وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افزایش 12 فروند هواپیما در یکسال گذشته و تصمیمات جدید درحوزه ساختار بنگاه‌داری صنعت هوانوردی، از بدهی 5000 ميليارد تومانی وزارت راه به پيمانكاران خبرداد و گفت: سه خطه كردن خط آهن تهران - كرج امسال به مناقصه مي‌رود.

تصمیمات جدید برای ساختار بنگاه‌داری صنعت هوانوردی/ ورود 12 هواپیما به ناوگان
 

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس آخوندی با اشاره به اينكه مشكلات حمل و نقل هوايي به دو موضوع بنگاه داري در صنعت هوايي و نياز به نوسازي ناوگان بر مي گردد، تصريح كرد: بنگاه هايي كه مي خواهند وارد صنعت حمل ونقل هوايي شوند بايد با كفايت سرمايه بيشتري وارد شوند تا بتوانند در تامين نيروي انساني و ارائه خدمات سرمايه لازم را داشته باشند.

وي با بیان اینکه بايد سرمايه گذاري بنگاه ها در حدي باشد كه قدرت ايفاي تعهدات خود را داشته باشند، گفت: مشكل حمل و نقل هوايي مربوط به تعداد ناوگان است كه خوشبختانه اكثر شركتها اقدام كرده اند و در يك سال گذشته 12 هواپيما به ناوگان هوايي اضافه شده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در ماه هاي آينده تعدادي هواپيما وارد ناوگان هوايي كشور مي شود، بیان کرد: با توجه به صرفه جويي قابل توجه انرژي در شبكه ريلي كه به نسبت يك ششم جاده مي باشد توسعه راه آهن مد نظر قرار دارد.

آخوندي افزود: امسال از محل بند ق تبصره 3،‌ برنامه مفصلي طراحي شده است كه براساس آن به تمام كساني كه در ناوگان ريلي سرمايه گذاري مي كنند كمك موثر خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: همچنين براساس برنامه ريزي صورت گرفته بابت هر تن - كيلومتري باري كه بيشتر از گذشته حمل و نقل مشوق هايي براي شركتهاي حمل و نقل ريلي در نظر گرفته مي شود.

وی به راهداري و روكش آسفالت بخش هايي از باند شمالي آزاد راه زنجان - قزوين و باند جنوبي آزاد راه زنجان - تبريز اشاره كرد و گفت: با توجه به اهميت محورهاي ترانزيتي كشور كه در استان زنجان قرار دارد، نگهداري و اجراي عمليات راهداري آنها مورد توجه قرار دارد.

آخوندی تصریح کرد: موضوع سه خطه كردن راه آهن تهران به كرج، دو خطه كردن مسير تهران - قزوين و برقي كردن خطوط و افزايش سرعت در حال بررسي است.

وی به اهميت نوسازي بافت فرسوده شهري تاكيد كرد و ياد آور شد: طرح نوسازي و بهسازي بافت فرسوده شهري زنجان در دستور كار است و اصلاح اين بافتها از لحاظ اقتصادي و اجتماعي ارزان تر است و با شرايط طبيعي سازگار است.

وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينكه 18 ميليون نفر از جمعيت شهري كشور در بافتهاي فرسوده، تاريخي و حاشيه شهرها زندگي مي كنند لزوم توجه به اين بافتها را يادآور شد و گفت: راهبرد اساسي وزارتخانه در حوزه مسكن استفاده از زمين هاي حوزه شهري است.

آخوندی با بیان اینکه در كشور 55 هزار هكتار بافت فرسوده، 17 هزار هكتار بافت تاريخي و 54 هزار هكتار بافت حاشيه شهري در كشور وجود دارد، بیان کرد: نزديك به يك سوم جمعيت كشور در بافتهايي با كيفيت نازل زندگي مي كنند و بي توجهي به بافتهاي فرسوده مشكلاتي را موجب شده است.

وی افزود: درخصوص مسكن مهر مكرر عرض كرده ام كه ما به تمام تعهدات پايبند هستيم و براي خدمات روبنايي، زيربنايي و شهري با توجه به هزينه و زمان بر بودن آنها به تدريج اقدامات لازم صورت مي گيرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به لزوم اتصال شبكه جاده اي كشور به راه هاي جهاني تصريح كرد: در بخش ريلي و جاده اتصال به شبكه هاي بين المللي موجب مبادله كالا و توسعه روابط خواهد شد كه در اين راستا پاييز امسال راه آهن اينجه برون به راه آهن تركمنستان متصل مي شود.

آخوندی افزود: از سمت غرب درياي خزر از طريق راه آهن تهران - قزوين - انزلي - آستارا راه آهن ايران به آذربايجان و در پي آن به روسيه و اروپا متصل مي شود.

وی با بیان اینکه افزايش بهره وري در حوزه ريلي شامل دو خطه كردن مسيرهاي ريلي،‌بهسازي خطوط و برقي كردن در دستور كار قرار دارد، گفت: سه خطه كردن خط آهن تهران - كرج امسال به مناقصه مي رود و بخش عمده زير سازي خط آهن ميانه - تبريز انجام شده است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در سال 92، 33 ميليون تن بار توسط راه آهن جا به جا شده است كه در سال 1404 به ميزان 200 ميليون تن بار جابه جا شود.

آخوندی با بیان اینکه نوسازي ناوگان جاده نيز از مهمترين راهبردهاي وزارتخانه است، افزود: در حال حاضر 127 هزار كاميون با عمر بالاي 25 سال در كشور تردد دارد كه بايد ميانگين عمر ناوگان به 10 سال برسد و در حال حاضر ناوگان باري 60 درصد سوخت بيشتر مصرف مي كند.

وی با اشاره به اینکه بهسازي جاده هاي كشور كه ارزش آنها به 200 هزار ميليارد تومان مي رسد مورد توجه است، بیان کرد: در اين لايحه پيش بيني شده است دولت حدود 20 هزار ميليارد تومان بدهي خود به پيمانكاران (مربوط به طرح هاي عمراني) را از طريق انتشار اوراق بهادار صكوك اجاره يكجا پرداخت كند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اينكه در حال حاضر وزارت راه وشهرسازي 5000 ميليارد تومان به پيمانكاران بدهكار است اظهار اميدواري كرد كه با تصويب لايحه خروج از ركود تمام بدهي به پيمانكاران از طريق روشهاي پيش بيني شده پرداخت شود تا در پي آن شاهد احياي اكثر دفاتر مهندسي در كشور باشيم.

آخوندي با اشاره به مجموعه هاي پيشران در خروج از ركود و نقش حوزه راه و شهرسازي در اين زمينه به افزايش سرمايه بانك و افزايش تسهيلات بانكي و پرداخت بدهي دولت به پيمانكاران اشاره كرد.

وی با اشاره به اينكه پشتيبان پروژه هاي نوسازي بافت فرسوده هستيم، اظهار داشت: با وجود بيش از 70 هزار هكتار بافت فرسوده و تاريخي از شهرداران تقاضا دارم به نوسازي محله هاي تاريخي و فرسوده توجه كنند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.