قدس آنلاین: شهردار اصفهان گفت : در خانه بیداری اسلامی قرار است حضور نخبگان فرهنگی حوزه و دانشگاه را شاهد باشیم که تشکل این نخبگان در موضوعیت بیداری اسلامی با دیدگاه تمدنی یکی از راهبرهای خانه بیداری اسلامی به شمار می رود.

حضور نخبگان فرهنگی حوزه و دانشگاه در خانه بیداری اسلامی

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، دکتر سید مرتضی سقاییان نژاد امروز در نشست خبری افتتاح اولین خانه بیداری اسلامی ایران در اصفهان ، بیان داشت: خدا را شاکرم به خاطر اتفاق با ارزشی که قرار است با افتتاح خانه بیداری اسلامی در اصفهان رخ دهد .

وی افزود: شاید ما در اصفهان پروژه های زیادی را افتتاح و به بهره برداری رسانده ایم ولی این پروژه از هر جهت ما را اغنا می کند و من امیدهای زیادی به کارآیی های این خانه دارم .

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه  دغدغه ، همت و پیگیری "دکتر نجفی – رییس خانه مشروطیت اصفهان" نبود این اتفاق امروز به وقوع نمی پیوست، تصریح کرد: خانه بیداری اسلامی اصفهان از نظر فیزیکی 3 هزار متر مربع سطح و زیربنا دارد اما از آن مباحثی است که گوهر این حرکت ارزشمند در آینده بیشتر مشخص خواهد شد.

وی تاکید کرد: نگاه ما به نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی باید یک نگاه تمدنی باشد زیرا ما نمی خواهیم صرفا فقط کشورداری و حکومت داری کنیم بلکه قصدداریم با دید متمدنی به اهداف بلند دست پیدا کنیم.

دکتر سقاییان نژاد با اشاره به اینکه در حال حاضر نظام در ابعاد سخت افزاری به پیشرفت های قابل توجهی در علم ، اقتصاد ،  صنعت ، تبلیغات و سیاست دست یافته است ، اضافه کرد: علیرغم پیشرفت های یاد شده رهبر معظم انقلاب همواره اشاره کرده اند که در بخش نرم افزاری ، فکری و شیوه زندگی ، فرهنگ و تربیت اجتماعی و سیاسی که باید رسوبات نظام را دنبال کند و پایه های اصلی تمدن را برای ما بنا گذارد ، هنوز جای کار دارد .

وی گفت: در بررسی تاریخ اصفهان در می یابیم که هر چه هست سرشار از هویت است و این پشتوانه خوبی است و اگر ما از آن استفاده نکنیم در واقع ملل رشد نیافته هستیم چرا که این سرمایه ها را همه شهرهای کشور و دنیا ندارند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه آثار فیزیکی غنی در اصفهان ما را بر آن می دارد که این تداوم را ادامه دهیم ، ادامه داد: خانه بیداری اسلامی اصفهان ارتباط بین گذشته و آینده را برای ما ترسیم می کند و این بسیار افتخارآمیز است .

وی یادآور شد: خانه مشروطیت اصفهان با اینکه دومین خانه مشروطیت در کشور بود اما حرکت نویی در اصفهان بود ولی ابعاد فرهنگی دو خانه مشروطیت تبریز و اصفهان را که با هم مقایسه کنیم ،اصفهان قابل مقایسه با تبریز نیست چرا که در اصفهان یک حرکت پویای فرهنگی در تاریخ معاصر را داشته است و خیلی تفاوت دارد که فقط در حد یک موزه به آن خانه نگاه کنیم .

شکل گیری تجمع های فکری در خانه بیداری اسلامی

دکتر سقاییان نژاد در ادامه افتتاح خانه بیداری اسلامی اصفهان را همچون افتتاح یک دانشگاه در بعد تمدنی و بیداری اسلامی توصیف کرد و افزود: حرکتی که در اصفهان انجام می شود شاید مغفول مانده و یا به صورت پراکنده به آن پرداخته شده اما قرار است همه تجمع های فکری در این خانه شکل بگیرد و این مسؤولیت سنگینی است .

وی تصریح کرد: با افتتاح این خانه قطعا نقدهایی مطرح خواهد شد که از خداوند بزرگ می خواهیم برکات خود را بر این خانه نازل فرماید تا خانه بیداری اسلامی به عنوان مرجع حرکتی در تمدن نوین اسلامی ما باشد .

شهردار اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سیاست های راهبردی خانه بیداری اسلامی اصفهان ، اظهارداشت: در این خانه قرار است تجمعی از نخبگان فرهنگی حوزه و دانشگاه را شاهد باشیم که تشکل این نخبگان در موضوعیت بیداری اسلامی با دیدگاه تمدنی یکی از راهبرهای خانه بیداری اسلامی به شمار می رود.

وی اضافه کرد: راهبرد دوم خانه بیداری اسلامی اصفهان این است که بتوانیم مرجعیتی را در کشور پیرامون بیداری اسلامی با دیدگاه تمدنی داشته باشیم و امید ما این است که این خانه در آینده بتواند مرجعیت و قطبیتی برای رجوع افراد در مباحث بیداری اسلامی و تاریخی و تمدنی پیدا کند .

دکتر سقاییان نژاد با بیان اینکه سیاست بعدی خانه تولیداتی است که خانه بیداری اسلامی خواهد داشت ، گفت:همانطور که خانه مشروطیت تولیدات ارزشمندی داشته است این خانه نیز می تواند با تولیدات خود از مراجعی باشد که جایگاه خود را در سطح ملی و بین المللی باز کند.

وی توجه به فضای مجازی برای مخاطبین خانه بیداری اسلامی را مورد تاکید قرار داد و بیان داشت: یکی از راهبردهای دیگری که می توان برای این خانه تصور کرد، سایتی هست که قرار است راه اندازی شود و می تواند پاسخگوی برخی از ابهامات ذهنی آنهایی که در این رابطه تحقیق می کنند باشد و هم می تواند اطلاعات لازم را در محیط مجازی برای مخاطبین خود فراهم کند.

دلیل انتخاب "دکتر نجفی" برای مدیریت خانه بیداری اسلامی از زبان شهردار !

شهردار اصفهان همچنین در خصوص دلیل اینکه "دکتر نجفی" هم مسؤولیت خانه مشروطیت را به عهده دارند و هم خانه بیداری اسلامی را ، گفت: باید اعلام کنم ادوار مختلف تاریخی را در اصفهان تقسیم بندی کرده ایم که هر دوره برای خود رسوبات هویتی بسیار بزرگی همراه دارد، به عنوان مثال در دوره آل بویه و سلجوقیه تمدن بزرگ اسلامی ، حاکمیت بلامنازع خودش را بر جهان ثابت کرد و در قرن دوم تا پنجم اصفهان پایتخت شد و در کنار بخارا و بغداد، رجال سیاسی رفت و آمد سیاسی به این شهر داشته اند  که اینها باید پشتوانه های تمدنی ما محسوب شوند و ما سوسوهایی را در دوران تاریخ می بینیم تا دوران صفویه که از دوران پربها و گرانقدر تاریخ ایران با محوریت شیخ بهایی ، میرفندرسکی است که پشتوانه انقلاب اسلامی شد و ما برای اینکه یادی از آنها شود خانه های را تشکیل داده و راه اندازی کرده ایم .

وی یادآور شد: راه اندازی خانه مشروطیت فکر ما را تغییر داد و به دنبال آن، خانه انقلاب را تشکیل داده و سپس آینده پژوهی و مهدویت را که حد اعلای تکاپوی انقلاب اسلامی به انقلاب حضرت مهدی (عج) برسد.

دکتر سقاییان نژاد تاکید کرد: خانه بیداری اسلامی را زه پشت همه این اقدام ها است که گذشته و آینده را مدیریت خواهد کرد  و آنهایی که تبهری در تاریخ معاصر هستند بهترین افراد برای مدیریت آن به شمار می روند و از این رو "دکتر نجفی" بهترین گزینه برای مدیریت خانه بیداری اسلامی هستند.

افتتاح خانه بيداري اسلامي بزرگترين حركت فرهنگي در سال فرهنگ و اقتصاد
وي به افتتاح خانه بيداري اسلامي با حضور دكتر لاريحاني رييس مجلس شوراي اسلامي اشاره كرد و اظهار داشت: افتتاح خانه بيداري اسلامي شايد بزرگترين حركت فرهنگي در سال فرهنگ و اقتصاد با عزم ملي و مديريت جهادي باشد
شهردار اصفهان ادامه داد: اگر تا ديروز به نهاد شهرداري به صرف ارگان خدماتي نگاه مي شد اكنون به عنوان يك نهاد خدماني، اجتماعي، فرهنگي و سياسي فعاليت مي كند.
دكترسقائيان نژاد با اشاره به اينكه امروز بيش از ۷۰ درصد از مردم شهرنشين هستند و اگر بخواهد در چشم انداز براي كشور حركتي انجام شود شهرها زيربنا هستند، خاطرنشان كرد: اگر قرار است اقدامات تمدني انجام شود نگاهها بايد با پيوست هاي فرهنگي همراه باشد بنابراين در چشم انداز ۱۴۰۴ بايد تئوري شهر اسلامي مشخص شود.
وي اضافه كرد: شهر اسلامي با معماري هاي اسلامي و ديدگاه تمدني از شاخصه هايي است كه براي اصفهان در نظر گرفته شده و ما هم به دنبال تحقق آن هستيم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.