محققان دانشگاه کارولینای شمالی به چگونگی عملکرد دقیق ساعت بدن پی برده‌اند و این موفقیت به مبارزه آن‌ها علیه سرطان کمک خواهد کرد.

کشف عملکرد دقیق ساعت شبانه‌روزی برای کمک به درمان سرطان و پرواززدگی

به گزارش ایسنا، بر اساس مطالعه جدید، دو ژن Period و Cryptochrome طی 24 ساعت و در تمامی فصل‌ها، ساعت‌های شبانه‌روزی سلول‌های سراسر بدن را در ریتم و زمان مناسب نگه می‌دارند.

این یافته‌ها دارای مضامینی مهم جهت تولید دارو برای درمان بیماری‌هایی مانند سرطان و دیابت و همچنین شرایطی مانند سندروم متابولیک، بی‌خوابی، اختلال موثر فصلی، پرواززدگی و چاقی مفرط هستند.

در تمامی سلول‌های انسانی چهار ژن Cryptochrome، Period، CLOCK و BMAL1 وجود دارند که برای کنترل تغییرات چرخه‌ای در فیزیولوژی بدن مانند فشار خون، دمای بدن و چرخه‌های استراحت و خواب با یکدیگر همکاری می‌کنند.

دانشمندان پیش‌تر دریافته‌ بودند ژن‌های CLOCK و BMAL1 برای آغاز کار ساعت شبانه‌روی همکاری دارند و به بسیاری از ژن‌های دیگر متصل می‌شوند و آن‌ها را برای بیان پروتئین‌ها فعال می‌کنند. این امر به سلول‌ها (مانند سلول‌های مغزی) امکان می‌دهد در آغاز روز به گونه‌ای که بدن به آن‌ها نیاز دارد، رفتار کنند.

این دو ژن به ویژه به دو ژن Period و Cryptochrome متصل‌ می‌شوند و آن‌ها را برای بیان پروتئین‌ها فعال می‌کنند که پس از تحمل چندین تغییر، این پروتئین‌ها زوال فعالیت CLOCK و BMAL1 را موجب می‌شوند. پس از آن، فعالیت پروتئین‌های Cryptochrome و Period نیز کاهش می‌یابد و این امر به ساعت شبانه‌روزی امکان شروع دوباره می‌دهد.

دانشمندان هم‌اکنون به دنبال تولید داروهایی هستند که این پروتئین‌ها را غربالگری می‌کنند. آن‌ها برای کمک به کنترل و بهینه‌سازی درمان‌های سرطانی، باید از چگونگی عملکرد دقیق ساعت شبانه‌روزی بدن سر در می‌آوردند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.