پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: چند روز بیشتر تا بازگشایی مدرسه ها باقی نمانده و این درحالی است که برخی مقامهای اگاه از تجهیز نبودن بسیاری از مدارس به سیستم گرمایشی مناسب خبر میدهند .

 سیستم گرمایشی یک سوم مدارس خطرناک است/ برخی مدارس بیش از 40سال عمردارندو سقفشان درحال فروریختن است/45 دانش اموز دریک کلاس یعنی اموزش صفر

 

حتما بسیاری از شما به خاطر دارید که چه حوادث وحشتناکی در مدارس بخاطر مجهز نبودن انها به سیستم گرمایشی مناسب طی سالهای گذشته رخ داد ، حوادثی که در انها دانش اموزان قربانی شدند وانها که ماندند هنوز زخم بی توجهی مسوولان را بر دست و صورت خود احساس میکنند و انگار که این حوادث درس عبرت مسوولان اموزش وپرورش نشده وهمچنان باید دانش اموزان در این کلاسها حاضر شوند تا حادثه ای دیگر و دردی دیگر ...

این درحالی است که درد تازه ای گریبان مدارس را گرفته است و انهم مدارسی است که عمر مفید شان تمام شده و هر لحظه امکان دارد بر سر دانش اموزان فرو ریزند ، در این خصوص مدیرکل آموزش و پرورش شهرتهران با بیان اینکه 25 درصد از کلاس‌های درس تهران فرسوده و غیرایمن هستند، گفت: 10 هزار و 325 کلاس درس تخریبی هستند و قدمت آنها به قبل از سال 1330 می‌رسد. از این تعداد 3 هزار و 285 کلاس درس بازسازی شده‌اند، اما وضعیت 7 هزار و 40 کلاس درس تخریبی به صورتی است که با زلزله‌ای چهار ریشتری هم تخریب می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در ادامه عنوان کرد: 56 هزار کلاس درس در استان تهران و 30 هزار کلاس درس در شهر تهران وجود دارد که از این میان 35 درصد نوساز یا دارای استحکام، 40 درصد در شرایط معمولی است و مشکلی جز در حوادث غیرمترقبه ندارد؛ اما 25 درصد از کلاس‌های درس فرسوده و غیرایمن هستند و قدمت بالای 40 سال دارند.

همچنین استاندار تهران گفت: فرسودگی 25 درصدی 30 هزار کلاس درس تهران نگران کننده است.

' سیدحسین هاشمی' اظهار کرد: فرسودگی این مدارس به گونه ای است که هرآن امکان خطر آفرینی به همراه دارد و جان دانش آموزان را تهدید می کند.

هاشمی خواستار تهیه گزارش جامع پیرامون وضعیت مدارس شهر تهران برای ارائه به هیات دولت شد و عنوان کرد: جلسه ای نیز با شرکت معاون برنامه ریزی و عمرانی استانداری و شورای شهر، شهرداری و آموزش و پرورش تهران تشکیل شود و به بررسی وضعیت موجود پرداخته شود.

***مجهز نبودن یک سوم مدارس به سیستم گرمایشی استاندارد

درعین حال رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور٬ با بیان اینکه رقمی در حدود یک‌هزار میلیارد تومان برای تجهیز مدارس به سیستم‌های گرمایشی استاندارد نیاز است٬ گفت: خوشبختانه با نگاه مثبت مجلس به امر آموزش وپرورش و تاکید آنان بر تحصیل دانش‌آموزان در محیطی ایمن ارقام خوبی به این بخش اختصاص داده شده است.

مرتضی رئیسی درباره آخرین وضعیت تجهیزات و نوسازی مدارس با توجه به آغاز سال تحصیلی٬ گفت: طبق برآوردی که سال 1391 صورت گرفت مشخص شد که در حدود یک سوم کلاس‌های درس نیازمند سامانه حرارتی مناسب هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر سامانه گرمایشی یک سوم مدارس کشور با استفاده از تجهیزات کاربراتوری یا بخاری‌های گازی تامین می‌شود که با استانداردهای موردتایید وزارت آموزش و پرورش فاصله دارند.

رئیسی با مثبت ارزیابی کردن نگاه مجلس به بحث نوسازی و تجهیز مدارس٬ افزود: مجلس شورای اسلامی در سال گذشته رقمی حدود 200 میلیارد تومان اعتبار از محل عوارض گاز مصرفی مشترکان به سازمان نوسازی مدارس اختصاص داد.

وی ادامه داد: این اعتبارات جهت کاهش تعداد مدارسی که از لحاظ سیستم گرمایشی دارای استانداردهای مطلوبی نبودند از سوی مجلس به تصویب رسید که از این 200 میلیارد تومان، 146 میلیارد تومان آن در سال 92 پرداخت شد.

رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور درباره نحوه هزینه‌کرد اعتبار 146 میلیاردی تومانی،‌ تاکید کرد: با این اعتبار توانستیم حدود 28 هزار مدرسه را به سیستم‌های گرمایشی استاندارد مجهز کنیم بدان معنا که مدارس بزرگ به موتورخانه و رادیاتور و مدارس کوچکتر به پکیج‌های حرارتی و رادیاتور مجهز شدند.

وی با یادآوری مصوبه جدید مجلس در خصوص اختصاص 300 میلیارد تومان برای تجهیز و نوسازی مدارس٬ گفت: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی 300 میلیارد تومان از محل عوارض گاز مصرفی برای این موضوع مصوب شده است که تا این لحظه 50 میلیارد تومان در اختیار سازمان نوسازی گذاشته شده است.

رئیسی ادامه داد: در صورت واریز 300 میلیارد در سال جاری طبق برنامه‌ریزی‌ها نصف کلاس‌های درسی که فاقد سامانه حرارت مرکزی هستند، مجهز خواهند شد.

وی با بیان اینکه با تزریق اعتبارات مصوب مجلس، تجهیز مدارس به ویژه در مناطق سردسیر و محروم در دستور سازمان نوسازی قرار خواهد گرفت٬ افزود: مدارس روستایی اولویت اول سازمان نوسازی و تجهیز هستند چراکه موضوع نگهداری تجهیزات فنی در این مدارس متاسفانه در حد مطلوب نیست و دسترسی مناطق آموزش و پرورش به بعضی از روستاها به آسانی صورت نمی‌پذیرد.

رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور، با بیان اینکه رقمی در حدود یک هزار میلیارد تومان برای تجهیز مدارس به سیستم‌های گرمایشی استاندارد نیاز است٬ گفت: جایگزین کردن سیستم‌های حرارتی استاندارد با بخاری‌های نفتی و گازی برای جلوگیری از حادثه‌ای چون شین‌آباد ضروری است.

وی با تاکید بر اینکه اعتباری که به سازمان نوسازی پرداخت می‌شود در واقع به شکل درآمد هزینه است٬ گفت: یعنی دولت باید بتواند در واقع آن عوارض را از مشترکان و مصرف‌کنندگان گاز دریافت و به تجهیز مدارس اختصاص دهند.

رئیسی گفت: امید است اعتبارات مصوب برای تجهیز مدارس در سال جاری از سوی دولت پرداخت شود تا مشکلی که از دیرباز در آموزش و پرورش وجود داشته و همیشه با شروع فصل سرما زمینه نگرانی مسئولان و اولیاء دانش‌آموزان را فراهم می‌کند٬ رفع شود.

وی با بیان اینکه تصویب رقمی در حدود 500 میلیارد تومان از سوی مجلس برای نوسازی و تجهیز مدارس بسیاری از مشکلات آموزش و پرورش را رفع می‌کند٬ گفت: در صورت تصویب این رقم در مجلس طبق برنامه ریزی های انجام شده برای همیشه مدارس کشور مجهز به سیستم‌های گرمایشی استاندارد خواهند شد.

رئیسی با بیان اینکه امروزه جمهوری اسلامی از لحاظ آموزش رسیدگی خوبی به تمام نقاط کشور کرده است، افزود: اکنون هیچ دانش‌آموزی در کشور بدون فضای آموزشی نبوده و به علت نبود وجود فضای آموزشی، محروم به تحصیل نیست.

وی یادآور شد: اما ناگفته نماند که برخی مدارس کشور فرسوده بوده و از قدمت بالایی برخوردارند به گونه‌ای که گاهی قدمت آنها بیش از 30 تا 40 سال است؛ در این شرایط این مدارس یا نیازمند تخریب و بازسازی و یا نیازمند مقاوم‌سازی هستند.

رئیس سازمان نوسازی مدارس تاکید کرد: خوشبختانه با مصوبه‌ سال 85 مجلس شورای اسلامی، 4 میلیارد دلار برای تخریب، مقاوم‌سازی و بازسازی مدارس تزریق شد و تقریباً نیمی از زیربنای نیازمند تخریب و مقاوم‌سازی کشور جمع‌آوری شد.

رئیسی با تاکید بر اینکه براساس آمارها دو سوم دانش‌آموزان در کلاس‌های ایمن و مقاوم در مقابل زلزله مشغول به تحصیل هستند، گفت: بر این اساس اما یک‌سوم دانش‌آموزان هنوز در فضاهای عمدتاً نیازمند مقاوم‌سازی و بخشی هم در واقع نیازمند تخریب و بازسازی مشغول تحصیل هستند.

وی تصریح کرد: با توجه به این شرایط اگر مشابه اقدامی که در سال 85 صورت گرفت، بار دیگر در آموزش و پرورش کشور اتفاق افتد و چنین اعتباری طی سال‌های آتی در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد، می‌توان برای همیشه مشکل مدارس ناامن را در کشور حل کرد و جمهوری اسلامی نیز می تواند با افتخار در دنیا اعلام کند که مدارس از استانداردهای لازم به ویژه در مقابل زلزله و برخی حوادث مثل آتش‌سوزی برخوردار است.

رئیسی ادامه داد: مصوبه سال 85 مجلس شورای اسلامی برای مقاوم‌سازی و تخریب و بازسازی مدارس غیراستاندارد، یکی از بزرگترین اقداماتی که در طول تاریخ کشور برای آموزش و پرورش صورت پذیرفت که این اقدام به طور کامل در راستای افزایش سطح ایمنی مدارس بود.

وی گفت: خوشبختانه با مصوبه مذکور حدود 29 هزار کلاس درس مقاوم‌سازی شده و برای بیش از 50 هزار کلاس درس نیز مطالعات مقاوم‌سازی انجام شد.

***مدارس در سطح ملی ایده آل نیستند

درهمین راستا یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس شورای اسلامی گفت: امسال مجلس بودجه بیشتری نسبت به سال‌های گذشته به آموزش و پرورش اختصاص داد تا این نهاد مهم و تاثیرگذار بتواند تاحدی مشکلات سال‌های گذشته را کاهش دهد.       

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خانه ملت تشریح کرد: مسلما مدارس ما چه در سطح منطقه‌ای و چه در سطح ملی ایده آل نیستند اما تلاش می‌شود مشکلات آنها بخصوص در بحث ظرفیت‌های نوینی که در آموزش و پرورش مطرح شده و پیاده‌سازی نظام جدید آموزشی و همچنین هوشمندسازی مدارس حل و فصل شود.

وی افزود: به همین جهت است که مجلس نیز دولت را در این زمینه یاری داد و افزایش بودجه آموزش و پرورش را تصویب کرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: یکی از مواردی که در تصویب این افزایش بودجه مدنظر نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی قرار داشت بحث تامین دفتر و کتاب برای مناطق محروم یا تخصیص بودجه رفت و آمد دانشجویان بود که امیدواریم این افزایش بودجه و توجهی که مجلس نشان داده، بصورت عملیاتی هم درآید.

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با تمام این احوال برای رسیدن به نقطه حداقلی و پایین‌ترین سطح مطلوب بودن، فاصله زیادی داریم.

وی افزود: آموزش و پرورش ما در زمینه امکانات و تجهیزات بسیار با حداقل‌ها فاصله دارد و همچنان این مقوله نقص‌های عمده‌ای را متحمل است.

جواد هروی گفت: از آن بد‌تر آنکه هنوز برخی مدارس کشور در کانتینر و کانکس یا حتی کپر برگزار می‌شود که این موضوع چندان درخور نظام جمهوری اسلامی ایران نیست.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس شورای اسلامی گفت: باید همه دست به دست هم دهیم و دولت و مجلس و سایر نهاد‌ها و سازمان‌ها از یک سو و مردم و خیران مدرسه‌ساز از سوی دیگر گام‌هایی جدی برای حل مشکل کمبود فضای آموزشی و همین طور ارتقای امکانات مادی و معنوی مدارس باشیم.

***‌ کلاس‌های درس با بیش از 45 دانش‌آموز

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از تشکیل کلاس‌های پرجمعیت در حاشیه شهر تهران همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید٬ گفت: متاسفانه وضعیت نامطلوب کلاس‌های درسی در اطراف تهران منجر به حضور بیش از 45 دانش‌آموز در یک کلاس درس شده است.

حمیدرضا مشهدی‌عباسی با یادآوری آغاز سال تحصیلی جدید و معضلات پیش‌روی آموزش و پرورش کشور٬ گفت: متاسفانه وضعیت نامطلوب کلاس‌های درسی در اطراف تهران منجر به حضور بیش از 45 دانش‌آموز در یک کلاس شده است.

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی٬ با انتقاد از کمبود بودجه وزارت آموزش و پروش برای فراهم سازی کلاس‌های درس مجهز همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید٬ گفت: هیچ توجیهی ندارد مدارس در مهرماه با کلاس‌های شلوغ آموزش‌های خود را آغاز کنند.

وی با بیان اینکه تحصیل بیش از 45 دانش‌آموز در یک کلاس در مدارس حاشیه تهران به کاهش شدید بار علمی دانش‌آموزان منجر می‌شود٬ افزود: زمانی که 45 دانش آموز در یک کلاس باشند به طور حتم معلم نمی‌تواند به تک تک آن‌ها توجه کرده و علاوه بر آموزش به آن‌ها مهر معلمی خود را تزریق کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ با یادآوری بازرسی‌هایی که از مدارس حاشیه شهر تهران برای بررسی وضعیت آموزشی مناطق در گذشته انجام شده است٬ گفت: متاسفانه در گذشته مدارس حاشیه تهران به ویژه رباط کریم٬ اسلامشهر و مناطق جنوب پایتخت وضعیت نامطلوبی داشتند حال ادامه روند محرومیت این مدارس پس از گذشت‌ سال‌ها جای تعجب دارد.

وی با بیان اینکه باید جمعیت دانش‌آموزان در کلاس‌های درس متناسب با فضای آموزشی و همچنین امکانات موجود و توان معلم باشد٬ افزود: مسئولان باید پاسخگو باشند که در فضای کوچک چگونه می توان به امورات درسی 45 دانش‌آموز و گاهی بیش از آن رسیدگی کرد.

مشهدی‌عباسی با تاکید بر اینکه کمیسیون آموزش مجلس باید به موضوعاتی چون شرایط تحصیل دانش‌آموزان در محیط‌های آموزشی ورود کند٬ تصریح کرد: بازرسی از مدارس همزمان با آغاز سال تحصیل منجر به کاهش معضلات آموزشی کشور و همچنین افزایش بار علمی در آینده خواهد شد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی٬ یادآور شد: انتظار رشد علمی در کشور نیازمند فراهم کردن امکانات ابتدایی برای دانش‌آموزان بوده که این وظیفه خطیر بر دوش دولت به ویژه وزارت آموزش و پرورش است.

***واریز 50 میلیارد تومان برای نوسازی مدارس

درهمین حال سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، از مکلف شدن خزانه‌داری برای واریز50 میلیارد تومان به حساب آموزش و پرورش جهت نوسازی و بهسازی مدارس خبر داد.

عبدالوحید فیاضی با یادآوری تصویب یک ماده‌ قانونی در بودجه 92 که طی آن 200 میلیارد تومان از 10 درصد افزایش قیمت گاز باید صرف تجهیز مدارس به وسایل گرمایشی شود، تصریح کرد: طبق این مصوبه تاکنون 100 میلیارد که در 6 ماهه اول سال پرداخت شده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر تلاش نمایندگان بر وصول مطالبات وزارت آموزش و پرورش، گفت: در جلسه امروز مقرر شد خزانه‌داری کل مبلغ 50 میلیارد تومان را به حساب آموزش و پرورش برای نوسازی و به‌سازی مدارس واریز کند که مابقی را نیز این وزارت‌خانه باید پیگیری کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.