتگی بحث تذکر را مد نظر قرار دهند.

وی با اشاره به مجوز ریاست قوه قضائیه که کلیه کارکنان در هر هفته یک ساعت از وقت اداری خود را در عرصه های اخلاقی، معنوی ، مذهبی و فرهنگی صرف نمایند اذعان داشت : با این مجوز شرعی یک فرصت برای تلاش در این زمینه مهیاست و چنانچه امور با برنامه ریزی و پیگیری لازم اجرا شود بدون تردید از اثر بخشی بالایی نیز برخوردار خواهد بود.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.