حسین پورحسین: قدس ویژه خراسان - صنعت گردشگری از صنایع اول کشور است که آثار فرهنگی و مالی و ارزی دارد.

 رقابت ناسالم هتل ها در مشهد

 

نماینده وزارت خارجه در شمال شرق کشور با طرح این عنوان در اولین همایش بین‌المللی علمی- راهبردی توسعه گردشگری کشور در مشهد گفت: جهاد دانشگاهی به تناسب موقعیتها همایشهایی را با ایجاد نمایشگاه و.... در زمینه صنعت گردشگری برگزار می‌کند، ولی کار عملی و پژوهشی نمی‌شود.

ارباب خالص با تأکید بر اینکه اگر به صنعت گردشگری توجه شود، به صنعت نفت نیازی نداریم، افزود: در مشهد موضوع زیارت اهمیت زیادی دارد و اگر خدمات بدهیم و حداقل جنبه‌های رفاهی و خدماتی برای جذب گردشگر فراهم باشد و به امور فرهنگی و درمانی و رفاهی توجه نشان دهیم، ثروت و ظرفیت فراوانی در بخش هتلداری وجود دارد که نتوانسته‌ایم در بحث گردشگری از آن استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه در مشهد به دلیل بارگاه منور رضوی شاهد افزایش 50 تا 60 درصدی زائران ایرانی و خارجی هستیم، گفت: مشهد به شکل پایلوتی درآمده که زائرپذیر است و زمینه خوبی فراهم شده که در این حوزه به صورت خودجوش و شرایط مذهبی برای جذب گردشگر از اهمیت بالایی برخوردار باشد و مشکل جذب گردشگر ندارد.

نماینده وزارت خارجه در شمال شرق کشور با اشاره به چگونگی پرواز مشهد و کشورهای هدف گفت: خط پرواز آذربایجان به مشهد راه‌اندازی می‌شود و با هدف گذاری چند ساله آن را توسعه خواهیم داد و باید همزمان اماکن و رستورانها برای ارایه خدمات برای ماندگاری گردشگر در مشهد فراهم شود و نوع خدمات استانداردسازی شود و سطح خدمات ارتقا یابد.

وی با تشریح این مسأله که در فرودگاه باید خدمات جهانگردی ارایه شود، گفت: تور جهانگردی 30 تا 45 روزه به ماندگاری گردشگر در کشور کمک می‌کند و برقراری پروازهای مشهد و کشورهای هدف از اقدامهای خوبی است که شرایط رفت و آمد را فراهم می‌کند، اما از نظر علمی و تخصصی و خدمات گردشگری برای جذب گردشگر باید کار بشود و از آن غافل نشویم و نیازمندی گردشگران را با توجه به اقامت آنها از نظر درمان و استانداردسازی گردشگری فراهم کنیم.

در این همایش که با عنوان چالش‌ها و چشم‌انداز در حوزه هتلداری و خدمات دهی با حضور جمعی از هتلداران برگزار شد، به دلیل طرح مباحثی در خصوص اقامتگاه‌های دولتی و زائرسراهای نهادها و ارگانها و ستاد اسکان آموزش و پرورش و طرح زائرسراهای ارزان قیمت و کمپها و مسافرخانه‌ها و مهمانپذیرها، جای خالی پاسخگویی به پرسشها و مباحث مطرح شده از سوی هتلداران و صاحبنظران بشدت احساس می‌شد و این در حالی بود که در پایان این همایش هم وقتی برای پرسشهای خبرنگاران در نظر گرفته نشد و دبیر همایش هم مرتباً از حاضران در همایش درخواست داشت که حرفهای چالشی عنوان کنند.

یکی از هتلداران در همایش گفت: رشد سریع صنعت گردشگری پس از نفت و خودروسازی هم از نظر اشتغال و هم درآمد رو به توسعه است و در رتبه‌بندی دهمین کشور جهان هستیم و سابقه دیرینه‌ای در این ارتباط داریم، اما در جذب گردشگر در رتبه 70 و در رتبه‌های دیگر ضعیف و در حد 90 قرار داریم که باید در زمینه جذب گردشگر تلاش کنیم. در غیر این صورت گردشگری رشد نخواهد کرد.

یکی دیگر از هتلداران بر ضرورت زیرساختها اشاره داشت و در این باره گفت: گردشگران رعایت همه اصول را می‌کنند و داوطلب را برای گردشگری در مشهد هستند و از سویی هم توجه جدی به مسایل امنیتی و حمل و نقل و کتابچه راهنما و خدمات دارند و پیش از ورود باید تمام اطلاعات را در اختیار داشته باشند.

واثق، مشهد را قطب گردشگری کشور دانست و رقابت سالم و حرفه‌ای در هتلداری را خواستار شد و افزود: مشکلات هتلداران، مهمانسراها و جاهای غیرمتمرکز است که مشکل‌ساز هستند و بخشی از مهمانان از فضاهایی که سازمانها و ارگانها دارند، استفاده می‌کنند که هتلداران را با رکود مواجه می‌کند.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در ادامه این همایش که سه ساعت به طول انجامید، گفت: باید کارشناسی کنیم که چه گروه سنی به مشهد می‌آیند و چه راهکارهای برای جذب گردشگر وجود دارد.

موسوی با اشاره به اینکه 28 دستگاه با گردشگری مرتبط هستند، گفت: اگر ستاد خدمات سفر با این دستگاه‌ها و با هم کار نکنند، امکان توسعه و گسترش در صنعت گردشگری وجود نخواهد داشت.

وی با طرح این پرسش که آیا حمل و نقل گردشگر (تاکسی و اتوبوس و پارکینگ) در حد مشهد است؟ گفت آیین نامه‌ها مشخص است، واحدی تأسیس می‌شود بعد بحث عابر پیاده مطرح می‌شود، در حالی که این مسیر جاده ولایت است و مسیری است که جای کار دارد و در این محور آثار تاریخی و موزه‌ها قرار دارند و هتلها باید برای معرفی بناهای تاریخی جایی را در نظر بگیرند.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری خراسان رضوي با اشاره به اینکه 40 هزار نفر در تأسیسات گردشگری کار می‌کنند، گفت: برند مشهد شهر مذهبی است و ما میراث فرهنگی خود را درباره مشاهیر و فردوسی خوب معرفی نکرده‌ایم.

وی با انتقاد از مشکل ترافیک در بحث صنعت هتلداری گفت: 25 سپتامبر روز گردشگری است و باید آسیب‌شناسی کنیم و موضوع زیارت و صنعت هتلداری را توسعه و گسترش دهیم.

رئیس اتحادیه هتل داران هم با اشاره به اینکه در سال 81 مسافرتهای درون کشوری آغاز شد، گفت: این چالشها سیاستها را در نزد هتلداران عوض می‌کرد و در حال حاضر ناوگان هتلداری ناوگانی 6 ساله در مشهد است که بیش از سایر شهرها توسعه یافته، در حالی که در اصفهان هتل کم دارند و تا پایان سال اتاقها رزرو شده و در شمال کشور هم اوضاع به همین منوال است.

وی با بیان اینکه ما در صنعت هتلداری در مشهد حرف بسیار داریم، گفت: هتلها با زیان مواجهند و رقابت منفی هتلداران با هم در بخش درآمد و اقتصاد با چالش همراه است در حالی که این رقابت ناسالم در تهران و دیگر جاها وجود ندارد و هتلدار به مشتری می‌گوید جا نداریم برو همان جایی که کمتر می‌دهند.

گفتنی است، در این همایش بین‌المللی به جز نماینده وزارت خارجه در شمال شرق کشور، نماینده‌ای از کشورهای دیگر حضور نداشت و هتلداران هر کدام به نوبت چند جمله‌ای درباره این صنعت سخن گفتند و گویا این همایش در روزهای آینده هم با رویکرد توجه به کارهای عملی در رابطه با راهبردهای عملی و پژوهشی برای ارتقای سطح آموزش کارکنان هتلها ادامه دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.