گروه سیاسی / مسعود بصیری - رئیس جمهور بزودی به نیویورک سفر خواهد کرد و این بار هم همچون همیشه، سفر بالاترین مقامهای اجرایی ایران مورد توجه رسانه های جهان قرار گرفته است.

 مانع بزرگ توافق هسته‌ای

اما این بار دکتر روحانی برخلاف قبل، در حالی به آمریکا مسافرت می کند که در سفر قبلی با عالی‌ترین مقام دولت آمریکا یعنی اوباما تلفنی مذاکره کرده بود.

آن مذاکره به اذعان کارشناسان،  اگرچه با حاشیه های زیادی مواجه شد، اما در نهایت فایده ای برای دو کشور نداشت، اختلافات همچنان باقی ماند و مذاکرات طرفین بر سر موضوع هسته‌ای به نتیجه خاصی نرسید و از سویی، تحریمها علیه ایران برداشته نشد و یکه تازی مقامهای آمریکایی علیه ایران همچنان ادامه دارد.

روحانی در حالی راهی نیویورک خواهد شد که بسیاری از رسانه ها منتظر یک اتفاق تازه در گفته ها یا ارتباطات واشنگتن و تهران هستند.

این در حالی است که آمریکا هم اکنون در مذاکرات هسته ای وهمچنین مباحث منطقه رویکرد دوگانه ای را اتخاذ کرده است که به همین دلیل بسیاری از کارشناسان معتقدند که باید در مذاکره با این کشوربسیار محتاطانه رفتار کرد، چرا که آمریکا در مذاکرات هسته‌ای تاکنون صادق نبوده و هر بار مسایل مختلفی را خارج از حیطه مذاکرات مطرح کرده است.

 

 

  سیاست یک بام و دو هوا

بیژن نوباوه در این خصوص با تأکید بر وجود تناقض و استانداردهای دوگانه در رفتار قدرتهای بزرگ و بویژه آمریکایی ها معتقد است: آمریکا همیشه با موضوعات جهانی با سیاست یک بام و دوهوا برخورد کرده و امروز مردم جهان این فریب کاری را درک کرده و به خوبی می دانند با چه افرادی در غرب مواجه هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان معضلاتی که غربی ها برای مذاکرات هسته ای بوجود آوردند، گفت: غربیها در تعاملات دو طرفه بخصوص در مذاکرات هسته ای با ما رو راست نبوده‌اند و این موضوعی است که سالهاست مردم کشورمان با آن آشنا هستند و به همین دلیل اعتماد آنها نسبت به روشهای آمریکایی بشدت متزلزل شده است.

وی ادامه داد: شما نگاه کنید که مقامهای کاخ سفید چه برخوردی با رژیم صهیونیستی دارند، این رژیم در سایه حمایتهای آمریکا بیش از 300کلاهک هسته ای دارد و بارها به مردم مظلوم غزه حمله کرده و با بمبهای نامتعارف، آنها را قتل عام کرده است، اما هیچگاه ایالات متحده نگران نشده ونه تنها درصدد حتی تذکر هم برنیامده، بلکه از این جنایات رژیم صهیونیستی نیز حمایت کرده است.

نوباوه به موضوع مبارزه با تروریسم هم اشاره کرد وگفت: همه مردم دنیا می‌دانند که داعش دست پرورده کدام کشور است و چه کسانی از آن حمایت کرده اند، حال همین دولتها ادعای مبارزه با داعش را دارند. ساده است که مردم دنیا این نمایش خنده دار را باور نکنند، پس اگر بگویند که به آمریکا بی اعتماد هستند، دروغ نگفته اند.

نماینده مردم تهران گفت: در سازمان ملل باید حرف مردم ایران بیان شود و ما پیام صلح و دوستی خود را به جهان ابلاغ کنیم و اتفاقاً این موضوعی است که غربیها از آن ناراحت هستند و به همین دلیل با حاشیه سازی ها به دنبال منحرف کردن نگاه مردم جهان می روند.

سخنگوی کمیسیون سیاست خارجی مجلس نیز در آستانه مذاکرات نیویورک، به آمریکایی ها توصیه کرد که از زیاده خواهی های خود دست بردارند و از فرصت این مذاکرات استفاده کرده و حسن نیتشان را به ایران اثبات کنند.

 

 

  زیاده خواهی غرب

حسین نقوی حسینی اظهار داشت: از زمانی که کلید مذاکرات ایران با 1+5 زده شد تا امروز حدود یک سال می گذرد و ایران با توجه به استدلالها و به صورت منطقی همواره مصمم بوده که مذاکرات را به نتیجه ای برساند.

وی خاطر نشان کرد: در این راستا، در نهایت به توافق ژنو رسیدیم و برنامه اقدام مشترک به تأیید طرفین رسید و این توافق برای رسیدن به توافق نهایی همچنان ادامه دارد.

این نماینده مجلس افزود: ایران در طول مذاکرات با حسن نیت پیش رفته، ولی در 1+5 اختلاف نظرهایی ایجاد شد و آنان با طرح مسایلی همچون موضوعات غیرهسته ای و وضع تحریمهایی بر خلاف توافق ژنو و با زیاده خواهی برای این مذاکرات، موانعی را ایجاد کرده اند.

نقوی حسینی با بیان اینکه ایران آماده توافق نهایی است، اظهار داشت: 1+5 باید تکلیف خود را با آمریکا مشخص کند تا مانعی بر سر مذاکرات نباشد.

وی خاطر نشان کرد: غربی ها و آمریکایی ها از فرصت ایجاد شده تا 24 نوامبر (چهارم آذرماه) استفاده کنند و حسن نیت خود را به ایران نشان دهند.

سخنگوی کمیسیون سیاست خارجی مجلس با تأکید بر اینکه آمریکایی ها باید از زیاده طلبی هایشان دست بردارند، اظهار داشت: تجربه گذشته نشان می‌دهد، اگرغربی ها و آمریکایی ها از فرصت تاریخی استفاده نکنند و نگذارند مذاکرات به نتیجه برسد، قطعاً در آینده نزدیک، ایران شرایط بهتری در زمینه هسته ای خواهد داشت.

 

 

  آمریکا حسن نیت ندارد

صباح زنگنه کارشناس مسایل بین الملل نیز گفت: آمریکایی ها در هر اجلاسی، با زیاده خواهی، یک موضوع تازه ای برای مذاکرات هسته ای طرح کرده اند که نشان دهنده نداشتن حسن نیت این کشور است.

صباح زنگنه درباره مذاکرات ایران با گروه 1+5 در نیویورک گفت: در شرایط موجود با توجه به مذاکرات مقدماتی در وین و اظهارات مقامهایی از دو طرف ایران و آمریکا وهمچنین جلساتی که با تروئیکای اروپا انجام شد، نشان می دهد، علیرغم تلاش اروپاییان برای رسیدن به راهکارهای حد وسط ، آمریکا به دنبال اعمال فشار بیشتر بر ایران است.

وی با اشاره به اینکه اهداف و دستور کار سیاسی در مذاکرات حاکم خواهد بود و نه بحث جدی، تصریح کرد: زیاده خواهی آمریکایی‌ها در هر اجلاسی یک موضوع تازه ای است و محدوده بزرگتری برای مذاکرات طرح کرده است. این روش نشان می دهد که آمریکایی ها از حسن نیت و آمادگی برای مذاکره جدی و سازنده بهره‌مند نیستند.

وی همچنین با اشاره به اینکه آمریکا به دنبال اعمال فشار بیشتر به ایران است تا تهران را مجاب کند در موضوعاتی مانند آنچه به اصطلاح ائتلاف برای مبارزه با داعش نامگذاری شده، مشارکت کند، ادامه داد: این اقدام آمریکا در واقع نوعی باج خواهی سیاسی می تواند تلقی شود، به این دلیل بعید می دانم مذاکرات نیویورک بتواند به اهداف از پیش تعیین شده خود دست یابد.

به گفته وی مشارکت در چنین ائتلافی اصولاً از سوی ایران پذیرفته نیست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.