یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، دستیابی به توافق نسبی در مذاکرات هسته‌ای نیویورک را محتمل دانست و گفت که کنار گذاشتن برخی زیاده‌خواهی‌ها و شیطنت‌ها در دستیابی به توافق موثر خواهد بود.

احتمال دستیابی به توافق نسبی در مذاکرات هسته‌ای نیویورک

 

حجت‌الاسلام و المسلمین حسین سبحانی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: ‌با توجه به پایان مهلت توافق اولیه هسته‌ای و جمع‌بندی که طرفین به آن دست یافتند تا گفت‌وگوها را برای چهار ماه تمدید کنند به نظر می‌رسد عزمی برای دستیابی به توافقی ولو نسبی وجود دارد و رسیدن به این توافق برای طرفین مهم است.

 

وی افزود: در فرصت پیشرو هم ایران و هم آمریکا تلاش می‌کنند به نتیجه برسند لذا آنچه می‌تواند محصول مذاکرات باشد یکطرفه نخواهد بود، به هر حال آمریکایی‌ها فرصت خاصی را به دلیل شرایط انتخابات و حزب حاکم در این کشور در پیش دارند و در ایران هم اهتمامی برای رسیدن به توافق است تا جمهوری اسلامی بتواند خواسته‌های خود را تامین کند.

 

نماینده مردم نیشابور در مجلس با بیان اینکه با توجه به شرایط بین‌المللی و توقعات به وجود آمده برای حل چالش هسته‌ای ایران، نوعی امیدواری برای دستیابی به توافق وجود دارد، یادآور شد: البته ممکن است آنچه ایران یا آمریکا به دنبال آن هستند صددرصد محقق نشود اما طرفین در این دور از مذاکرات باید به یک جمع‌بندی برسند و چارچوبی پیدا کنند زیرا ممکن است مهلت چهار ماهه تمام شود و فرصت از دست برود که در این صورت هزینه‌ای بر طرفین تحمیل خواهد شد بنابراین احتمال زیادی برای رسیدن به توافق نسبی وجود دارد.

 

سبحانی‌نیا، درباره دلایل عدم دستیابی به توافق بین ایران و 1+5 در ادوار گذشته مذاکرات، خاطرنشان کرد: زیاده‌خواهی‌ها و شیطنت‌هایی که از جانب آمریکا صورت گرفته بود و برخی فشارها و کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی و کسانی که احساس می‌کنند از این توافق سودی نمی‌برند تا امروز مانع دستیابی به توافق مرضی‌الطرفین شده لذا این چالش تا به امروز به قوت خود باقی بوده است.

 

این عضو هیات رییسه مجلس ادامه داد: اگر این مسائل وجود نداشت شاید طرفین راحت‌تر می‌توانستند در این مذاکرات به نتیجه برسند اما متاسفانه ادعاهای واهی و تکراری و خواسته‌های بیش از حد گاهی باعث شده مذاکرات علیرغم عزم طرفین برای دستیابی به نتیجه به جمع‌بندی نرسد، آنها بر اساس همین ادعاهای واهی روی برخی مسائل تکیه داشتند و نتیجتا توافقی حاصل نشد اما اگر این مسائل کنار گذاشته شود راه رسیدن به توافق هموار می‌شود.

 

وی با تاکید بر لزوم محور قرار دادن اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: رسیدن به خودکفایی مساله‌ای است که چه طرفین به توافق برسند یا نه، باید در کشور مورد توجه قرار گیرد. به هر حال طرف مقابل ما خیلی قابل اطمینان نیست و ما باید همه احتمالات را در نظر بگیریم و با توجه به اصول اقتصاد مقاومتی برنامه‌ریزی‌های آینده کشور را تنظیم کنیم.

 

سبحانی‌نیا در پایان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی مذاکرات را با اعتقاد به حل مشکل دنبال می‌کند اگر این مذاکرات به نتیجه رسید که چه بهتر و اگر نه، ما نباید از مسیر پیشروی خود عقب بمانیم، این هم خواست رهبری است، هم ملت از این نگاه حمایت می‌کنند و هم مدنظر مجلس و دولت است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.