گروه اقتصادي - معتمدی - «اقتصاد کشور در سه ماهه اخیر از رکود خارج شده است. این عبارت را می‌توان یکی از خبرهای بسیار مهم رئیس جمهور در سفر اخیر به خراسان رضوی دانست که موجی از شادی و امید را در دل مردم ایجاد کرد.

قدمهای اول «تولید» برای خروج از رکود

بررسی ها نشان می‌دهد، با اینکه بسیاری از تولید کنندگان با 50 درصد ظرفیت اسمی خود در حال تولید بودند، در حال حاضر به سمت تولید با تکمیل ظرفیت خود در حرکتند.

بااین حال این موضوع با واکنشهای متفاوتی از سوی فعالان اقتصادی و کارشناسان مواجه بوده است.

در این باره عضو خانه صنعت معدن و تجارت ایران در این باره که با توجه به این خبر باید میزان تولید در کارخانجات و صنایع نسبت به گذشته افزایش یافته باشد، گفت: باید به یک نکته مهم توجه کرد و آن اینکه خروج از رکود به معنای فعال شدن بخش تولید نیست، بلکه بدان معناست که به نقطه بالانس رسیدیم و می‌خواهیم تحول اقتصادی داشته باشیم.

محسن شرکا در گفت وگو با خبرنگار ما افزود: ما به نقطه صفر رسیدیم، در واقع تمام تلاش  تیم اقتصادی دولت بر این معطوف بود  که تورم نقطه به نقطه کاهش یابد و در این مسیر منطقی حرکت کرد که البته  تداوم آن باید با یک شتاب به حوزه تولید پرداخته و معطوف شود.

 

 

 رونق فقط در بخشی از صنعت

وی در این باره که آیا میزان تولید همه واحدهای صنعتی و تولیدی کشور افزایش یافته که با تکیه بر آن خبر خروج کشور از رکود اعلام شد، گفت: به طور عام این گونه نیست که همه بخشهای صنعتی رونق یافته، اما به طور خاص ممکن است بخشی از صنعت در این حالت قرار گرفته باشد و با ظرفیتی بیش از گذشته کار کند.

عضو هیأت رئیسه انجمن بهره وری شرق کشورتصریح کرد: در کل باید گفت، اتفاق خاصی مبتنی بر حمایت از تولید صورت نگرفته است، بلکه در واقع نوعی نشاط و امید در حوزه تولید نسبت به سالهای گذشته ایجاد شده است که اگر با سرعت به این نشاط و امید پاسخ داده نشود، خسارتش برای اقتصاد کشور قابل توجه است. وی در این خصوص که با این اوصاف چگونه رکود به نقطه صفر رسیده است، افزود: در واقع بخش تولید به رغم فشارناشی از مشکلات سالهای اخیر که بر دوشش بوده، به خاطر اعتماد به دولت یازدهم سعی کرده است با دولت مدارا کند تا تیم اقتصادی دولت بتواند رکود و تورم کشور را که همزمانی آن با هم دو عامل خطرناک در بحث اقتصاد است و فاجعه ایجاد می‌کند، با تدبیر به یک نقطه شروع برساند.

شرکا با بیان اینکه رکود تورمی بدترین وضعیت خطر ساز برای اقتصاد یک کشور است،گفت:دولت در این یک سال و اندی گذشته توانسته به این نقطه شروع برسد و امروز باید دولت،مجلس و قوه قضائیه با همکاری و تعامل با یکدیگر از تولید حمایت داشته باشند. وی گفت: اینکه از این خبر و گفته برآورد شود که  صنعت متحول شده، باید گفت چنین اتفاقی رخ نداده است.

 

 

 رشد تولید

رئیس خانه صنعت ومعدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این باره که با توجه به خبر خروج کشور از رکود، آیا ظرفیت خالی واحدهای تولید استان کاهش یافته است، اظهار داشت: در بخشی از صنایع مانند قطعه سازی این مسأله اتفاق افتاده است و رشد تولید هم داشته اند.

حسینی افزود: از سوی دیگر برخی از این واحدها که به دنبال مشکلات گذشته تعطیل شده بودند، اکنون راه اندازی و فعال شدند. در حوزه صنایع غذایی استان نیز باید گفت، این بخش از صنعت خراسان رضوی از قبل هم وضعیت خوبی داشتند و اکنون هم به خاطر فصل محصولات کشاورزی مانند گوجه فرنگی و انواع میوه نسبت به کار تولید رب و کمپوت فعالند.

وی در تحلیل گفته رئیس جمهور مبنی بر خروج اقتصاد کشور از رکود تصریح کرد:این گفته کلی است وگرنه در همین وضعیت، مشکلات بخشی از صنایع بیشتر هم شده است. کارخانجات و واحدهای تولیدی زیادی وجود دارند که به دلیل شرایط و سالهای سخت گذشته برخی از آنها مشمول ماده 147 قانون شدند، بنابراین نمی‌توانند تسهیلات بگیرند، در حالی که این واحدها توان تولید دارند.

 

 

 عبارت بهتر

اما یک اقتصاددان نیز در این باره که آیا تولید رونق یافته که نشان دهنده خروج اقتصاد از رکود باشد،گفت:اگر گفته می‌شد اقتصاد کشور در حال خروج از رکود است، عبارتهای بهتری بود تا اینکه ازرکود خارج شده ایم.

تقوی در گفت وگو با خبرنگار ما افزود:منظور رئیس جمهور این است که داریم حرکت می‌کنیم به سمت اینکه نرخ رشد از آن حالت منفی  خارج شود. وی با بیان اینکه نرخ رشد در چهار سال گذشته منفی بوده است، اضافه کرد: اکنون کاهش رشد منفی آغاز شده است که اگر این روند ادامه یابد، به محدوده نرخ رشد مثبت دست می‌یابیم. وی با بیان اینکه  دیپلماسی خارجی دولت یازدهم  اثر بسیار بزرگی بر اقتصاد گذاشت ،اظهار داشت:درپی توافقهای مرحله اول که به دنبال آن بخشی از تحریمها کاسته شد، قیمت دلار کاهش یافت.اگر در ادامه مذاکرات، دولتمردان بتوانند یکسری امتیازات بگیرند، اقتصاد کشور شروع به حرکت خواهد کرد.

این اقتصاددان یادآورشد:دولت روحانی باید سیاستهای اقتصادی در پیش بگیرد که تولید را حرکت دهد و باید روی مقوله اقتصاد متمرکز شود.

 

 

 خبری نیست

 یک نماینده مجلس  نیزدر این باره که با توجه به خبر خروج اقتصاد کشور از رکود پس باید تولید کارخانجات و صنایع  افزایش یافته باشد،اظهار داشت:چنین چیزی مشاهده نمی‌شود.

میرمحمدی در این باره که ممکن است این افزایش صنایع بزرگ شامل ایران خودرو شود، نه همه بخش تولید کشور افزود: این صنایع بزرگ نیز در حالت رکود است و رونقی در آن ایجاد نشده است. وی در گفت وگو با خبرنگار ما اضافه کرد: نمی‌شود یک چیزی گفته شود بعد در عمل اتفاق دیگری رخ داده باشد. وی ادامه داد:یکی از مشکلات مردم در دوره و دولت قبل همین موضوعات بود که گفته ها با وضعیت موجود تناقص داشت. مردم در عمل می‌دیدند، اتفاقات دیگری در بطن و سطح جامعه دارد رخ می‌دهد، بنابراین نوعی سلب اعتماد ضمنی نسبت به دولت در مردم ایجاد شده بود.  این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآورشد:در دولت جدید هم اگر قرار باشد  این  گونه عمل شود، به طورحتم همان وضعیت اتفاق خواهد افتاد، باید واقعیات هر چه هست به مردم گفته شود. وی تصریح کرد:مردم  نگاه می‌کنند و بخشهای مختلف را می‌بینند که هنوز رکود وجود دارد و در قسمتهایی مانند داد و ستد بازار مشکلات دیده می‌شود، بعد گفته می‌شود اقتصاد از رکود خارج شده است.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار خاطر نشان کرد: صحبتهایی در خصوص تزریق اعتبارات مطرح می‌شود بعد وقتی به عنوان نماینده مجلس از ادارات کل این مسأله را می‌پرسیم، پاسخ می‌شنویم که پول و اعتباری نیامده و ندادند. وی در این باره که آیا این برداشت خروج اقتصاد از رکود درست است که در نتیجه آن باید میزان تولید افزایش یافته باشد، گفت: بله، درست است، اگر بازار دادوستد رونق بگیرد، به طور حتم تولید نیز رونق می‌گیرد.  در حوزه رونق است که هم نقدینگی به بازار تزریق و هم تولید به بازار عرضه می‌شود. اینها زنجیره به هم پیوسته ای است که وقتی رونق ایجاد شود، شامل همه زنجیره‌ها خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.