گروه میهن -حسن کدخدای عرب - «ملیتا» را با پرچم ارزشمند حزب‌ا...، که به خادمان رضوی اهدا شده، ترک می‌کنیم، «حمید» راهنمای گروه را دوباره سؤال پیچ می‌کنیم که زیارت حضرت زینب(س) که قولش را داده بودی چه شد؟ اما او همچنان امیدواری می‌دهد و می‌گوید: «پیگیر هستیم».

آرزویی که بر دلمان ماند

 برنامه‌های «زیرسایه خورشید» ادامه یابد

... «حزب‌ا...» به عنوان یک تشکل مردمی میزبان، کاروان «زیر سایه خورشید» در لبنان و چند برنامه ویژه برای کاروان در نظر گرفته بود که شماری به خاطر برخی مسایل امنیتی لغو شد، از جمله دیدار با سیدحسن نصرا... که آرزوی من و دیگر اعضای کاروان بود. در عین حال دیدار با حجت الاسلام والمسلمين شیخ علی دعموش مسؤول بخش روابط خارجی حزب ا... میسر شد.

وی در این دیدار ضمن قدردانی از آیت‌ا... واعظ طبسی تولیت عظمای آستان قدس رضوی که به حزب‌ا... عنایت و توجه ویژه دارند، حرکت کاروانهای «زیر سایه خورشید» را سودمند و تأثیرگذار ذکر و اظهار امیدواری می‌کند: این اقدام فرهنگی همچنان ادامه یابد.

وی تأکید می‌کند: «حزب‌ا...» در خدمت امام رضا(ع) و خدمتگزاران آن است و برای کمک به اجرای فعالیتهای فرهنگی آمادگی کامل دارد.

«یوسفی» مسؤول کاروان «زیر سایه خورشید» نیز در این دیدار به تشریح فعالیتهای آستان قدس از سوی مدیریت زائرین غیرایرانی می‌پردازد و می‌گوید: از مجموع سفر سالانه 2 میلیون زائر غیرایرانی 5/1 میلیون نفر عرب زبان هستند که برنامه‌های ویژه‌ای از جمله سخنرانی به زبان عربی، جلسات تخصصی حرم‌شناسی و... در مجموعه آستان قدس برای آنها برگزار می‌شود.

 

 

 سفارت ایران میزبان کاروان «زیر سایه خورشید»

سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان مقصد بعدی کاروان است، این دیدار به درخواست «محمد فتحعلی» سفیر برای بهره‌مندی معنوی کارمندان و محافظان سفارت صورت می‌گیرد. این سفارتخانه البته با دیگر سفارتخانه‌ها تفاوت دارد؛ اینجا مشهد‌الشهداست، شهید حجت الاسلام والمسلمين ابراهیم انصاری رایزن فرهنگی، شهید حاج رضا فارس سر تیم حفاظت و شهدای بسیار دیگری که تصویرشان نمازخانه سفارت را مزین کرده است. ساعت حدود 4 بعدازظهر است که کاروان وارد سفارت می‌شود، تقریباً همه کارکنان سفارت و محافظان که 50-40 نفری می‌شوند، در نمازخانه‌اند.

سرکنسولگری سفارت می‌گوید: پایان ساعت کار سفارت 3 بعدازظهر است، اما به عشق زیارت پرچم حضرت رضا(ع) همه منتظر مانده‌اند. مشایعت پرچم مقدس رضوی همراه با صلوات خاصه حضرت رضا(ع) روح خاصی به مجلس بخشید و تمام کارکنان سفارت با عشق خاصی آن را زیارت کردند.

حجت الاسلام دکتر نخاولی هم سخنانی به زبان عربی برای حاضران ایراد کرد.

در ادامه «فتحعلی» سفیر ایران در لبنان طی سخنانی این آیین را زمینه‌ای برای رشد اعتقادی و تحکیم اعتقاد به ولایت ائمه معصومین(ع) ذکر می‌کند و می‌گوید: شیعه با اعتقاد به این اصول توانسته از بحرانهای مختلف سربلند بیرون بیاید.

 حضور در جمع برنامه ریزان قرآنی که شماری از شیعیان مخلص لبنانی هستند از دیگر برنامه‌های کاروان «زیر سایه خورشید» است.

«جمعیت البر و التقوی» نام این تشکل قرآنی است، که حضور خادمان رضوی را برای پیشبرد اهداف قرآنی به فال نیک می‌گیرند و نحوه ارتباط و دریافت کمکهای فکری و معنوی از آستان قدس رضوي را جویا می‌شوند.

در ادامه «یوسفی» با تبیین فعالیتهای قرآنی آستان قدس می‌گوید: آستان قدس بیش از هزار رقبه موقوفه دارد که مهمترین آنها در حوزه قرآن است که پیش از انقلاب به نیات واقف در این زمینه عمل نمی‌شد، اما بحمدا... پس از پیروزی انقلاب احیا گردید.

وی می‌افزاید: آموزش قرآن کریم از 5 سالگی تا درجه دکترای تخصصی در آستان قدس رضوی و در شهرهای مختلف و حوزه اماکن متبرکه در حال انجام است و در طول شبانه روز 60 برنامه با محور قرآن و اهل بیت(ع) برگزار می‌شود. انجام پژوهشهای منحصر به فرد قرآنی، راه‌اندازی بزرگترین مؤسسه چاپ قرآن به ظرفیت سالانه 10 میلیون قرآن، ایجاد کتابخانه تخصصی قرآن، ایجاد موزه تخصصی قرآن، برگزاری بزرگترین محافل قرآنی جهان اسلام در حرم مطهر امام رضا(ع) و... از دیگر مطالبی بود که «یوسفی» به آن اشاره کرد. این جلسه با قرائت آیانی از قرآن کریم توسط «حسینی واعظ» از حفاظ و خادمان آستان قدس و زیارت خاصه امام رضا(ع) به پایان رسید که مورد تحسین حاضران قرار گرفت.

 

 

 جلوه ویژه زیارت از راه دور

«حمید» می‌گوید: می‌خواهیم برویم منزل «مامان». فکر می‌کنم شوخی می‌کند، اما جدی می‌گوید: می‌رویم پیش مادر نیروهای حزب‌ا... که هم خواهر شهید «فایز» از شهدای حزب‌ا... در بوسنی است و هم پشتیبان معنوی حزب‌ا... و فرزندان شهید است. وارد منزل که می‌شویم با خوشرویی تمام خوشامد می‌کند و رو به «حمید» می‌گوید: من چند روز است که منتظر خادمان حضرت رضا(ع) هستم و یک طبقه از منزل را برایشان آماده کرده‌ام.

می‌نشینم و او از توفیق دیدار با رهبر معظم انقلاب و شعری که برای ایشان سروده و خوانده بود سخن گفت. موقع رفتن است؛ پرچم را زیارت و با گریه همواره شکرگزاری می‌کند. یوسفی که حال خوش او با امام رئوف(ع) را می‌بیند، به یکی از خادمان آستان قدس که در حرم است تلفن می‌کند تا گوشی را به سمت ضریح بگیرد و تلفن همراه خود را به خواهر شهید می‌دهد تا با امام(ع) خود نجوا کند؛ گریه امانش نمی‌دهد، از همانجا سلام می‌دهد: «السلام علیک یا علی بن موسی الرضا(ع)....». این دلهای پاک و آماده را که می‌بینم به حال خودم تأسف می‌خورم که: «او نزدیک است و من در مشهد گاهی از نعمت زیارت انیس النفوس، دور».

 

 

 دیدار با پدر  و مادر شهید عماد مغنیه

دیدار با پدر و مادر شهید عماد مغنیه خبر خوش دیگری بود که «حمید» به ما داد. وارد منزل ایشان می‌شویم، پیرمرد و پیرزن نورانی و آراسته‌ای که نور ایمان و اطمینان قلبی آنها انسان را شیفته خود می‌کند.

اتاق آنها به تصویر رهبر معظم انقلاب، سید حسن نصرا... برخی شهدای مقاومت و 3 فرزند شهیدشان یعنی، «عماد، جهاد و فؤاد» تزیین شده است. پرچم مقدس رضوی را که زیارت می‌کنند، مادر شهید مغنیه می‌گوید من با زیارت پرچم شفا می‌گیرم. به محض اینکه می‌نشینیم جویای حال آقا «رهبر معظم انقلاب» می‌شوند و از حال ایشان می‌پرسند. می‌گوییم الحمدلله حال ایشان خوب است.

مادر شهید می‌گوید: در جلسه‌ای که با خواهران حزب‌ا... داشتیم، خواستیم که برای سلامتی و شفای عاجل آقا هر کدام 2 رکعت نماز بخوانند.

 

 

 پرچم مقدس بر سر جوانان حزب‌ا...

مجمع سیدالشهدا، مجمع سیده زینب(س) و مسجد قائم(عج) سه مکان مهم برای اجتماعات حزب‌ا... است که به آنجا می‌رویم.

برنامه کاروان «زیر سایه خورشید» برای حضور در مسجد سیده زینب(س) و مسجد قائم(عج) طی دو شب بعد از نماز مغرب و عشا پیش‌بینی شده بود.

نماز مغرب و عشا در این دو مسجد را همراه جوانان حزب‌ا... اقامه می‌کنیم. اینکه نوشتم «جوانان حزب‌ا...» دلیل دارد که دلیل آن قلب انسان را روشن می‌کند. دلیلی که حاکی از عشق و علاقه این جوانان به نماز جماعت است. در این 2 مسجد نسبتاً بزرگ که مملو از جمعیت بود با اطمینان می‌گویم بیش از 90 درصد آنها جوان بودند؛ جوانانی نورانی و انقلابی. نماز که تمام می‌شود برای سلامتی آقا صلواتی می‌فرستند. چنان از رهبر معظم انقلاب با حرارت و عشق نام می‌برند که گویی از بسیجیان مخلص ایرانی‌اند.

پس از نماز تلفن‌های همراه آنها که عمدتاً صفحه‌های لمسی دارد توجهم را به خود جلب می‌کند که در  پس‌زمینه بسیاری از گوشی‌ها به قول خودشان تصویر«سیدنا القائد» نقش بسته است.

... مراسم با قرائت قرآن توسط «حسینی واعظ» آغاز می‌شود و با نوای ملکوتی صلوات خاصه حضرت رضا(ع) ادامه می‌یابد.

حجت الاسلام والمسلمين نخاولی با استناد به آیات قرآن به دشمنی‌های قوم یهود و صهیونیستها با پیامبر اسلام(ص) و مسلمانان از صدر اسلام تاکنون سخن می‌گوید.

حالا نوبت زیارت پرچم است؛ شور و شوق زیارت پرچم سبز رضوی وصف ناشدنی است. بچه‌های پاک حزب اللهی چنان زیارت می‌کنند که گویی در مشهد و به پنجره‌های فولاد چسبیده و اشک می‌ریزند.

جوانانی که شاید چند تایی‌شان عزم جهاد در سوریه یا عراق دارند و می‌دانند ممکن است به منتهای آرزوهایشان یعنی «شهادت» برسند.  این را می‌شود از شوخی‌های آنها دید؛ درست مثل زمان جنگ که رزمندگان به شوخی یکدیگر را به «شهادت» نوید می‌دادند، لبنان اکنون همان زمان است. به یکدیگر می‌گفتند «تو نورانی شده‌ای حتماً به دیدار امام حسین(ع) خواهی شتافت.»

برنامه‌های «زیر سایه خورشید»  در مسجد قائم(عج) منطقه ضاحیه بیروت هم تمام شد.

 

 

 آرزویی که بر دلمان ماند

... سرانجام سفر 5 روزه ما به لبنان بسر رسید و زیارت حضرت زینب(س) که به خود وعده داده بودیم میسر نشد.

هنگام خروج از مسجد، «حمید» تابلویی را به ما نشان می‌دهد و می‌گوید «این تابلو از حرم حضرت زینب(س) به این مسجد هدیه داده شده که زیارت نامه عقیله بنی هاشم(ع) است، با احترام به تابلو خیره می‌شویم و از همانجا توسل می‌کنیم به قهرمان کربلا.

... السلام علیک یا زینب کبری(س)- السلام علیک یا بنت امیرالمؤمنین(ع)...»

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.