۲۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۳
کد خبر: 235439

پرسپولیس را که نابود کردند. امیدوارم این بلا سر استقلال نیاید.

فتح اله زاده: خادم جنبه کار بزرگ را نداشت

علی فتح‌الله‌زاده آنقدر باتجربه شده است که بداند درخصوص مسایل این روزهای استقلال چگونه از خود واکنش نشان دهد. فتح‌الله‌زاده که پس از کناره‌گیری از مدیریت باشگاه استقلال هرگز مصاحبه‌ای علیه این باشگاه نکرد، در گفتگویی اختصاصی با بانک ورزش، سعی کرد به سوالات چالشی ما سیاست‌مدارانه جواب بدهد.

پس از برکناری از استقلال به نظر می‌رسید که شما یکی از منتقدان اصلی وزیر ورزش باشید.
اتفاقا چون من را برداشتند، انتقاد نمی‌کنم. چون کشته مرده پست و مقام نبودم. اما موضوعی که برای من جالب است این است که خادم در برنامه 90 اعلام کرد نمی‌خواهیم امسال یک ریال هم به این دو باشگاه بدهیم. در همان برنامه که من هم حضور داشتم، گفتم اگر پول نمی‌دهید من هم مسوولیت نمی‌پذیرم و حالا که چند وقت از آن ماجرا می‌گذرد، همه دیدند که خادم دروغ گفت. من در همان برنامه هم گفتم که اشکالی ندارد، پول ندهید اما بگذارید سه عضو هیات مدیره را خودم بیاورم. تازه برند باشگاه را هم نمی‌فروشم. آقایان باشگاه را اجاره دادند و برند باشگاه را هم فروختند.

به نظر می‌رسد برکناری شما از قبل برنامه‌ریزی شده بود. چرا که بعد از رفتن شما، پول هم آمد.
در مورد کناره‌گیری‌ام از استقلال باید بگویم قدرشناسی نکردند. بعضی چیزها را به خدا واگذار کردم چرا که میزان و ترازوی اعمال ما دست خداست.

فکر می‌کنید وزارت ورزش در قضیه پرسپولیس و استقلال درست عمل کرد؟
پرسپولیس را که نابود کردند. امیدوارم این بلا سر استقلال نیاید. همه باید مراقب این اتفاق باشند. متاسفانه خادم جنبه پست گرفتن نداشت و خودش را گم کرد. چنان جوگیر شده که فکر کنم اگر دوباره ببینمش باید سینه‌خیز بروم تا احساس بزرگتری به او دست بدهد. به نظر من او ظرفیت این پست را نداشت و فکر می‌کند که خیلی بزرگ شده است. ما از این پست‌ها بالاتر را هم دیده‌ایم و مقامی‌که او دارد برای امثال من ارزشی ندارد. اگر این پست‌ها به انسان وفا داشت، مطمئن باشید به او نمی‌رسید. من در موردش سال‌ها بود که اشتباه فکر می‌کردم و خوشحالم که حالا متوجه اشتباهم شده‌ام.

یعنی فکر می‌کنید خادم نمی‌تواند این دو باشگاه را سر و سامان دهد؟
او جنبه کارهای بزرگ را نداشت و از خودش بی‌جنبگی نشان داد. با رفتارش نشان داد که چقدر انتقادناپذیر است.

خیلی‌ها معتقدند کسی که از کشتی آمده نمی‌تواند به فوتبال کمک کند.
درست است به خادم و رفتارش انتقاد دارم، اما مشکل فوتبال ما خادم نیست بلکه کسانی مقصر که این دو باشگاه را به دست او دادند مقصرند. خادم در این ماجرا یک مهره معمولی است و مقصر اصلی بالادستی‌های او هستند که با روحیه 60 میلیون هوادار این دو تیم بازی کردند. مطمئن باشید این تصمیمات تبعات بدی خواهد داشت. همه باید هوشیار باشیم تا اتفاقی که برای پرسپولیس افتاده برای استقلال نیافتد.

خیلی‌ها می‌گویند وزیر ورزش با منش دولت روحانی هم‌خوانی ندارد.
رییس جمهور روحانی یک شخصیت معنوی و فرهنگی قابل احترام است که معتقدم باید به حوزه ورزش نگاه ویژه‌تری داشته باشد و معضل حل‌نشدنی این دو باشگاه را حل کنند.

شما فکر می‌کنید مشکلات پرسپولیس بر سر استقلال هم بیاید؟
امیدوارم این طوری نشود. درست است استقلالی هستم، اما برای پرسپولیسی‌ها ناراحتم و دوست دارم مشکلات آنها زودتر حل شود.

شما برخلاف خیلی از مدیران سیاسی که آمدند و بعد از مدتی کنار گذاشته شده‌اند همواره در استقلال حضور داشتید. فکر می‌کنید چرا مدیرانی مانند رویانیان آرزو و آبرویشان را در این فوتبال از دست می‌دهند؟
من همیشه سعی کرده‌ام پایم را از لحافم بیرون نگذارم. من به خاطر پست گرفتن هیچ زمان بله قربان‌گو نبودم. به نظر من رویانیان انسان سالم و زحمتکشی بود. از او دفاع می‌کنم چون به پرسپولیس خدمت کرد، باید قدرشناس باشیم. رویانیان ممکن است اشتباه کرده باشد اما خلافکار نبود. من او را یک انسان سالم و شریف می‌دانم.

شما در فصل گذشته نسبت به امسال یارگیری ضعیف‌تری داشتید. این انتقادی است که مربیان و مدیران این فصل استقلال مدعی هستند.
اگر اشتباهی کردیم همه در آن مقصر بودیم، ما در نیم‌فصل دوم فصل پیش، عملکرد خوبی در یارگیری نداشتیم و همه مسوول این موضوع هستیم.

از اینکه فصل پیش با قلعه‌نویی کار کردید، پشیمان نیستید؟
من از اینکه با قلعه‌نویی کار کردم، پشیمان نیستم. پارسال پول نداشتیم و امیر فشار زیادی را تحمل کرد و از او تشکر می‌کنم.

گویا قلعه‌نویی از اینکه جباری و چند بازیکن دیگر استقلال از تیم جدا شدند، شما را مقصر می‌داند.
ماجرای جباری که مربوط به سه سال پیش است، مگر چند سال باید تاوان بدهیم. من استقلال را دوست دارم و از همین‌جا اعلام می‌کنم همه بدی‌های فصل گذشته استقلال مال من و موفقیت‌ها مال دوستان. امیدوارم که استقلال امسال نتایج خوبی کسب کند تا جبران فصل گذشته شود.

پس قبول دارید که در انتقال و جدایی برخی بازیکنان استقلال در فصل گذشته موثر هستید؟
من همه ایرادها را به گردن می‌گیرم اما شما واقعا فکر می‌کنید آنها به خاطر من از استقلال رفتند. من مقصر رفتن کسی نبودم، نه نکونام و نه فرهاد مجیدی. نمی‌خواهم مسایل را تقصیر قلعه‌نویی بیندازم، چرا که من مدیر قلعه‌نویی بودم و اشکالات پارسال را به جان می‌خرم!

شما فصل گذشته با قلعه‌نویی دچار اختلافاتی شدید، باز هم حاضرید با او کار کنید؟
امیر یکی از سه مربی برتر ایران است. زمانی که قلعه‌نویی را انتخاب کردند، بهترین تصمیم بود و حالا هم صدبار مسوولیت اشتباهات را به گردن می‌گیرم، چرا که خودکرده را تدبیر نیست.

استقلالی‌های این فصل مدعی‌اند بدون بمب ترکاندن و صید قزل‌آلا در یارگیری موفق‌تر از شما کار کرده‌اند.
امسال تعداد تیم‌هایی که هیاهو داشته‌اند را شما بگویید. هیچ تیمی‌هیاهو نداشت، تمام هیاهوها برای جام جهانی بود. من فصل پیش با یک میلیارد یارگیری کردم و دوستان امسال بنا به گفته خادم با 9 میلیارد یارگیری را شروع کرده‌اند. حالا هم من نگفتم چرا با هیاهو یارگیری نکردند، دست شان درد نکند، خسته نباشند.

مصاحبه نکونام علیه قلعه‌نویی درخصوص پول گرفتن و بازیکن را وارد ترکیب کردن، یک جورهایی هم به مدیریت شما برمی‌گردد.
من مسایلی که نکونام عنوان کرده بود را پارسال نشنیدم و مطمئنم خود قلعه‌نویی هم این مسایل را نمی‌دانست و مطمئن باشید اگر از این اتفاقات مطلع بود، قبل از من برخورد می‌کرد. جواد هم در مصاحبه‌اش هیچ موقع خود قلعه‌نویی را نگفت و منظورش اطرافیان او بود. قلعه‌نویی از این مسایل مطلع نیست. چرا که شاید اطرافیان هر کسی از اسم او سواستفاده کنند.

واقعا نکونام را فدراسیون به شما داد؟
نکونام را می‌خواستیم و کفاشیان فقط کمک کرد تا زودتر به نتیجه برسیم. اما باید بگویم امیر در فصل دوم حضور نکونام در استقلال روی او نظر مثبتی نداشت.

این جواب را پاسخ ندادید که اگر دوباره مدیرعامل شوید، امیر را انتخاب می‌کنید یا نه؟
من با شرایط روز جلو می‌روم. آن روزی که قلعه‌نویی را انتخاب کردم، بهترین مربی ایران بود. باید براساس شرایط روز پیش رفت. شاید سه سال دیگر فضای فوتبال تغییر کند. درست مثل الان که جوانی چون منصوریان یا پاشازاده خودی نشان داده‌اند. پس نمی‌شود از آینده حرفی زد.

شما هنوز هم روی رفاقت با قلعه‌نویی حساب می‌کنید؟
من همیشه روی رفاقتم با قلعه‌نویی حساب کرده‌ام، اما او را نمی‌دانم.

استقلال امسال جوانتر شده است. فکر می‌کنید اگر پارسال تیم را جوان بسته بودید، نتیجه می‌گرفتید؟
باید هنگامی‌که درخصوص مساله‌ای تحلیل می‌کنیم، تمام جوانب کار را در نظر بگیرید. استقلال پارسال در آسیا حضور داشت و نیاز به بازیکن باتجربه داشت. امسال در آسیا نیست، اگر من هم بودم تیم را جوان می‌بستم.

پس اینکه قلعه‌نویی می‌گوید استقلال امسال یارگیری بهتری  داشته، درست است.

قلعه‌نویی درست می‌گوید، استقلال امسال در یارگیری بهتر عمل کرده است. ما هم فصل گذشته براساس نظر کمیته فنی یارگیری کردیم و اگر کسی را با نظر خودم گرفتم، بگویند. همان تیمی‌که می‌گویند پیر بود، سوم آسیا شد و مدعی قهرمانی آسیا بود. بهتر است همه چیز را با هم ببینیم.

چرا هر مدیرعاملی که از کار برکنار می‌شود مشکلات مالی درخصوص او مطرح می‌شود، حالا هم که پرونده شما را به بازرسی داده‌اند.
نیاز نیست که پرونده را به بازرسی بدهند. خود بازرسی و دیوان عدالت اداری می‌آیند دنبال پرونده‌های مالی. من از اینکه سازمان بازرسی بیاید، استقبال می‌کنم. 10 سال است مدیرعامل استقلال هستم و همیشه شفاف کار کرده‌ام، این شفافیت مالی من جزو حسن‌های مدیریتی‌ام است.

جام‌های استقلال را به باشگاه تحویل دادید؟
(خنده) کدام جام‌ها؟ خیلی‌ها فکر می‌کردند ساختمانی که در لارستان است، متعلق به باشگاه استقلال است. شاید چند هدیه‌ای داده باشند و در دفتر من باشد، ولی بهتر بود ابتدا به من می‌گفتند، اگر نمی‌دادم آن وقت رسانه‌ای می‌کردند. من اگر به دنبال این‌جور چیزها بودم، جام‌ها و هدایایی که متعلق به خودم بود را نگه می‌داشتم. دوستان کم‌لطفی کردند. من حاضرم تمام عناوین و هدایایی که به واسطه حضورم در استقلال دریافت کردم را در صورت راه‌اندازی موزه استقلال، به استقلال بدهم.

به نظر شما افشارزاده در استقلال دوام می‌آورد؟
او دیگر جزیی از خانواده استقلال شده و از همین جا به او خسته نباشید می‌گویم و امیدوارم در استقلال دوام بیاورد، چرا که او را یک مدیر کارکشته می‌دانم.

مدتی بود درخصوص استقلال سکوت کرده بودید و به نظر می‌رسید مصاحبه ما با شما تیترهای جنجالی زیادی داشته باشد.
در مجموع از رفتاری که با من شد گله دارم ولی چون استقلال دنیای عشق است و آنقدر در آن خوبی دیدم، بهتر است سکوت و برای موفقیتش دعا کنم. هر چه دارم از استقلال است. وقتی مدیریت استقلال را قبول می‌کنید باید انتظار چنین برخوردهایی را هم داشته باشید. هر زمان به من بدی کردند به خاطر استقلال حرفی نزدم و حالا هم از استقلال حمایت می‌کنم.

به نظر شما رقم‌هایی که امسال بازیکنان استقلال گرفته‌اند منطقی است؟
تمام قراردادهایی که من با بازیکنان و کادر فنی بستم شفاف رسانه‌ای شده. حالا هم از بازیکنان و امیرخان تشکر می‌کنم که به استقلال تخفیف داده‌اند.

به نظر شما جدایی رحمتی از استقلال به مانند جدایی فرهاد مجیدی و دیگران بود؟
با افشارزاده که صحبت می‌کردم، معتقد بود که هم باشگاه و هم رحمتی هر دو عجله کردند. رحمتی یکی از دو دروازه‌بان خوب ایران است و امیدوارم هرجا که هست، موفق باشد.

شما برای بازگشت به استقلال برنامه‌ای هم دارید؟
تا زمانی که استقلال خصوصی نشود، دیگر به اسقلال برنمی‌گردم. چند گروه که می‌خواهند استقلال را بخرند، با من مذاکراتی داشته‌اند. اما گفتم تا زمانی که استقلال را نخریدند، من جوابی ندارم؛ چرا که نمی‌خواهم برای استقلال حاشیه درست شود.

نظرتان راجع به تمدید قرارداد کی روش چیست؟

من فکر می‌کنم در شرایط فعلی که نزدیک به جام ملت‌های آسیا هستیم، یکی از کارهای خوب فدراسیون تمدید قرارداد کی‌روش بوده. اینکه موفق می‌شود یا نمی‌شود، نمی‌دانم. اما باید کمک کنیم تا تیم ملی به همراه کی‌روش در جام ملت‌ها نتایج خوبی کسب کند.

به نظر شما پولی که به کی‌روش می‌دهیم منطقی است؟
هرکسی قیمت خودش را دارد و پولی که کی‌روش از فدراسیون گرفته، قیمت جهانی این مربی بوده است. متاسفانه ما مثل آمریکا شده‌ایم. آمریکا در خاورمیانه با ما یک جور رفتار می‌کند و با متحدانش جور دیگر. بازیکن داخلی دو میلیارد می‌گیرد، بیت‌المال می‌شود و کی‌روش هم که پول می‌گیرد، یک جور دیگر در موردش صحبت می‌کنند. باید بدانیم که هر کسی به انداز خودش و ارزشی که دارد پول می‌گیرد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.